Czym skuteczniej ładuje się akumulator w samochodzie - alternatorem (podczas jazdy) czy prostownikiem?
Zakładając, że w czasie jazdy nie jest pobierany prąd.
Zakładając, że w czasie jazdy nie jest pobierany prąd.
Do you prefer the English version of the page elektroda?
No, thank you Send me over thereheniuś wrote:Lepiej nie oznacza szybciej. Wydajność alternatora ma małe znaczenie, to akumulator wymusza dany prąd przy ładowaniu określonym napięciem.
heniuś wrote:->trymer01
Za dużo teorii. Przyjmijmy że mamy przeciętny akumulator ok 60Ah. Napięcie przy rozruchu (prąd 400A) spadnie z 12V do ok 10V. Daje nam to rezystancję wewnętrzną 0,005 Ohm. Według ciebie gdy do akumulatora mającego 12V dołączę źródło napięcia 13V popłynie 200A (1V/0,005 Ohm)?
heniuś wrote:Druga kwestia, czy według ciebie alternator o wydajności 150A naładuje akumulator szybciej niż taki o wydajności 50A? (akumulator 60Ah, brak innych obciążeń)
heniuś wrote:I ostatnie pytanie, czy alternator 14,4V 150A naładuje szybciej akumulator (jak wcześniej 60Ah) niż prostownik o napięciu 16V i wydajności 30A?
heniuś wrote:Za dużo teorii.
heniuś wrote:Akumulator rozładowany- Pobrana istotna część energii/gęstość elektrolitu poniżej 1.26g/cm3
trymer01 wrote:alternator na pewno ładuje szybciej niż prostownik, natomiast czy "lepiej"? - raczej nie, gdyż tak duże prądy ładowania nie są "najzdrowsze" dla akumulatora.
vodiczka wrote:... jeżeli akumulator jest mocno rozładowany powinno się go podładować prostownikiem przed uruchomieniem silnika nie tylko dlatego, że rozrusznik może nie zakręcić ale również dlatego że początkowy prąd z akumulatora będzie zbyt duży.
trymer01 wrote:Tak więc alternator na pewno ładuje szybciej niż prostownik
trymer01 wrote:heniuś wrote:
I ostatnie pytanie, czy alternator 14,4V 150A naładuje szybciej akumulator (jak wcześniej 60Ah) niż prostownik o napięciu 16V i wydajności 30A?
Prawdopodobnie tak, ale za mało danych. Znowu nie bierzesz pod uwagę innych czynników jak rezystancja połączeń i akumulatora. Jeśli one pozwolą na pobór prądu >30A - alternator naładuje szybciej.
heniuś wrote:Dla przykładu mój akumulator Centra futura 56Ah po rozładowaniu do takiego poziomu, że rozrusznik nie kręcił i po podłączeniu do zasilacza 15V z ograniczeniem prądu do 2,7A po upływie 30 minut miał napięcie 14,5V.
heniuś wrote:Sytuacja miała miejsce przy -10 stopni po 1-2 minutach kręcenia rozrusznikiem
heniuś wrote:
No więc na pewno czy nie na pewno?
czarutek wrote:Akumulator ma jeszcze swoją pełną pojemność oraz jest naładowany całkowicie wtedy, gdy do utrzymywania go pod napięciem 2,45 V/celę wystarcza prąd 15mA /celę.
Quote:przecież to logiczne że różnica pojemności to różnica w prądzie podtrzymującym.
naładuj podłącz woltomierz i się dowiesz czy już go włożyć czy nie, bezsensowna dywagacja,
Alternator podtrzymuje tylko do tego został zaprojektowany