Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Klaskacz-Akustyczny włącznik

PCmaniak22 09 Lut 2014 21:35 12738 27
  • Klaskacz-Akustyczny włącznik

    Witajcie! Każdy z Was niejednokrotnie wieczorem gasił światło i biegł szybko pod kołdrę. Sam tak czasem miałem, ale na szczęście to już koniec. :) Kiedyś słyszałem o czymś takim jak "Klaskacz". Bajerek, do którego można podłączyć wszystkie urządzenia, na jakie pozwoli nam wytrzymałość przekaźnika i włączać/wyłączać je głośnym klaśnięciem. Konstrukcja była dla mnie zbyt trudna jak na tamte czasy, tym bardziej że byłem na poziomie podłączania żarówki do baterii i nawet nie myślałem o jej realizacji. Z biegiem czasu przypomniałem sobie o tym układzie i zacząłem szukać odpowiednich wiadomości na ten temat. Znalazłem klaskacz na AVT, który spełniał moje oczekiwania i zabrałem się za projektowanie PCB. Jeżeli chodzi o jego pracę, to warto wykonać coś takiego ze względu na bardzo mały pobór prądu, raczej nie reaguje na inne dźwięki poza klaśnięciem, małe wymiary, co pozwala na umieszczenie w puszce lub osłonie kabli od żyrandola łącznie z baterią, no i co najważniejsze daje świetny efekt! Układ polecany jest szczególnie początkującym, którzy pragną sterować zdalnie jakimś urządzeniem.

    Parametry:
    zasilanie: 7...15 VDC
    zasięg: ok. 5 m
    sygnalizacja stanu dwiema diodami LED
    układ wyjściowy: przekaźnik (zależy jaki zamontujemy)

    Potrzebne elementy:
    10k
    5x100k
    47k
    10M
    1k
    4,7k
    3x100nF
    16 C4 – 100nF
    100uF/16V
    3xBC547
    BC516
    1N4148
    2xLED
    Mikrofon elektretowy
    Przekaźnik
    CD4017
    Pamiętaj że jeżeli nie masz odpowiedniego doświadczenia to nie podłączaj układu pod napięcie wyższe niż ok. 30V gdyż wyższe napięcie może być bardzo niebezpieczne dla Twojego życia lub zdrowia! Robisz to na własną odpowiedzialność!

    Klaskacz-Akustyczny włącznik Klaskacz-Akustyczny włącznik Klaskacz-Akustyczny włącznik Klaskacz-Akustyczny włącznik Klaskacz-Akustyczny włącznik Klaskacz-Akustyczny włącznik Klaskacz-Akustyczny włącznik Klaskacz-Akustyczny włącznik

    Zapraszam na świeżo powstały blog o moich konstrukcjach: Blogspot
    Pliki do pobrania(Schemat oraz PCB):

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    PCmaniak22
    Poziom 16  
    Offline 
    PCmaniak22 napisał 288 postów o ocenie 30, pomógł 17 razy. Mieszka w mieście Opoczno. Jest z nami od 2010 roku.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #2
    KubioQ
    Poziom 9  
    Właśnie przypomniałeś mi co mam robić przez ferie ;)
    Mam takie pytanko, czy w załączony schemat (prototypowy) różni się od tego nowego ?
    Pozdrawiam :)
  • #3
    PCmaniak22
    Poziom 16  
    Mam kilka różnych przekaźników z demontażu więc nie musiałem ich zakupywać do tego klaskacza. Tyle ze każdy przekaźnik jest inny i pod każdy muszę robić inną płytkę. Więc to jest ta różnica, a poza tym na tej nowej jest wszystko ciaśniej ułożone ;) Zamieszczony plik z PCB jest to wersja poprawiona. Zrobiłem też wersję na pilota może zamieszczę na forum.
    Pozdrawiam
  • #4
    KubioQ
    Poziom 9  
    Oo było by super ;) Sterowanie pilotem :D
    I jeszcze regulacja jasności świecenia przy pomocy pilota :D
    A masz może kolego projekt pcb z tą płytką z białym przekaźnikiem ?
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #5
    Gizmoń
    Poziom 28  
    Klaskacz jak klaskacz, płytki ładne. Ponieważ ten układ jest zrobiony na podstawie projektu z AVT, to ma on:
    - zalety: działa zgodnie z założeniami
    - wady: szkoda, że działa zgodnie z założeniami

