Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik Weifamel 1.1kW jak podłączyć.

daniel1302 19 Feb 2014 20:47 4176 10
  • #1
    daniel1302
    Level 11  
    Witam, kupiłem silnik Weifamel Poznań, który miał być rzekomo sprawny, jednak po podłączeniu go do prądu nie startuje, a ma tylko jeden kondensator. Na forum przeczytałem, że potrzebny jest też drugi kondensator.

    Typu nie mogę dokładnie odczytać, bo jest zamazany, jednak jest to chyba:
    SFB90L4 albo SF690L4
    Silnik jest na 230V (na tabliczce widnieje napis 220V) oraz posiada moc 1.1kW.




    Tutaj zaczyna się moje pytanie:
    1) Jak podłączyć taki silnik? Silnik kupiłem bez dekielka na którym powinien być schemat.
    Układ jest jak na rysunku, z tym, że do zmostkowanego styku (tego po prawej) podłączony jest tylko jeden przewód, dodatkowo do dwóch dolnych styków po lewej dochodzą po dwa przewody.
    Silnik Weifamel 1.1kW jak podłączyć.

    2) Jakie dobrać pojemności kondensatorów rozruchowego oraz roboczego do tego silnika?


    Pozdrawiam, dziękuje z góry za odpowiedzi.
  • Helpful post
    #2
    sp3ots
    Level 38  
    Witam !
    Silnik Weifamel 1.1kW jak podłączyć. Silnik Weifamel 1.1kW jak podłączyć.

    Prawdopodobnie masz silnik SFe 90L4, różni się tylko mocą i brakiem kondensatora 20uF.
  • #3
    daniel1302
    Level 11  
    Witam ponownie, wczoraj miałem chwilkę czasu i próbowałem podłączyć ten silnik, ale niestety mi się nie udało.

    Silnik nonstop buczy, a jak odłączę kondensator to nie da się go ruszyć ręką, gdy jest podłączony do sieci to jest jakby zahamowany, natomiast gdy go odłączę to obraca się lekko, bez oporów nic o nic nie obciera.

    Co może być tego przyczyną?

    Wykonałem jeszcze pomiary wg niżej zamieszczonego rysunku pomocniczego:
    Silnik Weifamel 1.1kW jak podłączyć.

    Pomiędzy złączem 2 i 3: 6 Ohm
    Pomiędzy złączem 1 i 2: 1.8 Ohm- tutaj jest wyłącznik odśrodkowy, bo gdy kręcę kołem pasowym rezystancja gwałtownie rośnie.
    Pomiędzy złączem 1 i 3: 8 Ohm
    Pomiędzy złączem 1 i 4: 0.5 Ohm
    Pomiędzy złączem 2 i 4: 1.8 Ohm
    Pomiędzy złączem 3 i 4: 8 Ohm

    Doszedłem do wniosku, że wyprowadzenia będą uformowane w taki sposób jak poniżej, lecz nie wiem czy dobrze. Proszę o poprawę jeśli się mylę.

    Silnik Weifamel 1.1kW jak podłączyć.


    Z góry dziękuje za odpowiedź
    Pomiędzy złączem 2 i 3: 6 Ohm
  • Helpful post
    #4
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Pomiary rezystancji wykonuje się po zdjęciu mostków i rozłączeniu wyprowadzeń które są doprowadzone pod te same zaciski. Inaczej wychodzi z tego kupa bzdur.
  • #5
    daniel1302
    Level 11  
    Witam, rozłączyłem wszystkie mostki w silniku po czym otrzymałem 6 wyprowadzeń oraz zmierzyłem rezystancje między nimi.
    Na moje oko silnik posiada spalone jedno uzwojenie, ale proszę o potwierdzenie.
    Wyprowadzenia oznaczyłem sobie liczbami od 1 do 6.
    Wykonałem pomiary pomiędzy wszystkimi wyprowadzeniami między sobą po kolei tzn między 1/2, 1/3, 1/4, 1/5, 1/6, 2/3, 2/4 itd. Wszędzie gdzie nie podałem wyników nie było przejścia.

