Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dwukierunkowy regulator obrotów silników prądu stałego

emilow 19 Lut 2014 17:46 8154 38
  • #31 19 Lut 2014 17:46
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    emilow napisał:
    Nie spojrzałem na rezystancje zestyków przekaźników, które chciałem użyć do przełączania kierunku wirowania silnika. Wynosi łącznie 2x30 mOhm, co daje 37,5W strat


    Zapewne dane o rezystancji styków są nieprawdziwe.

  • #32 20 Lut 2014 11:35
    emilow
    Poziom 9  

    Cytat:
    Zapewne dane o rezystancji styków są nieprawdziwe.


    Przekaźnik ma parametry:
    Link

    Co tu zrobić z tym fantem? Chyba mostek H, ale nie mam schematu....

  • #33 26 Lut 2014 16:51
    emilow
    Poziom 9  

    Może wykorzystać ten schemat? - Link
    Jeśli tak, to czy wartości tam są właściwe dla 12 VDC i tranzystorów IRLB8743?
    Pozostaje sprawa przełączania kierunku - na schemacie "S". Mogę to wykonać "mechanicznie" tzn za pomocą małego wyłącznika krańcowego reagującego na pozycje drążka (i zarazem przełącznika biegów )- przy biegach wstecznych, wtedy krańcówka jest w pozycji NO.
    Przy biegach do przodu - w pozycji NZ. W zasadzie nie jest to tak źle ale przełączanie "elektroniczne" byłoby bardziej niezawodne.
    Czy można w jakiś sposób zrealizować to inaczej np. jakiś element elektroniczny
    przełącza kierunek wirowania silnika - podobnie jak styk "S", reaguje na zmianę pozycji przełącznika wieloobrotowy MMB skonfigurowany do roli potencjometru?
    Przełącznik 12-pozycyjny 1 sekcyjny będzie miał pozycje:
    -2, -1, 0 ,1, 2, 3, 4, 5. Przełączanie powinno być przy zmianie pozycji 0 - 1
    kierunek do przodu, przy zmianie 0 - -1 do tyłu. W pozycji 0 - styk S w pozycji nieokreślonej. Może zastosować przerzutnik.
    Niestety nie dam rady sam to zrobić. Najważniejsza jest dla mnie kwestia schematu. Może jakaś rada się znajdzie.

  • #34 05 Mar 2014 11:29
    emilow
    Poziom 9  

    Pomoże ktoś w kwestii schematu? Czy schemat jest właściwy? Mój silnik ma zasilanie 12VDC.
    Tam jest również 5V do zasilania NE555. Chyba może być 12VDC.

  • #35 29 Maj 2014 16:15
    emilow
    Poziom 9  

    Witam ponownie.
    Wreszcie znalazłem trochę czasu, chcę wrócić do tematu.
    Chcę rozważyć mostek h na 4 tranzystorach n-mosfet IRLB8743PBF zasilany z napięcia 12 VDC.
    Sterowanie PWM w klasycznego schematu na NE555 Link
    Tranzystory górne będą się wyzwalały?
    Czy jest potrzeba stosowania specjalnych driverów, tak jak tutaj?
    Link

  • #36 15 Cze 2014 15:47
    jr1
    Poziom 11  

    No i co, nagadali, nagadali, nie skończyli :?:
    mam dokładnie ten sam problem (stara kota 46 funtów)
    i wygląda że będę musiał sam myśleć, :cry:

  • #37 15 Cze 2014 22:33
    kybernetes
    Poziom 39  

    A co tu myśleć? NE555 i przekaźniki - tak jak kolega wyżej próbował zrobić.

    Od siebie dodam, że emilow przestraszył się danych z datasheet przekaźnika a nie zaważył tam dopisku "max". Rzeczywista rezystancja styków przy dużym prądzie to pojedyncze miliomy. Do silnika 25 A możesz go spokojnie użyć.

    A warto by jeszcze rozpracować układ z manetką od skutera elektrycznego - jest hermetyczna a na łodzi wszelkie przełączniki to proszenie się o awarię.

  • #38 20 Cze 2014 01:02
    jr1
    Poziom 11  

    Coś tam zawsze można wymyśleć:
    Temat jest poświęcony przerobieniu istniejącego klasycznego układu sterowania silnikiem do łódki. Taki układ zapewnia zmianę kierunków obrotów i na 5-tym biegu w przód i 3-cim do tyłu pracuje bez strat (poza jakością styków). Trzeba to wykorzystać bo dodawanie regulatora na piątym biegu wnosi tylko straty. Dlatego chcę połączyć regulator w szereg z istniejącym układem i zwierać oraz wyłączać go na najwyższych obrotach. Wtedy nie potrzeba regulatora na 32A tylko na 10A (wartości zmierzone dla mojego silnika). Nie potrzeba też używać potencjometru do regulacji, bo profesjonalny potencjometr jest drogi i kłopotliwy w hermetyzacji a regulacja płynna to tylko marketing praktycznie zupełnie nie potrzebny.
    Reasumując
    -podwyższę obudowę istniejącego sterownika i wsadzę tam regulator pracujący szeregowo z istniejącym układem
    - regulator na 10 A z ograniczeniem prądu maksymalnego, potraktowany lakierem zabezpieczającym przed wilgocią
    - włączanie regulatora na przekaźnikach samochodowych ( tanie i hermetyczne),przy nie włączonym regulatorze zachowana jest pełna funkcjonalność starego układu.
    - regulacja sterowana kontaktronami
    - wymuszone chłodzenie wiatraczkiem komputerowym (od kilku lat to jest standard w tego typu sprzęcie ).
    Jeżeli zrobię o czym napisałem to poinformuję o wynikach.

  • #39 15 Lip 2014 17:42
    emilow
    Poziom 9  

    Witam ponownie.
    Odświeżam temat bo jestem w końcowej fazie budowy regulatora PWM i mam
    problem z grzejącym się mosfetem IRLB8743PbF.
    Przy pełnej prędkości silnik pobiera prąd około 4A, a przyrost temperatury wynosi góra 10 stopni C. Przy mniejszych prędkościach temperatura wzrasta do 120 stopni C.
    Schemat wykorzystałem taki https://obrazki.elektroda.pl/6975467100_1374266630.gif
    Pewnie tranzystor nie jest w pełni wysterowany, stad te straty. Co mam zmienić w schemacie?