Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dogrzewacz silnika- świece żarowe

Wyszczal 03 Mar 2014 23:16 50607 73
e-mierniki
  • Dogrzewacz silnika- świece żarowe

    Witam. Temat był już wałkowany wiele razy więc postanowiłem przedstawić swój dogrzewacz silnika. Korpus wykonałem samemu z małego kawałka profilu zamkniętego oraz rurek "przyłączeniowych". W korpus wspawane są nakrętki by świece były solidnie zamocowane. Na pierwszych 3 zwojach świec nawinąłem teflon by wszystko było szczelne. Cały system jest zrobiony na 4 świecach z VW transportera o pojemności 2,4, 4 przekaźników samochodowych (oczywiście na każdą świecę osobny) i elektroniki sterującej. Sterowanie składa się z modułu wykrywającego pracę silnika, czyli załącza się powyżej 13,8 V, ponieważ 4 świece pobierają około 60A podłączyłem również moduł opóźniający włączenie się świec o 1 min. Całą elektronikę zalałem hermetycznie gorącym klejem, by wilgoć nie miała dostępu. Ukłąd wykonawczy czyli przekaźniki są sterowane również po przez termostat bimetaliczny o temp. 70*C. Jeśli chodzi o działanie to jestem bardzo zadowolony z tego rozwiązania. Silnik nagrzewa się dwa razy szybciej, nawet na wolnych obrotach podczas postoju. Na zdjęciu, które zamieściłem, brak prawidłowych rurek na przyłączenie.

    Układ opóźniania przed modyfikacją na czas. (układ NE085)
    Dogrzewacz silnika- świece żarowe

    Układ wykrywający odpalenie silnika.
    Dogrzewacz silnika- świece żarowe

    Zainteresowanym odpowiem na pytanie o więcej szczegółów. Dogrzewacz silnika- świece żarowe

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    Wyszczal
    Level 13  
    Offline 
    Wyszczal wrote 180 posts with rating 63, helped 1 times. Live in city Koszęcin. Been with us since 2005 year.
  • e-mierniki
  • #2
    spocona_pacha
    Level 20  
    WItam , mam w zasadzie dwa pytania, jaki samochód z jakim silnikiem i jakim alternatorem.
    Oraz drugie , co to za szkoła projektowania układów elektronicznych z drugiego rysunku?
    Schemat jest nie tylko , dziwacznie zaprojektowany ale też rozrysowany.
  • #3
    Wyszczal
    Level 13  
    Posiadam VW passat 1.9tdi 101KM. alternator 100A. Nie wiem konkretnie o Co chodzi z ta szkołą, ale znalazłem dawno ten schemat tu na Elektrodzie, jak robiłem automatyczne załączanie świateł. Co najlepsze działa najlepiej ze wszystkich innych, jakie tu znalazłem.
  • #4
    shoko_gora
    Level 12  
    Powiem tak,tobie się "wydaje",że na wolnych obrotach układ działa jak należy. Tak naprawde prąd dostarczany z alternatora silnie zależy od obrotów. Np. na biegu jałowym uzyskasz koło 20A, reszta pobierana jest ze źródła o mniejszej rezystancji tj.akumulatora.
    Wszystko fajnie w porach wiosna/jesień,ale w zimę drastycznie skracasz żywotność aku...
  • #6
    d3lta
    Level 18  
    shoko_gora wrote:
    Powiem tak,tobie się "wydaje",że na wolnych obrotach układ działa jak należy. Tak naprawde prąd dostarczany z alternatora silnie zależy od obrotów. Np. na biegu jałowym uzyskasz koło 20A, reszta pobierana jest ze źródła o mniejszej rezystancji tj.akumulatora.
    Wszystko fajnie w porach wiosna/jesień,ale w zimę drastycznie skracasz żywotność aku...

