Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy

pol032 04 Apr 2005 17:19 33316 27
Renex
  • #1
    pol032
    Level 24  
    Witam
    Chcę przerobić alternator samochodowy na magnesy .Alternator ma 6- par biegunów i wzbudza się przy około 1000 obr/min. Potrzebuję aby dawał pełne napięcie przy połowie tych obrotów .czy jak zwiększę ilość biegunów to uzyskam zamierzony cel ?
  • Renex
  • #2
    oloolo
    Level 24  
    Nie wiem jaki jest sens wkładać do alternatora magnesy i jak to chcesz zrobic, napisz coś wiecej

    Zeby uzyskać to samo napiecie przy mniejszych obrotach mozesz zwiekszyć prąd podawany na wirnik , np odłaczając regulator i dać napiecie z regulowanego zasilacza np.5A , mozesz tak poeksperymentować,

    Mozesz nawinąć uzwojenia identycznie jak sa ale cienszym drutem i zmiescisz wiecej uzwojeń

    Wytłumacz dokładniej jak i co chcesz zrobić i gdzie to stosować
  • Renex
  • #3
    pol032
    Level 24  
    alternator ma pracować w wiatraku wiadomo wiatry są różne. Przy słabym wietrze lub jego braku wirnik pobiera prąd z akumulatora około 3 amper .magnesy nie potrzebują prądu.gdyby założyć przekładnię zębatą stracę na mocy,a przy słabym wietrze to już napewno nie ruszy
  • #4
    karol3
    Level 26  
    Można by spróbować z magnesami , ale będzie to kłopotliwe od strony mechanicznej . Ilość biegunów musi pozostać taka sama .
  • #5
    oloolo
    Level 24  
    To zrób sobie prądnice z wirnika od jawki 50 ccm albo wsk 175 , to są mocne i dobre wirniki do tego celu
    Już o tym pisałem gdzies na elektrodzie , bawiłem sie wirnikiem od jawki i wycisnałem z niego jakieś 70 Watt a przy wysokich obrotach , pewnie 100W było :) Testowałem na wiertarce :D
    A od czego ten alternator i w jaki sposób chcesz tam wpakować magnesy ???
  • #6
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    W motocyklach japońskich są szeroko stosowane alternatory na magnesach trwałych. Ich konstrukcja jest zazwyczaj "odwrócona" tzn. uzwojenia w postaci 12 cewek są ułożone promieniście a wokół niech wiruje pirścień z magnesu.
    Myślę, że zastąpienie uzwojenia wzbudzenia magnesami, najlepiej neodymowymi, dało by efekt. Można by nawet wstawić taki magnes o kształcie pierścienia zamiast cewki. Probl3em pojawi się jednak przy regulcji napiecia. Potrzebny będzie regulator na tyrystorach. Bo inaczej napięcie na wyjściu bedzie rosnąć wraz ze wzrostem obrotów (stały strumień magnetyczny wzbudzenia).

    Dodano po 1 [minuty]:

    Poszukaj jeszcze alternatorów 24 V od ciężarówek. One są zazwyczaj wolnoobrotowe. Gdybys bardzo szukał to mam jakieś na sprzedaż.
  • #7
    RSP
    Level 27  
    Na wartość napięcia na wyjściu alternatora mają wpływ dwie wartości obroty ( w pewnym sensie ilość biegunów ) i pole magnetyczne wytwarzane przez wzbudzenie. Celowo napisałem że ilość biegunów w pewnym sensie bo ilości biegunów niema jak zmienić a to z prostego powodu . Stojan musi być dopasowany ( ilość biegunów ) do wirnika ( ilość biegunów ) , chodzi o strumień magnetyczny który musi przejść przez cewkę na nabiegunniku stojana. Jeśli się zwiększy ilość biegunów wirnika to zmniejszy się ich powierzchnia i spadnie pole magnetyczne , będzie gorzej a nie lepiej. Myślałem kiedyś o takim rozwiązaniu żeby dać neodymowy toroid zamiast uzwojenia wzbudzenia , podejrzewam że 14,4V dało by się uzyskać przy jakieś 300obr/min . Jest jednak jeden problem jak zamocować magnes na wirniku żeby pole magnetyczne nie zamykało się przez oś wirnika , chyba żeby oś zrobił z np. aluminium albo z czegoś podobnego. Tak naprawdę to nie mam pojęcia jaki wpływ będzie miała oś wirnika na natężenie pola magnetycznego. Moja koncepcja wirnika poniżej.
  • #8
    oloolo
    Level 24  
    Błażej wrote:
    Można by nawet wstawić taki magnes o kształcie pierścienia zamiast cewki


