Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wychładzanie wody w bojlerze

08 Lut 2014 15:51 4395 17
  • Poziom 7  
    Witam,
    posiadam drodzy forumowicze problem wychładzania wody w bojlerze. W moim obiegu CO gdy wypali się w piecu i wyłączy się pompka woda w bojlerze wychładza się i jest letnie (zimna).
    Mam pomysł na rozwiązanie tego problemu. I tu proszę o poradę, która opcja ze zdjęcia będzie lepszym rozwiązaniem.

    Wychładzanie wody w bojlerze
  • Poziom 37  
    Witam, wystarczy skryzować zawór na powrocie bojlera do połowy a problem zniknie, bo stygnięcie z tego co rozumiem występuje gdy pompa nie pracuje i grawitacja ma na to wpływ?
  • Poziom 7  
    zapomniałem dodać, że obecne rozwiązanie nie nagrzewa mi wody w bojlerze dopiero jak zakręcę dwa zawory idące na grzejniki. Prawdopodobnie przez zawór zwrotny przed wejściem do bojlera pompka nie ma siły go przepchnąć.
  • Poziom 13  
    Pompa obiegowa włącza się gdy temperatura wzrośnie np. powyżej 30 stopni. Ogrzewanie pracuje normalnie gdy w piecu jest opał, woda obiegowa osiąga np. 70 stopni. Woda w bojlerze po jakimś czasie też nagrzewa się do 70 stopni.
    W piecu wypaliło się wszystko, więc energia do układu nie jest dostarczana i temperatura wody obiegowej spada lecz pompa nadal pracuje aż temperatura nie spadnie poniżej 30 stopni.
    Teraz ta woda obiegowa która podgrzewała wodę użytkową w bojlerze pobiera ciepło z bojlera i transportuje do grzejników do momentu spadku temperatury wody obiegowej poniżej 30 stopni.
    Najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie elektrozaworu w miejscu gdzie jest zawór kulowy i sterowanie nim w taki sposób aby sterownik kontrolował temperaturę wody w bojlerze i wody obiegowej w odpowiednim momencie otwierając i zamykając zawór.
    Aby się przekonać, że moja porada jest prawidłowa, to zamknij ten zawór do bojlera późnym wieczorem gdy ostatni raz idziesz dołożyć do pieca i temperatura wody jest jeszcze wysoka.
    Ten zawór zwrotny jest nie potrzeby tylko blokuje przepływ i to dlatego trzeba zamykać przepływ na grzejniki
    Życzę udanych eksperymentów.
  • Poziom 21  
    a7k1 napisał:
    Witam,
    posiadam drodzy forumowicze problem wychładzania wody w bojlerze. W moim obiegu CO gdy wypali się w piecu i wyłączy się pompka woda w bojlerze wychładza się i jest letnie (zimna).
    Mam pomysł na rozwiązanie tego problemu. I tu proszę o poradę, która opcja ze zdjęcia będzie lepszym rozwiązaniem.

    Wychładzanie wody w bojlerze


    Zamontuj dodatkową pompę obiegową na rurze zasilającej zasobnik. Do tego zamontuj sterownik z dwoma czujnikami, jeden do kotła, kolejny do zasobnika. Wówczas instalacja będzie to działało prawidłowo. Zawór zwrotny na zasilaniu zasobnika oczywiście należy pozostawić.
  • Poziom 7  
    myślę że to będzie dobre rozwiązanie, a jaki elektrozawór wybrać ?
  • Poziom 13  
    Elektrozawór to nie problem, tylko sterownik.
    Czy ty masz jakiś sterownik pieca, czy tylko coś co włącza pompę obiegową
  • Poziom 7  
    jest sterownik, który załącza pompę oraz dmuchawę. Praktycznie myślałem o zastosowaniu opcji 1. ze zdjęcia czyli zastosować drugą pompę z oddzielnym sterownikiem, który załączał by pompę powiedzmy na temperaturze 50 stopni i automatycznie ją wyłączył gdy zadana temperatura spadnie. Tylko nie wiem czy to jest dobre rozwiązanie.
  • Poziom 21  
    a7k1 napisał:
    jest sterownik, który załącza pompę oraz dmuchawę. Praktycznie myślałem o zastosowaniu opcji 1. ze zdjęcia czyli zastosować drugą pompę z oddzielnym sterownikiem, który załączał by pompę powiedzmy na temperaturze 50 stopni i automatycznie ją wyłączył gdy zadana temperatura spadnie. Tylko nie wiem czy to jest dobre rozwiązanie.


