Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektrownia Wiatrowa budowa domowym sposobem cz.1 (Archiwum)

dzik6 01 Lis 2006 22:36 4951997 12804
  • #2971
    marpio09
    Poziom 13  
    Również polecam EURODRUT. Pomimo, że jest to duży dystrybutor sprzedaje też czasem małe ilości, ja kupiłem tam 3kg. W mojej miejscowości w sklepie-hurtowni zaproponowano mi kupno 10 czy 11kg - tyle jest chyba w mniejszych szpulach, o mniejszej ilości nie chcieli słyszeć(trzeba byłoby odwijać trochę metrów). Więc podziękowałem i kupiłem przez allegro.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #2972
    chester8
    Poziom 19  
    Szyszunka jakiej mocy masz wiatrak??? i dorzuć jakies foto... pozdro
  • #2973
    kbuli
    Poziom 13  
    dzieki za info. jak by ktos jeszcze cos miał to będę wdzięczny
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #2974
    pacyfika
    Poziom 11  
    Panowie,

    Znalazłem cosik takiego:

    http://www.hydrogenappliances.com/batteryregulator.html

    Co o tym myślicie? Czy to jest żeczywiście jest takie dobre jak opisują?

    WczeSniej już pytałem o to jak zabezpieczacie akumulatory przed przeładowaniem i zastanawiam się nad takim rozwiązaniem żeby zmostkować kilka aku do pojemności około 350 Ah i włączyć w układ grzałkę 12V z termostatem ustawionym na powiedzmy 35-40 stopni w bojlerze typu terma. Czy to by działało jako pewnego rodzaju regulacja?
    Co o tym myślicie?
  • #2975
    kamil_Ziomek
    Poziom 20  
    witam wszystkich.
    Ostatnia sa fajne wiaterki ale troche za duze jak na wiatraki(100km/h)
    Mniejsza z tym.Mogl by mi ktos udzielic kilku porad jak dobrze nawinac cewke do alternatora bo cos mi nie wychodzi.
  • #2976
    scq
    Poziom 16  
    Witajcie
    Szyszunka wszyscy możemy Tobie tylko pozazdrościć!
    Czy mógłbyś napisać jaki zastosowałeś alternator do oświetlenia domku, i czy posiadasz jakiś układ do włączenia wzbudzenia?
    Mieszkamy nie tak daleko, może przy okazji mógłbym Ciebie odwiedzić?

    załączam link do darmowego programiku do drukowania profili z bazą ok1800 szt.
    http://www.hoppenbrouwer-home.nl/ikarus/software/profi12.htm

    pozdrowiam: scq
  • #2977
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  
    Pacyfika!
    Idea grzania czegokolwiek z instalacji 12V jest nieco ryzykowna: grzałka o mocy 1,5kW (wcale nie tak dużo, to tylko czajnik!) na 12V pobiera prąd 125A. To jest prąd spawarki! Żeby doprowadzić taki prąd do grzałki (kto ją zrobi? z czego?) trzeba przewodów o średnicy palca. Niestety, fizyki się nie przeskoczy "sposobem".
  • #2978
    pacyfika
    Poziom 11  
    Jerzy Węglorz.

    W linku który podałem wcześniej o regulatorze typu DUMP, w uklad jest wbudowana grzałka właśnie 12V o mocy około 500W to wtedy mamy około 42A, co nie jest już takie straszne i można by użyć przewodów typu "szelki" do odpalania auta od auta. A wtedy rolę pseudo-regulatora wypełniałby termostat. Może są inne sposoby?
    Ja już zastanawiałem się nawet kupić taki wynalazek ale doczytałem się że wolno go używać tylko do jednego aku, a ja chciałem zmostkować przynajmniej 3-4 do pojemności około 300Ah.

    Zastanawiam się czy wogóle przy takiej pojemności i przetwornicy DC/AC jest możliwość przeładowania?

