Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sterowanie silnikiem krokowym

24 Feb 2014 12:17 1845 6
  • Level 7  
    Witam. Nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie więc piszę do was koledzy fachowcy. Otóż posiadam sterownik Leadshine M542PBF oraz silnik krokowy FL86ST94-4008A - 3Nm. Chcemy mniejszym kosztem sterować drzwiami windy, lecz problem polega na tym jak odpowiednio podłączyć silnik ze sterownikiem i czy potrzebne będzie dodatkowe urządzenie. Z otwieraniem i zamykaniem nie byłoby problemu, jednak szkopuł w tym że drzwi w momencie zamykania, gdy ktoś włoży rękę lub wejdzie pomiędzy nie może zostać ściśnięty z siłą większą niż 15kN, po czym drzwi powinny się ponownie otworzyć, a następnie zamknąć po zadanym czasie.

    Proszę o poradę jak to rozwiązać, bądź namiary na kogoś kto to "ogarnia" z okolic wałcza w zachodniopomorskim:)
    Trendy 2021 w branży Internetu rzeczy [Webinar 02.07.2021, g.12.00]. Zarejestruj się za darmo
  • User removed account  
  • Level 7  
    Zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz, czy nie będzie potrzebny enkoder do zapamiętania położenia silnika ?
  • Gantry automation specialist
    Nie tyle do zapamiętania położeń (choć to też się przyda jako zdublowanie innego systemu zatrzymywania dzwi - np krańcówek) co jako czujnik "przytrzaśnięcia" przez skrzydło. W bramach - w końcu na "bramowym" forum jesteś - powszechne jest używanie (zwłaszcza w napędach niskonapięciowych 24V) enkodera jako czujnika przeszkody (sprzężonego z aktywnym ogranicznikiem prądu a raczej regulatorem PWM dla ograniczenia siły nacisku przed interwencją enkodera - jak napisał jaszto). Kilka większych "bramowych" firm w firmwarze nowszych konstrukcji ma nawet zaszyty mechanizm samoadaptacji - niższe zasilanie lub większe opory bramy = mniejsza prędkośc przesuwu i wolniejsze impulsowanie enkodera - i możliwośc fałszywych zatrzymań - napęd dostosowuje się do warunków pracy i wyłapuje zatrzymanie faktyczne.
    Inna metoda wykrywania przeszkód to pomiar prądu pobieranego przez silnik (blokada = duży prąd) - jednak jest to mało dokładne.

    I jeśli robisz coś takiego jak winda to miej na uwadze że jak coś sie komuś stanie - oczywiście przy montażu dla obcego inwestora (u siebie w domu to możesz się i na linie konopnej przez wielokrążek podciągać) to wylądujesz w kryminale.
  • User removed account  
  • Level 7  
    Generalnie nie robię tego dla Siebie, a poszukujemy nowych rozwiązań w firmie, które będą tasze, a jednocześnie tak samo bądź bardziej skuteczne. Niestety mój szef jest typem człowieka, który najpierw robi a potem myśli dlatego skierowałem się właśnie tutaj. Bądź co bądź drzwi windy działają na podobnej zasadzie co brama. Tak więc dziękuję chłopaki za wyjaśnienie :)