    Otóż nie silnie zależy, a wręcz niezbyt, to nie prądnica tylko alternator. Pomierzone.
    Jeśli podczas pracy napięcie w instalacji jest wyższe niż napięcie akumulatora, tj. 12,5V to energia płynie z alternatora a nie z akumulatora.
  • e-mierniki
  • #7
    Sel
    Level 15  
    Na aukcjach internetowych są podgrzewacze np: od francuzów, lub dedykowane do TDI VW przykręcane bezpośrednio do głowicy. Za koszt zakupu świec można mieć kompletne urządzenie dedykowane do takiego silnika. Te montowane na wężach są fabrycznie stabilizowane przez wspornik mocowany do silnika lub skrzyni biegów aby węże i połączenia elektryczne nie zostały zniszczone. Sterowanie można zrobić dużo prościej wykorzystując masę do sterowania przekaźnikami z przewodu zasilającego świece żarowe silnika, gdy te przestają grzać powstaje minus do załączenia podgrzewacza.
  • #8
    user777
    Level 11  
    Gotowy podgrzewacz z czterema sprawnymi świecami, szczelny, można kupić na znanym portalu na literę 'a'. Za około 50zł, dodatkowo rozstaw śrub mocujących ten podgrzewacz znacznie ułatwia montaż termostatu bimetalicznego. takie podgrzewacze były w renault laguna.
  • #9
    montymick
    Level 11  
    Prąd dostarczany z alternatora również zależy od obrotów silnika.
    Wystarczy spojrzeć na charakterystyki I w funkcji n - dopiero w okoliczy 3000obr alternatory mają jakieś 90% znamionowego prądu.
  • #10
    spocona_pacha
    Level 20  
    A serio nie miałeś oryginalnego podgrzewacza z tyłu za silnikiem tam gdzie wychodzi wąż wodny do nagrzewnicy?
  • #11
    maciek_90
    Level 13  
    Sam projekt ok ale przecież silnik 1.9TDI (po mocy wygląda na AVB czyli ten sam co siedzi w moim samochodzie) ma nagrzewacz na 3 świece żarowe umieszczony przy głowicy po przeciwnej stronie niż rozrząd. Druga sprawa ten pobór prądu można było ograniczyć wzorując się na oryginalnym podgrzewaczu który wraz ze wzrostem temperatury odłącza świece (są 2 przekaźniki na jednym jest 1 świeca a na drugim 2) do tego nie pamiętam dlaczego ale powyżej 2.5k obr również odłączany jest podgrzewacz.
  • #12
    rafcio363
    Level 30  
    Jesteś pewny co do tych 60A?
    Zrobiłem podobny układ i jedna świeczka bierze 25A (mierzyłem).
  • #13
    edenlubawa
    Level 15  
    W passacie b5 wszystkie 1.9 tdi mają taki dogrzewacz seryjnie, więc może wystarczyło zmienić świece w istniejącym.
  • #14
    jaromonkey
    Level 10  
    Może mi ktoś nakreślić, co to podgrzewa?
  • #15
    User removed account
    User removed account  
  • #16
    janek1815
    Level 38  
    Rozgrzewa płyn chłodniczy na małym obiegu. Co za tym idzie silnik szybciej się nagrzewa i jednocześnie szybciej jest ciepło w kabinie.
  • #17
    rafcio363
    Level 30  
    Odczuwasz głośniejszą pracę alternatora po włączeniu podgrzewacza?
  • #18
    andrzej20001
    Level 43  
    W TDI? Wątpliwe. Raczej grzeje się.
  • #19
    jaromonkey
    Level 10  
    polarczn wrote:
    jaromonkey wrote:
    Może mi ktoś nakreślić, co to podgrzewa?

    Blok silnika?