    Jak to wygląda w praktyce przy amerykankach?
  • #2979
    forestx
    R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    pacyfika napisał:
    w uklad jest wbudowana grzałka właśnie 12V o mocy około 500W to wtedy mamy około 42A, co nie jest już takie straszne i można by użyć przewodów typu "szelki" do odpalania auta od auta. A wtedy rolę pseudo-regulatora wypełniałby termostat.
    - przewody typu "szelki" kupione za 20zł w cepenie, wytrzymują prąd przy rozruchu tylko dlatego, że całość operacji trwa kilka sekund.
    Dodatkowo, gdybys dobrał kabel do norm (np tych elektrycznych) okaże się, że rezystancja kabli jest na tyle duża, że straty (w zależności od odległości), będą wynośić kilka - kilkadziesiąt procent mocy użytecznej.

    Termostat nie bedzie żadnym zabezpieczeniem akumulatora. Zabezpieczenie musi ograniczyć ładowanie, powyżej pewnego napięcia aku (np poprzez włączenie obciążenia) oraz odpięć obciążenie poniżej pewnego napięcia na aku.

    U mnie 3 aku (w sumie 200Ah) były połączone miedzianym płaskownikiem 5*15mm.
  • #2980
    kamil_Ziomek
    Poziom 20  
    wychodzi na to ze nie oplaca sie miec grzalki na 12V.(kable od spawarki moze by wytrzymaly)

    Nie lepij kupic przetwornice na 220V??? (albo zrobic)
  • #2981
    forestx
    R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Można zrobić. Tylko taka dygresja: każde urzadzenie ma swoją sprawność. A może lepiej zastosować transformator? A może lepiej napinąć uzwojenia generatora cienszym drutem -> wieksza ilość zwojów -> wyższe napięcie?
    Z dużymi prądami są większe kłopoty, niż z dużymi napięciami.
  • #2982
    wasia
    Poziom 16  
    kamil_Ziomek napisał:
    Mogl by mi ktos udzielic kilku porad jak dobrze nawinac cewke do alternatora bo cos mi nie wychodzi.


    Witaj
    Ja na początek robie z drewna tzw. kopyto do cewki . W przypadku alternatora powinno być około 2 cm dłuższe niż długość żłobka stojana. Szerokość taka jak odległość między nabiergunnikami , które ma obejmować owa ceweczka . Czoła cewki powinny być okrąglutkie , by zwoje łatwiej układały się w żłobku.

    Po nawinięciu cewki i zdjęciu z kopyta zwoje należy " wsypywać " do żłobków po kilka , a czasem pojedynczo .

    Pozdrawiam.
  • #2983
    pacyfika
    Poziom 11  
    Do forestx.

    Z tego co sie dokopałem w necie to fakt, że jak się spina cewki w amerykance w uklad gwiazda to już sam ten fakt daje wyższe napięcie i mnie jszy prąd.

    Tylko że ja jestem mechanikiem, elektromechanikiem nawet i o te głebsze tematy elektryczne to już muszę wypytywać.

    Pomyślłem sobie tak:
    żyjemy w świecie tarcia i oporów, i naturalną żeczą są straty, chodzi o to aby były jak najmniejsze. A źle obsadzone łożysko może spowodować więcej strat niż multiplikator. Więc sprawność przetwornicy dc/ac mogę przełknąć hehe!

    Najważniejszą jednak sprawą dla mnie będzie jeśli zdecyduję się na amerykana jest ochrona przed przeładowaniem, jak Pan rozwiązał ten problem?

    I jeszcze takie pytanko, czy przejście w uzwojeniach alternatora na wyższe bądź niższe napiecie ma jakiś znaczący wpływ na uzyskiwane moce końcowe w obu przypadkach?

    Pozdrawiam pacyfika.
  • #2984
    forestx
    R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Ja problem rozwiązałem prosto: komparator napięcia z histerezą, który załaczał dodatkowe obciązenie przy napięciu aku równym 14,5V i wyłączał je przy 13V.
  • #2985
    ZGG
    Poziom 27  
    99 procent alternatorów jest winięte właśnie w gwiazdę. Ale spotkałem taki który był połaczony w trójkąt. Wycinałem z niego jeden zwarty zwój. Zrobiłem koledze skrut i pracuje wszystko dalej. GG
  • #2986
    pacyfika
    Poziom 11  
    do forestx.