    Otóż chodzi mi o to:

    Cytat:
    raczej nie reaguje na inne dźwięki poza klaśnięciem


    No właśnie, "raczej". Upada na podłogę jakaś śrubka, światło gaśnie a ja tylko słyszę jak po ciemku wtacza się ona w zapewne najtrudniej dostępny zakamarek o którym nawet nie wiem. Niosę sobie talerz zupy, upuszczam łyżkę, światło gaśnie, chlup! brzdęk! ciap!
    To mnie tak denerwowało, że po dość krótkim czasie (jakieś pół roku) zmodernizowałem swój układ by reagował na dwa klaśnięcia w ograniczonym odstępie czasu. Polecam zrobić to od razu, szkoda nerwów. Projektując nową płytkę pod cały układ można to zrobić inaczej niż ja, dużo prościej.

    Te dwa gotowe układy można próbować ratować ustawiając w dobrym miejscu i kierunku mikrofon, ale to z kolei może skończyć się koniecznością bardzo głośnego klaskania w innych rejonach pokoju. "O, już 1:23 w nocy, trzeba cicho zgasić światło i iść spać", klask. Klask! KLASK!! No. :D
  • #7
    PCmaniak22
    Poziom 16  
    Ten klaskacz nie jest urządzeniem idealnym,ale jest idealny dla osób początkujących takich jak ja :) Zamieszczam plik do płytki poprawionej (z białym przekaźnikiem)
  • #8
    Fazi87
    Poziom 24  
    Czego to człowiek z lenistwa nie zrobi :-) Ja brałem taki układ pod uwagę jednak potrzebowałem dwóch urządzeń w jednym pokoju i tak wybór padł na "biedronkowe" gniazda na pilota. Układ bez obudowy mieści się w puszce podtynkowej i mamy pilot na trzy urządzenia :-)
  • #9
    _pieczas
    Poziom 12  
    Zrobiłem to samo kilka dni temu z tym, że płytka ma rozmiary ok 3x4 cm i zasilane jest to z sieci, więc bez problemu mieści się w puszce lub w kielichu żyrandola. Fajna sprawa lecz przez kilka dni. Z racji zasilania z sieci bez separacji galwanicznej światło lubi mrugnąć gdy podłączam np ładowarkę do telefonu do gniazda w tym samym pokoju w którym działa klaskacz. Muszę przyznać, że faktycznie jest on dość odporny na wszelkie zakłócenia. Czasami jak spadnie większa rzecz na podłogę lub na biurko to jest w stanie zareagować, lecz np muzyką nie udało mi się tego uaktywnić. Jeśli ktoś byłby zainteresowany to mogę wrzucić projekt mojej nieco przerobionej wersji.
  • #10
    superhiro2
    Poziom 15  
    Czym sterują te przekaźniki? Nie mów że 230V AC! Polygon jest dosyć niedaleko od ścieżek wysoko prądowych. Aż dziwie się, że żaden z doświadczonych tu elektroników nie dostrzegł takiego błędu jaki jest wylewka (pole nie wytrawiane) wokół przekaźnika! Spoko. Oszczędność oszczędnościami (wytrawiacza) ale takiego czegoś to ja bym nie powtórzył.
  • #11
    KubioQ
    Poziom 9  
    Jaka masa kolego, te ścieżki wokół przekaźnika nie są do niczego podciągnięte ;) Najlepiej dla pewności zaizolować płytkę pod przekaźnikiem żeby się nic nie wydostało. Te ścieżki wokół przekaźnika jest to zwykła oszczędność na wytrawiaczu :)
  • #12
    superhiro2
    Poziom 15  
    KubioQ napisał:
    Jaka masa kolego, te ścieżki wokół przekaźnika nie są do niczego podciągnięte


    Przyznaje te ścieżki nie są podciągnięte do masy ale tak się nie robi tam zwarcie grubości włosa jest niezauważalne, a bardzo groźne.
    Sam raz przez godzinę dziwiłem się dlaczego układ nie działa dopóki nie przejechałem nożem pomiędzy ścieżkami.

