Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektrownia Wiatrowa budowa domowym sposobem cz.1 (Archiwum)

dzik6 23 Kwi 2006 12:47 4960316 12804
  • #2011
    Troll81
    Poziom 20  
    Sprężanie powietrza ma swoje wady. po pierwsze koszt sprężarki. po drugi to powietrze zostanie użyte do kręcenia wiatraczkiem gdy wiatru nie ma. Sek w tym że sprawność wiatraków w odzyskiwaniu energii to 57 procent (lub coś koło tego) więc straty takie jak przy pompowaniu wody tyle że chyba pompka tańsza od spręzarki. No i poza tym koszt zbiornika cisnieniowego jest wyzszy niż kopanie stawu :D.

    Wiatrak525 nie kazdy ma baterie z melexa a i dostac takie chyba nie tak łatwo. A zuzyte aku można w miarę tanio wydostać od znajomych itp. Sporo z nich da się zreanimować. dlatego właśnie to nie jest taka zła propozycja. Jako bufor sie sprawdzają a jako magazyn też nie są złe. Ponieważ są w miarę tanie i łatwo dostępne. Choć zgadzam się że baterie z melexów lub np skuterów elektrycznych byłyby lepsze.

    Kolejna rzecz to uzywanie energii. Z tego co widziałem na forum to chyb nikt nie złozył wiatraka o mocy ponad 500w. przynajmniej nie przypominam sobie. Grzanie tym wody będzie trochę trwało ale lepsze to niż puszczanie prądu w ziemie. natomiast warto się zastanowić nad zasileniem żarówek i tv albo radia. NIe zezrą one mocy 200w wiatraczka tak brutalnie jak np przepływowy podgrzewacz. przy zasilaniu żarówek aku wystarczy jako bufor przed wahaniami napięcia. Przy grzaniu wody 200w wiatraczek będzie musiał pracować przez kilka ładnych godzin by podgrzac wodę. ta energia będzie musiała byc zmagazynowana a nastepnie zużyta kiedy będziemy tego potrzebować (kto chce gorącą wodę gdy go w domu nie ma). No i tu już aku nie da rady. zmagazynować dużą ilość energii a potem prawie całą ją oddać. Zasiarczenie aku prawie pewne. Tu byłyby lepsze baterie z melexa. No ale po pierwsze każdy orze jak może. jak ktoś ma melexa to spoko. a jak ktoś nie ma to męczy się w inny sposób.
  • AdexAdex
  • #2012
    chester8
    Poziom 19  
    Ostatnio tez zadałem pytanie na temat sprężonego powietrza ale jakoś narazie cisza
    Trzeba się dobrze zastanowić czy warto sie tak głowić i stwarzać sobie tyle problemów, może wystarczy nam te grzanie wody i coś do aku zapakować bo przecież jeśli to zda nam egzamin to trochę energii z aku się przyda choćby do oświetlenia 12V żeby sobie nie komplikować a cała reszta będzie spoczywała w naszym bojlerze
    Tez mam bojler z płaszczem wodnym, zimom nie ma problemu bo grzeje go centralnym a latem niestety pozostaje mi tylko ZE a to trochę kosztuje a ja mam dom duży i dużo ludzi grzałka ma 2,5kW i jak tak przez lato sobie grzeje to można łatwo policzyć ile mnie to kosztuje, do kompletu chciałbym zrobić baterie kolektorów na dach i w czasie gdy nie ma wiaru a jest słońce to one by grzały a jak by wiało to wiatrak , zimą raczej bym polegał na wiatraku i C.O.a latem na kolektorach...
    Ostatnio u mnie w pracy wymieniali w wózkach akumulatorowych aku wziołem sobie 6 szt. no i czekają na podłączenie a są one z tej firmy, jeśli by to kogoś interesowało, robią na życzenie i to te trakcyjne...pozdrawiam

    podaje tą stronie bo ja do nich mam najbliżej...
    http://www.bateriesc.pl/
  • AdexAdex
  • #2013
    sliwinka
    Poziom 15  
    Wiatraki o mocy powyżej 500W patrz: Robert Rokita ,Andrzej Banaszak, Wiatrakowiec , tyle z głowy, jeśli kogoś pominąłem przepraszam
  • #2015
    szyszunka
    Poziom 15  
    witam widze ze walczycie z nadwyrzka energi jak ktos ma za duzo to niech sie podzieli u mnie jak woda sie zaczyna gotowac to polowe oddaje rodzicom bo niema sensu jej marnowac i tak za mało wieje