    Jeden sterownik powinien sterować pompą c.o i pompą zasilającą c.w.u w oparciu o czujniki. Wtedy ma to sens. Działa to na zasadzie przełączania pomp, z opcją tzw. pierwszeństwa zasilania pompy c.w.u. W przypadku wychłodzenia się kotła poniżej temperatury wody c.w.u.nie pozwoli na załączenie się pompy i wychłodzenie zasobnika.
    Opcja 2 jest lepszym rozwiązaniem.
  • Poziom 13  
    Ten drugi sterownik powinien kontrolować temperaturę w bojlerze i porównywać z temperaturą wody obiegowej, włączać drugą pompę lub elektrozawór wtedy, gdy temperatura wody obiegowej jest wyższa od temperatury w bojlerze.
    Nowoczesne sterowniki mają osobne wyjście na pompę c.o. i pompę c.w.u. (do bojlera)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 23  
    Jerzykowski napisał:
    ale ta instalacja wygląda na instalację typu bomba.

    Oczywiście, że to bomba widać gołym okiem, nawtykane zaworów gdzie się da a rury bezpieczeństwa niet.
    Sterownik jeden, pompy dwie i będzie OK.
  • Poziom 7  
    rura bezpieczeństwa jest zamontowana na powrocie. To w końcu Panowie, które opcja będzie lepsza i wg, was prawidłowa w rozwiązaniu. Czy dać bypass na CO i tą pompkę skierować na CWU. Czy dać tylko pmpkę na rurę prowadzącą na CWU?
  • Poziom 13  
    Opcja 1 rozumie na czym polega ale odradzam. Wyjaśnij 2 opcję jak to będzie działać.
    W jakim celu był zamontowany ten zawór zwrotny przy bojlerze? On tylko blokuje przepływ, tam jest taka sprężyna której opór trzeba pokonać.
    Najlepszym rozwiązaniem będzie usunąć tez zawór zwrotny, zamontować elektrozawór.
    Montaż 2 pompy jest nieekonomiczny ze względu na dodatkowy pobór prądu, a w przypadku elektrozaworu prąd pobierany jest tylko w momencie przełączania.
    Zastanawiałeś się nad sterownikiem tej drugiej pompy lub elektrozaworu, czy ten który masz może to obsługiwać.
    Zbudowałem taki prosty sterownik który steruje pompą i elektrozaworem od kilku lat, jeżeli jesteś zainteresowany to może uda mnie się znaleźć schemat.
  • Poziom 17  
    Po pierwsze to gdzie jest wpięty powrót z bojlera? Po drugie przestaw sterownik aby załączał pompę obiegową powyżej temperatury jaką chcesz mieć w bojlerze. Pokryzuj grzejniki na ich moce nominalne.
    I wszystko hula...
  • Poziom 21  
    a7k1 napisał:
    rura bezpieczeństwa jest zamontowana na powrocie. To w końcu Panowie, które opcja będzie lepsza i wg, was prawidłowa w rozwiązaniu. Czy dać bypass na CO i tą pompkę skierować na CWU. Czy dać tylko pmpkę na rurę prowadzącą na CWU?

    W przypadku zamontowania pompy na rurze zasilającej c.w.u. będziesz grzał wyłącznie ciepłą wodę w zasobniku . Opcja połączenia szeregowego dwóch pomp w układzie jest bez sensu.
    Instalacja tak ogólnie jest zrobiona chyba przez amatora. Szanujący się fachowiec nie zamontuje zaworów na wszystkich rurach zasilających.Powinna być pionowa rura wznośna do zbiornika przelewowego, niezabezpieczona żadnym zaworem.
    Mam nadzieję ,że jest zawór bezpieczeństwa w kotle. Ciekawie wygląda odpowietrznik zamontowany w środku pionowej rury, jaką rolę on spełnia. Nie widzę natomiast odpowietrznika na zasilaniu zasobnika c.w.u. Skręcanie rur na kształtkach ocynkowanych, również nie powinno mieć miejsca. Pompa c.o.- nie widzę filtra. Nie wróżę jej długiej pracy.
    Zawór zwrotny na zasobniku pewnie był przewidziany, jako zabezpieczeni przed wychładzaniem się zbiornika. W przypadku tak wykonanej instalacji nie spełnia swojej funkcji. Zastanawia mnie powrót z zasobnika. Czyżby ten kocioł miał osobne złącze dla zasobnika.
  • Poziom 17  
    Aha. Zasobnik ma dwa zasilania...
  • Poziom 28  
    Cytat:
    Pompa c.o.- nie widzę filtra

    Filtr jest, tylko ten powrót z zasobnika jest chyba na króćcu od rury bezpieczeństwa (której de facto-nie ma)