Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

falowanie wolnych obrotow..prosze o pomoc

krzys_ch69 04 Apr 2005 07:11 7171 47
Bosch
  • #1
    krzys_ch69
    Level 11  
    witam
    pytanie do wszystkich ktorzy maja wiedze, a ktorzy chcieliby pomoc,
    mam Astre II X16XEL i po zalozeniu gazu mam problem z wolnymi obrotami ktore faluja.. ogolnie obroty sa za niskie ok 600 i wtedy jak sie zaczyna falowanie to jak spadaja ponizej 500 to silnik zaczyna szarpac, ale z TECHA nie ta się podniesc bo jest informacja, ze "bieg jalowy nie jest aktywny"
    czytalem sporo na forum na temat wolnych obrotow, przewija sie temat silnika krokowego, odpowietrzania skrzyni korbowodu ( ale nie wiem czy w astrze cos takiego jest), mowi sie o tym, ze jak się przestawi polozenie poczatkowe przepustnicy to ECU moze nie wiedziec, ze jest na biegu jalowym i nie reguluje wolnych obrotow( czyli pasowaloby do mojej sytuacji..), Pytanie na podstawie czego ECU stwierdza ze jest na biegu jalowym, wlacznik spoczynkowy biegu jalowego , ale u mnie jest potencjometr TPS i nie ma przy przepustnicy zadnego wlacznika ( rozumiem jakas krancowka czy cos...), czy na biegu jalowym powinien byc okreslony poziom napiecia z TPS-a? i u mnie w ten sposob rozpozonawany jest bieg jalowy..? moze silnik krokowy...na tyle na ile umiem sprawdzalem..po wlaczeniu zaplonu pozycjonuje się , grzybek przesuwa ( ale moze zacina się podczas pracy..),
    co jeszzce czujnik temperatury silnika sprawdzalem jest ok
    walcze juz z tym 2 miesiace... , prosze o pomoc, moze troche teorii na temat regulacji wolnych obrotow.. jakie wezyki sprawdzic, juz trace nerwy do tych obrotow.. czy to moze byc TPS wytarty , moze komputer od gazu go obciazac, zauwazylem ze na biegu jalowym jak stoje na swiatlach to napiecie z TPS-a skacze w granicach 0,37-0,41V, ale czasami to jest poziom 0,28V-0,33V, a czytalem w TIS-ie ze powinno byc w min. 0,3V czy to napiecie powinno byc stale, moze tutaj jest problem..
    co jeszcze, czy moze na to miec wplyw czujnik obrotow, moze jeszcze jakies wezyki posprawdzac, moze jakies lewe powietrze, najbardziej zastanawia mnie to ze ECU informuje ze ma tryb jalowy niektywny, a samochod jest na biegu jalowym.. fachowcy juz wydali wyrok, ze to ECU uszkodzone, a ja nie twierdze ze nie, ale chcialbym najpierw posprawdzac wszystkie sygnaly na podstawie ktorych ECU stwierdza ze jest bieg jalowy i reguluje wolne obroty
    z gory dziekuje za pomoc i przepraszam, ze sie tak rozpisalem
  • Bosch
  • #2
    mkos1
    Level 29  
    krzys_ch69 wrote:
    .... z TECHA nie ta się podniesc bo jest informacja, ze "bieg jalowy nie jest aktywny"...

    Całkiem mozliwe, że gazownicy ustawiając Ci "wolne obroty" zrobili to poprzez uchylenie przepustnicy.
    Stan biegu jałowego jest brany z czujnika TPS i skoro są takie wartości jak piszesz to całkiem możliwe, ze przepustnica teraz nie zamyka się do końca.
    Podniesienie poziomu tego napiecia raczej nie powinno być powodem zamontowania centralki do gazu ale ... cuda się zdarzaja więc spróbuj dodać jakiś rezystor aby obnizyć jego poziom. Zobacz tez czy sam czujnik TPS nie ma regulacji ustawienia - w niektórych pojazdach sa otwory fasolkowe do korekcji jego ustawienia.
