Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektrownia Wiatrowa budowa domowym sposobem cz.1 (Archiwum)

dzik6 05 Gru 2008 09:47 4952213 12804
  • #11611
    kamilb9
    Poziom 13  
    JESIOTR1 napisał:
    Już scaliłem tego pralkowca 54 żłobki (dwa stojany) z 2700 ramkami.
    Jednym palcem kręcę bo nie mam Nic INNEGO - bez obciążenia jest 300 V - bez łaski 9Po prostowniku trójfazowym) - strach szybciej kręcić niż 120obr/min.
    Z żarówką 60W/220 też tym samym palcem kręcę do 250 V i nic - bo więcej nie mam szybkości w palcu.
    Można spalić żarówkę, ale szkoda palca.Muszę kupić jakieś lepsze mierniki.Ciekawo ile Amper to (Φ 1 mm) wytrzyma i gdzie wstawia się termiki by tego byle wiatr nie spalił?

    Czy to znaczy że twój palec ma 60W? :D
    A czy jedna cewka ma 50 zwojów i tylko jedno ramię leży w jednym żłobku?
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #11612
    Maciej41
    Poziom 14  
    kotuniunia napisał:
    Z transformatorem to jest tak że jego przekładnia "zmienia się" ze wzrostem częstotliwości i tak napięcia na wy tr.10:1 mogą nie być 10:1 bo przy wyższych częstotliwościach będą wyższe o ile? Trzeba popatrzeć jak ta funkcja się zmienia(wzory).

    Ja znowu do tyłu.
    Czytam, czytam i nie mogę się nadziwić jak to szybko "postępuje" nauka. Jeszcze niedawno przekładnia transformatora to było z=n2/n1 a tu widzę że już jest z=f(f)

    Dodano po 41 [minuty]:

    wichura 79
    Na Twoje pytanie wcale nie jest łatwo odpowiedzieć stąd brak chętnych. Problem w tym, że moment oporowy przy starcie rośnie mniej więcej proporcjonalnie do przekładni. Trudno więc o odpowiedź bez obliczeń. Ale można tak: 1 zmierz moment "startowy" alternatora; ramie*siła, pomnóż go przez 16
    2 zmierz moment "startowy" jednego mostu, pomnóż go przez 4
    dodaj moment "startowy" jednego mostu + "1" + "2"
    Otrzymasz moment rozruchowy całości.
    Co najmniej taki moment startowy powinna mieć turbina aby wszystko zaczęło sie kręcić, w praktyce powinien być ze 2x większy.
    Moment startowy turbiny można zapewne obliczyć z programu "wiatrak".
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #11613
    JESIOTR1
    Poziom 33  
    kamilb9 napisał:

    A czy jedna cewka ma 50 zwojów i tylko jedno ramię leży w jednym żłobku?
    Problem w nazewnictwie - nawet w literaturze można spotkać różne terminy:Zwojów i zezwojów, ramię i ramka, cewka i faza, - trzeba Sobie Samemu dobrać jakieś kryteria by się z innymi porozumiewać.Najlepiej zajrzeć do środka jakiejś porządnej maszyny elektrycznej i policzyć.Ja mam 2700 ramek - wiem bo liczyłem jak przezwajałem.
    Maciej41 napisał:
    Ja znowu do tyłu.

    Jak się Wszyscy wezmą to możliwe, że dasz się przekonać bo na takie nauki to się nie nadajesz.
    Pozdrawiam
  • #11614
    Force
    Poziom 10  
    tadek-67 napisał:
    witam;czy w amerykanie polaczonym szeregowo ma byc tyle samo par magnesow co cewek czy moze jednak stosowac zasade4do3 [magnesy -cewki ] dzieki i prosze o wypowiedzi ;mysle ze zdania beda podzielone.