    Oszczędność, oszczędnościami ale "nic nad życie".
  • #13
    PCmaniak22
    Poziom 16  
    Zawsze podczas montowania jakiegokolwiek układu sprawdzam wszystko miernikiem więc o zwarciach nie ma mowy. A co do rozlanej masy to nie zależy mi tak bardzo na oszczędności wytrawiacza jak na estetyce wykonania:)
    Pozdrawiam
  • #14
    KubioQ
    Poziom 9  
    oczywiście dla pewności można pominąć zalewanie ścieżek wokół 230V i problem z głowy ;)
  • #15
    faziil
    Poziom 15  
    Sama idea klaskacza jest ciekawa, ale wykonanie go z tego schematu jest nieporozumieniem. Sam wykonałem podobny (płytka z avt) i nie byłem z niego zadowolony. Planuje zrobić drugą wersję, która będzie reagowała na pilot/2 klaśnięcia oraz,która nie będzie reagowała na zakłócenia z sieci(samo załączenie przekaźnika). Kolejna sprawa to bateria. Nie wytrzyma z pewnością 2 tygodni. Przekaźnik ją za szybko rozładuje. Potrzebny jest jakis zasilacz lub mały transformatorek.
  • #16
    SylwekK
    Poziom 30  
    faziil napisał:
    Kolejna sprawa to bateria. Nie wytrzyma z pewnością 2 tygodni. Przekaźnik ją za szybko rozładuje. Potrzebny jest jakis zasilacz lub mały transformatorek.


    Albo przekaźnik bistabilny i lekka modyfikacja układu.
  • #17
    deus.ex.machina
    Poziom 32  
    superhiro2 napisał:
    Czym sterują te przekaźniki? Nie mów że 230V AC! Polygon jest dosyć niedaleko od ścieżek wysoko prądowych. Aż dziwie się, że żaden z doświadczonych tu elektroników nie dostrzegł takiego błędu jaki jest wylewka (pole nie wytrawiane) wokół przekaźnika! Spoko. Oszczędność oszczędnościami (wytrawiacza) ale takiego czegoś to ja bym nie powtórzył.


    Nic nie tłumaczy takiego wykonania płytki - odległości i sposób wykonania PCB zasilanego z tzw żywej sieci regulowane są określonymi standardami a ta płytka łamie te wszystkie reguły i jest zwyczajnie niebezpieczna - pewnie moderator będzie interweniował i zdejmie projekt do momentu jego poprawienia.
    Autorowi polecam choćby http://www.ti.com/lit/ml/slup227/slup227.pdf a na szybko sprawdzenie jak wykonane jest PCB w zasilaczu choćby PC.
  • #18
    KubioQ
    Poziom 9  
    Wymodziłem coś takiego:
    Klaskacz-Akustyczny włącznik

    teraz już nie powinno być kłopotu z siecią
    Jeszcze myślałem nad zmianą grubości ścieżek tych sieciowych na mniejsze i przesunięciem trochę przekaźnika dalej od innych elementów
  • #19
    PCmaniak22
    Poziom 16  
    Każdy może w projekcie wyłączyć rozlaną masę i po kłopocie.
  • #20
    deus.ex.machina
    Poziom 32  
    KubioQ napisał:

    teraz już nie powinno być kłopotu z siecią
    Jeszcze myślałem nad zmianą grubości ścieżek tych sieciowych na mniejsze i przesunięciem trochę przekaźnika dalej od innych elementów


    Jest lepiej ale mógłbyś powalczyć o estetykę i usunąć "sieroty" czyli izolowane płaszczyzny przewodnika - generalnie problem załatwia się ustawiając w DRC clearance pomiędzy padami i ścieżkami.

    PCmaniak22 napisał:
    Każdy może w projekcie wyłączyć rozlaną masę i po kłopocie.