    No chyba nie... a napewno nie bezposrednio. Jak juz to olej/plyn w malym obiegu.
  • #20
    Wyszczal
    Level 13  
    shoko_gora wrote:
    Powiem tak,tobie się "wydaje",że na wolnych obrotach układ działa jak należy. Tak naprawde prąd dostarczany z alternatora silnie zależy od obrotów. Np. na biegu jałowym uzyskasz koło 20A, reszta pobierana jest ze źródła o mniejszej rezystancji tj.akumulatora.
    Wszystko fajnie w porach wiosna/jesień,ale w zimę drastycznie skracasz żywotność aku...


    Tak racja prąd zależy od obrotów ale teraz już nie zapalam auta i nie czekam aż się zagrzeje tylko sobie jadę więc obroty są wyższe

    Dodano po 2 [minuty]:

    nodzy wrote:
    A gdzie kolega to zamontował na silniku? Pozdrawiam


    Podgrzewacz został podłączony na węzu który wychodzi z podgrzewacza paliwa.
  • #21
    mick
    Level 15  
    Jeśli będziesz robił dużo krótkich tras to akumulator wykończysz po 2..3 latach.
    W silniku wolnossącym 1.9D typu 1Y, świece żarowe grzeją aż silnik osiągnie ok 70 stopni. Akumulator wymieniałem co 2..3 lata. Mam jeszcze samochód z tym silnikiem ale zrobiłem odłączanie ręcznie świec po odpaleniu.

    Z tego co widziałem (mierzyłem) są różne typy świec tj. szybko grzejące - pobierają ok 15-25A i wolno grzejące 10-12A.
  • #22
    Wyszczal
    Level 13  
    spocona_pacha wrote:
    A serio nie miałeś oryginalnego podgrzewacza z tyłu za silnikiem tam gdzie wychodzi wąż wodny do nagrzewnicy?


    No niestety nie miałem nic tekiego juz wczesniej sie tym interesowałem.

    Dodano po 1 [minuty]:

    polarczn wrote:
    jaromonkey wrote:
    Może mi ktoś nakreślić, co to podgrzewa?

    Blok silnika?


    Nie nie koledzy. Całośc podgrzewa płyn chłodzacy dopiero płyn dogrzewa silnik.

    Dodano po 1 [minuty]:

    rafcio363 wrote:
    Odczuwasz głośniejszą pracę alternatora po włączeniu podgrzewacza?


    Głośniejsza prace alternatora nie ale słuchac po obrotach silnika ze dostał obciażenie

    Dodano po 1 [minuty]:

    janek1815 wrote:
    Rozgrzewa płyn chłodniczy na małym obiegu. Co za tym idzie silnik szybciej się nagrzewa i jednocześnie szybciej jest ciepło w kabinie.


    Tak dokładnie i różnica jest naprawde duża.

    Dodano po 3 [minuty]:

    mick wrote:
    Jeśli będziesz robił dużo krótkich tras to akumulator wykończysz po 2..3 latach.
    W silniku wolnossącym 1.9D typu 1Y, świece żarowe grzeją aż silnik osiągnie ok 70 stopni. Akumulator wymieniałem co 2..3 lata. Mam jeszcze samochód z tym silnikiem ale zrobiłem odłączanie ręcznie świec po odpaleniu.

    Z tego co widziałem (mierzyłem) są różne typy świec tj. szybko grzejące - pobierają ok 15-25A i wolno grzejące 10-12A.


    Hmmm... moze nie tyle co bedzie akumulator do wymiany raczej bedzie cały czas nie doładowany. Ale mi to nie grozi. Dziennie pokonuje 30km do pracy w jedną strone a świece sie wyłączają po około 3km.
  • #23
    pyton
    Level 21  
    Witam
    Ja zastosowałem coś takiego w swoim autku (1,6 benzyna + LPG)
    Króciec zrobiony z rurki wyfrezowanej na węże do której dospawane zostały 3 gwinty na świece żarowe z VW passata do szybkiego grzania, 1 świeca pobierała max 30A (mierzone)
    Ja na każdą świecę dałem przekaźnik by móc włączyć każdą świecę z osobna. (przełącznik w kabinie)

    Układ zrobiłem ciut prościej. Wykorzystałem sygnał wzbudzenia alternatora do sterowania przekaźnika, ten sam przekaźnik w szeregu ma wpięty termostat 40*C (tyle mi sterczy do LPG) Ten przekaźnik steruje resztą przekaźników które uruchamiają świece żarowe.