    Dodano po 27 [minuty]:

    tak grzeje jak wieje
  • #2016
    Edek45
    Poziom 28  
    Szyszunka,podaj więcej informacji o swoim wiatraku,jaki duży,jaka prądnica,moc,przekładnia może jakieś zdjęcia(tylko mniejsze bo pożerają dużo punktów)
  • #2017
    submariner
    Poziom 32  
    Moze zamiast walczyc z wysokimi sprawnosciami i nadmiaremenergii wykorzystac pomysl suszynki i stworzyc kompleksowy system :
    zastosowac alternator o prostej regulacji - jest tani i latwo dostepny ale chlodzic go wezownica z woda (ew plynam chlodnicowym ) .
    cieplo magazynowac w bojlerze i dogrzewac nawyzkami z wiatraka , nie przeladuje sie akumulatorow , instalacje mozna latwo obciazyc stabilizatorem rownoleglym (dziala jak dioda zenera) a powstale cieplo wykorzystac do podgrzania bojlera.
    ew regulatory tez moga byc analogowe(pewne i prose) bo uzyte jako grzalki nie zmarnuja energii
    Wiatrak - lopaty oczywiscie ustawione na maximum odbioru energii z wiatru.
  • #2018
    chester8
    Poziom 19  
    nie rozumiem tego pomysłu z tym alternatorem...

    Dodano po 35 [sekundy]:

    chcesz ciepłem z grzania się alternatora grzać pojler???
  • #2019
    Troll81
    Poziom 20  
    Na temat alternatorów było już pisane. Sam chciałem uzyć właśnie alternatora. Ale trochę za wysokie obroty potrzebne by to działało jak trzeba. Poza tym PMG jest mniej awaryjne (brak szczotek). Nie wiem czy alternator aż tak sie grzeje by mógł ogrzewać wodę w boilerze. No i jak go chłodzić?? Zanurzanie w wodzei odpada. Trzeba by jakieś bloki wodne poprzyczepieć do obudowy i w nie tłoczyć wodę. Potzrebne więc bloki i pompka. Zbiornik wyrównawczy i ężownica do grzania wody. Koszt takiej instalacji to bedzie ok 100 do 200. Sama pompka z 50 zł będzie kosztować. Sprawność takiego grzania wody będzie niska (równie dobrze WC z komputera mogłoby grzać wodę :D ). Baterie trakcyjne naprawdę mi się podobają jako rozwiązanie. tylko ile cos takiego kosztuje?

    Budowa kompleksowego systemu dla domu to moje marzenie. Ale najpierw trzeba wymienic okna i zaizolować dom. Ocieplić ściany i uszczelnić drzwi. Bo na stratach ciepła sporo się przejedziemy. potem kolektory słoneczne i wiatrak. Ew pompa ciepła (ponoć można przerobic lodówkę na pompę ciepła). Dodatkowo kominek na chłodne pochmurne i bezwietrzne dni. Żarówki energooszczędne. To wszystko przełoży sie na tańszy domek. Ale budowa tego będzie trwała i bedzie kosztować. A rozmawiamy tu o wiatrakach a nie o systemach oszczędzania energii.
  • #2020
    chester8
    Poziom 19  
    czy wie ktoś jaką moc można otrzymać z ciśnienia wody 4bar. i przepływie 1l/s???
  • #2021
    Troll81
    Poziom 20  
    chester8 ten post jest nie na temat. Zajrzyj na wątek budowa MEW albo najlepiej na stronkę MEW. Tam jest kalkulator i sobie wszystko obliczysz.

    4 bary przelicz na wysokość słupa wody, a przepływ juz masz. Z tego co wiem to z 60W może wyciągniesz. 4bary to ok 4kg na cm2. zakładając że litr wody to 1kg czyli 1000cm3 wody. 4 bary czyli ok słup wody o wys 4m na powierzchnię 10cm2. musiśz znać spad wody i przepływność. ja założyłem 4m u Ciebie i przepływ 1l/sek. Z kalkulatora po podstawieniu 4m spadu i 15l/sek wychodzi 1kw. czyli przy 1 litrze ok 60w. kalkulatory te były robione dla powaznych elektrowni a nie turbinek więc robię takie na "oko' obliczenia.
  • #2022
    chester8
    Poziom 19  
    to mi wiele pomogło ale tak na przyszłość 4 Bary 0.4MP co daje nam słup wody ok 40m czyli spad mamy nie 4m a 40m co zakładam że podnosi moc do 600W

