Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dogrzewacz silnika- świece żarowe

Wyszczal 04 Mar 2014 20:03 47187 73
  • #31
    jarewa
    Poziom 31  
    Wyszczal napisał:
    Myślałem tez nad orginalnym do passata na 3 świece ale bardzo ciezki dostęp jest do tego.


    To słabo się starasz bo tego jest mnogo na portalu aukcyjnym i chodzą po 40zł. I co najważniejsze oryginał pasujący.

    A po drugie czemu się nie pokusiłeś sterownikiem ECU który to posiada sterowanie tym podgrzewaczem?
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #32
    Wyszczal
    Poziom 13  
    jarewa napisał:
    Wyszczal napisał:
    Myślałem tez nad orginalnym do passata na 3 świece ale bardzo ciezki dostęp jest do tego.


    To słabo się starasz bo tego jest mnogo na portalu aukcyjnym i chodzą po 40zł. I co najważniejsze oryginał pasujący.

    A po drugie czemu się nie pokusiłeś sterownikiem ECU który to posiada sterowanie tym podgrzewaczem?


    tak znalazłem orginał pasujacy do mojego silnika ale miejsce w którym powinien byc załozony jest bardzo ciasno i doszedłem do wniosku ze nie dam rady tego tam założyć. A nie grzebałem w ECU bo nie mam zielonego pojęcia jak to działa i gdzie szukac wyprowadzen, ale wiadomo każdy może sobie zrobiż po swojemu mój pomysł był taki:)
  • #33
    sylwek tedi
    Poziom 13  
    Tak się zastanawiam, czy niecały kilowat mocy elektrycznej daje aż taki super rezultat?.
    1l medium który pragniemy ogrzać do tem. 70C wymaga trochę czasu przy mocy ok. 2KW nie wspominając o oddawaniu ciepła.
    U nas na uczelni ten problem rozwiązaliśmy w inny sposób. (silnik od razu startuje na bardzo dobrych parametrach. Po 5min mamy pełną sprawność)
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #34
    jarewa
    Poziom 31  
    sylwek tedi napisał:
    Tak się zastanawiam, czy niecały kilowat mocy elektrycznej daje aż taki super rezultat?



    Nie oszukuj się tą moc pierw musi coś dać, wiec w tym przypadku alternator i większe spalanie gdzie są duże straty.

    A w oryginalnym rozwiązaniu to nie chodziły by szybko było ciepło w środku, tylko montowali to po to by nie dopuścić do nadmiernego schłodzenia głowicy gdzie w konsekwencji dochodziło do ich uszkodzenia.
  • #35
    Grzesiek_Slosarczyk
    Poziom 20  
    edenlubawa napisał:
    W passacie b5 wszystkie 1.9 tdi mają taki dogrzewacz seryjnie, więc może wystarczyło zmienić świece w istniejącym.


    Nie wszystkie.Ja mam silnik AVB w passacie i czegoś takiego nie mam. Kiedyś myślałem o załóżeniu.
  • #36
    buliz
    Poziom 12  
    Oczywiście nie wszystkie pojazdy grupy VW miały podgrzewacze montowane seryjnie. Te produkowane na tzw ciepłe kraje jak Włochy nie posiadały ww. A tak na marginesie nie jest to podgrzewacz silnika tylko w tym przypadku chodzi o szybkie odszranianie szyby. Bo chyba nikt nie myśli że woda podgrzana do kilku kilkunastu stopni po przejściu przez nagrzewnicę będzie w stanie coś jeszcze podgrzać. Poza tym aby ten podgrzewacz się włączył musi być spełnionych kilka warunków m.in. ten związany z ładowaniem i stanem aku.
  • #37
    Piotr Ziemowit
    Poziom 13  
    Ja mam w swoim espero 2.0 automat mam zamontowanego blosa do lpg, auto nie pamięta kiedy pracowało na PB (uwalona pompa) przy takiej instalacji reduktor jest rozkręcony na maxa (brc 100) Od chwili założenia zapomniałem o problemach z niską temperaturą, jak jest - 10 odpalam i jadę, dopiero koło -15 silnik trzymam dwie minutki na biegu jałowym w celu podgrzania płynu i ruszam. I to wszystko na lpg :-) A taki podgrzewacz też chcę założyć ale tylko w celu szybszego nagrzewania wnętrza autka.

