Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ogrzewanie CO - obieg grawitacyjny + zimne kaloryfery

tomix 16 Lut 2014 22:07 2811 17
  • #1 16 Lut 2014 22:07
    tomix
    Poziom 16  

    Witam kolegów, chciałbym zasięgnąć porady ws. instalacji CO starszego typu.
    Mam w domu (3 kondygnacje) ogrzewanie CO z jednego kotła gazowego w piwnicy, obieg grawitacyjny, grzejniki żeliwne TA-1, naczynie wzbiorcze otwarte na poziomie +2.
    1. Powiedzcie mi proszę dlaczego grzejniki na poziomie 0 mam delikatnie letnie, a na poziomie +2 są mocno gorące? Wiem, że fizyki nie oszukam (na szczęście), ale kiedyś tak nie było... Nie mam na grzejnikach głowic termostatycznych, tylko stare zawory jednak na samej górze są odkręcone na "jeden gwint", a na dole prawie do końca. Odpowietrzników też niestety nie mam, ale luzując ostatnio śrubunki na zaworach leciała woda od razu, a nie powietrze - wnioskuje zatem, że nie są zapowietrzone.
    2. Dodatkowo czasami zdarza się, że cały jeden pion grzewczy jest zimny na wszystkich kondygnacjach.
    3. Zastanawia mnie jeszcze konieczność cyklicznego dolewania wody do układu mimo braku wycieków (może tylko jeden grzejnik lekko kapie), czy to normalne?
    4. Słyszałem, że grzejniki żeliwne lubią się zapychać i że warto je po 30 latach ;) zdjąć i wypłukać, a przy tym nawiercić na końcu otwory. Czy to samo dotyczy wężownicy żeliwnej w kotle?
    5. Kolejne pytanie: dlaczego przy temperaturze na kotle ok 50°C w instalacji słychać jakieś raz mniej, raz bardziej delikatne stuki?

    0 17
  • Sklep HeluKabel
  • #2 17 Lut 2014 03:11
    EkoGrzew
    Poziom 19  

    czynnik grzewczy - tudzież woda - bedzie zgodnie z zasadami fizyki tam isc gdzie bedzie miala mniejszy opor. Mysle ze plukanie instalacji zalatwiloby sprawe i bedzie chyba tansze niz demontaz zeliwnych grzejnikow. A w ogole moze zamontuj sobie pompke C.O. pracujaca w czasie kiedy zalaczy sie kocioł. To bedzie dobra alternatywa i mysle ze wyrowna cieplote w poszczegolnych grzejnikach. Wode cyklicznie dolewasz, poniewaz czesc zawsze odparuje poprzez naczynie wzbiorcze. Mialbys system zamkniety i tez by trzeba bylo raz w roku plyny uzupełnic...:)

    0
  • #3 17 Lut 2014 11:11
    tomix
    Poziom 16  

    EkoGrzew, od dłuższego czasu zastanawiam się nad pompą wymuszającą obieg wody w układzie, ale:
    - za całość zapłacę wedle kalkulacji hydraulika ok 1k (pompa, zawór różnicowy, zawory, kształtki, robocizna) + powiedział, że muszę mieć koniecznie sterownik żeby "rosa" na piecu się nie robiła cokolwiek to nie oznacza. zawsze myślałem, że pompy mają termistory i przy np. 30 stopniach się włącza sama
    - zastanawiam się, czy woda w układzie przez szybsze krążenie nie będzie się szybciej wychładzać = dłuższy czas pracy palnika gazowego

    0
  • #4 17 Lut 2014 11:29
    630176
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 17 Lut 2014 11:33
    tomix
    Poziom 16  

    Jerzykowski, 2-3 razy w sezonie grzewczym robię dolewki po ok 30 litrów. Woda ze studni, bardzo twarda niestety. Cały układ jednak również jest olbrzymi, 22 kaloryfery, ok 220 żeberek w sumie.

    0
  • #6 17 Lut 2014 11:38
    630176
    Użytkownik usunął konto  
  • Sklep HeluKabel
  • #7 17 Lut 2014 11:43
    tomix
    Poziom 16  

    Jerzykowski napisał:
    najpierw proponowałbym płukanie instalacji

    Czy mógłbyś mi udzielić parę wskazówek jak może wykonać to w miarę rozgarnięty człowiek? Jedyny dostęp jaki mam do wody w instalacji to króciec 1/2", którym wlewam wodę na powrocie do pieca. Ew. jeśli wezmę firmę, to na co mam zwracać uwagę, żeby nie wyjść na tym jak zabłocki na mydle? Rozumiem, że ściąganie grzejników jest obowiązkowe, no i możesz mi powiedzieć ile na oko taka impreza może kosztować?