    Dodano po 2 [minuty]:

    Co do tematu to troche wyżej albo na poprzedniej stronie było na ten temat pisane więc się nie czepiaj
  • #2023
    szyszunka
    Poziom 15  
    opisywalem juz swoj wiatrak na34 stri dalej niebede sie powtarzal od poczatku marca nakrecil 520 kwh niejest to rewelacja ale juz cos nieliczac oswietlenia domu bo niemam licznika 24v czy sa wogule takie moze ktos sie orientuje a wiater w tym roku mizernie wieje ale komp chodzi za darmo
  • #2024
    chester8
    Poziom 19  
    Ja myśle ze możesz zastosować taki zwykły tylko z prądem przy tm 24V nie przeginać albo przekładnik prądowy jak trzeba, chyba że to instalacja DC
  • #2025
    submariner
    Poziom 32  
    chyba bede upieral sie przyswojej koncepcji alternatora : gdyby alternator razem z przekladnia - od szlifierki katowej wiekszej mocy utopic w garnku z olejem i wymusic krazenie to przy rurce doprowadzajacej olej umieszczonej jak najbardziej centralnie w poblizu wirnika wytworzy sie cos w rodzaju pompy odsrodkowej ktora z kolei wymusi przeplyw oleju(w przypadku duzychroznic poziomow niezbednzbedzie pompa np lopatkowa - pewno cos z akcesorii samochodowych typu wspomaganie sie znajdzie) w instalacji chlodzacej goracy- cieply olej wystarczy przepuscic przez bojler ktory podgrzeje wode ,

    oczywiscie nie samymi stratami grzac wode ale okreslic priorytety - najpierw ladowanie akumulatora jak jest pelny to stabilizator rownolegly grzeje nadwyzkami wode w bojlerze jak i to za malo a potrzeba wody a nie pradu to zawsze mozna rozladowac akumulatory i zagrzac wode.

    reszta jak w poprzednim moim poscie.
  • #2026
    tonaberykuli
    Poziom 11  
    szyszunka
    napisal bys cos dokladniej jakie masz te pradnice jakie aku jak kontrolujesz napiecie podczas ladowania konkretnie jak masz to zrobione ze ci w miare dziala jakos nieznalazlem tego w twoich postach :/
  • #2027
    chester8
    Poziom 19  
    z tym olejem w alternatorze to chyba raczej nie za bardzo, olej bedzie bardzo spowalniał jego prace, będzie stawiał duże opory, druga sprawa to ta trasa z wiatraka do bojlera chyba odpada, bojler musiał by być przy samym alternatorze...
    Masz juz coś takiego zrobione, czy to takie twoje założenia??? zakładam że moc alternatora to te 700W ich rezystancja uzwojenia to jakieś 1.0Ohm, przy prądzie 20A da nam spadek napięcia 20Vco da nam 400W mocy, razem będzie to jakieś 500W chyba dobrze myśle jak nie to mnie poprwicie, nie wydaje mi się żebyś tym coś zdziałał
  • #2028
    Troll81
    Poziom 20  
    Utopienie alternatora w czymkolwiek wydaje mi się trochę niebezpiecznym pomysłem. Może pójść jakieś zwarcie. Nie znam się na tym za dobrze ale sporo stron na temat wiatraków przeglądałem i nie wiedziałem by ktoś coś takiego budował. Poza tym zwiększa to komplikację układu, a co za tym idzie awaryjność. im mniej elementów może zawieść tym mniej zawiedzie. A więc jak najmniej przekładni i innych elementów mechanicznych. Jak dla mnie to śmigło-przekładnia-PMG-prostownik i to wszystko. prąd wyprostowany do układu elektrycznego. a tutaj już inne rzeczy też można podpiąć. np grzałki, żarówki, aku, stabilizatory napięć, falowniki, przetwornice, itp. oprócz wiatraka można też podpiąć moduły fotowoltaiczne. Do grzania chyba jednak wydajniejsze będą kolektory.

