Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stara niemiecka tokarka (identyfikacja)

02 Mar 2014 19:05 13590 19
  • Poziom 7  
    Kupiłem niedawno tokarnię. Podobno Niemiecką. Z niekompletną skrzynią. Wiele szukałem w sieci lecz nigdzie nie znalazłem takiej jak ta tokarnia. Proszę o pomoc w identyfikacji. Co to za typ, model, kiedy był produkowany.
    Proszę o szybką pomoc. Z góry wielkie dzięki.
    Stara niemiecka tokarka (identyfikacja) Stara niemiecka tokarka (identyfikacja) Stara niemiecka tokarka (identyfikacja)
    <a title="P1240458.JPG"
  • Poziom 38  
    Czy nie ma na żadnych częściach, odlewach, uchwytach, żadnych napisów, tabliczek, itp?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 7  
    Christophorus wszystko to jest tylko że zdemontowane.

    Dodano po 12 [minuty]:

    saskia jest tylko jedno na skrzyni "OELSTAND" i jest to napis w języku Niemieckim. Oznacza on POZIOM OJEJU, poza tym nie ma tam nic więcej.
  • Poziom 38  
    Szkoda ze nie ma nic wiecej.
    Tokarka wyglada na lata 40-te, a wtedy bylo sporo maszyn pozostawionych przez Niemcow i dosc duza ilosc przywieziona i pozostawiona przez wojska Aliantow, wsrod ktorych dominowaly angielskie i amerykanskie maszyny.
    Sprawdzalem wiele stron internetowych z przeroznymi maszynami z tego okresu i nie znalazlem nic co bylo by podobne.
    Moze to tez byc nasza produkcja jako zmodernizowana wersja innych ktore byly w tym czasie i uzyto istniejace czesci w porzuconych fabrykach.

    Dodano po 12 [minuty]:

    Na stronie http://www.lathes.co.uk/ masz dosc dluga liste firm produkujacych rozne maszyny, w roznych latach, od zabytkowych do nowoczesnych.
    Wlasnie wiele z nich sprawdzalem, ale jest tego za duzo aby szukac po ciemku.
    Moze tobie sie uda.

    Wiele czesci mozna dorobic, nawet jak nie znasz wymiarow.
    Zebatki z tego okresu mialy najczesciej 14.1/2 stopnia kat natarcia i nowe zebatki z 20 stopni katem nie beda wspolpracowaly, wiec wiekszosc trzeba dorabiac.
    Z uwagi na to ze zebatki byly dosc masywne nie musisz ich utwardzac, wystarczy dobre zeliwo.
    Jesli chcialbys obliczyc jakies brakujace zebatki to musisz podac dokladny wymiar odleglosci miedzy srodkami walkow, dokladne wymiary zewnetrzne zebatek wspolpracujacych i ilosc zebow. mozna na podstawie tego ustalic modul i ilosc zebow na brakujacych zebatkach.
    Wiekszosc starych tokarek miala tez kola zmianowe co 5 zebow, czyli 20, 25, 30, 35. 40, 45 itd. Zmierz takze skok sruby pociagowej pelne zwoje na 10cm, to bedzie wiadomo czy to sruba metryczna czy calowa.
    Widac ze zdjec ze jest tam (byla, bo nie widac dzwigni) nawrotnica obrotow sruby pociagowej i naped posuwu poprzecznego, co polepsza uzytecznosc maszyny.
    Zrob pare zdjec od lewej strony tokarki i od tylu, oraz czesci zdemontowane.
  • Poziom 7  
    Znam się na tym, i tryby wałki i inne rzeczy jestem w stanie sobie sam dorobić. Tak że to jestem w stanie zrobić. Lecz nie wiem ilo zębowe itp. Dzięki za pomoc, i liczę na dalsze informację. Tu masz te zdjęcia.
    Stara niemiecka tokarka (identyfikacja) Stara niemiecka tokarka (identyfikacja) Stara niemiecka tokarka (identyfikacja)
  • Poziom 38  
    Ta blacha zwisajaca na jednej srubie to prawdopodobnie dorobione zablokowanie obudowy wrzeciona, a te 2 sruby pod obudowa wrzeciona sa do regulacji wrzeciona z lozem.
    Sruby do mocowania obudowy wrzeciona do loza powinny byc od srodka obudowy i mozliwe ze cos jest z nimi nie tak, albo gwinty sa zerwane, skoro ktos dorobil ta blache z tylu.
    Czy masz pokrywe skrzynki Nortona i tej redukcyjnej?
    Obie skrzynki wygladaja na kompletne, moze jedynie lozyskowanie trzeba poprawic-tulejowac.
    Zrob zdjecie od gory obudowy wrzeciona w srodku.
    Na zdjeciu zaznaczylem na czerwono pozycjonowanie przelacznika kierunku obrotu sruby pociagowej wzgledem wrzeciona i pozycje neutralna, a ze srodka tego otworu powinna wychodzic dzwignia do tej zmiany. Patrz zdjecie 1 i 3.
    Na zolto zaznaczylem zatoczenie na ktore najprawdopodobniej zakladana jest tzw. gitara podtrzymujaca kola zmianowe, albo jest to dekiel z lozyskowaniem walka napedzajacego kola zmianowe.
    Jak widac wrzeciono jest dorabiane, gdyz ma dosc duzy MT, pewnie 4 lub 5 i dorobiona zewnetrzna obudowe lozyska stozkowego, dawne tokarki z tamtych lat mialy lozyskowanie slizgowe i duzo mniejsze stozki Morsea. Nie wiem czy masz nakretki i lozyskowanie oporowe wraz z regulacja luzu panewki na lewa strone wrzeciona, bo nie sadze aby bylo tam drugie lozysko stozkowe.
    Prawdopodobnie wrzeciono jest teraz za grube i nawrotnica sruby pociagowej jest wymontowana, ale jesli dasz rade dorabiac zebatki to mozesz naciac zebatke bezposrednio i w odpowiednim miejscu na samym wrzecionie i bedziesz mogl zamontowac nawrotnice.
    Nie wiem jakie zadanie mialo drazenie walka pod zebatke zmianowa napedu sruby zaznaczone na niebiesko i trzeba by dojsc do czego ono sluzylo, bo pewnie jest to powiazane z ukladem zebatek na gitarze i ksztaltem samej gitary, lub jak wczesniej pisalem nie jest to walek tylko kolnierz na deklu na ktory zakladasz gitare.
    Otwor za koncowka wrzeciona z tylu obudowy to prawdopodobnie na walek napedzajacy przekladnie wrzeciona, a silnik byl mocowany z tylu na tej nodze-szafce.