    Czy posiadasz emulacje sygnału z sondy lambda ?
    Jak się zachowuje na Pb ?

    Powodzenia !
  • #3
    cz9
    Level 11  
    napisz jak sie pracuje silnik na gazie a jak na benzynie na biegu jałowym, i to samo w czasie jazdy
  • #4
    krzys_ch69
    Level 11  
    chyba zle opisalem, mnie sie wlasnie wydaje, ze mam ze niskie napiecie z TPS-a, w TIS-e jest informacja ze na biegu jalowym napiecie powinno miescic sie w przedziale 0,3- 0,8V , tzn. nie falowac w tym przedziale, ale przyjac wartosc z tego przedzialu, a u mnie jest czasami 0,28-0,32V, a czasami znowu 0,4 ( i wtedy silnik najlepiej sie zachowuje) gazownicy napewno nic przy przepustnicy nie regulowali.... ja sie zastanawiam, czemu ECU nie widzi, ze jest na biegu jalowym..
    silnik krokowy chyba dziala, bo jak odpalam zimny silnik to wchodzi na 1200 obrotow, tylko nie jestem pewien czy dzieki otwarciu krokowca, czy ustawieniu innego kata wyprzedzenia zaplonu, mam braki w teorii, nie jestem diagnosta..i wlasnie licze na pomoc tutaj na forum..
  • #5
    mkos1
    Level 29  
    Zrób eksperyment i odłacz na próbę sygnał TPS, który idzie do centralki gazowej - zobaczysz czy wartości wówczas będą inne.
    Poza tym ... może zrób jeszcze reset ECU autka - może pomoże.
  • Bosch
  • #6
    krzys_ch69
    Level 11  
    robilem i jedno i drugie, myslalem ze komputer od gazu obciaza sygnal z TPS-u nic sie nie zmienilo po odlaczeniu przewodu do kompa gazu...reset tez niczego nie zmienil
    ostatnio elektrit pisal ze jest wylacznik spoczynkowy biegu jalowego, ale to chodzilo o forda, zastanawialem sie ale u mnie chyba tego nie ma..jest tylko TPS, jak pisalem w pierwszym poscie, moze jakies lewe powietrze...tylko ktore wezyki sprawdzic, uszczelka pod przepustnica nowa
  • #7
    Stanisław Chwalisz
    Level 34  
    Gratuluję opisu,komp. do reg. obr. b.jałowego ma informację z TPS
    musi być 0,5 do 0,6 V.Czasami gazownicy biorą do swojego kompa tą
    informację nie wiem jak w twoim przypadku.Na biegu jałowym po włączeniu zapłonu ma być jak wcześniej podałem,odkręć śruby mocujące
    TPS i spróbój na tę wartość ustawić.Może na gazie były problemy i coś gazownicy pokombinowali ?
  • #8
    krzys_ch69
    Level 11  
    jest dokladnie jak napisales , sygnal z TPS-u jest rowniez brany do kompa gazowego...i tez wyczytalem ze w mojej astrze X16XEL napiecie powinno byc 0,5V minimum..a jest nizsze probowalem na srubkach TPS podciagnac ale nie bardzo to cokolwiek zmienilo.. moze jednak potencjometr z TPSU jest uszkodzony, napiecie jest za niskie i moze dlatego tez ECU nie widzi ze jest na biegu jalowym..
    uszkodzenie ECU to biore pod uwage jako ostatecznosc..najpierw chce wykluczyc usterki sygnalow wejsciowych do ECU

    Dodano po 1 [minuty]:

    acha bo zapomnialem dodac , falowanie wystepuje i na gazie i na benzynie...
  • #9
    adamjur1
    Level 41  
    JA bym postawił pod ścianę gazowników-sknocili ( nawet jak uszkodzili komputer sterujący) to ich problem. Ja kiedyś stoczyłem walkę z instalatorami gazowymi i dopiero trzeci zamontowany system działa znośnie( problem był z mocą i za wolno schodzącymi obrotami - cut off)
    Pozdr.J.