    Chester 8 ja się nie czepiam tylko ostrzegam że admin czytający to forum może się czepić. Poza tym na forum MEW na pewno znajdziesz odpowiedzi a na tym już nie za koniecznie. Co się zaś tyczy "ale tak na przyszłość 4 Bary 0.4MP co daje nam słup wody ok 40m czyli spad mamy nie 4m a 40m co zakładam że podnosi moc do 600W" to 40m przy założeniu 1cm2 powierzchni nacisku się zgadza. ja założyłem 10cm2 nacisku co zmniejsza nam wysokość słupa wody do 4m :D. Chyba że masz spiętrzenie 40m i puścisz wodę przez rurkę o 1cm2 powierzchni przekroju. ponieważ te założenia wydały mi się mało realne (dom raczej 40m nie ma a ta rurka to trochę cieniutka) więc założyłem że masz 4m i 10cm2. no bo puścić 1l/sek przez chudą rurke jest naprawdę trudno. przez nieco grubszą już szybciej. no ale może się mylę. Zresztą jak już wspomniałem popytaj na forum MEW.Tam na pewno znają odpowiedź na Twoje pytanie.
  • #2029
    chester8
    Poziom 19  
    oki sorki Troll...

    Dodano po 3 [minuty]:

    Wydaje mi się ze ciśnienie nie zależy od powieżchni na jaką działa tylko od wysokości słupa mozesz mieć róre ośrednicy 1m i wysoka na 40M i tez będzież miał 0,4MP tak jak byś ją miał o średnicy 1cm tylo że ta moc jest jak wspomniałeś zwiazana z przepływem ale to tak na marginesie pozdrawiam...
  • #2030
    jagerek68
    Poziom 15  
    Co do utopienia alternatora np. w oleju to może by to i wyszło bo tak pracuje agregat w lodówce, ale nie wiadomo jak się zachowają szczotki. Nie spotkałem się jeszcze z silnikiem szczotkowym zatopionym w czymkolwiek, chyba że coś przeoczyłem. A ciśnienie zależy tylko o wysokości słupa wody.
  • #2031
    zbigniew125
    Poziom 23  
    Tak czytam o tych alternatorach i to jeszcze utopionych w oleju i się zastanawiam po co tyle zabiegów . Po pierwsze część produkcji energi zostanie zjedzone na wzbudzenie a po drugie jaki alternator się tak grzeje aby nagrzać bojler z wodą . Ciepło które powstanie z chłodzenia alternatora zanim doprowadzi się do żródła odbioru zdąży się ochłodzić , ponieważ są to zbyt niskie temperatury .To tak jak by ogrzewał świeczką. Prosze uruchomcie auto niech chwile popracuje i czy naprawde jest aż taki gorący.[więcej nagrzeje się koło pasowe ] Ale każdy ma swoją wole i niech buduje co chce . Pozd.
  • #2032
    chester8
    Poziom 19  
    Witam mam pytanie odnośnie Alternatora, widziałem juz na tym forum kilka pomysłów, z magnesami, Każdy co się bawił alternatorem wie jak jest zbudowany jego wirnik, nie wiem czy juz czasem tego ktoś nie próbował i się powtarzam, ale mam zamiar rozebrać ten wirnik odcinając z obu stron wirnika ośki i rozbić te dwa magnetowody, w miejsce cewki wstawić pierścieniowy magnes neodymowy i wszystko poskładać na nowym dotoczonym wałku, rozbierałem juz kiedyś takie wirniki ale jeszcze nigdy nie doszedłem do tego żeby cos z tego ciekawego zrobić i zawsze lądowało to na złomie...Co o tym myślicie??? cena takiego magnesu to ok.50zł a trzeba by chyba dwa tam wsadzić...
    http://www.magnesy.pl/strona/cennik/MP_NdFeB.htm
  • #2033
    wasia
    Poziom 16  
    Witaj.
    Opisałem taką przeróbkę na 3 lub 4 stronie.
  • #2034
    submariner
    Poziom 32  
    czy sa osiagalne wieksze magnesy niz w ofercie czestera?
    Wasia czy uzyles magnesow neodymowych?oska chyba praktycznie nie ma znaczenia gdyz obwod magnetyczny jest tak wydluzony poprzez nia(zwarcia) ze szczelina pomiedzy wirnikiem a stojanem i tak skupi wiekszosc pola magnetycznego poza tym Al jest paramagnetykiem i lepiej przewodzi pole niz np mosiadz czy miedz ( 2 razy lepiej niz powietrze)


    co do poprzednich postow szczotki bez zadnych problemow moga pracowac w oleju stosuje sie takie rozwiazania w konstrukcjach podwodnych, co wobec tego dzieje sie ze stratami skoro sprzwnosc alternatora jest niska?
    alternator w samochodzie ma bardzo wymuszone chlodzenie i na to jest poswiecane ok 10 % mocy
  • #2035
    wasia
    Poziom 16  
    Tak zastosowałem neodymy, pierścieniowe i płytkowe z dysków , też się sprawdziły ( o ile można tak powiedzieć :) )

    Co do alternatorów zatopionych w oleju - takie rozwiązania są stosowane w motocyklach japońskich , ale szczotek tam nie ma. Cewka jest osadzona na stałe i podłączona do regulatora , a krecą się jedynie nabiegunniki.

