Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik jednofazowy 1.5 kW naprawa.

18 Lut 2014 19:46 3477 27
  • Poziom 10  
    Witam wszystkich. Kupiłem jakiś czas temu silnik 1.5 kw jednofazowy z rozruchem we włączniku. Dopiero teraz postanowiłem go wykorzystać i okazuje się że ma przebicie - na obudowie jest napięcie. Jest to stary silnik, żeberka aluminiowe, włącznik obrotowy tzn. jeden obrót wprowadza silnik w stan rozruchu, kolejny obrót to praca ciągła, kolejny obrót wyłączenie itd. Silnik startuje poprawnie. Postanowiłem rozkręcić obudowę włącznika i z silnika wychodzi 6 przewodów. Pomierzyłem parami rezystancje: żółty/zielony 2.6 omów, czerwony/czarny 2.6 omów, biały/ niebieski 3.3 oma - jest to jak myślę uzwojenie rozruchowe i to właśnie ono ma przebicie do obudowy. Czy jest możliwość pominięcia tego uzwojenia i wykorzystanie jednego z uzwojeń głównych jako pomocniczych? Czy silnik nadaję się na złom. Proszę o pomoc.
  • Poziom 10  
    A da się przezwoić tylko rozruch? Przecież do wyjęcia będą wszystkie uzwojenia.
  • Poziom 31  
    Da się przezwoić tylko rozruch. Rozruch najczęściej jest na wierzchu.
  • Poziom 10  
    Orientuje się pan jaka może być cena przewinięcia samego rozruchu?
  • Poziom 31  
    Oj dawno nie robiłem, ale myślę, że w granicach 40 zł. Tak a-propo, przewija się dziecko, silnik się przezwaja.
  • Specjalista AGD
    farfik napisał:
    Kupiłem jakiś czas temu silnik 1.5 kW jednofazowy z rozruchem we włączniku.

    Co to za silnik z rozruchem w wyłączniku.
    Nie może być rozruchu w wyłączniku dla silnika 1,5kW. To pewnie nie jest tak.
    Może podaj dane z tabliczki znamionowej jeżeli jest.
    farfik napisał:
    okazuje się że ma przebicie - na obudowie jest napięcie

    Jak i czym mierzyłeś to przebicie?
    farfik napisał:
    z silnika wychodzi 6 przewodów.

    Trochę to zastanawiające,że z silnika jednofazowego wychodzi 6 przewodów.
    Zazwyczaj jest ich cztery lub trzy.
    Każdy silnik jednofazowy posiada fazę główną i pomocnicza kondensatorową (lub rozruchową odłączaną po rozruchu).
  • Poziom 10  
    Faktycznie silnik się przezwaja :D
    Tabliczki znamionowej niestety nie ma. Dziwne ale jednak wychodzi ich sześć. Przebicie zmierzyłem miernikiem uniwersalnym-między przewodem białym i niebieskim a obudową jest przejście (testerem diod mierzone). Wyłącznika odśrodkowego nie ma więc zrealizowany jest w włączniku.
  • Specjalista AGD
    Czy to przypadkiem nie jest silnik trójfazowy.
    Przełączanie to może być z gwiazdy na trójkąt. Ale brakuje mi tu kondensatora pracy.
    Silniki jednofazowe o mocy 1,5kW to dla sieci jednofazowej duża moc.
  • Poziom 10  
    Jest to silnik jednofazowy. On normalnie pracuje tylko ma przebicie. Pójdę zapytam ile za przezwojenie będę musiał zapłacić.
  • Poziom 13  
    To co jest dołączone do niebieskiego i białego?
    Rozrysuj schemat podłączenia tego silnika, z opisu wynika, że to jakiś bardzo dziwny silnik.
  • Moderator
    farfik napisał:
    Jest to silnik jednofazowy. On normalnie pracuje tylko ma przebicie. Pójdę zapytam ile za przezwojenie będę musiał zapłacić.


    Ty idź zapytaj, czy ktoś kumaty zechce go sprawdzić. Bo to co piszesz, to o kant można potłuc. Mógłbyś przynajmniej zamieścić jakieś fotki silnika, jego tabliczki zaciskowej i przełącznika.
    A poza tym, schemat podłączeń często bywa wewnątrz pokrywki tabliczki zaciskowej.
  • Moderator Elektrotechnika
    Może wychodzić 6 przewodów na tabliczkę ponieważ 2-uzwojenie pracy następne 2-uzwojenie rozruchowe i kolejne 2-wyłącznik odśrodkowy ( silniki o tej mocy produkowane przez WIEFAMEL Poznań).
    Niech kol.farfik napisze w jaki sposób stwierdził przebicie .
    :arrow: Witold5
    Kpiny sobie robisz ? 40zł to może materiał kosztować.
  • Poziom 35  
    Tak dla jasności, ten tajemniczy silnik to SFe100-L4, a pod linkiem jest temat o tym silniku:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1617553.html
    Witold5 napisał:
    Da się przezwoić tylko rozruch. Rozruch najczęściej jest na wierzchu.

