Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
SterControl
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dziwne rzeczy po podłączeniu silnika krokowego

Reggz 23 Lut 2014 01:57 5667 14
  • #1 23 Lut 2014 01:57
    Reggz
    Poziom 10  

    Hej wszystkim.
    Mam problem z podłączeniem silnika krokowego do arduino przez mostek H.
    Silnik jaki posiadam taki.
    Wszystko podłączyłem według tego schematu
    Dziwne rzeczy po podłączeniu silnika krokowego
    Po poprawnym podłączeniu według schematu oraz napięcia 4,5 v ( tak wiem potrzeba 5v) silnik delikatnie drgał, co ciekawsze po odłączeniu + baterii silnik drgał o wiele mocniej. Ktoś wie może o co chodzi ? Spróbowałem z 9v i sprawa jest taka sama tyle, że mocniej drga. Przeczytałem gdzieś, że pomogłaby wymiana oplotu silnika (czy jakoś tak), ale silnik jest nowy wręcz prosto z pudełka.

    Pozdrawiam i proszę o pomoc

    0 14
  • SterControl
  • SterControl
  • #3 23 Lut 2014 09:47
    SylwekK
    Poziom 28  

    Nie wygląda mi to na mostek H. Popraw link do schematu, bo nie widać co to za układ. Silnikami bipolarnymi steruje się inaczej niż unipolarnymi.

    0
  • #4 23 Lut 2014 11:09
    paavo91
    Poziom 19  

    Stawiam na złe podłączenie.

    0
  • #5 23 Lut 2014 18:04
    Reggz
    Poziom 10  

    Złożyłem jeszcze raz wszystko do kupy i spróbowałem.
    Mostek strasznie zaczął się grzać więc go odłączyłem.
    Dziwne rzeczy po podłączeniu silnika krokowego

    0
  • #6 23 Lut 2014 18:35
    Wojtek75
    Poziom 23  

    Jeżeli dla ciebie nie ma żadnej różnicy między układami ULN2003a i L293d to się nie dziw że jak to określiłeś w temacie "dziwne rzeczy" się dzieją po podłączeniu. W internecie bez problemu znajdziesz noty obu układów przejrzyj je sobie a zobaczysz jak poważne błędy popełniasz.

    0
  • #7 23 Lut 2014 18:58
    Reggz
    Poziom 10  

    @Wojtek
    Wiem już doszedłem do tego... no ale nic na błędach można się uczyć.
    Czy mostek mógł ulec zepsuciu przez złe podłączenie ?

    0
  • #8 23 Lut 2014 19:14
    markoz7874
    Poziom 31  

    Reggz napisał:
    @Wojtek
    Wiem już doszedłem do tego... no ale nic na błędach można się uczyć.
    Czy mostek mógł ulec zepsuciu przez złe podłączenie ?

    Pytanie bez sensu. Jak myślisz?

    Podłącz jakieś obciążenie i sprawdź.
    Jeżeli faktycznie rozumiesz jak układ działa, nie powinieneś mieć z Tym problemu.

    0
  • #9 23 Lut 2014 19:39
    Reggz
    Poziom 10  

    Sęk w tym, że nie rozumiem tego dokońca tak jak działania silnika krokowego. Doszedłem do momentu, że w moim silniczku są 2 cewki połączone ze sobą czerwonym przewodem na którym jest napięcie 5V. Co do mostku to wiem tylko to, że dzięki modelowi L293D możemy sterować dwoma silnikami, a do czego poszczególne piny służą to już nie mam bladego pojęcia.

    0
  • #10 23 Lut 2014 19:53
    markoz7874
    Poziom 31  

    Reggz napisał:
    Sęk w tym, że nie rozumiem tego dokońca tak jak działania silnika krokowego..

