Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nissan Serena 1.6 (1997) - Nie odpala

skim 16 Feb 2014 14:57 4299 4
Relpol
  • #1
    skim
    Level 12  
    Witam,

    Mam Nissana Serenę 1.6 (benzyna + LPG sekwencja, 1997r.).
    Podczas ostatnich mrozów odpaliłem, ruszyłem, auto nie zdążyło jeszcze się rozgrzać i przejść na gaz, zatrzymałem się przed skrzyżowaniem, chciałem ruszyć i... zgasł. I na tym koniec jazdy.

    Rozrusznik pięknie kręci, ale auto nie odpala. W pierwszej kolejności sprawdziłem bezpieczniki. Później sprawdziłem pompę paliwa, stwierdziłem że nie działa, więc ją wymieniłem. I tutaj zonk - nowa pompa też nie zaskoczyła (jak się okazało - obie były sprawne). Po podłączeniu pompy bezpośrednio pod akumulator za pomocą dodatkowego kabelka (podkreślam - używam tylko jednego akumulatora) wszystko działa i autko odpala bez zarzutu.

    Ktoś mi podpowiadał, że mógłbym tymczasowo zrobić sobie taki pstryczek-elektryczek, wyłączyć gaz i pilnować tylko żeby wyłączyć pstryczek kiedy trzeba, żeby go nie zalać, ale boję się tak jeździć :P Czy można tak zrobić na potrzeby dojechania do warsztatu? Z zawodu nie jestem elektromechanikiem, więc nie wiem czy po drodze nie omijam jakichś czujników, czy regulatorów i nie jestem pewien, czy dojadę tak choćby do najbliższego warsztatu i czy jest to bezpieczne. Oryginalny kabelek idzie wzdłuż prawego progu, po czym znika gdzieś wewnątrz karoserii i nie wiem gdzie dokładnie wychodzi z drugiej strony.

    Kiedy sprawdzałem napięcie na wtyczce zasilającej pompę, to podczas pracy rozrusznika wynosi z początku 10V, później po chwili kręcenia spada do nieco ponad 9V, po odpaleniu wzrasta do 13,9V i utrzymuje się. Napięcie na zaciskach akumulatora zachowuje się tak samo, dodam że bez obciążenia akumulator ma 12,2V. Akumulator nówka, na gwarancji, jeszcze go na wszelki wypadek naładowałem do pełna. W dodatku nie ma już mrozów.

    Zastanawia mnie dlaczego po podłączeniu tej samej pompy pod ten sam akumulator za pomocą oryginalnych kabli nie zapala, a dodatkowy przewód rozwiązuje problem, skoro napięcie jakie zmierzyłem w obu przypadkach jest takie samo.

    Do najbliższego mechanika mam dość daleko, a autko ze względu na stan nadaje się do zabawy w "zrób to sam" - chętnie się czegoś nowego nauczę. Jakieś sugestie - co może być nie tak?
  • Relpol
  • #2
    Doktorr
    Level 35  
    Skoro odpala na dodatkowym kablu to odwal się od napięcia. Znajdź przekaźnik pompy paliwa i zobacz czy jest sprawny. Sprawdź czy dochodzi impuls masowy od sterownika silnika do przekaźnika, czy masz oba plusy. Jak to sprawdzisz to pisz co ustaliłeś.
  • Relpol
  • #3
    skim
    Level 12  
    Zrobiłem kolejne doświadczenie: otóż na tym oryginalnym kabelku owszem jest 13,9V, ale bez obciążenia, natomiast po obciążeniu (użyłem drugiej sprawnej pompy) napięcie spada do 0V!

    Edit:
    Ok, znalazłem przekaźnik pompy paliwa :)

    Co to znaczy, że ma oba plusy? W sensie: jak prawidłowo sprawdzić, czy przekaźnik jest sprawny?

    Częściowo potłumaczyłem sobie opisy do tych moich przekaźników i tak:
    - znalazłem przekaźnik opisany jako pompa paliwa
    - obok był identyczny, opisany jako klimatyzacja
    - zamieniłem je miejscami - bez skutku.
    - znalazłem inny o tych samych parametrach, opisany jako "rad fan relay", wsadziłem zamiast tego od pompy i... też bez skutku. Ile może być przekaźników odpowiedzialnych za pracę tej pompy?

    Jeszcze jedno: znalazłem kilka przekaźników obok bezpieczników, ale nie wiem od czego są. Żeby się do nich dostać muszę rozebrać pół deski rozdzielczej i chyba nie ma ich w opisie - czy się mylę?
    Nissan Serena 1.6 (1997) - Nie odpala Nissan Serena 1.6 (1997) - Nie odpala

    Inne przekaźniki, które znalazłem, są już opisane po angielsku, o tak:
    FL – POWER WDW
    FL – ENG CONT
    FL – IGN SW
    FL – ENG FAN
    FL – RAD FAN
    FL – MAIN
    H/LAMP LH
    H/LAMP RH

    HORN RELAY
    RAD FAN RELAY
    ENG FAN RELAY
    EGI RELAY
    FUEL PUMP RELAY -> tego usiłowałem zamienić miejscami z jakimś innym o tych samych parametrach, np. wyjętym z Air Condition.
    HEATER RELAY
    FR FOG RELAY
    AIR CON RELAY
    RR WEAPER RELAY
  • #4
    Doktorr
    Level 35  
    Standardowy przekaźnik ma cztery styki dwa od cewki elektromagnesu (czyli jeden plus po kluczyku i minus ze sterownika silnika. Kolejne dwa styki plus z akumulatora (czasami po stacyjne) i styk wyjścia na pompę. Zidentyfikuj ostatnie dwa i zewrzyj ze sobą pompa powinna zacząć pracować. Jeżeli nie jesteś pewien to nie rób tego metodą prób i błędów bo jak puścisz plusa na sterownik silnika to go uwalisz.
  • #5
    skim
    Level 12  
    Ok, sprawdzę, jak się znów jasno zrobi :)
    Dziękuję.