    W tym silniku nie jest wcale tak prosto przezwoić samo uzwojenie rozruchowe, w zasadzie jest ono ułożone na wierzchu ale częściowo w tych samych żłobkach co uzwojenie robocze, które łatwo przy okazji uszkodzić.
  • Poziom 10  
    Witam. Otóż tak, silnik jak mówiłem po włączeniu działa. wszystkie trzy uzwojenia mają ciągłość. W czasie pracy na obudowie jest ok 110 - 120V. Zmierzyłem to w ten sposób- jedna końcówka miernika do obudowy, druga do neutralnego lub nawet podłogi :D Zresztą ręką jak się go dotknie to dobrze razi. Zgadza się krzysiek7 to ten sam silnik. Nie ma chyba sensu go naprawiać, chyba że cena będzie znośna.
  • Poziom 37  
    Witam !
    Farfik, przeczytaj list jaki do Ciebie napisałem wczoraj na PW.
  • Poziom 10  
    Zrobię jak mówisz bo faktycznie wilgotny to on trochę jest w środku.
  • Poziom 35  
    farfik napisał:
    W czasie pracy na obudowie jest ok 110 - 120V. Zmierzyłem to w ten sposób- jedna końcówka miernika do obudowy, druga do neutralnego lub nawet podłogi :D Zresztą ręką jak się go dotknie to dobrze razi.

    Kolego, a gdzie masz dołączony przewód ochronny, że takie wyniki pomiaru Ci wychodzą? Pomijam sam sens takich pomiarów. Myślę że najbezpieczniej dla Ciebie i silnika będzie, jak oddasz go do sprawdzenia fachowcowi, bo Ty nie masz zielonego pojęcia co i jak masz sprawdzić.
  • Poziom 37  
    Kondensatory są w obudowach metalowych czy bakelitowych ? Wyklucz przebicie kondensatorów,
  • Poziom 10  
    Ochronny nie jest podłączony. Pytałem fachowca to krótka odpowiedź - przewinąć. Fakt w silnikach za dobry nie jestem ale sprawdzić i wyodrębnić uzwojenia potrafię, zmierzyć napięcie też. Jakim sposobem zatem między przewodami niebieskim i białym a obudową jest ok 300 0hm? Kondensator aluminiowy, zalany niebieską izolacją, przykręcony metalową blachą.
  • Poziom 35  
    farfik napisał:
    Pytałem fachowca to krótka odpowiedź - przewinąć.

    Dziwny ten fachowiec, ja nigdy nie polegam na pomiarach wykonanych przez klienta. Sam robię pomiary, sam je interpretuję i sam decyduję o sposobie naprawy.

    Dodano po 13 [minuty]:

    farfik napisał:
    Zrobię jak mówisz bo faktycznie wilgotny to on trochę jest w środku.

    Tak na prawdę to najpierw powinno się silnik wysuszyć i dopiero go sprawdzać, czasami podłączenie takiego wilgotnego silnika do zasilania może spowodować uszkodzenie jego izolacji.
  • Poziom 27  
    Podczepię się pod temat.
    Mam taki sam silnik, i dzisiaj zamierzałem podłączyć go pod 3 fazy i tak:
    w gwiazdę chodzi, ale wolno i buczy
    w trójkąt wybija bezpiecznik
    Jak myślicie da się to podłączyć na 3 fazy czy trzeba wrócić do tych dwóch kondensatorów i szukać włącznika rozruchowego na 220 V bo on padł.
  • Poziom 35  
    Aż mnie zatkało, silnik jednofazowy pod trzy fazy? Tu nie ma co myśleć, ten silnik może pracować tylko i wyłącznie zasilany z jednej fazy.
  • Poziom 27  
    Chyba kolega nie zrozumiał, z silnika wychodzi 6 kabelków, tak jak z silnika 3 fazowego, z tym że ten mój ma podłączone kondensatory rozruchowe, i pytanie brzmi: czy zamiast kondensatorów można go uruchomić z 3 faz.
    Bo:
    przy podłączeniu w gwiazdę silnika, chodzi ale wolniej i buczy
    przy podłączeniu w trójkąt, wywala korek ale zaczyna startować.

    Może włącznik gwiazda trójkąt 3 fazowy pomoże, czy też wrócić do włącznika rozruchowego na 220V ?
  • Poziom 35  
    To kolega mnie nie zrozumiał, jeżeli dotyczy to tego silnika o którym mowa w tym temacie, to nie ma możliwości podłączyć go pod 3 fazy. W tym silniku jest uzwojenie 1-fazowe, a nie 3-fazowe i próba podłączenia go do 3 faz skończy się jego spaleniem.
    To że z silnika wychodzi 6 przewodów to nie oznacza, że jest to silnik 3 fazowy.
  • Poziom 10  
    A czy jest możliwość uruchomienia tego silnika bez uzwojenia rozruchowego?
  • Poziom 42  
    farfik napisał:
    A czy jest możliwość uruchomienia tego silnika bez uzwojenia rozruchowego?

    Jeśli rozpędzisz go do prędkości znamionowej,czymś innym i wtedy podasz mu napięcie na uzwojenie robocze to będzie się dalej kręcił. Inaczej się nie da-> po to jest właśnie uzwojenie rozruchowe.
  • Poziom 10  
    Jeśli zatem silnik dalej będzie miał przebicie to pojedzie na złom.