Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
CSICSI
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Elektrownia Wiatrowa budowa domowym sposobem cz.1 (Archiwum)

dzik6 31 Mar 2006 07:23 4993880 12804
  • #1801
    sienio0
    Level 12  
    Troll81 -jak chcesz to mogę ci wysłac jedną tarczę hamulcową od meganki.Śr 260 mm wentylowana.Tylko musiałbyś sobie ją przetoczyc,bo jest lekko zużyta(zmieniałem bo ją zwichrowało).

    Robiłem próby z cewkami z obu stron magnesu.I wyniki nie są rewelacyjne.Uzyskałęm około 2 V przy pokręceniu ręką (tak na oko ze 2 obroty na sekundę).Z jednej pary cewek.Cewki miały nawinięte po około 90 zwoi każda.I połączone w szereg dla zwiększenia napięccia.W środek wsadzone rdzenie z trfopowielacza TV.Może wynik był kiepski bo rdzenie nie były sztywno wklejone i mogło trochę drgac pod wpływem zmiennego pola.
    A może to tak musi byc .
    Jakbym takich par cewek dał 8 to byłoby jakieś 16V.Przy kręceniu ręką tarczy o śr zewnętrznej 50 cm.
    Jak wrócę wieczorem to spróbuję dac jakieś zdjęcia.
    Magnesy n38 śr 25mm gr 12 mm.
  • CSICSI
  • #1802
    sliwinka
    Level 15  
    W prądnicach i w silnikach w pracuje tylko część cewki która jest ustawiona prostopadle do kierunku ruchu .Dlatego przy amerykańcu cewki powinny być trapezowe a magnesy nie większe niż okno cewki. lepiej dać grubsze niż większej powierzchni .
  • #1803
    EDY0
    Level 12  
    Witam serdecznie ....kolego zbigniew125 wykonanie automatyczngo przełącznika 12/24 nie jest problem da się to zrobić .Jeśli napięcie będzie w granicach 13-14.5V to możesz ładować dwa Aku 12-o woltowe połączone równolegle, natomiast przy napiciu 25.5-27.5V ładujesz Aku połączone szeregowo. pozostaje nam jeszcze zakres napięć 15-25,5V praktycznie nie wykorzystany -no chyba żebyś chciał zastosować stabilizator dający na wyjściu 13.8V przy zasilaniu 17-25V i ładować Aku połączone równolegle .


    pozdrowionka .....
  • #1804
    Troll81
    Level 20  
    Wydaje mi się że amerykanie wiedzą co robia. Jeśli dobrze zabezpieczysz drewno to deszcz Ci nie straszny. A poza tym konstrukcja amerykańca jest bardzo elastyczna i każdy przy odrobinie pomyślunku skleci sobie PMG jakiego potrzebuje (obroty napięcie moc). Przerabiajac silnik jesteś ograniczony jego konstrukcją. No ale dla każdego coś dobrego.
    Sienio0 dzięki za propozycję ale ja po prostu nie mam gdzie tego przetoczyć. Jakbym miał to mogliby mi wytoczyć koło z kawałka blachy 3 lub 4mm. Zresztą padł mi własnie aku w samochodzie i oszczędności pójdą na nowy aku (stary może sie w waitraczku przyda, 55ah 12v).
  • CSICSI
  • #1805
    zbigniew125
    Level 23  
    EDYO taki układ może być tylko podaj namiary w celu wykonania tego ustrojstwa. Pozd.
  • #1806
    kucek
    Level 13  
    Troll81 wrote:
    Wydaje mi się że amerykanie wiedzą co robia.

    Tak ale mi się wydaje że oni nie bawią się w jakieś wymyślne konstrukcje, poprostu trzy łopatki zrobione w dwie godziny i tyle. Jak się któraś zepsuje to robią nową i po sprawie. A przecież mogli by kupić jakąś profesionalną konstrukcję.
    pozdrawiam
  • #1807
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Nie wydaje mi się aby pomysł z przełaczaniem akumulatorów był dobry.
    Będziemy pobierac z nich prąd, więc przy 12V badą rownolegle, przy 24V szeregowo. Przepinanie przy zmianach prędkości wiatru uniemożliwi odbiór prądu. Bardziej bym kombinował z prądnicą: gwiazda-trójkąt, a przy parzystej liczbie cewek w jednej faziew kombinacje szeregowo-równolegle. Znowu zaproponuje: moze wspólnie pomyslimy nad elektroniką: układem regulacji, zabezpieczeniam aku itd.
  • #1808
    EDY0
    Level 12  
    kolego zbigniew125 w zupełności zgadzam się z forestem ale jeżeli naprawdę jesteś tym zainteresowany to mogę pomyśleć nad tym i podesłać Ci jskiś schemacidło z opisem . Jednak przemyśl to jeszcze raz i zastanów się czy faktycznie chcesz tak zrobić