  • #10
    Stanisław Chwalisz
    Level 34  
    TPS odkręć dwie śrubki on się przestawić nie da,ustaw 0,5V trzymaj go w palcach i uruchom silnik potem zastanowimy się jak go umocować,ok.
  • #11
    krzys_ch69
    Level 11  
    zrobilem tak jak mowiles, poszerzylem iglakiem delikatnie otwory, aby dalo sie TPS troszke przesunac, uzyskalem 0,45V przy wlaczonym zaplonie, przejechalem sie troszke no i wyglada to tak , patrzylem co sie dzieje podczas jazdy, bo podlaczlem laptopa do kompa od gazu, przy wlaczonym silniku, czy to na gazie, czy na benzynie napiecie nie jest stale zmienia sie od 0,38 do 0,45V obroty ha... obrotosciomierz pokazuje 900 a komp od gazu 1000 i lekko faluja +-100, jest lepiej niz bylo bo nie kiedys falowaly tak, ze jak doszlo do 500 to silnikiem zaczynalo bujac i teraz sie zastanawiam czy ECU steruje krokowcem czy nie, bo jak napisalem calkiem w pierwszym mailu podczas podlaczenia TECHa , tech pokazal ze bieg jalowy jest niekatywny..wciaz meczy meczy mnie to czemu.. prosze o troche wiadomosci z teorii..
    i teraz jest inaczej jak przy przy jezdzie wrzucam na luz to obroty b. wolniutko spadaja do ok 1200 i dopiero jak sie calkiem zatrzymam osiagaja te 900, acha podejrzewam, ze rozbieznosc pomiedzy wskazaniem obrotosciomierza o kompa od gazu moze brac sie z tego ze wiem ze byl u mnie przestawiany licznik i teraz jak silnik wylaczony to obrotosciomierz jest ponizej zera ale czy to przypadek czy zle zalozony nie wiem.. acha podczas jazdy jak wyrzucalem na luz to napiecie czasami spadalo na chwilke nawet do 0,29, ale jak sie zatrzymalem bylo znowu 0,38V
  • #12
    Stanisław Chwalisz
    Level 34  
    Sprawdż wszystkie masy,może masa komputera od gazu jest słaba,za duże wahania napięcia./gazownicy robią to byle jak zrób dobrą masę/.Obroty biegu jałowego są większe jak auto jedzie
    w wielu autach po zatrzymaniu wracają na obr.b.jałowego. Powodzenia.
  • #13
    krzys_ch69
    Level 11  
    dzieki , wezme sie za to i posprawdzam te masy
    czy mozesz mi jeszcze powiedziec, co oprocz silnika krokowego moze miec wplyw na falowanie obrotow, czy te skoki napiecia moga wynikac z wytartej sciezki tpsu... i to powodowac falowanie..ECU probuje doregulowywac krokowcem ?
    czy moze to byc czujnik Halla...
    acha takie pytanie podwyzszone obroty przy zimnym silniku to efekt wyprzedzenia kata zaplonu, czy wiekszego otwarcia krokowcam czy jednego i drugiego ( kurcze jeszcze troche i bede mogl zmienic profesje z automatyka na diagnoste samochodowego)
  • #14
    mkos1
    Level 29  
    Teoretycznie może być też wytarta ścieąka ale ... osobiście raczej nie obstawiałbym na to. Temat złej masy jak wcześniej zostało to zasugerowane jest dosyć prawdopodobne bo to wówczas tłumaczyłoby wahanie się wartości sygnału z TPS-u.
    Falowanie na wolnych obrotach raczej głównie bierze się z chęci "nadążenia" układu ECU-silnik do ustabilizowania tych obrotów.
    Z czystej ciekawości to czy mógłbyć zmierzyć wartość tego sygnału na pracującym silniku i czy sie znacząco zmieni jeśli właczysz np. światła drogowe ?
