Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pompa wody nie załącza się - wyrzucanie włącznika

10 Lut 2014 13:56 2160 6
  • Poziom 7  
    Witam. Ostatnio zmagam się z problemem z pompą wody. Dotyczy to pompy na 230V. Pompa uruchamia się automatycznie kiedy spadnie ciśnienie, ale ostatnio miewa problemy z załączaniem. Kiedy zawór ciśnieniowy włączy pompę to silnik "rzęzi "i wydaje dziwne odgłosy, jakby nie mógł w ogóle ruszyć i jedynym sposobem jest wyłączenie go wyłącznikiem M611AJ, ale co dziwniejsze gdy naciskam przycisk od wyłączenia pojawia się błysk z kabli i jakby odgłos wybuchającego kondensatora czy coś w tym stylu, w każdym bądź razie lekki huk. Miał ktoś z was takie problemy? Co może być przyczyną? Włącznik czy coś przy silniku? Silnik ma około 15 lat i był chyba przezwajany z tego co wiem.
  • Poziom 41  
    ZoltarX4 napisał:
    Kiedy zawór ciśnieniowy włączy pompę
    Może raczej wyłącznik ciśnieniowy.Jaki typ silnika, symbol,jego dane -moc prąd.
  • Poziom 25  
    Przyczyn może być kilka: uszkodzenie uzwojenia silnika, kondensatora, wyłącznika, zwarcie w przewodach - np. od wilgoci... Najpierw proponuję jednak sprawdzić, czy pompa nie jest zatarta, lub uszkodzone łożysko. W tym celu trzeba spróbować kilkakrotnie obrócić wałem zespołu (np. delikatnie za wentylator chłodzący). Jeśli obracaniu towarzyszy duży opór, lub jest ono niemożliwe, to zaczynamy od mechaniki. Jeśli wyłącznik ciśnieniowy załącza silnik, a iskrzenie jest poza nim, to prawdopodobnie działa on prawidłowo. Pozdrawiam.
  • Poziom 7  
    Dzisiaj kiedy wróciłem do domu, po kilku razach silnik załapał. Wcześniej otworzyłem obudowę wlącznika i zobaczylem, że kiedy dochodzi do włączenia przełącznika na stykach pojawiają się iskry. Narazie nie chcę nic kręcic, aby nie zostać bez wody do jutra. Zaobserwowałem, że kiedy następuje to załączenie, w cały mieszkaniu przygaszają żarówki i dzieje się tak aż nie wyłącze pompy ręcznie. Mocy nie ani prądu silnika nie bardzo mogę sprawdzi, gdyż jest utrudniony dostęp do piwnicy gdzie znajduje się silnik oraz hydrofor. Zakupiłem taki sam włącznik M611AJ, z zakresem od bodajże 5A do 10A i czekam na fachowca. Jesli nic nie pomoże nie będę miał już wątpliwości, trzeba będzie kombinować z silnikiem i jego peryferiami. Dodam jeszcze, że kiedy silnik zacznie pracować wszystko jest już ok, jedynie ten moment kiedy on się uruchamia jest klopotliwy. Po wizycie elektryka powinienem wiedzieć więcej. O postepach będę informował na bieżąco :)

    Dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam.
  • Poziom 41  
    ZoltarX4 napisał:
    Zakupiłem taki sam włącznik M611AJ, z zakresem od bodajże 5A do 10A i
    Po co? Jeśli silnik czasem "załapuje" i wyłącznik nie wyłącza, to raczej trzeba przyczyny szukać gdzieś indziej- w silniku, lub może w pompie.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    ZoltarX4 napisał:
    Ostatnio zmagam się z problemem z pompą wody. Dotyczy to pompy na 230V.


    Czyli rozumiem silnik jednofazowy z kondensatorem pracy?

    ZoltarX4 napisał:
    Kiedy zawór ciśnieniowy włączy pompę to silnik "rzęzi "i wydaje dziwne odgłosy, jakby nie mógł w ogóle ruszyć


    Przyczyny mogą być dwie:
    - problem w samym silniku (utrata pojemności kondensatora, uszkodzenie wyłącznika odśrodkowego, jeśli jest);
    - problem w pompie - za duże opory ruchu (zapieczona dławnica, ciała obce, uszkodzenie łożysk itp.).

    Co do M611:
    - iskrzenie w takim stanie jest naturalne, rozłaczany prąd to kikadziesiąt amperów
    - dobór wyłącznika przeprowadzamy do prądu silnika - wyłącznik ma zabezpieczać silnik, inaczej ten się spali a wyłącznik nie rozłączy.
  • Poziom 7  
    Tak, silnik pracuje na jednej fazie. Dzisiaj został wymieniony włącznik i póki co wszystko jest tak jak być powinno. Zauważylem również, że załączenie silnika trwa od 1 - 2 sekundy krócej niż miało to miejsce przed wymianą. Możliwe, że to własnie on stanowił problem. Poczekamy, zobaczymy, jesli tym razem będzie dziać się to samo to winowajca musi znajdować się przy silniku.