    pozdrowionka ........
  • #1809
    zbigniew125
    Level 23  
    Tak wasze propozycje są okej ale aku. mają pewną pojemność .I tak , przy dużych porywach tej energi będzie za dużo i wtedy przydał by się jeszcze inny odbiornik [może bojler ],natomiast przy małej sile wiatru [prądnica wytwarza 12V i mniej V] przecież nie przyłączymy do aku, chyba że w aku. jest poniżej normy [to zbiegiem czasu się zasiarczy]. W takim przypadku nasza energia do niczego się nie przyda. A znając siły wiatru w naszym kraju to wszystko możliwe.To jest moje może głupie rozumowanie.
  • #1810
    sienio0
    Level 12  
    Układ ładowania i zabezpieczania to nie jest wielki problem.Posiada go każdy (przyzwoity) prostownik do ładowania akumulatorów.Wyłącza ładowanie po przekroczeniu przez akumulator określonego poziomu napięcia(np 14 V).I włącza ładowanie jak napięcie spadnie poniżej tej granicy.Można próbowac zrobic coś na kształt stabilizatora napięcia 14 V.Tylko że dużej mocy.Po osiągnięciu 14V napięcie nie wzrosnie powyżej na akumulatorze(na prądnicy pójdzie w górę bo nie będzie miała wtedy żadnego obciążenia).
    A co do małego napięcia można by zastosowac transformator podnoszący napięcie przy słabym wietrze.Problem tylko w tym ,że po 1 transformatorze na fazę.No i układ przełączający(z trafo i bez).Ukłąd musiałby sprawdzac napięcie na wyjściu uzwojeń.
    Oczywiście spadnie nam wtedy (po transformatorze) natężenie prądu.Ale będzie łądowanie akumulatora przy słabym wietrze.

    To teoria ,a czy warto...?

    Dodano po 7 [minuty]:

    Coś mi właśnie przyszło do głowy...
    A gdyby tak do sterowania ładowaniem zastosowac po prostu regulator napięcia z samochodu?
    Napewno jest przeznaczony do pracy z dużymi prądami i nie pozwala na przekroczenie napięcia 14,4V.
    I po co kombinowac?
    Ewentualnie 3 sztuki.Po jednym na fazę na wypadek jakby ktoś miał wiatrak o olbrzymiej mocy.:D

    Dodano po 2 [godziny] 17 [minuty]:

    A to są zdjęcia o których wspomniałem .
    Model to wycinek koła na którym robiłem próby.
    I zbliżenie cewki w porównaniu do rozmiaru magnesu.
    To tylko totalna prowizorka do testów .Mam nadzieję,że docelowo wyjdzie mi wszystko troszeczkę lepiej.
    A jeżeli chodzi o kształt cewki...
    Czy nawinięcie cewki na "kartce papieru",jako rdzeniu,nie byłoby najlepszym wykorzystaniem miedzi?
    Chodzi mi o to że tutaj nawijałem na rurce o śr 20mm.Ale można cewkę nawinąc np na kawałku blachy stalowej i potem to wyciągnąc.Wtedy wewnątrz cewki byłaby cienka szczelina zamiast okręgu.
    Problem byłby tylko przy nawijaniu pierwszej warstwy bo drut musiałby załamywac się bardzo ostro(o 180 °).Mógłby popękac lakier.Ale i tak pewnie cała cewka będzie docelowo "czymś "zalana.Więc nie powinno to przeszkadzac.
    Co o tym myślicie?
  • #1812
    Troll81
    Level 20  
    rysa możliwe że cewka jest nawinięta na plastiku, a wtedy jest tak jak bez rdzenia.

    Co się zaś tyczy aku to zawsze mozna tak nawinąć pradnicę by dawała 12v przy nawet bardzo niskich obrotach (wtedy prąd będzie mały) i zastosowac regulator napięcia który nam obnizy (przy większych podmuchach) do tych 14v. Aku będzie się więc ładował, tylko bardzo powoli. W tym wypadku aku ma słuzyc jako bufor przy niestałym wietrze. Potem już ewentualnie przetwornica na 230 i falownik, i można zasilać zarówki bez problemu (a najlepiej jakieś energooszczędne świecidełka).