    Stara niemiecka tokarka (identyfikacja)

    Stara niemiecka tokarka (identyfikacja)
    Jest to kompletnie inna tokarka, ale po lewej widac gitare z zebatkami, tyle ze montowanej odwrotnie niz u ciebie, bo na zatoczeniu na lozyskowaniu sruby pociagowej.

    Stara niemiecka tokarka (identyfikacja)
    Zaznaczone na czerwono orientacyjny widok ukladu zebatek na dzwigni zmiany kierunku obrotow sruby pociagowej

    Stara niemiecka tokarka (identyfikacja)
    Tak mniej wiecej wyglada taka gitara , tylko z proporcjonalnie wiekszym otworem do montazu na maszyne.
  • Poziom 17  
    MRczaro100 napisał:
    Proszę o pomoc w identyfikacji.


    Wcześniejszego posta źle napisałem więc poleciał w kosz. Miało być tokarka Sheldon - napęd Merkle

    Ale mogę się mylić więc nie bierz tego za pewnik :-)
  • Poziom 7  
    saskia znalazłem na tej stronie co mi podałeś model podobny do mojego. http://www.lathes.co.uk/fischer/ one są podobne do mojej tylko że z napędem na pasy.
    Są to chyba trochę starsze modele. Po mojemu to chyba będzie firma Fischer. Co do dekli to nie ma tego górnego który przykrywa skrzynie, i drzwiczek od szafki w nodze. Na lewą stronę wrzeciona jest łożysko oporowe i panewka storzkowa.

    Dodano po 2 [minuty]:

    To chyba jest Fischer Type KBS. Coś w tym stylu, kylko że moja jest jakby trochę młodsza.

    Dodano po 18 [minuty]:

    A skrzynia jest prawie identyczna jak w modelu Fischer KBSnf.
  • Poziom 38  
    Sadze ze najblizej chyba jest ta niebieska na zdjeciu.
    Gociu podaje ze jest to model z 1941 roku, wiec nie pomylilem sie zbytnio.
    Podaje tez ze modele tokarek Fishera sa zblizone do modeli angielskich Colchester, wiec prawdopodobnie niektore czesci zwlaszcza zebatki moga pasowac do twojej :-)
    Stara niemiecka tokarka (identyfikacja)


    Gosciu ktory prowadzi ta strone o maszynach sprzedaje instrukcje obslugi cos w granicach £50 za instrukcje, ale musial bys do niego wyslac e-maila z zapytaniem czy ma akurat do twojego modelu.
    Sadze ze od takiej tokarki jak na zalaczonym zdjeciu najbardziej by ci pasowala, bo reszta tokarki nie jest az tak istotna jak mechanizmy napedowe sruby i wrzeciona. Ale mimo wszystko wyglada na taka sama, moze jedynie roznica w dlugosci loza.

