Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wkrętarka Parkside - Uszkodzony akumulator

zeneksekendhend 12 Feb 2014 11:55 30558 6
  • #1
    zeneksekendhend
    Level 11  
    Witam,
    po zauważeniu wyraźnego spadku pojemności akumulatora podłączyłem go pod ładowarkę modelarską celem sprawdzenia ile mAh przyjmuje i oddaje. Po chwili ładowania komunikat o błędzie. Biorę miernik i na zaciskach akumulatora niespełna 4V. Postanowiłem akku rozebrać, bo pierwsza myśl taka, że padły dwa z 3 ogniw. Akku w częściach i wielkie zdziwienie w oczach - w chińskim wyrobie oprócz 3 standardowych ogniw litowych elektroniki więcej, jak w baterii laptopowej... Myślałem, że wszystko siedzi w ładowarce. Moje pytanie na wstępie jest takie - co ta elektronika skrywa - czy to tylko balanser ogniw? Może jakieś zabezpieczenie przeciw nadmiernemu rozładowaniu? Na razie całości nie rozbieram, żeby później móc to poskładać do kupy. Najfajniej byłoby, jakby to cele padły, bo je z łatwością wymienię. Najgorzej, że miernik pokazuje na jednej celi 2,5V, a na pozostałych dwóch po 4,6V (nierealne dla Li-Ion), więc obwód musi gdzieś być zamykany przez ww. elektronikę.

    Wkrętarka Parkside - Uszkodzony akumulator Wkrętarka Parkside - Uszkodzony akumulator
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Multimetr Fluke
  • #2
    kvas609
    Level 2  
    Witam!
    Mam ten sam problem. Jak rozebrac obudowe zeby jej nie uszkodzic a dostac sie do ogniw?
  • Multimetr Fluke
  • #3
    zeneksekendhend
    Level 11  
    Otwarcie nie jest proste - w szczelinach widocznych od spodu są zaczepy, które trzeba podważyć najlepiej dwoma cienkimi i sztywnymi śrubokrętami. Konstrukcja prosta, ale plastik dość sztywny, więc trzeba się wysilić - ślad raczej zostanie. Po zsunięciu czerwonej części w środku masz dodatkowy dekiel z zaczepami, ale już z lepszym dostępem. Generalnie, jak nie potrzebujesz maszyny na gwałt, to reklamuj. Ja zmontowałem nowy akumulator na nowych ogniwach z pominięciem elektroniki - ładuję ładowarką modelarską z balanserem. Mogliby rzucić te akumulatory do sprzedaży na sam, a nie tylko na zamówienie w cenie prawie 2/3 ceny wkrętarki...
  • #4
    kvas609
    Level 2  
    Dziekuje za blyskawiczna odpowiedz. Bede probowal rozebrac bo nie mam wyjscia. Czy po ominieciu elektroniki mozna ja nadal ladowac oryginalna ladowarka? Wspomne iz nie jestem elektronikiem ale wymienic ogniwa dam rade. Zamowilem juz nowe ogniwa. Maja 2200 zamiast 1300 mah wiec to chyba dobrze.
  • #5
    zeneksekendhend
    Level 11  
    Oryginalną ładowarką ładować się nie da - moduł stabilizujący prąd, a potem napięcie (proponuję zapoznać się z charakterystyką ładowania ogniw Li-pol/Li-ion, constatnt current / constant voltage) znajduje się w elektronice przy baterii.

    Wkrętarka Parkside - Uszkodzony akumulator

    Prawidłowe ładowanie można zapewnić tylko ładowarką dedykowaną do takich ogniw (oryginalna nie wyłączy się po naładowaniu i w ogóle podaje napięcie na trzeci styk, który pozostanie niepodłączony przy ominięciu elektroniki) - istnieje jednak szansa, że u Ciebe elektronika jest sprawna - u mnie miałem całkowitą przerwę na jednym z ogniw, ale wcześniej ubiłem elektronikę podając napięcie ładowania właśnie na styki "poboru" prądu. Wymiana ogniw, to wbrew pozorom nie taka prosta sprawa w tej baterii: podłączenia masz na końcach baterii, a także w odczepie pomiędzy nimi - większość połączeń zgrzewanych, a luty wykonane do niklowanych blaszek, gdzie dwie wchodzą bezpośrednio w elektronikę (płytka dwustronna), gdzie trzeba posiadać trochę umiejętności i mocną lutownicę, żeby to wylutować bez walki. Nowe ogniwa też najlepiej gdzieś zgrzać, albo polutować precyzyjnie, bo jak dasz grubiej cyny, to później do obudowy ciężko będzie zmieścić - zapamiętaj też orientację dekli z plastiku i samych ogniw w środku, bo te trójkątne elementy potem da się złożyć prawidłowo tylko w jednym układzie, a baterię pozbawioną czerwonej części można wsadzić na 3 sposoby do rączki wkrętarki - jedna pomyłka i zwarcie gotowe. Proponuję nawet robić zdjęcia przy demontażu. Jeśli zdecydujesz się lutować, to najlepiej, jeśli zamówiłeś ogniwa już z blaszkami, do których będziesz lutował - w dodatnim biegunie znajduje się bezpiecznik termiczny, który przy przegrzaniu trwale rozłącza połączenie - nieodwracalnie niszczy ogniwo. Zalecam ostrożność i próby na starych bateriach. Dokładne odczyszczenie styków drobnym papierem ściernym, odtłuszczenie, dobry topnik, klasyczna cyna ołowiowa (niższa temp. lutowania) i mocna lutownica.
  • Helpful post
    #6
    tzok
    Moderator of Cars
    4.6V na ogniwie Li-Ion jest realne... choć nominalnie naładowane ogniwo ma 4.2V. Odłącz ogniwa od elektroniki i dopiero mierz. Zapewne w którymś "strzeliło" zabezpieczenie nadciśnieniowe.
  • #7
    kvas609
    Level 2  
    Cieżko to rozebrać ale dałem radę. Padło jedno ogniwo. Na moje szczęście elektronika pozostała cała.Wymieniłem cały pakiet z 1300 na 2200 mAh
    Po złożeniu działa bez zarzutu. Właśnie całość ładuję. Mam nadzieję,że wszystko będzie ok. Dziękuję za pomoc.