    Ponadto można zastosować układ współpracujący z siecią ZE. Wystarczy by przy braku wiatru prąd szedł z sieci a jak wieje to żeby prał prąd z wiatraka a ewentualne niedobory uzpełniał z sieci. Takie układy elektroniczne już istnieją i teraz tylko pozostaje kwestia poszukania schematów i złozenia wszystkiego do kupy. Wydaje mi się że gdyby dobrze pokopać na elektrodzie to wszystko się znajdzie. Ew zawsze można zapytać i liczyc na odpowiedź kogoś kto już coś takiego zbudował. Po co wyważać otwarte drzwi?

    wiatrak-pradnica-regulator napięcia-prostownik-akumulator-pzretwornica-falownik-układ współpracy z siecią. I koniec bajki. Raptem 5 schematów. Teraz tylko znaleźć dobre schematy.
  • #1813
    Edek45
    Level 29  
    SienioO ,regulator napięcia w samochodzie reguluje napięcie poprzez zmianę prądu wzbudzenia alternatora,a napięcie odbierane jest bezpośrednio z prostownika
  • #1814
    zbigniew125
    Level 23  
    Koledzy ja jednak na chłopski rozum nie potrafie się wysłowić . Moje zamierzenie jest wykorzystać , energie wyprodukowaną przez prądnice na maxa. Pozd.
  • #1815
    sienio0
    Level 12  
    Może tak byc z tymi samochodowymi regulatorami .Nigdy nie wnikałem w szczegóły w regulatorach.W takim razie pozostaje elektroniczna stabilizacja napięcia.Tyle że będzie się to strasznie grzało.
  • #1816
    szyszunka
    Level 15  
    witam czy ktos wie czy sa liczniki pradu stalego na24v muj wiatrak nastukal w tym miesiacu 250 kw to jakies 90zl nieliczac oswietlenia bo niemam licznika na24v zycze wszystkim duzych wiatrow bo jak narazie slabo wieje
  • #1818
    Troll81
    Level 20  
    Z tego co się orientuję to w UPS są takie układy które potrafią przyjmować napięcie powyżej przeciętnej i wpuscić je w aku (niestety nie znam sie na tym). Taki układ powinien być do zrobienia. Po prostu przełączanie pomiędzy różnymi transformatorami. W zalezności od danego napięcie załączamy odpowiedni transformator i przerabiamy prąd na powiedzmy 14v z dokładnością do 1v. Oczywiście każdy dodatkowy układ poteguje straty.
  • #1819
    sliwinka
    Level 15  
    Witam. Rozważałem takie rozwiązanie ( z transformatorem ) ,ale wraz ze zmianą napięcia zmienia się częstotliwość a co za tym idzie skuteczność pądu. Trzeba sprawdzić jak zachowuje się trafo przy zmianach częstotliwości być może że nie trzeba wcale wielu traf .Oprucz tego poco kilka traf. jak wystarczy jedno z odczepami jako układ przełączający przekaźniki sterowane 12 punktową linijką świetlną zasilaną przez dzielnik z dobrze wygładzonym napięciem . 12 punktów dla leprzego dobrania parametrów napięć przełączających, a poza tym fajny wskaźnik napięcia z prądnicy (po podłączeniu ledów) . Taki układ robi się na jednym scalaku i kilku elementach dodatkowych, koszt kilka zł na każdy przekaźnik po tranzystorze sterującym np TIP 122 i gotowe.Podział na np 4 lub 6 napięć trafo z tylomaż odczepami i cieszyć się wiatrem który wk... sąsiadów bo im pranie roznosi po podwórku :D .Ten sam układ można zastosować do przełączania aku . Udanych doświadczeń .
  • #1820
    ORLOWSKI
    Level 14  
    Najlepszym rozwiązaniem są klasyczne prądnice trójfazowe (synchroniczne), ale jest potrzeba stosowania dóżych przełożeń.Dlatego też stosowanie prądnic z dużą ilością par biegónów jest konieczne, a dla zwiekszenia sprawności należy wszelkie obwody magnetyczne zamykać.(zwora magnetyczna).

    Dodano po 3 [minuty]:

    Szczelina magnetyczna jak najmniejsza i stosować magnes z drugiej strony/ S/ zamykający obwód magnetyczny.
  • #1821
    iwetta
    Level 2  
    Witam. Mam ptanie.Czy silnik pierścieniowy będzie działał jako prądnica, po podaniu napięcia na pierścienie bez zmiany uzwojeń na stojanie?
  • #1822
    ORLOWSKI
    Level 14  
    masz na myśli napięcie wzbudzenia ?

    Dodano po 5 [minuty]:

    oporność tych uzwojeń jest bardzo mała poniżej 1 oma to raczej nie wchodzi w rachube ale jak masz możliwości to popróbuj, silnik to nic innego jak transformator, ze szczelina powietrzną i obracającym sie rsdzeniem.