    Może może a może nie - generalnie jako konstruktor ponosisz odpowiedzialność za konstrukcje i powinno zależeć ci by zaprezentować urządzenie z sfinalizowaną koncepcją zwłaszcza ze jest zasilane bezpośrednio z sieci. Nie traktuj tego co pisze w kategoriach czepialstwa po prostu są miejsca gdzie można mieć lekkie podejście a są miejsca gdzie już trzeba stosować pewne standardy.
  • #21
    PCmaniak22
    Poziom 16  
    Nie traktuje tego w negatywny sposób, bardzo się cieszę że dowiedzialem się czegoś nowego i jak tylko bedę w domu postaram się poprawić projekt pcb.
  • #22
    pawel0414
    Poziom 20  
    Co trzeba zmodyfikować aby przekaźnik działał na 2 klaśnięcia ? Ma ktoś może jakiś sprawnie działający schemat , który uwzględnia zakłócenia z sieci i je filtruje ?
  • #23
    PCmaniak22
    Poziom 16  
    Plik który znajduje się na początku tematu ma już poprawioną PCB myślę że jest lepiej niż było.
    Pozdrawiam
  • #24
    faziil
    Poziom 15  
    Układ cmos 4017 to zwykły licznik impulsów. Jeżeli się nie mylę to wystarczy zmienić odległośc pomiędzy pinami Q0 i Q1 i przesunąć reset.
  • #25
    Gizmoń
    Poziom 28  
    Owszem, ale:
    - już drugie stuknięcie jest znacznie cichsze niż pierwsze
    - czas między kolejnymi odbiciami jest na tyle krótki, że mój układ na nie nie reaguje
    Od czasu przerobienia układu na dwutaktowy niechciane zapalenie czy zgaszenie światła zdarzyło się może ze trzy razy i to chyba tylko wtedy gdy używałem w pokoju bardzo głośnej wiertarki.

    Cytat:
    Układ cmos 4017 to zwykły licznik impulsów. Jeżeli się nie mylę to wystarczy zmienić odległośc pomiędzy pinami Q0 i Q1 i przesunąć reset.


    Niestety, nie jest to aż takie łatwe. To powinno działać tak:
    Q0 zapala diodę "Oczekiwanie". Po klaśnięciu Q1 zapala diodę "Usłyszałem pierwsze klaśnięcie!" i rozpoczyna odmierzanie czasu, około 3...4 sekund. Jeżeli w tym czasie nie było drugiego klaśnięcia, czasomierz resetuje licznik. Jeżeli było klaśnięcie, wyjście Q2 podaje sygnał zmieniający stan przerzutnika T sterującego wyjściem oraz resetuje licznik.
  • #26
    PCmaniak22
    Poziom 16  
    KubioQ napisał:
    Oo było by super ;) Sterowanie pilotem :D

    Umieściłem właśnie na blogu wersję zdalnie sterowaną:)
    Pozdrawiam
  • #27
    Izofir
    Poziom 9  
    PCmaniak22 napisał:
    Każdy może w projekcie wyłączyć rozlaną masę i po kłopocie.


    Napięcie sieciowe na płytce i zachowanie minimalnych odległości pomiędzy ścieżkami plus minimalne szerokości ścieżek dla przewidywanych prądów (do tego grubość warstwy miedzi na płytce) to jedno..., stosowanie wylewek masy w projekcie PCB nie jest podyktowane oszczędnością roztworu wytrawiacza a m.in. potrzebą minimalizacji zakłóceń w układzie - szczególnie w przypadku układów cyfrowo-analogowych i zakłóceń "rozsiewanych" poza urządzenie.

    Doprawdy nie warto używać "placków" nie podłączonej do niczego miedzi, bo nie pozostają one bez wpływu na układ, chociażby przez wprowadzenie pasożytniczej pojemności w układzie "na żywo".

    Przy każdej sposobności należy wyrobić sobie dobre nawyki, to naprawdę popłaca.

    Prowadząc dyskusję o wylewkach masy, trzeba koniecznie nadmienić, że przypadkowa wylewka masy może więcej zepsuć niż polepszyć i w projekcie płytki należy prześledzić drogę prądów powrotnych.

    Dalszą minimalizację zakłóceń uzyskuje się poprzez wprowadzanie przerw w wylewce masy, a używa się tego w celu "poprowadzenia" prądów - odseparowanie "prądów zasilania" od "prądów sygnałowych", ale ponad wprowadzoną przerwą w wylewce nie może znaleźć się nic poza powietrzem :)

    Temat rzeka, ale chcąc projektować dobrą (zwykle rozbudowaną) elektronikę trzeba się przez niego przegryźć :D
  • #28
    Hiup
    Poziom 9  
    Przepraszam za lekki off-topic, ale od lat niezrozumiałe jest dla mnie to, że nie można komercyjnie kupić ładnie zrobionego klaskacza zamkniętego w sensownej obudowie. Przez chwilę na weltbildzie były dostępne ładnie wykonane klaskacze, ale w tej chwili wybór jest żaden.