    Pomiędzy wyprowadzeniami 1 i 2: 1,6 Ohm- Wyłącznik odśrodkowy, bo po obróceniu kołem pasowym rezystancja wzrasta.
    Pomiędzy wyprowadzeniami 3 i 5: 5,5 Ohm- Chyba jedno z uzwojeń
    Pomiędzy wyprowadzeniami 4 i 6: 0.5 Ohm- Chyba drugie z uzwojeń bo wyprowadzone są takie same przewody jak dla wyprowadzeń 3 i 5.



    Jakie wartości powinny być dla uzwojenia roboczego i rozruchowego? Mam jeszcze kilka silników niesprawdzonych, więc taka wiedza mi się przyda.
    Zaraz rozbiorę silnik, ale proszę o pomoc w diagnozie.
  • #6
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Jeżeli przyjąć, że wyprowadzenia 1 i 2 są od wyłącznika odśrodkowego, to rezystancje wskazują na uszkodzone uzwojenie. Aby to potwierdzić rozbierz silnik.
  • #7
    daniel1302
    Level 11  
    Rozebrałem w końcu silnik i okazało się, że wyłącznik jest nonstop zwarty na dodatek wcześniej ktoś źle podłączył mostki.


    Uzwojenie robocze jest pomiędzy wyprowadzeniami 1 oraz 2 i jego rezystancja to 1.6 Ohm, uzwojenie pomocnicze pomiędzy 3 i 5 i jego rezystancja to ok. 5.5 Ohm, natomiast rezystancja wyłącznika odśrodkowego (wyprowadzenia 4 i 6) to 0.5 Ohm.

    Podłączyłem zasilanie do samego uzwojenia roboczego i silnik zaczął buczeć, ale ruszyłem go ręką i kręcił się, ale dalej buczał i nie mógł wejść na obroty.
    Podłączyłem kondensator do silnika w taki sposób:
    Kondensator w szereg z uzwojeniem rozruchowym, jedno wyprowadzenie kondensatora do jednego wyprowadzenia uzwojenia roboczego oraz jeden koniec uzwojenia rozruchowego do drugiego wyprowadzenia uzwojenia roboczego, czyli tj na schemacie poniżej:
    http://www.elektroinstalacje.info/images/articles/schemat.gif
    (Obrazka nie można załadować na serwer, bo nie ładuje się strona "Dodaj zdjęcie")
    Dodam tyle, że po rozebraniu silnika nie czuć spalenizny, oraz uzwojenia wyglądają całkiem ładnie, nie ma stopionej izolacji przy stojanie ani nigdzie indziej.

    Czy może być uszkodzony kondensator? Na silniku pisze, że potrzeba kondensatora o pojemności 100-125uF a ten ma 100uF ale widać, że jest stary.
  • #8
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Ten kondensator nie może być dołączony na stałe, musi być odłączany po rozruchu silnika. Pojemność 100 µF jest właściwa, aby był sprawny.
  • #9
    daniel1302
    Level 11  
    Ale chciałem sprawdzić czy silnik jest dobry, to podłączyłem go na stałe.

    Czy silnik powinien zacząć normalnie pracować?

    Jeśli silnik jest uszkodzony, to nie opłaca się naprawiać wyłącznika odśrodkowego.
  • #10
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Będzie pracował ale będzie strasznie hałasował i pobierał duży prąd. Dłuższa praca spowoduje przegrzewanie uzwojeń.
  • #11
    daniel1302
    Level 11  
    Ok, jutro jeszcze kupie nowy kondensator i spróbuję podłączyć bo puki co nie wchodzi na obroty, i muszę go ręką ruszyć i z kondensatorem i bez czyli tj był by on uszkodzony.