    Wiec od tego trzeba było zacząć.
    Zupełnie nie rozumiem, jak można projektować układ elektroniczny nie mając pojęcia o elementach składowych. Tak się nie da.
    Wpisz sobie w google hasła silnik krokowy i l293, a znajdziesz multum informacji na temat każdego z osobna i obu razem.
    Podałbym Ci linki ale tego jest tak wiele, że nie mając pojęcia na temat Twojej wiedzy nie wiem który będzie najwłaściwszy. Przejrzyj i wybierz zrozumiały dla Ciebie.
    Na początek proponowałbym wykonać jakiś gotowy układ ze szczegółowym opisem.
    Kiedy ten będzie działać (a nie musi od razu, bo np. pomylisz uzwojenia), mając potrzebną wiedzę, bez problemu przerobisz go na układ z arduino.
    Poszukaj czegoś na forach o CNC i robotyce - tam jest sporo opisów.

    0
  • #11 24 Lut 2014 06:37
    emarcus
    Poziom 35  

    markoz7874 napisał:
    Reggz napisał:
    Sęk w tym, że nie rozumiem tego dokońca tak jak działania silnika krokowego..

    Wiec od tego trzeba było zacząć.

    Wygląda na to że i ty powinieneś zacząć analizę silników krokowych od tego samego miejsca co sugerujesz .

    Ludzie, Czy nie widać że jego silnik jest UNIPOLARNY (!!!) i do jego wysterowania w dowolnym kieruku i kontroli prędkości wystarczy z powodzeniem ULN2003.
    Ani wielkość silnika, ani też jego rodzaj nie wymaga innego sterowania, a już w szczególności układu mostka"H". Nawet gdyby zechciał go traktować jako bipolar, to takiej możliwości też nie ma. Taka mozliwośc istniałaby, gdyby wewnnętrznie srodkowe odczepy cewek (CT) nie były połączone w jeden wspólny przewód nazwany 'common'.
    Przykład jego wysterowania z ULN (jako chyba najtańszy) wymagający oprogramowana wszystkich kolejnych faz pracy; można obserwować tu:
    http://www.youtube.com/watch?v=8q5-kOTL69U

    Inny przykład: stosując gotowy sterownik 'Easy Driver' gdzie wystarcza z processora wysyłać tylko impulsy reprezentujące "step" czyli krok, oraz drugi sygnał reprezentujący kierunek.
    http://www.youtube.com/watch?v=M1PS-oMF350

    5 Volt w zupełności wystarcza aby 'zakręcić' wałkiem tego silnika.
    Ponieważ przełożenie przekładni w tym silniku jest bardzo duże, zatem wymaga bardzo dużej ilości kroków aby uzyskać płynność obrotów. Może ten stan był traktowany przez autora wątku jako "dziwna nienormalność".


    e marcus

    0
  • #12 24 Lut 2014 10:25
    markoz7874
    Poziom 31  

    emarcus napisał:

    Wygląda na to że i ty powinieneś zacząć analizę silników krokowych od tego samego miejsca co sugerujesz .

    Ludzie, Czy nie widać że jego silnik jest UNIPOLARNY (!!!) i do jego wysterowania w dowolnym kieruku i kontroli prędkości wystarczy z powodzeniem ULN2003..

    A gdzie w moich wypowiedziach wyczytałeś, jaki to jest silnik i czym można go sterować? Kolega użył dwóch układów i silnika, których nie zna i połączył razem z arduino, uważając pewnie, że przez sam fakt ich połączenia wszytko samo zadziała.
    Nie wiemy nawet jak i czy w ogóle zastosował jakiś program?
    Nie napisałem, że używa złych elementów ale, ze powinien o nich poczytać przed tym jak ich użyje.
    Ty też najpierw elementy lutujesz a później czytasz ich noty katalogowe?

    Sam kiedyś do testów robiłem taki prosty układ do sterowania silnika krokowego sterowanie silnikiem krokowym - przykład
    Mi ten opis odpowiadał ale nie wiem czy koledze również, dlatego nie proponowałem żadnego linku i zasugerowałem poszukanie czegoś samodzielnie.