    Dodano po 17 [minuty]:

    Tu byłaby okazja sprawdzić działanie (moja wcześniejsza mysl na temat wzbudzenia aletrnatora zmiennym napieciem przy małych obrotach np.1 hz) można by było spróbować zrobić to na silniku pierścieniowym napiecie wzbudzenia np. 24v zmienne i pomału krecic wirnikiem obserwując napiecie na uzwojeniach stojana silnika. Napiecie wzbudzenia miedzy dwa pierścienie silnika.??
  • #1823
    wiatrak525
    Level 14  
    do Rokita Robert i Wasia.
    Jestem posiadaczem pojazdu na ukumulator włsnej konstrukcji.
    Transformator z mostkiem prostowniczym z 4 diodami daje napięcie 44V mierzone miernikiem cyfrowym bez obciążenia i bez kondensatorów. Po podłączeniu do akumulatorów napięcie mierzone wzrasta do 45 V a prąd płynący to 25 A. I jak to wytłumaczysz Robercie ??
    Praw fizyki nie zmienił ani Wasia ani ja ale niektóre układy sprawiają nam takie niespodzianki, dlatego zawsze jestem ostrożny z wypowiedziami, kiedy sam nie doświadcze tematu. Posty czytam codziennie od kilku miesiecy ale jakoś brak mi odwagi by pisac?? Za kilka dni postawie moze moje beczki wtedy podziele sie informacjami.
    Więcej pokory dla innych. To forum to chyba hobby a nie symfozjum naukowe??
  • #1824
    Yas1U
    Level 1  
    Dobry, czytam to i czytam i nigdzie nie moge znalezc odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie. Mianowicie, Do jakiej mocy można zainstalowac elektrownie wiatrową żeby nie placić podatku? Albo ogólnie jak to w polsce jest z podatkiem od elekrtowni wiatrowej? Prosze pomocy.
  • #1825
    Rokita Robert
    Level 13  
    Do Wiatrak 525 a to dlatego, że akumulator jest ogromnym kondensatorem i stosowanie dodatkowej pojemności rzędu ułamków tego co ma akumulator jest bez sensu to tak w skrócie. To nie tylko ze szkoły ale też z praktyki. Większość prostowników do ładowania akumulatorów dużej pojemności nie posiada za mostkiem kondensatorów bo wszystkie tętnienia wygładza aku. Ja się nie wymądrzam tylko nieraz czytam posty i jeżeli coś mi nie pasuje to odpowiadam. Nigdy się nie chwalę, że mój wiatrak jest naj, naj i nie słodzę , że z tego taki wielki pożytek , a wręcz przeciwnie pisałem,że to tylko zwieńczenie moich wieloletnich marzeń i że poniesione koszty budowy nie wspominając o włożonej pracy nigdy się nie zwrócą bynajmniej w moim przypadku. Jeżeli śmigiełko ma zaoszczędzić na energii to należy zbudować je materiałów pozykanych minimalnym kosztem biorąc pod uwagę szybszą amortyzację.
  • #1826
    Edek45
    Level 29  
    Sprawdziłem podłączając kondensator 2x4700mikro na akumulator i środek kondensatora na środek gwiazdy i rzeczywiście ładowanie odbywa się szybciej,ale prąd jest tak mały że wg mnie nie ma sensu jego stosowanie(200mA)
  • #1827
    łoś111
    Level 2  
    Witam państwa jestem nowy na forum mam pytanie czym można zalać cewki do amerykańca żeby wytrzymały tęperaturę 80 stopni bo żywice epoksydowe stosuje się do 60 stopni
  • #1828
    sliwinka
    Level 15  
    Cześć. Nie daje mi spokoju gr. magnesów na wirniku u prądnicy 4kW magnesy są tam gr 2mm. Po przemyśleniu sprawy dochodzę do wniosku że , ma to sens ,przy założeniu że "amerykąńcy " sprawdzili że gr. magnesów powinna być co najmniej taka jak odległość między nimi (czytaj gr cewki) to w prądnicach z silników szczelina jest wielkości max 1mm, co znaczy że magnes o gr 2-3 mm.spełnia te wymogi. Pozostaje problem mocy magnesu zależnej od jego masy , ale zwiększenie grubości daje tylko zwiększenie odległości oddziaływania , a na tym nam właściwie nie zależy,muszę to sprawdzić doświadczalnie .Być może zwiększanie gr. magnesów może się okazać nieopłacalne w stosunku do osiągniętych rezultatów.

    Łoś111. Zastosuj zwykłą żywicę ,a jak ci wytopi cewki to będziesz miał najlepsze osiągnięcia na forum, chyba że coś przeoczyłem :D
  • #1829
    jagerek68
    Level 15  
    śliwinka . W jednym z wcześniejszych postów pytałeś o wpływ częstotliwości na pracę transformatora. Odpowiadam: nie ma ona większego wpływu w rozsądnych granicach, czyli do wiatraka super.