Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprzęt do nagrywania domowego, słaba jakość

20 Lut 2014 19:10 2478 17
  • Poziom 8  
    Witam!
    Sprawa wygląda następująco.
    Nagrywam sobie od ponad 2 lat rap.
    Słabo się znam na sprzęcie.
    Zaczynałem od mikrofonu Behringer c1-u, na usb wiec nie bylo problemów, jednak kiedy poczułem że czas zmienić sprzęt to zakupiłem inne badziewia, mianowicie :

    -mxl 990
    -creative e-mu 0404 usb

    wygląda to tak że kartę mam podpiętą do laptopa, od karty kablem XLR-XLR jest podpięty majk.
    oczywiście mam popfiltr.

    Jednak od jakiegoś czasu nie jestem zadowolony z efektów, mam wysoką barwę wokalu, często w sumie krzyczę nagrywając
    popfiltr od mikrofonu jest na odległości 10 cm, ja od popfiltra usta trzymam również około 10 cm, co daje w sumie 20 cm przestrzeni między mną a mikrofonem.
    Wygłuszyłem jedną ścianę w pokoju ale to nie ma znaczenia.

    Chodzi o to że nie wiem jak mam ustawić ten sprzęt aby uzyskać najlepszą możliwie jakość nagrania wokalu.
    nie wiem na ile ustawiać pokrętło od głośności wokalu itd.
    nagrywam w FL 10 lub CEP .

    Wymagam : jak wyżej pisałem najlepszej możliwej jakości nagrania, odsłuchu siebie podczas nagrywania na lewej słuchawce i najlepiej jakby ślad który zostaje nagrany był w miarę słyszalny, ponieważ załóżmy nagram zwrotkę, to będę chciał odsłuchać w celu sprawdzenia czy jest okej.

    Na prawdę już wymiękam, nie wiem czy to wina sprzętu że jest słaby czy ja tego ogarnąć nie mogę czy co jest grane.
    Generalnie myślę nad zmianą mikrofonu na Rode Nt1a, ale to jeszcze nie teraz, uważacie że to dobra opcja?
    Czy z tą kartą dźwiękową będzie współpracować dużo lepiej niż MXL ? będą lepsze efekty?

    Jest jeszcze opcja że kartę dźwiękową zmienię na Sinn7-Status-24-96.
    Doradźcie coś proszę.
  • Poziom 19  
    Witaj.

    Stwierdzenie "jakiegoś czasu nie jestem zadowolony z efektów" jest dość subiektywne i nie wiele mówi o tym jak nagrywa się materiał, a co za tym idzie z czym może być problem.

    Jeśli możesz to wrzuć jakieś próbki swoich nagrań i wtedy opisz co dokładnie Ci w nich nie odpowiada.
  • Poziom 14  
    Hmm, poczytaj o efekcie zbliżeniowym i zastanów się czy 20cm od mikrofonu to odpowiednia odległość i dlaczego Twój wokal może być pozbawiony dołu. :D
  • Pomocny post
    Moderator Akustyka
    jestemhiphopem napisał:
    Czy z tą kartą dźwiękową będzie współpracować dużo lepiej niż MXL ? będą lepsze efekty?

    Mikrofon będzie współpracował tak samo. Możesz najwyżej odczuć różnicę klasy mikrofonu i subtelności jego barwy.
    jestemhiphopem napisał:
    Wymagam : ..., odsłuchu siebie podczas nagrywania na lewej słuchawce i najlepiej jakby ślad który zostaje nagrany był w miarę słyszalny, ponieważ załóżmy nagram zwrotkę, to będę chciał odsłuchać w celu sprawdzenia czy jest okej.

    Na dobrym DAW jak cubase spokojnie zrobisz to wszystko.
  • Serwisant
    Dodam jeszcze że nagrywanie i obróbka własnego głosu to trudny orzech do zgryzienia żeby być zadowolonym z siebie.
  • Poziom 8  
    TOMI napisał:
    Dodam jeszcze że nagrywanie i obróbka własnego głosu to trudny orzech do zgryzienia żeby być zadowolonym z siebie.


    ja tylko nagrywam, od mixu mam ludzi :)

    Dodano po 35 [minuty]:

    http://www.youtube.com/watch?v=FhayY0s3SVM - nagrane w studio
    http://www.youtube.com/watch?v=x4xyjaEGuqk - nagrane w pokoju

    Dodano po 5 [minuty]:

    p.s nie odpowiada mi to że wokal nagrywa się z przesterami, kiedy ściszam głośność nagrania, na karcie dźwiękowej, to wokal jest ciszej i bez przesterów ale wtedy nie mam możliwości odsłuchu w CEPIE i FL, może ten cubase by podołał?
  • Moderator Akustyka
    Musisz nagrywać cicho, zachowując zapas przed przesterami. Innej opcji nie ma.
    Dla czego nie przyciszysz sobie podkładu przy nagraniu? Jak nagrywasz do zmasterowanego podkładu nie ma możliwości żebyś się słyszał z suchym nagranym wokalem.
    Albo w programie w insercie wokalu zapnij sobie kompresor, limiter czy plugin chanel sptrip i nim pogłośnij wokal. Myślę że tu tkwi Twój największy problem.
  • Poziom 8  
    Załóżmy że nagram w FL, ok. ale jaka wielkość śladu ma być aby nie było przesterów a żeby jakość była fajna? bo nie wiem jak ustawić to pokrętło od głośności śladu nagrania.
    ile db.
  • Poziom 14  
    Zawsze lepiej nagrać za cicho niż przesterować... musisz sobie sam drogą prób i błędów odpowiednio gain ustawić, tak żeby zachować odpowiedni headroom. W taki sposób, żeby podczas wykonywania bardziej ekspresyjnych fragmentów nagrania, db meter w żadnym przypadku nie wchodził na 0dB.
  • Moderator Akustyka
    Headroomu nie ustawia się na pałę. Od tego masz miernik wysterowania.