    Ale wydaje mi się , że wiatrak ma być maksymalnie prosty i do zrobienia w domu - jak w temacie , a to rozwiązanie lekko mnie odstrasza.

    Pozdrawiam.
  • #2036
    chester8
    Poziom 19  
    Submarier, jeśli nie ma większych magnesów to można zastosować powiecmy walcowe i umieścić je jeden obok drugiegoto okoła osi... Pozdro.
  • #2037
    submariner
    Poziom 32  
    tak wiem skladac niby mozna tylko uklady wirujace i takie skladanie to zawsze mam obawy co do wywazenia ,
    mam jeszcze pytanie co do mocy z zasilaniem wirnika pradem a tego z magnesami.
    Sa rozwiazania z magnesami poukladanymi na obwodzie wirnika -mnie osobiscie to sie nie podoba ale skutecznosc jest zblizona do tych zasilanych pradem jak jest tutaj , jakiej mocy alternatory przerabialiscie? i ile z tego sie uzyskiwalo?

    co do obaw ze szczotkami to mozna zanurzyc np silnik do zabawek w oleju np jadalnym gwarantuje ze bedzie pracowal , oczywiscie wolniej bo musi "pompowac" olej ale nie zareaguje np przerwami ...:)
  • #2038
    chester8
    Poziom 19  
    napewno jeśli była by to cewka zamiast magnesu to mozna wytwozyć silniejsze pole magnetyczne ale z tego rodzaju przeróbka jeszcze się nie spotkałem, oprucz duzej ilosci gadki zadnych fotek nie widziałem , osobiście tez tego nie wykonałem...
    Moje zdanie jest takie, żakłądam ze chce wykożystać tam ten alternator i wkładam go tam taki jaki jest .Uzwojenie wirnika ma ok 4 Ohm. co przy 12V daje nam moc ok.40W, a alternator ma ok. 600W, reszta jest nasza i bez żadnych przeróbek związanych z magnesami. Co do wzbudzenia to proponuje układ pomiaru prędkosci obrotowej alternatora taki ze włącza wzbudzenie dopiero przy odpowiednich obrotach, dzięki temu nie pobiera mocy z akumulatora podczas braku wiatru, na dodatek brak wzbudzenia przy niskich obrotach pozwala wiatrakowi na szybszy start, jeśli mamy magnesy to jest mu o wiele trudniej. Jeszcze jedna sprawa to taka ze nadal mamy regulator napiecia tak ze podczas pracy alternatora przy juz duzych obrotach moc tracona w wirniku to nie ok 40W ale o wiele mniej ,poniewa wtedy prąd wirnika przez regulator zostaje zmniejszony...Pozdrawiam...
  • #2039
    jolekmisia
    Poziom 13  
    Co wy wszyscy z magnesami czy one rzeczywiście zwiększają wydajnoćś alternatora. Jedyny opis przeróbki jaki widziałem to z silnika od pralki, ia i tam autor porównał to do krowy i wiadra.Przecież sam alternator tak jak i transformator ma określone pole przekroju blach i co z tym idzie jego moc a wiec co wy tak z tymi magnesami.Chyba że sie mylę jeśli tak to przepraszam.
  • #2040
    zbigniew125
    Poziom 23  
    jolekmisia napisał:
    Co wy wszyscy z magnesami czy one rzeczywiście zwiększają wydajnoćś alternatora. Jedyny opis przeróbki jaki widziałem to z silnika od pralki, ia i tam autor porównał to do krowy i wiadra.Przecież sam alternator tak jak i transformator ma określone pole przekroju blach i co z tym idzie jego moc a wiec co wy tak z tymi magnesami.Chyba że sie mylę jeśli tak to przepraszam.
    Kolego tu nie chodzi o to że z magnesami uzyskasz większą moc [ napewno będzie on mniej wydajny ] Natomiast chodzi o straty energi jakie pochłania wzbudzenie . Pozd.