    Od jak dawna to sie dzieje - może coś jeszcze innego "zbiegło" się z tym ?
    Pozdrawiam !
  • #15
    Stanisław Chwalisz
    Level 34  
    Dobrze kombinujesz,wpływ na obr.b.jał. ma również sonda lambda im szybciej zareaguje na zmiany /czas wtrysku/ tym praca jest bardziej stabilna t.zn. obr. b. jał. utrzymują się na tym samym poziomie.
    Pod dobrym okiem mógłbyś zostać diagnostą,lata pracy,nieraz trzeba podjąć "bardzo drogą decyzję" to z czym teraz walczysz to jest proste jak
    kij od miotły.
  • #16
    krzys_ch69
    Level 11  
    sluchajcie, dzieki za zainteresowanie moim problemem, hm mowisz problem prosty, wiec ja na to tak, tez tak mysle bo w sumie kilka czujnikow na podstawie ktorych ecu steruje to nie jest zbyt skomplikowany temat, ja sam programuje sterowniki dla potrzeb cieplownictwa i klimatyzacji i powiem ze petle regulacyjne itp sa nieraz bardziej skomplikowane, kwestia gdybym wiedzial co mierzy faktycznie ECU, czyli trza miec techa bo to najprosciej od razu mozna przebadac obwod po obwodzie, przyrzadami pomierzyc co do niego wchodzi, a co on mierzy i juz mozna wiecej powiedziec, oczywiscie wiedza na temat sterowania silnika wskazana, czytalem, ze elektrit zna sie dobrze na sterownikach i ich naprawie,ma sosoby na sprawdzanie, pisalem do niego na priva ale jeszcze nie odpowiedzial, licze ze tez cos dopowie,
    ale ok wrocmy do tematu, masa rzecz b. wazna szczegolnie przysygnalach napieciowych wrazliwych na wsio co sieje, u mnie jest pociagnieta do gazu wprost z klemy akumulatora i sprawdzalem jest ok napisaliscie o sondzie... a wiec..tak sonda byla wymieniana przez gazownikow bo..okazalo sie ze moja stara byla "niedobra" ha zalozyli mi uniwersalna firmy NTK bodajze... i coz zalozylem po jakims czasie moja stara i efekt byl taki, ze przez ok 5-10minut po uruchomieniu silnika dziala i to wg mnie szybciej niz ta NTK nastepuja zmiany ale po tym czasie.. napiecie z niej spada do 0,25V i juz tak zostaje... po wylaczeniu silnika stygnieciu.znowu 10 minut dziala i klops...tez zagadka dla mnie.. ja mysle ze to gazownicy ja zalatwili bo przez instalacja LPG nie bylo problemu z nicznym ( mkos o to pytal) po zalozeniu gazu. samochod pierwszego dnia bardzo sie zalewal..po wylaczeniu nie chcial pozniej odpalic..walilo benzyna ze hej...az w koncu na gazie go odpalili... po tej calej historii nastepnego dnia przy jezdzie na benzynie zaraz pierwszy raz wyskoczl blad sondy lambda ale wtedy nie skojarzylem oddalem samochod do gazownika i juz odebralem z falujacymi obrotami!!!, dopiero po jakims czasie zrobilem interfejs wrzucilem laptopa da samochodu i zaczalem kukac co sie dzieje, stad wiem o napieciu tpsa podczas jazdy no i zachowaniu starej sondy.. wyczytalem, ze sonde mozna uszkodzic przez mocne zalewanie silnika..ale ie w tym prawdy..hm.. a wiecie ze juz mialem kupiona nowa orginalna sonde lambda boscha..chcialem wymienic, ale nie bylem pewien bo ta tez dziala ale czy nie za wolno..skad mam wiedziec? nowa to 300zl, widzialem an allegro u stachowiaka sondy uniwersalne boscha..za 170zl napisal mi ze to taka sama jak orginal, ktore tez ma, tyle ze orginal ma wtyczke do opla i kosztuje 300zl..kurcze i znowu sie rozpisalem, ale nie wiem jak inaczej krocej:) i c sadzicie ze to sonda moze byc powodem??
    moze bede upierdliwy ale wroce do swego...w rozwazaniach zakladamy ze ECU steruje , ale jak juz napisalem na techu wyszlo ze ecu stwierdza ze bieg jalowy jest niekatywnywiec moze falowanie bierze siez tego ze on poprostu nie steruje obrotami na jalowym bo nie wie ze ma sterowac.., moze w ta strone pojsc/...