    I własnie tak jest zrobiony wirnik od jawki , Jakież było moje zdumienie kiedy " rozbebeszyłem" taki wirnik . Wyglądał identycznie jak od alternatora a zamiast uzwojenia wzbudzenia był magnes w kształcie pierścienia.

    W twoim przypadku wystarczyło by dobrać magnes neodymowy o odpowiednich wymiarach , ale wtedy jak napisłą Błażej trzeba zrobić 3-fazowy regulator na tyrystorach , mam takie dwa schematy , dawałem je komuś kto robił to do yamahy XJ600.

    Błazej też brałeś udział w tej dyskusji :D
  • #9
    pol032
    Level 24  
    mam ups 3000 wat z akumulatorami 17Ah. Ups na wejście na dodatkowe akumulatory,myślę o podłączeniu akumulatora conajmniej 180Ah,który ma być ładowamy wiatrakiem
  • #10
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Zgadza się brałem. I mam nawet ściągnięte te schematy. Tak na wszelki wypadek.
    Sam naprawiałem kiedyś ruski bardzo dziwny altek. Musiałem wymienić łożyska. I jakie było moje ździwienie, kiedy okazało się że nie ma tam szczotek i pierścienia ślizgowego. Za uzwojeniem alternatora i mostkiem prostowniczym było jeszcze jedno, nawinięte wokół osi altka na karkasie (tak jak jest nawinięte na wirniku). Sam wirnik był przedłuzony i pod tym dodatkowym uzwojeniem był w kształcie walca, a tam, gdzie powinno byc uzwojenie wzbudzenia, było coś co przypominało sześciołopatkowy wirnik z pompy (6 prostokątów ułożonych promieniście). Ten walec i ten wirnik to był układ mangetyczny. Uzwojenia były porządnie zaizolowane i zaimpregnowane. Podejrzewam, ze ten alternator mógł pracować pod wodą. Ustrojstwo to miało tylko jedną wadę: regulator wielkości alternatora. Ale z konstrukcji tego altka wnioskuję, że oś wirnika nie ma bardzo negatywnego wpływu na przebieg pola magnetycznego.
  • #11
    Mieczysław
    Level 21  
    Witam
    Wygląda na to,że ładując wiatrakiem akumulator przez tydzień czasu będziesz mógł korzystac z urzadzenia przez pół godziny.
  • #12
    oloolo
    Level 24  
    No wieć pol032 moim zdaniem najlepiej jest to zrobić pakując zamiast uzwojenia magnes neodymowy
    http://allegro.pl/search.php?string=neodymowe

    ale musi to byc taki w kształcie pierścienia nie wiem czy takie mozna kupić
    bo zamówić mozna kazdy wymiar i kształt ale pytałem w jednej firmie o to bo sam chciałem naprawić magneto od kawasaki ale niestety akurat w tej firmie mozna kupić minimum 100 sztuk a potrzebuje 6 sztuk wiec , trzebaby szukać jakiejś innej firmy i zamówić taki magnes