    0
  • #8 17 Lut 2014 11:47
    630176
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 17 Lut 2014 12:13
    EkoGrzew
    Poziom 19  

    plukanie grzejników instalacji to alternatywa demontażu grzejników a nie wraz z nim. profesjonalnie niezbędne jest mieć naczynie z odstojnikiem aby brud miał gdzie opadać pompa i płyn inhibitor. Możesz to też zrobić sam woda bieżąca ale kamienia wtedy nie rozpuscisz. Jak chcesz to zrobić woda bieżąca to potrzebujesz kran wąż i spory przepływ bieżący wody. Zasada jest odciąć wszystkie przepływ przez grzejniki z wyjątkiem najdalszego. Wpływ zasilaniem odpływ powrotem do kanalizacji. Czyścisz instalacje więc kocioł też zamykasz. Po przeczyszczeniu otwierasz przepływ w bliższym grzejnik a następnie zakręcasz ten przepłukany. I tak sukcesywnie. Na końcu przepłu kocioł. Wg tych samych zasad. Jak gdzieś na instalacji będzie filtr to też go przeplucz bo będzie zabity szlamem.

    0
  • #10 17 Lut 2014 20:14
    630176
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 15 Lip 2014 16:15
    rossini
    Poziom 13  

    Witam, nie chciałem zakładać nowego postu więc wklejam swój problem tu. A mianowicie potrzebuję pomocy czy grzejnik numer jeden na moim obrazku poglądowym będzie spełniał swoją rolę? Cała instalacja wykonana z rur stalowych główne rury zasilanie jak i powrót ze starych grubych rur, natomiast grzejnik nr 2 był zakładany na ganku ponieważ nigdy go nie było, działa jak należy podłączony przewodem alupex, całość działa w zasadzie grawitacyjnie ale pompka też jest założona przy piecu. Chciałem przeciąć węże i wstawić dwa trójniki i doprowadzić sobie grzejnik pod ganek. Najlepszym rozwiązaniem z tego co wy goglowałem było by od górnego grzejnika puszczenie przewodów w dół ale to jest większy problem ponieważ są płytki wszystko wyremontowane a nie chciał bym za bardzo nabroić a w miejscu w którym mam węże jest schowek pod schodami dlatego moja koncepcja puszczenia z tamtego miejsca rozgałęzienia. Z góry dzięki za pomoc.

    Ogrzewanie CO - obieg grawitacyjny + zimne kaloryfery

    0
  • #12 17 Lip 2014 17:52
    EkoGrzew
    Poziom 19  

    a wktorym miejscu jest zrodło ciepła ? (kocioł)

    0
  • #13 17 Lip 2014 18:10
    rossini
    Poziom 13  

    Jezeli chodzi o wysokosc, okolo 2 metrow nizej niz ten grzejnik jak dla mnie to on powinien dzialac bez problemu, znajomy ktory robi takie instalacje powiedzial ze nie bedzie dzialac ale nie chce mi sie w to wierzyc, jutro bede go montowal to sie okaze.

    0
  • #14 17 Lip 2014 18:21
    EkoGrzew
    Poziom 19  

    Jeśli tylko grzejnik i jego powrót znajduje sie pow 1m od króćca powrotu do kotła to powinno pracować. Ważne byś zachował średnicę rur celem zachowania równowagi oporów hydraulicznych zasilenia i powrotu C.O. (m.inn. za trójnikiem powinna być o rozmiar większa na powrocie i adekwatnie na zasilaniu przed)

    0
  • #15 17 Lip 2014 18:39
    rossini
    Poziom 13  

    W takim razie zrobie, tylko dam ta sama srednica bo juz kupilem material ale nawet jak bym dal grubszy na powrot do tego grzejnika to i tak powrot od tamtego grzejnika wyzej jest zrobiony przekrojem 16 doplyw jak i powrot i to hudraulik tak zrobil a w sumie jak sie zastanowic to logiczne ze powinno sie dac na powrot grubszy. Dziekuje bardzo w takim razie za pomoc moze jutro zaloze i dam znac czy grzeje normalnie

    0
  • #16 17 Lip 2014 20:48
    EkoGrzew
    Poziom 19  

    Pex? tam srednice robi ksztaltka a nie rura. A to komplikuje przeplyw przy grawitacyjnym
    Widze ze mieszkasz w ck. zadzwon do mnie jutro

    0
  • #17 17 Lip 2014 23:11
    rossini
    Poziom 13  

    Tak pex, zewnętrzny przekrój to 16 ale o kształtce nie wiedziałem. Jeżeli możesz podesłać numer na priv to będę wdzięczny i się odezwę jutro.

    0
  • #18 18 Lip 2014 07:37
    EkoGrzew
    Poziom 19  

    Pod postem klikasz ikonke profil i masz wszystkie dane.

    2