    najczesciej stosowany stosunek 4:3 (magnesy:cewki)
    poprzednie tematy tlumacza to dokladniej,
    mam tu dla ciebie kilka stron ciekawych do przeczytania na ten temat.
    Ja na podstawie tych stron buduje elektrownie.
    http://www.scoraigwind.com/limoux04/index.htm
    http://www.elektrownie.tanio.net/silnik_pralka.html
    http://www.otherpower.com/trips3.html
    http://www.otherpower.com/trips1pl.html
    http://otherpower.com/stator.html
    http://www.mala-elektrownia.ovh.org/page3.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic277125-4050.html - ułożenie statora
  • #11615
    greenpeace
    Poziom 23  
    Maciej41: Odnośnie pytania Kolegi wichura 79 to nie jest tak, że brak chętnych bo nie jest łatwo odpowiedzieć.
    Brak odpowiedzi na pytania wynika z tego, gdyż po ich przeczytaniu ręce opadają i nóż się w kieszeni otwiera. Widać, że Kolega wichura 79 nie odrobił pracy domowej. Google mu nie działa, temat na forum jest prawdopodonie zbyt długi a na naukę szkoda (było) czasu.

    Cytat:
    ma on 90A wirnik nawierciłem w 3 miejscach i włożę tam neodymy


    Cytat:
    witam;czy w amerykanie polaczonym szeregowo ma byc tyle samo par magnesow co cewek czy moze jednak stosowac zasade4do3 [magnesy -cewki ] dzieki i prosze o wypowiedzi ;mysle ze zdania beda podzielone.


    Zdania podzielone?!? o_O To proponuję drodzy Koledzy poprawnie rozmieścić nieparzystą ilość magnesów na rotorze.
  • #11616
    romanbem
    Poziom 17  
    tadek-67 napisał:
    witam;czy w amerykanie polaczonym szeregowo ma byc tyle samo par magnesow co cewek czy moze jednak stosowac zasade4do3 [magnesy -cewki ] dzieki i prosze o wypowiedzi ;mysle ze zdania beda podzielone.

    Nie będzie podzielonych zdań bo zasada jest chyba taka że:
    Ilość cewek =ilości par magnesów- dla prądnicy jednofazowej
    Stosunek 4:3(magnesów do cewek)-dla prądnicy 3-fazowej.
    Wszyscy tu obecni budują tylko 3-fazowe, bo jest lepsza.

    PS. Wojtek32-czyżbyś się na nas pogniewał????? :cry:
    Bo chciałbym Cię o coś zapytać.
  • #11617
    lamer1
    Poziom 21  
    greenpeace napisał:
    Maciej41: Odnośnie pytania Kolegi wichura 79 to nie jest tak, że brak chętnych bo nie jest łatwo odpowiedzieć.
    Brak odpowiedzi na pytania wynika z tego, gdyż po ich przeczytaniu ręce opadają i nóż się w kieszeni otwiera. Widać, że Kolega wichura 79 nie odrobił pracy domowej. Google mu nie działa, temat na forum jest prawdopodonie zbyt długi a na naukę szkoda (było) czasu.


    Dobrze powiedziane :)
  • #11618
    wichura 79
    Poziom 12  
    greenpeace wiem że mogłem walnąć jakąś głupotę nie twierdzę że nie :( wiem że jestem zielony ale czytam ten wątek już koło 40 str. niestety nie wszystko mogę ściągnąć punkty mnie trzymają :( ale jak bym był najmądrzejszy to poco bym tu wchodził po prostu postawił by wiatrak i tyle !!! napisałem czym dysponuję i jak ja to widzę i miałem nadzieję na jakąś krytykę co jest źle albo co zmienić :) a nie że kolejny głupek na forum :(

    Dodano po 31 [minuty]:

    Nie wiem kto dorzucił mi punktów bo przecież z powietrza się nie wzięły ale wielkie dzięki :):):) to mi wiele ułatwi ;)
  • #11619
    greenpeace
    Poziom 23  
    Nie głupek, raczej leniuch. Przed Tobą takie pytania zadawano wielokrotnie. Nie jesteś pierwszy i prawdopodobnie nie będziesz ostatni. Sęk w tym, ile można na takie pytania odpowiadać? Przecież ten temat za chwile będzie miał 400 stron a pewnie już niedługo znowu przeczytamy... ..."a może by przerobił alternator na prądnicę".
    Czytaj! Jeśli nie znajdziesz odpowiedzi - to bardzo chętnie ci pomogę. Napisz tylko: "przeczytałem całe 386 stron i nie znalazłem odpowiedzi"
    A... i wcale nie musisz ściągać załączników.
  • #11621
    mcg1ver
    Poziom 14  
    greenpeace napisał:
    Nie głupek, raczej leniuch. Przed Tobą takie pytania zadawano wielokrotnie. Nie jesteś pierwszy i prawdopodobnie nie będziesz ostatni. Sęk w tym, ile można na takie pytania odpowiadać? Przecież ten temat za chwile będzie miał 400 stron .
    Czytaj! Jeśli nie znajdziesz odpowiedzi - to bardzo chętnie ci pomogę. Napisz tylko: "przeczytałem całe 386 stron i nie znalazłem odpowiedzi"
    A... i wcale nie musisz ściągać załączników.