  • #17
    mkos1
    Level 29  
    Weź pod uwagę, że silnik krokowy do stabilizacji biegu jałowego działa tylko na biegu jałowym.
    Po naciśnięciu pedału gazu przestaje on działać a to główne miejsce, które powoduje zmianę obrotów.
    Dlatego też jest to trochę dziwne, że nie stwierdza Ci komp, że czujnik TPS jest w poz. biegu jałowego a obroty się wahają.
    Co do sond lambda to masz z grzałką czy bez ? (ilu przewodowa ?)
  • #18
    krzys_ch69
    Level 11  
    Witam ponownie, nawiaze do wypowiedzi mkos1-a ja nie wiem czy to wlasnie na podstawie sygnalu s TPS-a ECU stwierdza czy jest na jalowym czy nie...( na logike biorac tak byc powinno) ja tylko napisalem ze jak w serwisie opla chcieli z techem podniesc obroty to nie dalo bo pojawil sie komunikat ze bieg jalowy "nieaktywny" i caly czas pytam sie na podstawie wartosci ktorych sygnalow ECU to stwierdza...?????
    co do sondy lambda mam podgrzewana 4-sygnalowa 1V
    dobra a teraz dalej mkos1 pytales o te wahania napiecia, wiec jadac do pracy patrzylem,jak wlacze tylko zaplon silnik wylaczony trzyma rowno 0,43V, ( po wczorajszym pokreceniu mocowaniem tpsa) podczas jazdy jak wyrzucam na luz ( samochod toczy sie, obroty powyzej 1300) napiecie waha sie 0,29-0,33V, teraz samochod stoi na skrzyzowaniu...ha..i to dziwne, bo na jednym waha sie 0,29-0,33V ale przewaznie to skacze od 0,33- do0,39 a nawet czasami do 0,42V...acha bawilem sie jeszcze wczoraj wieczorkiem silnikiem krokowym, zdjalem kleme na noc....dzis puscilem go rano az sie zagrzal i wlaczyl wentylator i teraz mam obroty...wyzsze bo ( nie wiem ktore sa prawidlowe) na zegarze wahaja sie ok 900-100 a komputer od gazu pokazuje jako 1000-1100 i co wy na to sonda lambda ( na jalowym ma przewaznie 0,65V albo wolno zmienia sie) czy to cos z napieciem z tpsa..cos sie indukuje na przewodzie, albo centralka z gazu..ze napiecie tak skacze..
    patrzylem u brata w lanosie rowno trzyma 0,53V ma te sama instalke gazowa, wiec moglem laptopa podlaczyc i sprawdzic.. czekam na sugestie
  • #20
    krzys_ch69
    Level 11  
    dzieki za linka, ja wlasnie juz pisalem do elektrita z prosba o pomoc, ale wciaz czekam na odpowiedz( czy ktos wie, jak sie z nim skontaktowac?), wiem, ze juz wielu osobom pomogl...wnioskuje, ze jego rada byla dla Ciebie rozwiazaniem problemu, tylko na czym polega wykonanie ustawień pierwotnych-integratora sondy lambda i regulatora biegu jałowego, domyslam sie, ze bez techa ani rusz..ale ale techa da sie zalatwic tylko co dalej...mozesz cos wiecej napisac z gory dziekuje
  • #21
    Stanisław Chwalisz
    Level 34  
    Na sondzie sygnał zmieniać pow. się od 0V do 1V w czasie 1sek.
