Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiat Grande Punto 1.4 8V - Włączanie wentylatora na zimnym silniku? Brak zapłonu

pwpib 28 Feb 2014 11:47 7896 20
  • #1
    pwpib
    Level 11  
    Najczęściej rano podczas odpalania - zamiast wystartować rozrusznik startuje wentylator chłodnicy. Kilka startów i za może 7 razem startuje sinik. Po wystartowaniu silnika wentylator się zatrzymuje, załącza się gdy osiągnie temperaturę.
    Przez cały dzień jest kilka zatrzymań i z zapaleniem nie ma problemu. Usterka występuje tylko rano. Innych objawów brak. Kontrolki i wskaźniki na tablicy sprawne i podają "prawidłowe" dane.

    Dotychczas zrobione:
    - test na komputerze - OK,
    - Wymieniony czujnik temperatury chłodzenia w głowicy, sprawny na sprawny ;),
    - wyczyszczone klemy, mimo że były czyste,
    - doładowany aku, mimo że nowy.

    Pomóżcie gdzie jeszcze zajrzeć.
  • #3
    autoas
    Level 42  
    To świadczy o braku zasilania sterownika...
  • #4
    pwpib
    Level 11  
    rs09 czy przerwa w obwodzie może pojawiać się tylko rano? Przez cały dzień jazdy usterka się nie pojawia. Poza tym czy komputer nie zarejestrowałby przerwy?

    autoas o którym sterowniku mówisz?
  • #5
    ladamaniac
    Level 39  
    O sterowniku silnika. Nie zarejestruje przerwy , bo nie ma zasilania. Za to inne sterowniki np ABS, BSI mogą mieć błąd komunikacji ze sterownikiem silnika.
  • #6
    pwpib
    Level 11  
    ladamaniac mimo że sterownik nie jest zasilany podczas startu (kluczyk w położeniu start a nie praca) załącza wentylator a nie rozrusznik, a jak to robi skoro nie jest zasilany. Trochę to dla mnie skomplikowane.

    Napisz czego szukać i gdzie. Jak sprawdzić obwód czujnika temperatury oraz obwód zasilania sterownika silnika.
  • #7
    ladamaniac
    Level 39  
    Po przeanalizowaniu schematów, stwierdzam, że być może napisałem bzdury. Wygląda na to, że i wentylatorami i rozrusznikiem steruje sterownik silnika. Więc przy braku zasilania rozrusznik nie kręci, ale nie powinien włączać wentylatorów. Sprawdź, czy masz zasilanie na wtryskiwaczach lub cewce zapłonowej w momencie przekręcenia kluczyka w pozycję start. Najlepiej byłoby podpiąc komputer w momencie gdy auto nie zapala i podglądnąć parametry. Tak czy inaczej sprawdź masy na silniku i karoserii, bo te punciaki miały z tym czasami problem.
  • #8
    andrzej20001
    Level 43  
    Masa silnika "na włosku" szarpinik kablem solidnie przy skrzyni może ci zostanie w ręce.
  • #9
    pwpib
    Level 11  
    ladamaniac ABS, BSI są czyste. Sterownik silnika odczytuje temperaturę. Dwóch komputerowców sprawdzało swoimi sprzętami i aden nic nie znalazł.

    Masa trzyma mocno ale mimo to poprawiłem -> odkręciłem, oczyściłem i zakręciłem.

    Problem jest od wielu dni ale zawsze ZAWSZE 7-my start załącza silnik. Czy prawdopodobieństwo tu nie działa, czy tak jest zaprogramowane, albo wirus? Zawsze za siódmym razem start.
  • #11
    pwpib
    Level 11  
    Napięcie akumulatora prawidłowe, jest prawie nowy. Nie wiem jaki ma wpływ napięcie akumulatora kiedy silnikiem kręci mocno.
  • #12
    tzok
    Moderator of Cars
    Po prostu pożycz od kogoś inny akumulator i sprawdź, jak pomoże to Ci powiem czemu, a jak nie - cóż fałszywy trop.
  • #14
    tzok
    Moderator of Cars
    Próbowałeś patrzyć co się dzieje z diagnostyką w czasie próby rozruchu - czy nie zrywa połączenia, a jeśli nie zrywa to jak wyglądają napięcia, na ECU i na BCM.
  • #15
    pwpib
    Level 11  
    Tego nie próbowałem, trochę to będzie trudne bo musiałbym zaprosić szpeca rano jak odpalam. Pomyślę jak to zrobić.
  • #16
    waldekel
    Level 28  
    Rozrusznik sprawdzałeś, działa poprawnie? Przewody, sterowanie.
  • #17
    pwpib
    Level 11  
    Sprawa uległa zmianie, samochód zapala w taki sposób:
    1. Pierwszy start, obróci 2 razy silnikiem i gaśnie,
    2. Drugi start, obróci 4 razy silnikiem i gaśnie,
    3...
    4...
    5...
    6 Popracuje kilka sekund i gaśnie,
    7. Zapala i pracuje normalnie.

    Jak już zacznie pracować to pracuje równo, moc normalna, auto jest zrywne. Nawet gdy do zgaszę na chwile to zapali już dobrze.

    Dochodzę do wniosku, że to przyczyna paliwa a właściwie jego dawkowania. Być może nie załącza się "ssanie" (w cudzysłowie bo wiem że tym steruje komputer), albo cofa się paliwo przez nieszczelność.

    Poddajcie mi jakąś metodę na sprawdzenie.

    Dzięki za dotychczasową pomoc.
  • #18
    tzok
    Moderator of Cars
    Co się będzie działo jeśli włączysz zapłon i poczekasz z 20-30s zanim spróbujesz uruchomić rozrusznik?
  • #19
    pwpib
    Level 11  
    Bez zmian, sugerujesz pompę?
  • #20
    ladamaniac
    Level 39  
    Nie wymieniaj od razu, najpierw sprawdź, czy dochodzi napięcie do pompy na wtyczce przy zbiorniku. Sprawdź żarówką przynajmniej 21W, nie miernikiem. Powinny być tam od pompki przewody: fioletowy z żółtym i czarny z fioletowym..
  • #21
    pwpib
    Level 11  
    Dziękuję za pomoc w problemie.

    Dla potomnych: przyczyną powyższych problemów jest wadliwie działający mapsensor a dokładnie termistor pomiaru temperatury powietrza dolotowego.

    Część z wymianą 150 zł.

    Autko znów śmiga.
    Pozdrawiam.