    W komputerze używasz miernika w skali cyfrowej, nazywanej dBfs (ful scalle - pełna skala) gdzie 0dB oznacza maksimum.
    W zależności od dynamiki źródła sygnału, przy bardzo dynamicznych sygnałach przyjmuje się poziom średni w okolicy -18dB, przeważnie używa się ok -15 do -12dB, przy mało dynamicznych sygnałach (jak np flety) przyjmuje się i poniżej 10dB. Jak nagrywasz sygnał np z innego komputera czy odtwarzacza CD w tedy możesz zachować headroom rzędu 1-3dB, bo wiesz że cyfrowa domena źródła nie wypuści go wyżej.

    Jak będziesz widział że od największego szczytu będziesz miał odstęp do max 6dB to niech cię nie kusi podciągnięcie gainu. To jest OK.
  • Poziom 8  
    Sprzęt do nagrywania domowego, słaba jakość

    KOLOR ŻÓŁTY - ustawiam głośność nagrania z mikrofonu
    KOLOR POMARAŃCZOWY - KIEDY MIKROFON ODBIERA SYGNAŁ TO WSKAŹNIK POKAZUJE DB, CLIP Z CZERWONĄ DIODĄ (oznacza że nie może się zaświecić ponieważ będzie przebicie, tak?)
    do której kreski powinno skakać podczas nagrywania?
  • Moderator Akustyka
    Powinna się prawie cały czas świecić dioda -18, czasem -12, sporadycznie -6 prawie nigdy -3 i przez całe nagranie nie powinna się zaświecić clip. Do strojenia użyj dokładniejszego miernika w programie w którym nagrywasz, prawdopodobnie będzie Ci wygodniej.
  • Poziom 8  
    Dzięki dzięki :) teraz przynajmniej wiem ile mniej więcej mam wyciągać, pozdrawiam!
    Jaki program polecacie? Bo CEP i FL mnie nie zadowalają, Cubase?
  • Serwisant
    Zaraz mnie napewno zjedzą, ale FL jest przede wszystkim dla DJ praca na loopach, a Cubase to klasa sama w sobie. Od zarania dziejów Stinberg jest numer jeden z wyjątkiem systemów compaktowych. Możesz pobawić się jeszcze Sonar-em
  • Poziom 14  
    @TOMI, jak uargumentujesz wyższość Cubase nad Fl to Cie zapewne nie zjedzą ;)
    bo to ze Cubase jest klasa samą w sobie i ze powstał zdaje się jako jeden z pierwszy o ile nie pierwszy DAW to raczej kiepski argument.

    @jestemhiphopem, pod jakim względem Cie nie zadowalają te programy?
  • Moderator Akustyka
    Cubase sięga dalej niż komputery PC, bo do roku 1989 gdzie wyszła pierwsza wersja na Atari ST, później w 91r na Macintosh. Dla mnie przemawia przyzwyczajenie i to że w znacznym stopniu przecierają ślady i dokładają innowacyjne funkcje, natomiast cała reszta je po prostu kopiuje. Teraz na stronie FL studio chwalą się w wersji 11 że mają funkcję "piano roll". Cubase miało to jeszcze na atari...

    Cubase jest drugi pod względem obecności w studiach, bo przynajmniej jeszcze do niedawna prym wiódł protools.

    Ale przeciętny laik i tak nie wykorzysta pełnego potencjału cubase'a ani innego tak dużego programu, więc tak defakto jest to bez większego znaczenia jaki program wybierzesz.
    Albo będziesz się kierował bardziej wygodą użytkowania.
  • Poziom 8  
    @Morti
    CEP - źle mi się nagrywa ze względu na to że nie mam odsłuchu, ślad który zostaje nagrany, podczas odsłuchu jest niesłyszalny więc muszę go podgłaśniać co za tym idzie ścieżka jest do usunięcia... w FL jest opcja stabilizacji, jednak jakościowo mnie nie zadowala.. mój wokal staje się 'metalowy' zaś w cepie jest dużo lepsza barwa.
  • Poziom 14  
    hmmm, ja bym na Twoim miejscu zrobił tak:
    -załaduj sobie do Fl'a podkład wrzuć go na 1 ślad
    -ustaw sobie na drugim śladzie przechwytywanie z wejścia mikrofonowego Twojego interfejsu.
    -pogłośnij sobie słuchawki tak, żebyś odpowiednio się słyszał,
    -ścisz ślad z podkładem żeby proporcje miksu były akceptowalne.
    -dalej wyeksportujesz sobie ścieżkę z wokalem i po sprawie - masz tym samym surowy wokal nadający się do dalszej obróbki