    Gazownicy biorą również ten sygnał łączą ze swoim ustrojstwem /emulator/ przy żle podłączonym,uszkodzonym wprowadza zakłócenia i stąd są zawsze największe problemy.
    Takie zakłócenia wprowadza też zapchany katalizator wcześniej podobno
    silnik się zalewał.Przejedż się autkiem na trzecim biegu przy 5 tys. obr. przynajmniej 3 km, wyczyścisz w ten sposób katalizator i zobaczysz jak się będzie silnik zachowywał póżniej.Czekam na dobre wieści.
    Elektrit to czyta, ale jak nam dobrze idzie to nie zabiera głosu.
  • #22
    krzys_ch69
    Level 11  
    jestem ponownie...probowalem odlaczyc kabelek podlaczony do tpsa przez gazownika, myslalem ze moze obciaza stad te falowania.. niczego to nie zmienilo...mialem odlaczona kleme przez godzine pozniej wlaczylem na wolnych obrotach az sie nagrzal wlaczyl wentylator...coz efekt taki ze teraz faluje mi ( kurcze nie wiem ktore wskazanie jest poprawne ale wyglada to tak obrrotomierz lekko faluje..po silniku tez slychac i on pokazuje..hm tak 800-900 w astrze jest duza wskazowka wiec widac jak drga... a na laptopie podlaczonym do kompa od gazu...900-1000 i sklanialbym sie ku temu drugiemu dodajac do tego dzwiek silnika.. acha napiecie z tpsa 0,37- 0,43V i tak to wyglada...co jeszcze co do katalizatora.. chyba juz jak byla "zapchany" to sie przeczyscil... bo od zalozenia gazu zrobilem 3000 ( trwa to juz 2 miesiace)ostatnio przed swietami przejechalem Niemcy na gazie autostrada tak ok 150-160km/h wiec chyba go "przepalilo" acha sprawdzalem dzis jeszcze wezyki i wizualnie poprawne.. brak mi juz koncepcji..
    co do sondy to podczas przyspieszania jej wartos zmienia sie tak szybko jak mowiles i to w calym zakresie na wolnych wolno i trzyma sie raczej 0,7V , co do emulatora sondy lambda mam taki, mam instalke Autronica z emulatorem, chyba jest ok, bo check mi sie nie zapala, jesli chodzi o emuloany przebieg mam ustawione po 625ms czas gorny i dolny czyli przebieg o czestotliwosci mniejszej niz 1Hz, hm moge zmienic na 1Hz z czystej ciekawosci,
    czy wiesz o czym pisal Vivero79 ( podal linka do wypowiedzi elektrita) wklejam te wypowiedz...."Jeżeli nie ma widocznych usterek,to naprawdopodobniej bedzie konieczne wykonanie ustawień pierwotnych-integratora sondy lambda i regulatora biegu jałowego.
    Wskazane by było jak zaobserwowanie jak bardzo jest rozjechana adaptacja,widziałem sytuacje że wartość integratora biegu jałowego wynosiła 156 (wartość środkowa 128).Było to spowodowane instalacją gazową."
    coz jeszcze moge zrobic....
    a tak wogole dziekuje za zainteresowanie moim problemem!!! , ciesze sie ze ktos chce mi pomoc
  • #23
    Stanisław Chwalisz
    Level 34  
    Co z sondą na b. jał. dobrze rozumiem że stoi na 0,7V?
    Na multimetrze to żle widać ,najlepszy podgląd pracy sondy na oscyloskopie lub testerze sondy lambda.