    Oj ludzie ale się uśmiałem!!!
    I to z własnej winy, hehe o rany!! W poprzednim poście napisałem babola! Jestem mechanikiem a z elektromechaniki czasami już odpadam!

    Teraz czytam Pana post i się okrutnie uśmiałem bo to dla mnie czary mary!

    http://www.hydrogenappliances.com/batteryregulator.html
    Ten link już dawałem wcześniej, czy to jest coś podobnego do tego o czym Pan pisał?
    Ten regulator załącza obciążenie przy 15V i rozłącza przy 14V, już byłem gotów go kupić tylko doczytałem że absolutnie nie wolno stosować w wypadku połączenia już nawet dwóch aku. Stąd moje pytania i kombinacje.

    Czy byłbym w stanie zmontować sam coś takiego przy odpowiedniej instrukcji?
  • #2988
    ZGG
    Poziom 27  
    A czy ktoś pomyslał jak wykorzystać fabryczny regulator napiecia do załączania grzałek, gdy na akumulatorach jest już 14,4 Wolta?? Przecież to takie proste> wystarczy do [byłych] szczotek podłączyć [cewkę przekażnika] [stycznika]który będzie załączał obciążenie. Jest tylko problem . Należy odwrócić Funkcje.{polaryzację] Fabryczny regulator wyłącza wzbudzenie. Gdy napięcie rośnie. Ale można przecierz wykorzystać drugie styki w przekażniku.Kture podłączą grzałkę gdy reg. wyłączy prąd. Lepiej dołożyc tranzystor który tę funkcję odwróci. Coo??Histezę regulator już ma. Taki regulator najlepiej podłączyć tak, jak jest fabrycznie w alternatorach. To znaczy do drugiego plusa[3 małe diody] Wtedy układ nie będzie wogule pobierał prądu gdy wiaterek pójdzie sobie spać. [dla ciekawskich proponuję troche zabawy] ,jeżeli ktoś posiada regulowany zasilacz [w granicach12--15 wolt] to do zacisków + i - podłaczyć regulator A do wyjścia szczotek żarówkę] i pokręcić w zasilaczu. napieciem. Zobaczycie jaka jest histeza , i jak fajnie to przełącza. Na 28, wolt regulatory trudniej zdobyć . Ale też są GG

    Dodano po 30 [sekundy]:

    Co do połaćzeń w gwiazdę i w trójkąt w transformatorach. To pooglądaj sobie jak jest to w wielu urądzeniach. Ja twierdzę, że robi się to co jest w danej sytuacjipotrzebne. NP; w energetyce 20 kilowolt[ nap średnie , zawsze uzwojenia pierwotne łaczy sie w trójkąt ,no bo niema zera. A wiesz dlaczego tego się nie robi??Pomyśl co sie dzieje gdy spadnie linka ze słupa na ziemię w połączeniu gwiadza i w drugim przypadku w trójkąt. Gdy zera niema i w związku z tym brak jest fizycznie połączenia miedzy ziemią a uzwojeniami. [tak jak jest po stronie wtórnej przy nap.230 wolt.] Pozostaje więc tylko pojemność. A co byłoby w takim przypadku w liniach energrtycznych o większych mocach. i poprzez pojemność gdy spadnie linka, to ziemia się pali.Choć w trójkącie niema fizycznego połączenia uzwojeń transformatora do ziemi. Pozostaje tylko uziemienie obudowy transformatora??GG
  • #2990
    Marek/elektryk
    Poziom 10  
    witajcie,potrzebuje obliczeń wzorów pojemności kondensatorów do silnika trófazowego 220/380 V mocy 25 kw i prądzie ok 50 A .
  • #2991
    ORLOWSKI
    Poziom 14  
    Liczy sie około 10 mikro faradów na 1 amper przy 380 v w twoim przypadku dla 50amper to około 500 mikro faradów.
  • #2992
    taymzx
    Poziom 2  
    Witam,na codzien zajmuje sie produkcją elementów z kompozytów.Chciałbym sobie wykonać elektrownie wiatrową i w tym celu ktoś może udostępnił by mi konkretny rysunek techniczny z opisem budowy śmgiełka do takej elektrowni?
  • #2993
    06061947
    Poziom 28  
    Dla sajmonpiotr
    Posiadam działającą od trzech lat "amerykankę", wykorzystałem przednią piastę od Mercedesa Busa średnica tarcz hamulcowych 278mm użyłem dwóch tarcz podtoczonych dla uzyskania "rantu" ok 1,5mm które zabezpieczają magnesy przed działaniem siły odśrodkowej, następnie klejone 'kropelką" na szablonie ze sklejki i zalane epidianem. Na każdej tarczy znajduje się 24sztuki magnesów 40*15*6 N35. cewki sztuk 18 /po 6szt. na fazę nawinięte są podwójnym drutem Fi 1mm po około 6,5mb każda, ok 42zwojów, rezystancja cewek jednej fazy /6 szt/ wynosi 0,45 ohma . W moim wypadku zastosowałem połączenie w trójkąt tak że oporność wypadkowa wynosi ok. 0.3 ohma odstęp pomiędzy magnesami 8mm. Przy 150 obr/min otrzymuję 14v po wyprostowaniu. Szczegółowe charakterystyki I, U, N ,n i sprawności mogę udostępnić.
  • #2994
    pacyfika
    Poziom 11  
    Do 06061947