    Zero elektroniki wszystko działa z automatu na przekaźnikach. Można by jeszcze w szereg z przekaźnikiem sterującym dać termostat który będzie się zwierał gdy temperatura na polu spadnie poniżej 10*C.

    Pozdrawiam i gratki za chęć dłubania.
  • #24
    Tomekkoko
    Level 15  
    Zastanawia mnie czy udało by się zrobić taki układ który załączał by świece wtedy gdy alternator ma sprawność w 90%? Wtedy nie było by problemu z szybko padającym akumulatorem.
  • #25
    Michał_74
    Level 22  
    Kolego pyton mam pytanie o ile skrócił sie czas osiągnięcia temperatury układu chłodzenia/grzania potrzebny do przełączenia z BP na LPG na przykład w temp.ok -5*C podaj mi czas albo km. Interesuje mnie to i zastanawiam się nad takim rozwiązaniem.
    Pozdrawiam.
  • #26
    pyton
    Level 21  
    Bez włączonego ustrojstwa:

    I
    Temperatura na dworze: ~0*C
    Odpalam autko i jadę. Po przejechaniu 4,0km zaczyna czuć że z nawiewu leci lekko ciepłe powietrze (dużo cieplejsze niż na polu)
    Po dojechaniu do pracy (5km) Wskazówka unosi się niewiele...

    II
    Temperatura na dworze: ~ -10*C
    Odpalam autko i jadę. Po przejechaniu 5km zaczyna czuć że z nawiewu wiele ciut cieplejsze powietrze niż na polu...

    Z ustrojstwem:

    I
    Temperatura na dworze: ~0*C
    Odpalam autko i jadę. Po przejechaniu 0,3km zaczyna czuć że z nawiewu wiele lekko ciepłe powietrze (dużo cieplejsze niż na polu)
    Po dojechaniu do pracy (5km) wskazówka jest ciut mniej niż max dogrzane autko, z nawiewów wieje gorącem)

    II
    Temperatura na dworze: ~ -10*C
    Odpalam autko i jadę. Po przejechaniu ~0,7 - 0,8km zaczyna czuć że z nawiewu wiele lekko ciepłe powietrze (dużo cieplejsze niż na polu)
    Po dojechaniu do pracy (5km) wskazówka jest ciut...ciut mniej niż max dogrzane autko, z nawiewów wieje wyraźnie ciepłym powietrzem)

    Dodam że taki efekt mam na 2 świecach żarowych i czuć że alternator dostaje dobre obciążenie. Trzeciej świecy nie wykorzystuje, nie chcę uszkodzić alternatora jednakże dla testów spróbowałem 1 raz i dał radę... ale było go mocno słychać.

    Tylko takie testy przeprowadzałem... ale autko jeździ z tym już ponad 6 miesięcy.
  • #28
    Robewit
    Level 26  
    Dołożę swoje trzy grosze w poniższej kwestii:
    montymick wrote:
    Prąd dostarczany z alternatora również zależy od obrotów silnika.
    Wystarczy spojrzeć na charakterystyki I w funkcji n - dopiero w okoliczy 3000obr alternatory mają jakieś 90% znamionowego prądu.


    Oczywiście jest tu mowa o obrotach alternatora, a nie silnika. Zwykle przekładnia
    wynosi około 2 do 1 i takie obroty alternatora są uzyskiwane przy około 1500obr/min silnika. To tak w nawiasie, dla wyjaśnienia.
  • #30
    spocona_pacha
    Level 20  
    W tdi jest dostępny sygnał obciążenia alternatora.