Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Obudowa zamknięta do auta

goldwest 02 Apr 2005 20:17 1839 11
  • #1
    goldwest
    Level 12  
    Witam! Chcę zrobić (z właściwie to już prawie zrobiłem) sobie skrzyneczkę basową do auta (Honda concerto). Ma to być typ obudowy zamkniętej na dwóch głośnikach tesli ARN6614. I teraz mam takie pytanie, ponieważ przeglądam często elektrodę, i piszecie, że taki typ obudowy nie nadaje się do auta. Czy ktoś mógłby to uzasadnić?
  • Helpful post
    #2
    cursor
    Level 30  
    W samochodzie najczęściej stosuje się obudowy bass-reflex z powodu efektywności. Skrzynie zamknięte mają niższe efektywności od bass-reflex(chodzi o to, że głośnik gra ciszej a nie skrzynia). Dlatego częściej stosuje się obudowy bass-reflex. Jeśli nie interesuje cię bardzo głośne słuchanie to nie problem. Gorzej jak chcesz czuć muzykę na sobie(patrząc na głośniki to raczej to pierwsze)
  • Helpful post
    #3
    piapia
    Level 24  
    cursor wrote:
    W samochodzie najczęściej stosuje się obudowy bass-reflex z powodu efektywności. Skrzynie zamknięte mają niższe efektywności od bass-reflex(chodzi o to, że głośnik gra ciszej a nie skrzynia). Dlatego częściej stosuje się obudowy bass-reflex. Jeśli nie interesuje cię bardzo głośne słuchanie to nie problem. Gorzej jak chcesz czuć muzykę na sobie(patrząc na głośniki to raczej to pierwsze)


    nic do rzeczy nie ma efektywność!
    Jezeli nisko zestroisz Bass Reflex to bedzie miala mniejsza efektywnosc w zakresie nizszego basu od obudowy zamknietej (chodzi o zakres pasma ktore sie pokrywaja obie charakterystyki). Jezeli masz dobry glosnik, ktory nadaje sie glownie do obudowy zakmnietej to pokaze na co go stać.
    Oczywiście BR zejdzie zawsze niżej i pomaga sobie rezonatorem Helmholtza podbijajac czestotliwosc w ktorej głośnik juz sobie radzi bardzo słabo.

    Jak najbardziej obudowa zamknieta nadaje sie do samochodu, ponieważ ma słuzyc do sluchania muzyki.

    A obudowy zamkniete stosuje sie jeszcze dlatego ze glosnik do takowej sie nadaje lub zalezy nam na małej obudowie. Zakres 40-50Hz w zupełnosci wystarczy do auta.
  • Helpful post
    #4
    batonx
    Level 14  
    Akustyka pomieszczenia jakim jest samochód powoduje podbicie niskich częstotliwości. Zagadnienia, o których piszą koledzy wyżej ni jak mają się do tego, którą konstrukcję wybrać. Są to jedynie cechy charakterystyczne danych obudów. Zgodzę się jedynie ze stwierdzeniem, że nie prawdą jest że się zamkniętej nie stosuje. W zależności od obudowy uzyskujesz określone brzmienie i do Ciebie należy podjęcie decycji, która będzie lepsza.
  • #5
    goldwest
    Level 12  
    Ok, czyli ewentualnie może być taki typ obudowy. A co sądzicie o samych głośnikach? Nadają się do obudowy zamkniętej? Muszę dodać że będę tego słuchał głównie w domu, ale chciałbym to też od czasu do czasu włożyć do auta.
  • Helpful post
    #6
    piapia
    Level 24  
    Jak najbardziej tylko do zamknietej.
    dla dwóch ok. 40-45litrow. Dobrze uszczelniona.
    Do samochodu troszke sie nie nadaja ze wzgledu na mozliwosc łatwego ich uszkodzenia - nie otporne na niskie/wysokie temp, wilgoć itp.


    pozdrawiam
  • #7
    PASTYL
    Level 15  
    ja do tej pory to poza obudowami walcowymi ("tubami") w wiekszości spotykałem się w samochodach z obudowami zamkniętymi, bo jest je łatwiej obliczyć i dopasować do auta, zwłaszcza jeśli potrzebny byłby długi tunel b-r

    a na marginesie technoligia b-r powstała w celu zmniejszenia średnicy głośnika i objętości obudowy potrzebnych do osiągnięcia odpowiednio niskiego zejścia,
    więc obudowa zamknięta nie oznacza wcale mniejszej od b-r, bo wszystko zależne jest od strojenia ;)
  • #8
    batonx
    Level 14  
    Nie prawdą jest, że bas refleks powstał w celu zmniejszenia obudowy. Obudowa zamknięta jest w większości przypadków 100% mniejsza od konstrukcji z otworem. Dowód zamieszczę w najbliższych dniach w topicu, który niedawno został przeze mnie otworzony. Podsumowując. Jak bardzo byś nie stroił to mniejszej nie wystroisz. Jednym z powodów stworzenia wentylowanej jest wykorzystanie energii promieniowanej przez tylną część membrany. W zamkniętej jest ona tłumiona wewnątrz obudowy.

    Aha...obudowa walcowa jak ją nazwałeś nie jest typem obudowy tylko kształtem jaki został zastosowany. Może być ona zamknięta, basrefleks itd. itp.
  • #9
    PASTYL
    Level 15  
    CZYTAJ UWAŻNIE!!!
    ja nie mówię, że obudowy zamknięte są większe!
    Jest prawdą, że dla tego danego głośnika obudowa zamknieta będzie zawsze mniejsza, niż b-r z tym samym głośnikiem;
    ja powiedziałem, że aby uzyskać taką samą dolną częstotliwość (!!!) obudowa zamknięta musi być znacznie większa i mieć znacznie większy głośnik, niż ma się to dla obudowy b-r i glośnika z nią zastosowanego!!!

    a co do obudowy walcowej to ja nie twierdzę, że jest to jakiś inny typ, przeczytaj uważnie jeszcze raz to co napisałem!
  • #10
    batonx
    Level 14  
    Hmmm...dziwne pewnie troszkę pozmieniałeś poprzedni topic odnośnie tuby:). Jak dla mnie wyglądał trochę inaczej. Nie ważne. Masz rację, że będzie zamknięta większa gdy chcemy uzyskać podobne f3. Należy pamiętać, że moze się to okazać czasami nie możliwe.
  • #11
    PASTYL
    Level 15  
    gdybym coś pozmieniał, byłoby napisane :
    "ostatnio zmieniono... 2005r." a nie jest :P

    cieszę się, że już wszystko janse
  • #12
    tomaszo
    VIP Meritorious for electroda.pl
    ARN6614 sie nada - ale najlepiej dac BR, zawsze mozna zatkac.

    PROSZE zaznajomic sie z tematem :
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic279119.html

    W 45 litrach tez im nie bedzie zle - proponuje mocno tlumic (ale tak, zeby nie przeszkadzac BR w pracy) i stroic nie az tak nisko, tutaj kazdy dB zysku sie przyda - w samochodzie dol zostanie i tak podbity... Kiedys wsadzilem, bedac na wsi - po prostu podlaczony pod wzmacniacz w domu dlugimi przewodami - subwoofer jak w temacie wyszczegolnionym - 65 litrow netto, dwa ARN6618 - do bagaznika Fiata Cinquecento... MASAKRA, rzeznia w samochodzie - nie dalo sie wysiedziec, slychac bylo, nawet przy zamknietych szybach, z dwustu metrow (po dostarczeniu kolo 120 W mocy).