    i tu jest własnie pies pogrzebany.
    temat jest przerosniety do maximum, nie ma żadnego pożądku.
    Obijam się o fora z przerużna tematyką i nigdy nie spotkałem tematu co by miał więcej jak 60-80 stron. To już jest samonapedzająca się machina (perpetum motion) jest za długi zeby cos znależć więc ponownie padaja takie same pytania.
    Tylko niewiadomo kogo za to winić, ale jesli by ktoś(moderator, admin) wpadł na to przynajmniej ze 2 lata temu , to jakoś by to posortował w formie podforum z odrębnymi zagadnieniami.
    Temat jest bardzo wszechstronny ,a tak być nie powinno. Ja poświęciłem kilka dni aby przeczytać pierwsze 15 stron i ostatnie 10, i od tamtej pory śledze na bieżąco.Chcąc go przeczytać od dechy do dechy czytając przynajmniej 10 stron dziennie to jest 40 dni , a niestety nikogo kto ma jakos zorganizowane zycie nie stac na to by na to poswiecił codziennie tyle czasu.
    Szkoda bo temat naprawdę porywajacy, ale niestety nieprzeżysty :|.
  • #11622
    kolaska11
    Poziom 12  
    wichura 79 napisał:
    Witam wszystkich :):):) jest jakieś specjalne hasło albo coś żeby dostać odpowiedź :):):) bo nikt mi tu nie odpowiada ale może tym razem mam alternator z eclipsy 94r. i ma on 90A wirnik nawierciłem w 3 miejscach i włożę tam neodymy 10x2mn mam zamiar go podpiąć do wiatraka przez dwa tylne mosty oba mają przełożenie 4x czyli jakieś 16x w sumie, mam dom koło lasu ale 80% wiatrów mam od strony pól i chcę postawić wiatrak na 10 m. i średnica jakieś 4,5m. i nie wiem ile łopat zamontować 3 , 4 , może 5 wiatr średnio około 3 do 8m/s :) był bym wdzięczny za pomoc :) to są na razie plany ale może się coś wykluje z tego, na razie robię formę do łopat ( laminat ) :) a i ten alternator to tylko na początek później mogę dołożyć ile uciągnie



    kolega tomgart zadał ci pytanie ale nie odpowiedziałeś

    Post 02 Gru 2008 22:39 Re: Budowa małej elektrowni wiatrowej domowym sposobem

    "A od czego te mosty? "
  • #11624
    R41
    Poziom 19  
    Witam był taki ktoś kilkanaście stron temu kto chciał uporządkować to forum i nawet zaczął to robić w dość fajnym stylu i prosił o współpracę al odzewu nie było więc nie dziwmy się ze jest tak jak jest
  • #11625
    Maciej41
    Poziom 14  
    Post wichury79 z 04 Gru 2008 22:58 zawiera opis istniejącego stanu, zamierzenia, oraz wtrącone pytanie:
    Cytat:
    ...mam zamiar go podpiąć do wiatraka przez dwa tylne mosty oba mają przełożenie 4x czyli jakieś 16x w sumie, mam dom koło lasu ale 80% wiatrów mam od strony pól i chcę postawić wiatrak na 10 m. i średnica jakieś 4,5m. i nie wiem ile łopat zamontować 3 , 4 , może 5 ...