    Tańsze rozwiązanie to kupić na giełdzie lub złomie kilka wirników od wsk albo jawki i na tym robić prądnice
  • #13
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Można zawsze jeszcze kupić na motobazarze (cykliczne giełdy tylko z gratami do motocykli) altek od jakiegoś japończyka (motocykla) i z nim próbować. Tylko regulatory napięcia bywają okrutnie drogie.
    Wydaje mi się też, że dobrze byłoby nadać temu alternatorowi jak największy promień. Bo wzrośnie prędkość liniowa magnesu względem cewek (czy takie zwiększenie da jakiś pozytywny efekt?). I takie koło zamachowe mogłoby wpływać na stabilizację obrotów. Poza tym przy odpowiedniej średnicy można by zrobić dwa równolegle pracujące laternatory 6 biegunowe (nawet w jednej płaszczyźnie) lub jakiś 12 biegunowy.
  • #14
    RSP
    Level 27  
    Co do magnesów to trzeba zapuścić „gogle” kiedyś trafiłem na kilku naszych producentów którzy wysyłają pojedyncze sztuki nawet toroidów za zaliczeniem pocztowym. Można by założyć na próbę magnes od starego głośnika , oczywiście żeby pasował gabarytami. Albo pozostawić wzbudzenie fabryczne a do alternatora „dołożyć” jeszcze jakiś silnik krokowy żeby wzbudzał alternator.
  • #15
    pol032
    Level 24  
    znalazłem na stronie coś podobnego
    http://www.kissenergy.com/TechnicalDescription.html
    myślałem o zwiększeniu liości biegunów

    Dodano po 1 [minuty]:

    znalazłem na stronie coś podobnego
    http://www.kissenergy.com/TechnicalDescription.html
    myślałem o zwiększeniu liości biegunów

    Dodano po 2 [minuty]:

    znalazłem na stronie coś podobnego
    http://www.kissenergy.com/TechnicalDescription.html
    myślałem o zwiększeniu liości biegunów

    Dodano po 8 [sekundy]:

    znalazłem na stronie coś podobnego
    http://www.kissenergy.com/TechnicalDescription.html
    myślałem o zwiększeniu liości biegunów
  • #16
    oloolo
    Level 24  
    To coś jest własnie na magnesach neodymowych ale zwiekszenie par biegunów to juz trudniejsza sprawa trzebaby dokładny wzór nawiniecia tego alternatorka bo to nie taka prosta sprawa
  • #17
    pol032
    Level 24  
    witam
    prądnica od jawki czy wsk to nie to o co mi chodzi wszystko to za mało prądnica musi być lekka tak jak alternator i przy niedużych obrotah dawać znaczny prąd od 50-100 amper.
    ta prądnica którą widać na zdięciu ma około 4kw i 48 volt

    Dodano po 4 [minuty]:

    Sory zdjęcie sie nie wkłeiło do poprzedniego postu
  • #18
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Moce rzędu kW, jakie ciebie interesują to juz nie sa małe siłownie wiatrowe. Choćby ta na zdjęciu. To juz job twoju mat' wielka konstrukcja.
    Jak już uderzasz w takie tony, to zastosuj prądnice z generatora prądu. Daj duży wiatrak i zastosuj jakąś regulacje obrotów, czy to skosem łopatek wirnika, czy czyms w rodzaju skrzyni automatycznej.
    Sprawdź ten adres. Powinno cię zainteresować:
    http://www.ekoland4.com/
  • #19
    morzedzungli
    Level 14  
    Witam wszystkich!
    Sam jestem w trakcie budowy prądnicy na magnesach stałych tylko mam kłopot z uzwojeniem stojana, na wirniku będzie 12 magnesów północ-południe, północ-południe i.t.d. o uzwojeniu stojana myślalęm żeby wykonać tak jak w dynamie rowerowym jednym ciurkiem;-) co myślicie o tym rozwiązaniu, dodam że wogóle nieznam się na elektronice.
  • #20
    RSP
    Level 27  
    W dynamie rowerowym pole magnetyczne kształtują blaszki założone na cewkę i tylko dzięki nim pole magnetyczne wytworzone przez wirujący magnes zmienia biegunowość pola wytwarzając prąd. Zrobienie takich blaszek w warunkach amatorskich będzie bardzo trudne.
  • #21
    morzedzungli
    Level 14  
    zadam może głupie pytanie ale czy każdy silnik z magnesami stałymi w stojanie może pracować bez przeróbki jako prądnica?
    proszę o wyrozumiałość.
  • #22
    zuhjk
    Level 21  
    Każdy silnik z magnesami stałymi w stojanie może pracować jako prądnica. Alternatory cechują sie dużym wydawanym prądem przy małych obrotach. Proponujęzastosować przekładnię pasową o st. 1/5. To prosta konstrukcja i skuteczna.
  • #23
    RSP
    Level 27  
    Zasada jest zawsze taka sama zmieniające się natężenie pola magnetycznego jak i zmiana kierunku wywołuje w przewodniku uporządkowany ruch elektronów ( prąd elektryczny).W związku z tym jeśli np. do silnika trójfazowego wstawisz wirnik z magnesami to będziesz miał prąd trójfazowy z uzwojeń. Jedyny problem to dopasowanie tych magnesów nie tylko pod względem kształtu ale i zbieżności pola magnetycznego z cewkami na stojanie , im gorzej będą dopasowane tym mniejsze napięcie będą dawały uzwojenia silnika ( w tym wypadku zamienionego w prądnicę ). Tak można przerobić każdy silnik np. w silniku szeregowym wyrzucić cewki stojana a założyć magnesy albo odwrotnie zamiast uzwojeń wirnika założyć magnesy a z uzwojeń stojana czerpać prąd.
  • #24
    romoo
    User under supervision
    Ale te pazurki powodują sinusoidalny rozkład indukcji i dlatedo one mają sinusoidalny kształt i DLATEGO alternatory mają taką a nie inną sprawność, pomniewszy że pracują w nasyceniu. Proponuje rozebrać wirnik i zamiast cewki wzbudzenia włożyć magnesy z głośników może jak zdobędziesz neodymowe. Nie można od tak sobie zmieniać parametrów uzwojenia, przez przypadek raz nazwoiłem ze złym poskokiem i 1V wyindukował alternator, po robocie, nawijanie od nowa. Powodzenia.
  • #26
    pol032
    Level 24  
    witam .
    propozycja zrób to sam nie jest taka tania ze względu na cene magnesow neodymowych 50x50x20mm w tym przypadku 6szt w alternatorze mogę wykorzystać dużo tańsze i mniejsze jedynie przezwoję alternator na 230v,tanszym kosztem a dotego nie potrzebuję już przetwarzać napięcia
    Pozdrawiam Pol032
  • #27
    TOMSON
    Level 19  
    Witam

    W modelarstwie przerabia sie silniczki z CD romów na silniki trójfazowe

    W silnikach tych nieruchomy jest wirnik a wiruje stojan na którym sa magnesy na takiej zasadzie sa nawiniete uzwojenia tej pradnicy w linku co zamieściłem powyrzej.
    Sa tablice do przeróbek silnika zapomoca których jest podane przy jakiej ilosci zebów stojana zastosować magnesów do rotora a takrze sposób połaczenia poszczególnych uzwojeń stojana (kierunkowość)
    Silniczki te najczęściej są połączone w gwiazdę łatwiej sie je nawija.
    Majac blachy od jakiegoś wirnika od silnika mozna by było sobie zrobić prodnice wolnoobrotową (podwarunkiem ze blachy miały by dużo zebów.
    Silniczki modelarskie maja najczęściej 9zebów na wirniku(stojan) a do rotora stosuje sie 12 magnesów neodymowych .
    Dołaczam tablice do nawijania tych silniczków.
    A takrze link do strony z silniczkami pomocna przy poznaniu budowy i przrewijaniu http://alexrc.com/page3.html
  • #28
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Kolega tomson cos chyba pokręcił. Wiruje wirnik. Co z tego że ma magnesy stałe zamiast elektromagnesu sterowanego prądem wzbudzenia? A stojan jest stały... To że wirnik jest tu na zewnątrz, a stojan wewnątrz nie ma znaczenia.
    Na takiej samej zasadzie są zbudowane alternatory w silnikasch motocyklowych. Mają tylko trochę inną skalę i parzystą ilość zębów. A wokól nich wiruje dość silny magnes. I można spytać w jakims serwisie motocyklowym, czy nie mają uszkodzonych alternatorów. Powinni miec bo to dość częsta usterka w motocyklach japońskich. Albo wystarczy przejechać się na jakiś motobazar (najbliższy w tą niedzielę na karmelkowej we Wrocławiu) i poszukać.