Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mini prądnica pokazowa do zasilania małej żarówki

03 Mar 2014 01:02 4620 5
  • Poziom 10  
    Witam

Chciałbym zbudować małą prądnicę do zasilania niewielkiej żarówki. Chodzi o to by na pokazie dla dzieci w szkole pokazać, że takie coś można zrobić dosłownie ze śmieci.

W elektronice jestem bardzo początkujący ale z fizyką u mnie bardzo dobrze.
    Zasada działania takiego cuda jest dla mnie oczywista.

W eksperymencie myślowym zaprojektowałem coś co będzie przeźroczyste, aby było widać co się dzieje w środku oraz że ta prądnica będzie w stanie zaświecić żarówkę od roweru (chodzi o intensywność świecenia czyli po prostu żeby było efektownie, a nie żeby trzeba było światło gasić żeby cokolwiek było widać).

Przedstawię rysunek który jest "szkicem szkicu" to znaczy prezentuje wyłącznie ideę, a nie schemat.

Mini prądnica pokazowa do zasilania małej żarówki

Opis:
    Po lewej cewki z cienkiego drutu miedzianego zamocowane na przeźroczystym dysku. Po prawej magnesy neodymowe "guzikowe" na takim samym dysku. Cewek i magnesów będzie po 6 na dysk. Dyski zostaną ze sobą złożone i zamocowane na osi. Magnesy za pomocą korby będą wprawiane w ruch obrotowy.

Pytania:
    Ile zwojów powinny mieć cewki żeby uzyskać odpowiednie napięcie (zakres 1,2-12V) przy tym dość wolno obracając magnesami (bez przekładni)?
    Wiem że napięcie jest proporcjonalne do ilości zwojów i szybkość zmian strumienia magnetycznego, ale jak ta proporcja się ma do tego?

Cewki łączyć równolegle czy szeregowo?
    Tu mam dylemat bo przy łączeniu szeregowym zwiększa się napięcie, ale czy prąd wyindukowany na jednej cewce nie będzie powodował powstania pola magnetycznego na drugiej i sumarycznie prowadził do strat?
    Z kolei czy przy łączeniu równoległym uzyskam wystarczające napięcie?
  • Poziom 10