    Dodano po 12 [minuty]:

    Powinienes sobie sciagnac wszystkie zdjecia tej tokarki, bo jest tam nawet tabela gwintow do skrzynki Nortona i wiele innych informacji. :-)

    Stara niemiecka tokarka (identyfikacja)
  • Poziom 7  
    Poszukałem jeszcze na stronach niemieckich i znalazłem coś takiego. http://normag-forum.de/viewtopic.php?f=38&t=997 u mnie jest identyczna skrzynia jak w tej co leży na przyczepce na jednym z zdjęć na tej stronie. Z nalazłem też coś takiego http://forum.zerspanungsbude.net/viewtopic.php?f=47&t=1861 Bardziej od instrukcji interesują mnie wymiary kół zębatych skrzyni i gitary.
  • Poziom 38  
    Zbieraj wszystkie zdjecia z tych stronek, bo moga gdzies sie zapodziac zanim zrobisz tokarke. Na wielu zdjeciach mozna policzyc zeby na zebatkach, wiec bedzie to idealny material techniczny do odrestaurowania maszyny.
    Praktycznie to z samych zdjec moglbys dorobic brakujace czesci.
    Wyglada na to ze te z linkow co podajesz to takie samiutenkie jak ta niebieska z poprzedniego postu. Patrz na sama maszyne, a nie na nogi. :-)
    Jak sie domyslam to nie masz zadnych walkow i zebatek w obudowie wrzeciona?
    Jak zauwazylem jest tam na pokrywie dzwignia do zmiany obrotow, wolne szybkie i z przodu obudowy masz 3 biegi, czyli razem 6 biegow wrzeciona, co daje 10 brakujacych zebatek i 3 zebatki nawrotnicy, nie liczac 1 zebatki na wrzecionie napedzajacej posuw. :-(

    Dodano po 11 [minuty]:

    I sadze ze powinienes zmienic forum na to niemieckie, bo ci ktorzy maja te tokarki moga ci podac wszelkie potrzebne dokladne wymiary, a moze nawet trafi ci sie troche orginalnych czesci.
  • Poziom 7  
    Serdeczne dzięki za porady. Niestety nie dam rady zmienić forum bo nie władam w języku innym niż polski. A może ty był byś w stanie jakoś w tym pomóc?
  • Poziom 38  
    Niestety, ale jezyk Niemiecki to dla mnie czarna magia. :-)
    Ale z pewnoscia jest tu wielu ktorzy znaja jezyk Niemiecki i chetnie pomoga.
    Wiem ze nawet kilku Moderatorow zna ten jezyk i sadze ze chetnie przetlumacza teksty, lub pomoga napisac pytania o to co chcialbys sie zapytac Niemieckich kolegow.
    Jesli dobrze sie orientuje to mlode pokolenia Niemcow dosc dobrze znaja Angielski.
    Wiec mozna sprobowac. :-)

    Napisz co chcialbys sie dowiedziec i od kogo to z pewnoscia predzej czy pozniej ktos ci pomoze.
    Dobrze bylo by aby ktorys z Moderatorow przeniosl temat do bardziej odpowiedniego dzialu, w ktorym moglbys podziekowac za pomoc klikajac "pomogl"
    Dziwi mnie tez ze w kraju nie ma zbyt wielu informacji na temat starych maszyn, bo przeciez to nasza historia i przynajmniej powinnismy miec na Elektrodzie taki watek ktory by przyblizal wszystkim historie Polskiej mysli technicznej i pomagal w rozwiklaniu problemow technicznych w dziedzinie starych maszym.
    To ze akurat twoja maszyna nie jest Polska, wcale nie oznacza ze temat ma dotyczyc maszyn niemieckich, bo z pewnoscia jest wielu ktorzy maja podobny dylemat z maszynami rodzimej produkcji.
    Mogl by byc to temat np. restauracja historycznych maszyn, lub cos w tym stylu.
    Jak widac z podanej przeze mnie strony o maszynach http://www.lathes.co.uk/ , nie ma na niej zbyt wielu Polskich producentow, a przeciez bylo ich sporo i powinnismy ozywic ten temat, aby Polscy majsterkowicze mogli podtrzymac i przekazywac ta wiedze.