    Mój post odnosił się właśnie do tego pytania.
    Nie usprawiedliwiam kolegi wichury79, ale nie przypominam sobie aby była gdzieś w tym wątku odpowiedź na tak postawione pytanie.
    Nie znaczy to również, że nie podzielam większości wyrażonych tu opinii o uczestnikach "idących na łatwiznę", jak i o samym wątku.
    Uważam, że stał się już lepszy niż "Moda na sukces" i trudno sie dziwić, że tylko Ci co pisali "scenariusz" znają z grubsza "fabułę".
  • #11626
    wichura 79
    Poziom 12  
    Przepraszam że nie odpisałem to są mosty tylne jeden z mercedesa W123 a drugi z Poloneza w obu układ różnicowy zaspawany więc będzie ciągnął na jedną oś :)

    Dodano po 9 [minuty]:

    I zgadzam się że powinno być to jakoś posegregowane np. na część o pionowej osi , poziomej osi i elektryka bo narazi jest tak jak by wpadło do miksera :) i jak by to ktoś całe naraz przeczytał to mogli by go odwieść w białym kaftanie :):) ale ogólnie temat jest bardzo pomocny ;)
  • #11627
    papaj100
    Poziom 11  
    Witam wszystkich i mam pytanie . Jak wkładacie oklejony magnesami wirmik do stojana ? Nigdzie na forum tego nie znalazłem ,a jesto jak myśle nie takie proste .PAPAJ100
  • #11629
    sylwek9999
    Poziom 17  
    papaj100,trzeba uważać coby dekiel nie poobcinał paznokci,albo sam wirnik włożyć i dopiero dekle,generalnie zabieg wykonywalny
  • #11630
    wichura 79
    Poziom 12  
    Cytat ze spisu treści ; " Przekładnia zmienia obroty, nie zmienia mocy (pomniejsza ją jedynie o swoją sprawność), np. zwiększenie obrotów na przykładni w stosunku 1:2 da na wyjściu przekładni dwa razy mniejszy moment (ale obroty zwiększą się dwa razy wiec moc pozostanie stała)."

    może tego nie zrozumiałem tak jak trzeba ale według mnie to znaczy że na przekładniach nic nie tracę tylko to jest balansowanie pomiędzy momentem obrotowym a obrotami więc niema znaczenia ile ma obrotów wiatrak wystarczy je dopasować do potrzeb prądnicy przekładnią :) ale mogłem źle zrozumieć


    i oczywiście wielkie dzięki za spis treści jest pomocny bardzo :)
  • #11631
    sn-rf
    Poziom 14  
    Witam,

    wichura 79 napisał:
    może tego nie zrozumiałem tak jak trzeba ale według mnie to znaczy że na przekładniach nic nie tracę tylko to jest balansowanie pomiędzy momentem obrotowym a obrotami więc niema znaczenia ile ma obrotów wiatrak wystarczy je dopasować do potrzeb prądnicy przekładnią :) ale mogłem źle zrozumieć


    No nie do końca. Sprawdź kiedyś, czy dasz rade ruszyć samochodem na piątym biegu i żeby było ciekawiej jeszcze pod górkę ;). To jeśli chodzi o obroty i moment. Zaś co do strat - tracisz na sprawności przekładni. Zęby w przekładni zębatej trą o siebie zamieniając część energii na ciepło, pasek klinowy to samo...

    pozdrawiam,
    Piotrek
  • #11632
    kotuniunia
    Poziom 29  
    Widzę że każdemu trzeba imiennie,ale tak nie zrobię,jeżeli kogoś interesują transformatory to proszę popatrzeć w literaturze fachowej co to jest nieliniowa ch-ka rdzenia transformatora itp.Proszę zwrócić uwagę na konstrukcję transformatorów w zależności od zastosowania (tu ,częstotliwość). Co prawa nie mamy tu(w przypadku MEW.) częstotliwości rzędów kilkudziesięciu kHz ,ale na pewno rozpiętość od kilkunastu Hertz,-ów do setek tychże. Przyznam nie badałem trafo w tych przedziałach, ale na pewno to co się tam pojawi przy takiej rozpiętości częstotliwości,(proszę zobaczyć jak różnią się ch-ki na trafo głośnikowym, jak ktoś ma oscyloskop) będzie zależne od: rodzaju rdzenia, indukcyjności cewek ,sposobu nawinięcia,charakteru obciążenia(przykładowo). Każde przekształcenie energii niesie ze sobą straty i niepożądane zjawiska.Pozdrawiam konstruktywnych krytyków tego co wyknociłem (nie bawię się w analizę matematyczną, to nie praca magisterska,etc ,a nie o to tu chodzi, a szczegóły są w lit. fach.)