    0
  • #13 24 Lut 2014 11:13
    SylwekK
    Poziom 28  

    Spokojnie kolego @emarcus :) Chciałem tylko zauważyć, że autor na własne życzenie sprowokował taką dyskusję, a nie inną. Z jego pierwszego postu można było wywnioskować, że wie co robi, a że okazało się coś skrajnie innego... Schemat, na którym nic nie było widać i sugestia, że to mostek H to po pierwsze (choć domyślałem się że to ULN to spotkałem się z najróżniejszymi mostkami i mogło to być zupełnie coś innego). Po drugie jeśli już mostek H to znaczyło by, że próbuje sterować silnikiem bipolarnym i tu uwaga - silnik unipolarny bez problemu może pracować z mostkiem H jako bipolarny więc tak naprawdę nic oczywistego nie było w zadanym pytaniu i podzielam stanowisko kolegi @markoz7874 aby autor tematu najpierw liznął teorii :) Pozdrawiam

    0
  • #14 24 Lut 2014 15:11
    emarcus
    Poziom 35  

    SylwekK napisał:
    .............. okazało się coś skrajnie innego...
    Schemat, na którym nic nie było widać i sugestia, że to mostek H to po pierwsze (choć domyślałem się że to ULN to spotkałem się z najróżniejszymi mostkami i mogło to być zupełnie coś innego). Po drugie jeśli już mostek H to znaczyło by, że próbuje sterować silnikiem bipolarnym

    Pierwszy post przedstawia dość dokładny schemat testowanego silnik i bez żadnej sugestii czy domysłów jest oczywiste z jakim silnikiem autor ma problem.
    Na rysunku dość wyraźnie jest opisany układ sterujący: ULN2003A .
    Co do wątpliwośc o rodzaj silnika to odpowiedz sobie na pytanie: Czy silnik bipolarny może mieć zasilanie 5-cio przewodowe?
    Poza tym autor również podał model silnika:
    "Silnik jaki posiadam -taki-
    http://www.geeetech.com/wiki/index.php/Steppe...e_5-Wire_%26_ULN2003_Driver_Board_for_Arduino "
    -więc co właściwie jest źródłem domysłów?

    Cytat:

    i tu uwaga - silnik unipolarny bez problemu może pracować z mostkiem H jako bipolarny więc tak naprawdę nic oczywistego nie było :) Pozdrawiam


    Tak, to ogólne stwierdzenie jest prawdą, o czym pisałem wcześniej; tylko z tą róznicą że nie może odnosić się do tego właśnie silnika.
    Bez zmian połączeń uzwojeń wewnątrz tego silnika, ta opcja jest poza zasięgiem rozważań. Czy to w dalszym ciągu jest "-bez problemu"?

    e marcus

    0
  • #15 24 Lut 2014 18:02
    SylwekK
    Poziom 28  

    Cóż, posta oglądałem na komórce gdzie nie dane mi było dostrzec szczegółów, a tylko się domyślać - to jest to (a raczej było) źródłem domysłów - zresztą wnioski opisałem w poprzednim poście.
    Szybki rzut okiem na "wielki" schemat wewnętrzny silnika na podanej stronie wskazuje jako by to był silnik bipolarny (niestety nie widać połączeń wewnętrznych). Sugestia autora o mostku H i schemat silnika chyba robi swoje, kiedy ilość danych jest ograniczona. Po prostu schemat z posta był dla mnie kompletnie nieczytelny, a sam wiesz, że w elektronice pinologia bywa bardzo zróżnicowana co w połączeniu z radosną twórczością młodych elektroników często powoduje wesołe miksy :)
    Przyznaje też, miałem do czynienia z wieloma różnymi silnikami zarówno bipolarnymi jak i unipolarnymi, ale takiego nie dane mi było macać ;)

    0