Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
HELUPOWER
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz 12V dużej mocy z gniazdem pod zapalniczke samochodową 12V.

04 Mar 2014 13:54 3633 11
  • Poziom 15  
    Witam !

    Potrzebuję zrobić zasilacz sieciowy (mam transformator toroidalny 15V 120VA) taki co by wydołał po podłączeniu minikompresora samochodowego takiego pod zapalniczkę samochodową 12V. Chciałbym go używać także w domu np. do pompowania materaca. Próbowałem podłączyć ten kompresor do zasilacza od CB 12V 2,5-3A niestety widocznie potrzebuje więcej mocy, ponieważ pompował ledwo a zasilacz cały gorący - na szczęście nie spalił się. Do takiego kompresora chyba nie musi być zasilacz stabilizowany ? Bardzo proszę o jakiś schemat nie wiem jakie dobrać elementy. Dziekuję.
    Pozdrawiam.
  • HELUPOWER
  • Poziom 17  
    Po pierwsze to jaką moc ma ten kompresor ??? Na pewno pisze w instrukcji lub na kompresorze.
  • HELUPOWER
  • Poziom 28  
    Prawdopodobnie potrzebuje do 10A. Spróbuj zasilacza od komputera tam masz odpowiedni amperarz na 12V. Zasilacz liniowy ten, który podłączyłeś nie jest przystosowany do takiego długiego przeciążenia. Dobrze, że zadziałąło w nim zabezpieczenie przeciążeniowe i zmniejszył prąd na wyjściu. Dzięki temu jeszcze żyje.
  • Poziom 38  
    Transformator świetnie nadaje się do zrobienia zasilacza 0-20V 8A. Bezpośrednio po mostku prostowniczym nie możesz go podłączyć bo będziesz miał za wysokie napięcie.
  • Poziom 30  
    Jeżeli posiadasz transformator P=120VA / U=15VAC / I=8A to dołącz do jego uzwojenia wtórnego mostek prostowniczy np. KBPC1510, KBPC2510, KBPC3510 itd. i będziesz miał zasilacz do swojego kompresora.
    Minikompresor samochodowy jest przystosowany do zasilania napięciem +12...14,4V i podczas pracy pobiera prąd około 6...7A.
    Twój transformator plus mostek prostowniczy dadzą na wyjściu wyprostowane napięcie +13,8V/8A (przy obciążeniu) więc napięcie i prąd odpowiedni dla Twojego kompresora
  • Poziom 21  
    krzysztof723 napisał:
    Jeżeli posiadasz transformator P=120VA / U=15VAC / I=8A to dołącz do jego uzwojenia wtórnego mostek prostowniczy np. KBPC1510, KBPC2510, KBPC3510 itd. i będziesz miał zasilacz do swojego kompresora.
    Minikompresor samochodowy jest przystosowany do zasilania napięciem +12...14,4V i podczas pracy pobiera prąd około 6...7A.
    Twój transformator plus mostek prostowniczy dadzą na wyjściu wyprostowane napięcie +13,8V/8A więc napięcie i prąd odpowiedni dla Twojego kompresora



    Powiedz mi jakim sposobem z transformatora które ma na uzwojeniu wtórnym 15V zmiennego wyjdzie ci 13,8V stałego po wyprostowaniu?? Po mostku prostowniczym będzie jakieś 21V więc to napięcie jest za duże dla tego kompresora. Proponuję podłączyć go pod zasilacz ATX, zasilacz na pewno da radę i kompresor będzie działał bez problemu ;)
  • Poziom 36  
    Jezzman napisał:

    Powiedz mi jakim sposobem z transformatora które ma na uzwojeniu wtórnym 15V zmiennego wyjdzie ci 13,8V stałego po wyprostowaniu?? Po mostku prostowniczym będzie jakieś 21V więc to napięcie jest za duże dla tego kompresora.
    Zmontuj taki układ, obciąż go choćby żarówką H7 i zobacz (zmierz), czy tam będzie 21V.
  • Poziom 30  
    Do Jezzman

    Nie wiesz co piszesz..

    W jaki sposób można uzyskać wyprostowane napięcie +21V stosując transformator z uzwojeniem wtórnym ~15V i mostek prostowniczy w układzie Gretza?

    I dlaczego ma stosować zasilacz ATX? Dobrze byłoby gdyby taki posiadał, a jak nie to musi kupić albo wymontować z komputera.

    Przecież kolega drapak12 ma już odpowiedni transformator i wystarczy tylko dokupić podany przeze mnie mostek prostowniczy za kilka złotych, połączyć te dwie rzeczy razem i kompresor będzie pracował prawidłowo.
  • Poziom 38  
    Ale jak silnik ma działać skoro napięcie jest za wysokie o 9v? Nie można zakładać, że zasilacz jest poprawny bo napięcie i tak spadnie. A co będzie jeśli kompresor będzie nie obciążony i napięcie spadnie z 21 do 18v? I tak za wysokie.
  • Poziom 30  
    Do szymon122

    W tej chwili poziom w tym temacie zostaje zaniżony do poziomu przedszkolnego...

    Wytłumacz mi dlaczego napięcie jest za wysokie o 9V do zasilania silnika kompresora, jeżeli do zasilania kompresora zostanie użyty transformator z uzwojeniem wtórnym o napięciu ~15V połączony z mostkiem prostowniczym w układzie Gretza, gdy taki silnik minikompresora samochodowego pracuje poprawnie przy napięciu zasilania +12V...14,4V?
  • Poziom 38  
    Ponieważ 15V * pierwiastek(2) to jest około 21.15V. Owszem napięcie to spadnie pod obciążeniem ale nie wiadomo o ile.
  • Poziom 30  
    szymon122 napisał:
    Ponieważ 15V * pierwiastek(2) to jest około 21.15V. Owszem napięcie to spadnie pod obciążeniem ale nie wiadomo o ile.


    Tak oblicza się napięcie po dołączeniu do mostka prostowniczego kondensatora elektrolitycznego, a ja nigdzie nie piszę, że trzeba dołączyć kondensator elektrolityczny...

    Stosując transformator z uzwojeniem wtórnym o napięciu ~15V / 8A z dołączonym tylko mostkiem prostowniczym otrzymamy napięcie +15V bez obciążenia.
    Dołączając do tak skonstruowanego prostownika dwupołówkowego kompresor samochodowy, ktory obciąży prostownik prądem 6...7A możemy przewidzieć w jakim stopniu obniży się napięcie na zaciskach kompresora - do +13,6...13,8V.

    A dlaczego tak się stanie to zostawiam Tobie uzupełnienie tej wiedzy, bo Poziom 20, jaki posiadasz tutaj na Elektrodzie wymaga od Ciebie prawidłowych porad i odpowiedzi...