    I tak po latach człowiek wielu p........... nie pamięta!!!!
  • #11633
    kamilb9
    Poziom 13  
    JESIOTR1

    Ramię rozumiem jako bok. A zwoje jako ramki :D
    Już wiem - masz 50 zwojów drutu w każdej cewce. A jeden bok (ramię) cewki leży dokładnie w jednym żłobku.
  • #11635
    ja_genius
    Poziom 17  
    sn-rf napisał:
    Witam,

    wichura 79 napisał:
    może tego nie zrozumiałem tak jak trzeba ale według mnie to znaczy że na przekładniach nic nie tracę tylko to jest balansowanie pomiędzy momentem obrotowym a obrotami więc niema znaczenia ile ma obrotów wiatrak wystarczy je dopasować do potrzeb prądnicy przekładnią :) ale mogłem źle zrozumieć


    No nie do końca. Sprawdź kiedyś, czy dasz rade ruszyć samochodem na piątym biegu i żeby było ciekawiej jeszcze pod górkę ;). To jeśli chodzi o obroty i moment. Zaś co do strat - tracisz na sprawności przekładni. Zęby w przekładni zębatej trą o siebie zamieniając część energii na ciepło, pasek klinowy to samo...
    pozdrawiam,
    Piotrek

    Ręce opadają! Co z Twoich wywodów o 5.biegu ma wynikać? To dokładnie POTWIERDZA wszystko na temat zależności między obrotami, momentem i mocą! Nikt nie negował pewnych strat na przekładni, ale one są niewielkie, to przeważnie pojedyncze procenty.
  • #11636
    JacekTorun
    Poziom 17  
    Chciałbym powiedzieć że jeśli ktoś chce używać prądnicy do ładowania akumulatorów to lepszy jest układ 3-Fazowy , można przełączać między gwiazdą przy słabszym wietrze a trójkątem przy mocniejszym (większy prąd).

    Jeśli prądnica (Amerykanka) miała by być używana do ogrzewania to ja wolę uzwojenie 1-Fazowe.
    1. Wyższe napięcie niż przy 3 fazach =Przy 12 biegunach 12 cewek zamiast 9 a na dodatek połączone szeregowo = 4x więcej napięcia niż w jednej z 3 faz.
    2. łatwo można regulować napięcie transformatorem jednofazowym , a najlepiej autotransformatorem z kilkoma odczepami lub poktętłem . Można dopasować tak napięcie i prąd do konkretnej grzałki.

    Wichura79
    Trzy magnesy neodymowe nie wzbudzą Artenlatora , lepiej daj jakiś mechanizm odśrodkowy który włączy zasilanie uzwojenia wzbudzenia , lub daj jakąś małą prądniczkę z magnesami stałymi która wzbudzi ten Artenlator.
    Jeśli będziesz miał tak duży wiatrak (4,5m) to prądnica powinna mieć 3-4KW. I ja dałbym tylko jeden most bo straty będą , na łożyskach zębatkach i w zimę na zamarzniętym oleju w przekładni (za mostem daj pasek do Artenlatora a potem podłącz prądnicę na 500-750obr).
  • #11637
    sn-rf
    Poziom 14  
    Witam,

    ja_genius napisał:
    Ręce opadają! Co z Twoich wywodów o 5.biegu ma wynikać? To dokładnie POTWIERDZA wszystko na temat zależności między obrotami, momentem i mocą! Nikt nie negował pewnych strat na przekładni, ale one są niewielkie, to przeważnie pojedyncze procenty.


    Przepraszam. Skrót myślowy. Kolega chciał dać trójłopatowe śmigło i podwójną przekładnię o przełożeniu w sumie 16 razy. Nie wiem jakie ma warunki wiatrowe, bo o tym chyba nie napisał, ale u mnie by to nie zdało egzaminu. Pisząc o piątym biegu chodziło mi o to, że będzie trudno tym zakręcić. Przy dużym przełożeniu (przy moich wiatrach 16x to bardzo dużo) śmigło musi mieć odpowiednio większy moment przy mniejszych obrotach. Przy trzech łopatach, w moich warunkach i takim przełożeniu śmigło musiało by być kolosalne. Na przyszłość postaram się pisać jaśniej.

