Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zafira B Silnik Z16XE1 - P0171;prośba o interpretacje danych;Lambda schodzi zera

08 Feb 2014 22:09 7812 2
  • Level 12  
    Witam
    Posiadam Zafirę B 2007 z silnikiem Z16XE1 (1.6 16V benzyna).
    Pojawił mi się błąd P0171 (zbyt uboga mieszanka)-powodów niestety może być wiele.... Po wstępnym badaniu u Opla wypisali mi 3 możliwości.
    -uszkodzony układ odmy w obudowie zaworów - wymieniłem
    -uszkodzona lambda
    -uszkodzony katalizator
    Zrobili mi update ECU i wyczyścili przepustnice. Ogólnie kod przestał się wyświetlać, ale podłączyłem się do ECU i zauważyłem że długa korekta wtrysku jest wciąż ustawiana na poziomie 10%-15% (zaraz po skasowaniu błędu krótka korekcja szybowała do 20-30%)
    Tak wiec coś go ciągle boli.
    Nieszczelność na dolocie została prawie całkiem (cuda się zdarzają)wykluczona.
    W aucie jest nowa cewka i świece.
    Auto ma teraz LPG. Obecnie z problemem walczą panowie od gazu. Wzięli to sobie za punkt honoru i mi pomagają. Auto testowali i nic nie znaleźli. Jako że na LPG błąd wyskakiwał cały czas, ustawili mi gaz tak że auto na razie jeździ ładnie i błędu nie wywala, jednak umówili mnie na spotkanie z kims kto na wtryskach przeżył całe życie, wiec jeszcze on będzie szukał.
    Ja jednak chciałem zapytać was o pomoc w interpretacji danych z odczytu Op-com'em.
    Auto za duzo pali. Oczywiście może palić za dużo, bo LTFS jest podbity o prawie 15%, ale moze to wynika z wadliwej lambdy.
    Chodzi mi o odczyt pierwszej sondy. Czy ktoś wie czemu wartości spadają aż do 0mV...z tego co wiem to powinny skakać od ok 150mV do 850mV (górny zakres jest OK).
    Zafira B Silnik Z16XE1 - P0171;prośba o interpretacje danych;Lambda schodzi zera
    Drugi problem to ze EGR Feedback jest wciąż incorrect. Proszę spojrzec na ten wykres. Narzucony EGR jest wciaz inny od rzeczywistego. Czy ktos wie czy tam ma byc czy cos jest nie tak?
    Zafira B Silnik Z16XE1 - P0171;prośba o interpretacje danych;Lambda schodzi zera
    (na żółto jest tylko pokazane kiedy EGR jest aktywny(10) a kiedy nie (8).
    Z góry dziękuje za pomoc - jakby ktoś chciał plik z danymi, jest dostępny w inku poniżej:
    https://www.dropbox.com/s/lvt6s5n5o5ih3ck/Liv...fira-B_Engine__Z%2016%20XE1_201402081359.xlsx


    Poniżej wklejam odczyt wtrysków, lambdy 1 i 2 oraz EGR podczas jazdy tylko na benzynie przez około tydzień...jak widać Long Trim Fuel system jest na wysokim poziomie. Lambda wciąż schodzi do zera. EGR feedback wciąż incorrent.
    Zafira B Silnik Z16XE1 - P0171;prośba o interpretacje danych;Lambda schodzi zera Zafira B Silnik Z16XE1 - P0171;prośba o interpretacje danych;Lambda schodzi zera


    A tu jeszcze mapa wtrysków po regulacji LPG. Przypuszczam ze tak mi ustawiono mapę LPG żeby już miała przesunięcie. Wtedy lambda ma dobry odczyt, ECU nie zmienia wartości LTFS i błędu mi nie wywali. Widać to po dużych wartościach ujemnych (to takie moje spostrzeżenie)
    Zafira B Silnik Z16XE1 - P0171;prośba o interpretacje danych;Lambda schodzi zera
  • Level 42  
    Rozumiem ,że lambda 2 jest za katalizatorem , jeżeli tak to katalizator do utylizacji.
    Pierwsza lambda (na niebiesko) na jakich obrotach? , jakie nastawy przepustnicy? bez obciążenia?
    Mam nadzieje ,że zrzuty są na etylinie!
  • Level 12  
    emeryt2 wrote:
    Rozumiem ,że lambda 2 jest za katalizatorem , jeżeli tak to katalizator do utylizacji.
    Pierwsza lambda (na niebiesko) na jakich obrotach? , jakie nastawy przepustnicy? bez obciążenia?
    Mam nadzieje ,że zrzuty są na etylinie!


    Witam. Tylko te zrzuty są na benzynie:
    Zafira B Silnik Z16XE1 - P0171;prośba o interpretacje danych;Lambda schodzi zera Zafira B Silnik Z16XE1 - P0171;prośba o interpretacje danych;Lambda schodzi zera

    Lambda za katalizatorem jest na czerwono (lambda 2). Zgonie z tym co czytałem, to nowsze katalizatory działają już inaczej od starszych i teraz sonda za katem juz nie wskazuje liniowo, a oscyluje tak jak sonda przed katalizatorem. Istotne dla zbadania wydajności kata jest przesunięcie w stosunku do sondy przed katem. Proszę mnie poprawić jeśli się mylę.
    Gdyby był padnięty to chyba powinno wywalić błąd o niewydajności, błędu nie wywala. Jeśli wierzyć wydrukowi, to na ostatnim przeglądzie auto miało dość wzorową emisję (auto jeździ w UK, gdzie jest trudniej oszukać emisje na przeglądach, więc liczę że to prawda...)
    A jeszcze jedno czego nie rozumiem. Lambda 2 faluje, a jednak "B1S2 Air/Fuel Ratio (Bank 1 Sensor 2)" ma ciągle wartość "lean".

    Jeśli to jednak katalizator (wahania sondy wydają się zbyt szybkie) to może to on powoduje błąd P0171?

    I jeszcze pytanie. Czemu waszym zdaniem ECU uważa że trzeba wzbogacać mieszkankę? Jedyne co mi przychodzi do głowy, to że sonda wskazuje "dłużej" wartości ubogiej mieszanki, niż bogatej.

    Wykres sondy przedstawia wskazania podczas jazdy próbnej, nie na postoju.
    Poniżej wykres sondy, obrotów silnika i pozycji przepustnicy oraz plik źródłowy.
    Zafira B Silnik Z16XE1 - P0171;prośba o interpretacje danych;Lambda schodzi zera

    plik źródłowy
    https://www.dropbox.com/s/0b73ht8t2uessbh/Liv...fira-B_Engine__Z%2016%20XE1_201401302138.xlsx

    PS
    Udało mi sie podpiąć do Merivy u kolegi. Silnik Z16XE, tak wiec jest to poprzednia (starsza) konstrukcja. Jednak widać wyraźnie inne reakcje sondy 1 (sonda nie schodzi do zera poza sytuacją gdy po prze-gazowaniu kolega póścił pedał gazu i wtryski były wyłączone)
    oraz zupełnie inna reakcje sondy po katalizatorze.
    Wygląda że jego kat jest sprawny. Teraz tylko nie wiem, czy mój jest niesprawny, czy też (jak pisałem wcześniej) teraz katalizatory mają trochę inne właściwości?
    Zafira B Silnik Z16XE1 - P0171;prośba o interpretacje danych;Lambda schodzi zera