    Dodano po 51 [minuty]:

    Jesli pozwolisz, to jako posrednik, moge sprobowac w twoim imieniu nawiazac kontakt w jez, Angieldskim, z kolegami na forum Niemieckim.
    Nie wiem co z tego wyjdzie i czy akurat tamci forumowicze zechca odpowiedziec w jez. Angielskim. Ale sprobowacv mozna. :-)

    Dodano po 11 [minuty]:

    Widzi mi sie ze bez znajomosci Niemieckiego nie da sie nawet zarejestrowac na tych forach. :-(
  • Poziom 7  
    Nie mam nic przeciwko temu abyś spróbował. Wiesz mniej więcej o co mi chodzi, i czego chcę się dowiedzieć. interesuje mnie wszystko, dosłownie wszystko co dotyczy tej tokarki. Jak byś mógł to dla mnie zrobić to był bym bardzo wdzięczny.
  • Poziom 38  
    Jak juz napisalem wczesniej, musimy poczekac na kogos kto zna Niemiecki, bo mi nie udalo sie nawet zalogowac na ich stronie, wiec nici nawet z dobrych checi, jesli nie da sie tam wejsc. :-(

    Dodano po 12 [minuty]:

    A tak przy okazji, to zapytam, czy chcesz ta tokarke odrestaurowac do jej orginalnych specyfikacji, czy po prostu chcesz ja uruchomic, aby miala chocby zblizone parametry?
    Jesli nie zalezy ci na orginalnej specyfikacji, to mozesz uzyc nieorginalnych kol zebatych o podobnych przelozeniach, co da ci wieksze mozliwosci wyboru i korekcji orginalnych parametrow do twoich potrzeb.
    Jesli nie masz zadnych kol i walkow w skrzyni napedu wrzeciona, to mozesz uzyc kol zebatych wedlug dzisiejszych specyfikacji i osiagnac calkiem podobne do orginalnych parametry maszyny.
    Znane sa obroty silnika napedzajacego i szybkosci obrotowe wrzeciona na poszczegolnych biegach, wiec nie ma w tym nic, co by powstrzymywalo cie od dobrania odpowiednich nowych zebatek.
    Skrzynka Nortona jest sprawna, wiec nie bedzie problemow z jej przebudowa i dorabianiem zebatek.
    Nie masz kol zmianowych gitary, wiec nie musisz ich robic wedlug starych specyfikacji na 14 1/2 stopnia, tylko mozesz wszystkie zrobic wedlug nowych 20 stopni, byle by mialy odpowiednia ilosc zebow do uzyskania prawidlowych gwintow i posuwow.
  • Poziom 7  
    chce ją uruchomić. Nie koniecznie na częściach oryginalnych. Mogą to być części dorabiane. ale o parametrach zbliżonych do oryginalnych. Dał byś rade jeszcze jakoś mi pomóc?
  • Poziom 38  
    Napisz co na niej chcesz robic, w drewnie, czy w metalu?

    Dodano po 41 [minuty]:

    Stara niemiecka tokarka (identyfikacja)

    Na zdjeciu zaznaczylem srodki otworow i potrzebuje abys dokladnie zmierzyl odleglosci miedzy srodkami otworow, te ktore zaznaczylem pomaranczowymi strzalkami.
    Odkrec te srubki zaznaczone na zolto i zdejmij ten dekielek zanim zaczniesz pomiary odleglosci.
    Od dokladnosci pomiaru zalezy luz miedzyzebny, wiec postaraj sie zrobic to jak najdokladniej. oczysc mierzone powierzchnie.
    Jesli ciezko zmierzyc srodki, to zmierz dokladna srednice otworow i odleglosci miedzy nimi.
    Na wrzecionie mozesz zmierzyc jego srednice zewn. i odleglosc do otworu, lub do kolnierza ponizej, oraz srednice kolnierza.

    Tak orientacyjnie to modul zebatek skrzyni biegow to 2.5 MOD, lub w calowej miarze 10DP, a kol zmianowych posuwu 2.0 MOD, lub w calowej miarze 12 DP.
  • Poziom 7  
    Przepraszam że tak długo nie pisałem ale internet mi się popsuł i nie miałem dostępu do sieci. Chcę na niej robić w metalu. co do odległości to pomierzę
    i ci napsze.
  • Poziom 38  
    Zrob tez zdjecie calej skrzyni od gory.