    pozdrawiam,
    Piotrek
  • #11638
    ja_genius
    Poziom 17  
    sn-rf napisał:

    Przepraszam. Skrót myślowy. ...Piotrek

    Wszystko OK, tylko jest proste doświadczenie: Duże przełożenie ma lewar(ek) /jest to rodzaj przekładni!/, więc lekko się kręci korbką i na "drugim końcu" otrzymujesz dużą siłę ale bardzo powolny ruch. Jeżeli podwyższasz przekładnią obroty (szybkość ruchu) to efekt jest odwrotny: na powolnym "końcu" masz śmigło i tu jest potrzebna duża siła by nadać szybki ruch na drugim końcu układu. Po tej "szybkiej stronie" siła (≈moment obrotowy) będzie mała. Ta mała siła nie wystarcza by ruszyć samochodem na 5.biegu (ale moc się nie zmienia!). Nie wiem czy to wystarczająco jasno wytłumaczyłem, ale starałem się to zrobić prosto, bez wzorów, matematyki itp :D
    Dodano po 11 [minuty]:

    kotuniunia napisał:
    Widzę że każdemu trzeba imiennie,ale tak nie zrobię,jeżeli kogoś interesują transformatory to proszę popatrzeć w literaturze fachowej co to jest nieliniowa ch-ka rdzenia transformatora itp.Proszę zwrócić uwagę na konstrukcję transformatorów w zależności od zastosowania (tu ,częstotliwość). Co prawa nie mamy tu(w przypadku MEW.) częstotliwości rzędów kilkudziesięciu kHz ,ale na pewno rozpiętość od kilkunastu Hertz,-ów do setek tychże. Przyznam nie badałem trafo w tych przedziałach, ale na pewno to co się tam pojawi przy takiej rozpiętości częstotliwości,(proszę zobaczyć jak różnią się ch-ki na trafo głośnikowym, jak ktoś ma oscyloskop) będzie zależne od: rodzaju rdzenia, indukcyjności cewek ,sposobu nawinięcia,charakteru obciążenia(przykładowo). Każde przekształcenie energii niesie ze sobą straty i niepożądane zjawiska.Pozdrawiam konstruktywnych krytyków tego co wyknociłem (nie bawię się w analizę matematyczną, to nie praca magisterska,etc ,a nie o to tu chodzi, a szczegóły są w lit. fach.)

    I tak po latach człowiek wielu p........... nie pamięta!!!!

    Witam! No to rzuć jakiś link albo gotowy wykres charakterystyki, bo ja znalazłem tylko to: http://pl.wikipedia.org/wiki/Transformator , moja wiedza jest jedynie podstawowa i zgodna z opinią Macieja41, literatury fachowej nie posiadam, a jestem żądny wiedzy! :please:
  • #11639
    wichura 79
    Poziom 12  
    Wiem że będą ale to będą raczej minimalne straty :) i na temat momętu napisałem że nie wiem ile łopat 3 , 4 a może 5 ??? i że założę 1 alternator na początek!:)

    Dodano po 1 [minuty]:

    momentu przepraszam ;)
  • #11640
    ja_genius
    Poziom 17  
    wichura 79 napisał:
    Wiem że będą ale to będą raczej minimalne straty :) i na temat momętu napisałem że nie wiem ile łopat 3 , 4 a może 5 ??? i że założę 1 alternator na początek!:)

    Dodano po 1 [minuty]:

    momentu przepraszam ;)

    Aleś uparty! Po co Ci te mosty? Z alternatora wyciśniesz ok.1kW (≈1,4KM), mosty przenoszą moce kilkudziesięciu KM. Po co ten ciężar ładować na głowicę wiatraka? Zamiast tego umieść tam prądnicę. Koledzy przetestowali już różne przekładnie i nie wyważaj otwartych drzwi, przeglądnij forum. Dziwne pytania zadajesz. Przecież to Ty musisz zadecydować ile zrobisz łopat. Charakterystyki różnych wirników są dostępne chociażby w niedawno rzuconym na forum linku do książki Jagodzińskiego. Co i jakie chcesz - takie robisz. Chyba musisz spokojnie jeszcze raz od początku obmyśleć całość. Powodzenia, nie poddawaj się!:D