  • #24
    krzys_ch69
    Level 11  
    ja patrze na prace sondy na laptopie, w programie do gazu jest taki bargraph zrobiony i tam widac jak sie zmienia jej wartosc,oprocz tego jest wyswietacz cyfrowy, powiem tak ze na biegu jalowym wartosc jej nie zmienia sie zbyt regularnie.. zmiany maja rozna czestotliwosc.czasami jakby zatrzyma sie na 0,7V pozniej zaczyna zmieniac sie od 0,2 -0,8V , acha na benzynie jej praca wyglada lepiej prawie caly czas zmienia sie w zakresie 0,2-0,8V, z gazem moze to byc tak, ze uklad ma jednak spora bezwladnosc tak mi sie wydaje i dlatego sonda czasami pokazuje mieszanke to za uboga..to znowu za bogata, to jednak nie to samo co wtrysk.., mowisz ze elektrit czyta, moze by nas jednak wspomogl, czy jest mozliwe ze to jednak sterownik... grzebalem jeszcze po TIS-ie do opla i znalazlem tam taka informacje, ze astry II silnikiem X16XEL rok modelowy 1999 ( taki jak moj) mogly miec problem z wolnymi obrotami jak silnik mial temp. ponizej 40C i to bylo zwiazane wlasnie z ECU.. ale kiedys u mnie obroty nie falowaly..
    czy masz jeszcze jakis pomysl wiesz co ELektrit mial na mysli piszac o tej adaptacji..?
  • #25
    krzys_ch69
    Level 11  
    jeszcze dodatek do pracy sondy lambda ktora dzis rano dokladniej poobserwowalem, wiec wyglada to tak.... na biegu jalowym..przez 3-4s przyjmuje wartosc 0,7V pozniej jeden myk w dol...do 0,2V znowu 3-4s 0,7 itd..zdarza sie ze czasami szybciej spada..ale przewaznie tak jak opisalem
    dodaje gazu no to juz zaczyna pracowac z f= ok 1Hz 02-07V
    co o tym sadzisz?

    p.s. zapytalem w nowym watku elektrita o to wykonanie ustawien pierwotnych...moze odpowie, a moze cos innego doradzi
  • #26
    Stanisław Chwalisz
    Level 34  
    Jesteś już bardzo blisko,jednak z tego co piszesz sonda jest po prostu słaba/ma określoną żywotność/.Dodajesz gazu czyli podnosi się temperatura spalin i pracy sondy/około 300 stop. C./ i sonda szybciej reaguje na zmianę zawart. spalin,a dokładniej sonda "widzi" tylko tlen.
    Podałem Ci samą kwintesencję czytelne to jest dla fachowca albo człowieka co ma chociaż trochę wyobrażni.Informacji masz już bardzo dużo 99% trzeba umieć je teraz odpowiednio zinterpretować.
    1% to jest moje wieloletnie doświadczenie i intuicja a tego nie można przekazać nawet jak by się bardzo chciało.Cześć.
  • #27
    krzys_ch69
    Level 11  
    rozumiem co masz na mysli, dzieki za wszystkie podpowiedzi, rady
    mnie niestety brak doswiadczenia, ale jeszcze kilka usterek w samochodzie i...:) coz, sprobuje z inna sonda, kupie orginalna oplowska boscha, a te uniwersalna NTK chociaz nowa odloze na polke
    a moge prosic o jeszcze jedna porade
    pisalem ze na Allegro ogłasza sie firma Stachowiak i on ma sondy Boscha z wtyczka do opla "orginal" za 300zl a twierdzi ze ma taka sama sonde Boscha tylko zakonczona kabelkami wiec nazywa sie uniwersalna za 170zl... samo slowo uniwersalna mnie blokuje bo przypomina mi sie moja NTK , z drugiej strony wtyczka dla mnie nie problem a za sama wtyczke doplacic 130zl to chyba duza...pytam Cie jako kogos kto jest praktykiem z doswiadczeniem ..dzieki
  • #28
    Stanisław Chwalisz
    Level 34  
    Najlepiej montować w jakimś warsztacie pytaj o gwarancje jak zakładasz sam to ryzyko jest większe ja przynajmniej taką gwarancję daję.
  • #29
    krzys_ch69
    Level 11  
    sonda lambda wymieniona na orginal......bez zmian
  • #30
    Stanisław Chwalisz
    Level 34  
    Jeżeli rozrząd jest dobrze spięty ,to już tylko problem z paliwem.