    Pozdrawiam kombinatorów :-)

    Dodano po 10 [minuty]:

    Dodam jeszcze że dobrym pomysłem jest rozwiązanie z francuzów, są tam tak zwane oporniki nagrzewające wyglądające tak mały grzejnik. Zamontowane są w obudowie nagrzewnicy, oczywiście załączaniem poszczególnych sekcji steruje komputer silnika, by akumulatora i alternatora nie zniszczyć. Niedawno wpadła mi w ręce taka nagrzewnica od merca, poza rezystorami miała tam nie byle jaką elektronikę. Ale od francuzów da się łatwo takie nagrzewnice wykorzystać, tylko trzeba mieć na uwadze bilans mocy.
  • #38
    spocona_pacha
    Poziom 20  
    Po prostu trzeba założyć duży alternator/
  • #39
    Wyszczal
    Poziom 13  
    Na moim podgrzewaczu miedzy temp. wejscie a wyjsciem jest naprawde spora róznica. Nie wiem ile stopni ale na "dotyk dłonia" to naprawde jest róznica, a Co do odszraniania szyb to racja szybciej odszrania tylko że ja mam w innym miejscu założone i nie leci bezpośrednio na nagrzewnice. Dzieki temu ciepło idzie na silnik i wiaodmo ze potem dodatkowo juz silnik grzeje ciesz i dopiero na nagrzewnice.
  • #40
    jarewa
    Poziom 31  
    Oryginalny podgrzewacz jest montowany na powrocie z nagrzewnicy.
  • #41
    neoswat
    Poziom 14  
    bizon_126 napisał:
    W 1,9 dci jest montowany seryjnie na wężu tak więc moim zdaniem bez sensu robić od zera


    Nie, seryjnie w silniku 1.9 dCi F9Q 732 (Megane I) podgrzewacz nie jest zamontowany.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #43
    elektronik999
    Poziom 26  
    Witam.

    Zastanawia mnie jedno, Twoje urządzenie ma mniej niż 1kW (13,8V*60A=828W)
    Silnik w aucie ma 74kW. Sprawność silnika to około 40%(?) więc około 60% to ciepło.
    74kW*60%=44,4kW. Twoje urządzenie to tylko 2% mocy cieplnej silnika.

    Szybsze grzanie może jest spowodowane pobieraniem tak dużego prądu, i dla tego szybciej sie nagrzewa?

    Chyba że nie mam racji z tymi obliczeniami :D
  • #44
    spocona_pacha
    Poziom 20  
    elektronik999 napisał:
    Chyba że nie mam racji z tymi obliczeniami

    Tak nie masz racji bo nikt normalny nie używa non stop 74kW tylko ok 15-40kW.
    Z czego większość idzie w koła i w wydech.
    A w małym obiegu jest ok 3 litry płyny reszta w odciętej termostatem chłodnicy.
  • #45
    elektronik999
    Poziom 26  
    Tylko o ile więcej alternator "pobierze" mocy z silnika, co spowoduje też wzrost wytwarzanego ciepła ;). W małym obiegu 3 litry plus lodowaty blok silnika(uruchamiany silnik na mrozie) i nagrzewnica.
  • #46
    spocona_pacha
    Poziom 20  
    Mam 4 świece i powiem że jest duża różnica w nagrzewaniu silnika i wnętrza.

    Papier wszystko przyjmie.
  • #48
    Tarnus
    Poziom 20  
    spocona_pacha napisał:
    WItam , mam w zasadzie dwa pytania, jaki samochód z jakim silnikiem i jakim alternatorem.
    Oraz drugie , co to za szkoła projektowania układów elektronicznych z drugiego rysunku?
    Schemat jest nie tylko , dziwacznie zaprojektowany ale też rozrysowany.


    Widać autor wzorował się na starych sprawdzonych rozwiązaniach.
    Np. Audi A4 z silnikiem 1Z który uważany jest za bardzo oszczędny w zużyciu paliwa, oraz wyjątkowy długowieczny, ma fabrycznie wbudowane w obwód chłodzenia trzy grzałki 800W, które skracają czas nagrzewania silnika, oszczędzając tym samym paliwo, oraz wydłużając żywotność silnika.

    Schematu się nie projektuje :D Schemat wchodzi w skład projektu urządzenia które projektujemy.

    Dodano po 3 [minuty]:

    shoko_gora napisał:
    Powiem tak,tobie się "wydaje",że na wolnych obrotach układ działa jak należy. Tak naprawde prąd dostarczany z alternatora silnie zależy od obrotów. Np. na biegu jałowym uzyskasz koło 20A, reszta pobierana jest ze źródła o mniejszej rezystancji tj.akumulatora.
    Wszystko fajnie w porach wiosna/jesień,ale w zimę drastycznie skracasz żywotność aku...


