Cześć!
Ostatnio na łamach Elektrody często pojawiają się konstrukcje domowych frezarek i ploterów. Do niedawna sam pracowałem nad czymś podobnym, a jednak zupełnie innym. Prezentowana konstrukcja to tani ploter o polu roboczym A4 przeznaczony do rysowania prostych wykresów.
Notka dla profesjonalistów
Prezentowana tu maszynka nie ma zbyt wiele wspólnego z CNC. Projekt powstał w celach ćwiczeniowych - jako główny cel postawiłem sobie nauczenie się kilku rzeczy, o których nie miałbym pojęcia gdybym kupił gotowe sterowniki i podłączył je do LinuxCNC. Chciałem sprawdzić, czy za pomocą małego AVRa i najprostszych końcówek mocy da się coś narysować. Z tego względu proszę o potraktowanie tego projektu z przymrużeniem oka - sam widzę jak trudno doszukać się w nim sensu

Od początku...
Jestem uczniem technikum i cały poprzedni rok spędziłem na ręcznym rysowaniu wykresów - irytowało mnie to do tego stopnia, że w głowie zaczął rodzić się pomysł zbudowania prostej maszyny do tego zadania. W tym roku większość wykresów mogę już drukować, ale pomysł całkiem mi się spodobał i postanowiłem kontynuować prace.
Założenia projektowe
- prosta konstrukcja niewymagająca ciężkiego sprzętu
- wykorzystanie małych silników krokowych ze skanerów i innych zalegających w domu "przydasiów"
- zamiast dedykowanych kontrolerów silników krokowych - ULN2803 i L293DD
- sterowanie w oparciu o ATmega16
- własna aplikacja okienkowa po stronie komputera
- sprawdzenie, czy takie dziwadło w ogóle wypali

Część mechaniczna
Za podstawę posłużyła zwykła płyta meblowa. Do tego kilka części wyciętych z pleksi 3mm i prowadnice szufladowe. Silniki wydobyłem ze starych skanerów - wraz z przekładniami i paskami zębatymi. Dodatkowe części zostały wykonane z laminatu bez miedzi ze względu na prostotę obróbki i dobre właściwości mechaniczne.
Podnoszenie pisaka jest zrealizowane przy pomocy elektromagnesu, który razem z zasilaczem (dwa napięcia: 16V i 32V) wyciągnąłem ze starej drukarki.