    Pomyliłeś alternator z prądnicą.
  • #49
    lg2000
    Poziom 12  
    Tarnus napisał:
    Widać autor wzorował się na starych sprawdzonych rozwiązaniach.
    Np. Audi A4 z silnikiem 1Z który uważany jest za bardzo oszczędny w zużyciu paliwa, oraz wyjątkowy długowieczny, ma fabrycznie wbudowane w obwód chłodzenia trzy grzałki 800W, które skracają czas nagrzewania silnika, oszczędzając tym samym paliwo, oraz wydłużając żywotność silnika.
    W niektórych pojazdach taki układ załatwi alternator lub akumulator lub obydwa. Dla przykładu:

    4 świece żarowe - 50A
    światła pozycyjne -10A
    Podgrzewacz paliwa - 10A
    a
    alternator maksymalna wydajność 100A. Nie ma szans aby to działało. Do podgrzewania służy Webasto.
  • #50
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #51
    zwolmar
    Poziom 16  
    Tomekkoko napisał:
    Zastanawia mnie czy udało by się zrobić taki układ który załączał by świece w tedy gdy alternator ma sprawność w 90%? W tedy nie było by problemu z szybko padającym akumulatorem.

    Wystarczy prosty układ z rysunku nr.2, który to kontroluje początek ładowania alternatora (napięcie powyżej 13.8V). W praktyce alternator ładuje już i uzyskuje odpowiednie napięcie ok.14.0V prawie natychmiast po zaskoczeniu silnika. Wiem to z autopsji, ponieważ w moim Sharanie 1.9 TDI jest na na desce zamontowany fabrycznie wskaźnik napięcia i mam na bieżąco podgląd napięcia ładowania. Jeszcze jedna ciekawostka, załączyłem wszystkie odbiory ( jest ich naprawdę dużo i z alternatora płynęło aż 120A prądu, alternator mam 150A), a napięcie tylko minimalnie było mniejsze niż zwykle i to na wolnych obrotach silnika. Akumulatory (mam ich dwa, 110Ah jako rozruchowy i 65Ah do ogrzewania postojowego) były oczywiście ładowane. To co piszę potwierdziłem odpowiednimi pomiarami napięcia i prądu. Prądnice nie dawały rady na wolnych obrotach ale alternatory (oczywiście gdy są sprawne) mają napięcie sztywne, niezależne od obrotów. Jedynie duży prąd obciążenie spowoduje zwiększony spadek napięcia na przewodach jak i na uzwojeniu alternatora ale nadal będzie to napięcie wystarczające do ładowania aku. Tak że spokojnie można w granicach rozsądku i możliwości alternatora obciążać go dodatkowym obciążeniem. Inna sprawa to czas pracy alternatora. Akumulator potrzebuje czasu ,aby się doładować po rozruchu i na krótkich odcinkach może po prostu nie zdążyć. A niedoładowany aku, to zasiarczanione płyty i uszkodzony aku. Jeżdżąc na krótkich odcinkach musimy niestety wspomagać się prostownikiem i doładowywać co jakiś czas, najlepiej małym prądem, kontrolując przy tym gęstość elektrolitu (o ile jest to możliwe w naszym aku). Pamiętać należy, żeby nie ładować napięciem powyżej 14.4V.
  • #52
    spocona_pacha
    Poziom 20  
    Kolego pisze jeszcze raz Alternatory od diesli w dieslach mają dużą wydajność na jałowych obrotach .
    Z racji tego że mają większą wydajność prądową niż benzyniaki i mają wyższą prędkość obrotową z racji wielkośći kół pasowych.
    I przełożenie takiego alternatora z diesla do benzyniaka powoduję że znikają problemy z prądem.
    Polecam 150A i 180A . Są tanie i łatwe w montażu.
    Nawet widziałem tutaj na forum jak ktoś w matizie zamontował taki duży alternator i taki podgrzewacz na 3 świece.
  • #53
    glapsson
    Poziom 17  
    Może zostanę uznany za ignoranta ale nie chce mi się czytać całości. Uważam że nie było sensu czegokolwiek projektować. Sterowniki silnika ze stajni VAG posiadają wewnętrznie napisany program do obsługi świec podgrzewacza. do tego można dokupić króciec na tylną część głowicy z mocowaniu świec żarowych standard fabryczny to 3 sztuki załączane za pomocą dwóch przekaźników. Dlaczego dwa przekaźniki ? To proste - zeleznie od temperatury silnika i obciążenia alternatora co ( ważne ) program załącza jedną dwie lub trzy świece. czyli jeden przekaźnik załącza dwie świece a jeden jedną stad mamy możliwość takiej konfiguracji.

    wystarczyło dołożyć instalację i przekaźnik- widziałem wielokrotnie opisy na forum.

    dyskusja o alternatorze bezcelowa - producent już to policzył.
    nie wyposażył w system aut na Europe południowa i zachodnią cześć ( Włochy Hiszpania - bo i po co?

    Dogrzewacz silnika- świece żarowe Dogrzewacz silnika- świece żarowe
  • #54
    Wyszczal
    Poziom 13  
    glapsson napisał:
    Może zostanę uznany za ignoranta ale nie chce mi się czytać całości. Uważam że nie było sensu czegokolwiek projektować. Sterowniki silnika ze stajni VAG posiadają wewnętrznie napisany program do obsługi świec podgrzewacza. do tego można dokupić króciec na tylną część głowicy z mocowaniu świec żarowych standard fabryczny to 3 sztuki załączane za pomocą dwóch przekaźników. Dlaczego dwa przekaźniki ? To proste - zeleznie od temperatury silnika i obciążenia alternatora co ( ważne ) program załącza jedną dwie lub trzy świece. czyli jeden przekaźnik załącza dwie świece a jeden jedną stad mamy możliwość takiej konfiguracji.

    wystarczyło dołożyć instalację i przekaźnik- widziałem wielokrotnie opisy na forum.

    dyskusja o alternatorze bezcelowa - producent już to policzył.
    nie wyposażył w system aut na Europe południowa i zachodnią cześć ( Włochy Hiszpania - bo i po co?

    Dogrzewacz silnika- świece żarowe Dogrzewacz silnika- świece żarowe


    Powiem Ci ze nie znalazłem nic na taki temat dobrze wiedziec ze tak to wygląda. Wiem ze z moim układem duzo kombinowania ale ważne ze działa.
  • #55
    h1tman
    Poziom 11  
    Osobiście przymierzam się do zastosowania podgrzewacza do Punto II 1.2 z gazem.
    Co do zasadności takieg podgrzewacza to już samo załączenie podgrzewania tylnej szyby skraca czas rozgrzewania silnika.

    Niby podgrzewacz 1 kw to mała moc ale należy wziąć pod uwagę, że przy sprawności silnika 30% wytworzenie mocy 1 kw powoduje straty cieplne 2 kw czyli razem 3kw mocy cieplnej na ogrzanie silnika.
  • #56
    cyborg39
    Poziom 25  
    Mi też coś się nie zgadza z tymi wyliczeniami rozgrzewania samochodu. Sam w ubiegłą zimę zamontowałem oryginalny podgrzewacz z Renówki w Chryslerze Voyagerze 2,0 z LPG - chodziło mi o szybsze przełączanie na gaz. Po próbach stwierdziłem brak zmierzalnego efektu - szybkość przełączania w różnych temperaturach zwiększyła się może o wartość błędu pomiaru, a może wcale.. W praktyce taki podgrzewacz musiałby nagrzać cały płyn w małym obiegu oraz zimny blok silnika, co jest nierealne. Wpadłem na pomysł żeby w szereg z parownikiem i podgrzewaczem wpiąć elektrozawór i pompkę elektryczną, po włączeniu podgrzewacza elektrozawór odcina stworzony dodatkowy "mały obieg płynu z parownikiem LPG" od reszty układu, i wtedy może jest realna szansa na podgrzanie tak małej ilości płynu po to żeby wcześniej przełączyć zasilanie na gaz. Ale na podgrzanie wnętrza auta nie ma szans takimi "bździdełkami" jak świece żarowe..
  • #57
    jarewa
    Poziom 31  
    Jeszcze raz powtórzę oryginalne rozwiązanie nie jest po to żeby nagrzewało wnętrze. Tylko zabezpiecza głowice przed nadmiernym ochłodzeniem co może skutkować uszkodzeniem.
  • #58
    h1tman
    Poziom 11  
    jarewa napisał:
    Jeszcze raz powtórzę oryginalne rozwiązanie nie jest po to żeby nagrzewało wnętrze. Tylko zabezpiecza głowice przed nadmiernym ochłodzeniem co może skutkować uszkodzeniem.


    Ochłodzeniem głowicy w jakim przypadku? Na postoju, podczas jazdy? Prosiłbym o sprecyzowanie.
  • #59
    jarewa
    Poziom 31  
    Często ludzie mają nawyk że po odpaleniu od razu włączają nawiew na szybę celem szybszego od szronienia itp. przedniej szyby przy dużych mrozach. A co za tym idzie w nagrzewnicy jest szybko tracone ciepło które da silnik i w ten sposób silnik ma duża różnice między cieczą wychodzącą a wchodząca. Dlatego oryginalny dogrzewacz jest montowany na powrocie z nagrzewnicy w celu zmniejszenia różnicy temperatury w silniku.

    I dla tego nie montowano to seryjnie na ciepły klimat, i bodajże (ale nie jestem pewny) jeżeli auto było wyposażone w climatronic.