    a takie ja mam jeszcze pytanie:

    Ile i do jakiej pojemności masz zmostkowane aku.?
    I jak rozwiązałeś problem ochrony aku przed przeładowaniem, masz jakiś regulator?
    Ile średnio uzuskujesz energi użytkowej?
  • #2995
    06061947
    Poziom 28  
    Witaj
    dwa razy 90Ah, przy osiągnięciu napięcia 13,8V akumlatory są odłączane od prędnicy prosty komparator na LM311 + tranzystor i przekażnik, Smigło dwułopatowe o średnicy 4m z przestawianym skokiem od regultora odśrodkowego. W spoczynku kąt natarcia końcówki łopaty ok. 30stopni Z=ok 2-3 /łatwy rozruch przy słabych wiatrach/ następnie przy 160-170 obr/min śmigło przestawia się w położenie "bojowe" /kąt natarcia końcówki łopaty ok 4stopni. Przy "zdjęciu" obciążenia prędkość obrotowa wzrasto o około 10-15%. Przy maksymalnym wietrze ok 20m/s prędkość obrotowa praktycznie się nie zmienia 180 obr/min. niestety układ mo jedną wadę dość poważną gdyż płaty ustawiają się coraz bardziej prostopadle do wiatru, a więc wzrasta parcie. Używam głowicy od śmigłowca MI-2lub 5 /ogonowej/. Teraz pracuje nad śmigłem przestawialnym bazującym na tylnych piastach od Malucha. O uzyskiwanej energii trudno mi jest powiedzieć bo ustrojstwo zlokalizowane jest na działce /niezelektryfikowanej/ 10km na zachód od Tarczyna, i nie przebywam tam na razie ciągle, jak tam jestem to na braki energii nie narzekam . z pomiarów wynika że przy 4m/s otrzymuję około 90-120wat energii netto, to znaczy po uwzględnieniu sprawmości aku i falownika. To by było na tyle

    Dodano po 2 [godziny] 37 [minuty]:

    Uzupełnienie dla Pacyfika
    Płaty liczone programem WIATRAK profil Clark Y znamionowy TSR 8, Laminowane w formie dzielonej Poliester 300 /posiada atest fiński do zastosowania w konstrukcji płatów el. wiatrowych/ ok 12PLN za kilogram wypełniacz kostka balsy 3/4 cala m2 ok 80PLN i oczywiście mata szklona ok. 4,5PLN za m2. w sumie ok 8kg żywicy 12m2 maty, wszystko kupione w sklepie internetowym.
    Przepraszam za ewentualne nieścisłości ale piszę z głowy "czyli zniczego" było to dość dawno.
  • #2996
    pacyfika
    Poziom 11  
    Dzięki bardzo.

    Staram się zbierać wszystkie konkretne informacje.
    Na pw. zadałem kilka pytań żeby nie zaśmiecać forum.

    Dziękuję. pacyfika.
  • #2997
    wasia
    Poziom 16  
    forestx napisał:
    Sprawa polega na tym, że moje wynalazki powstawały parę lat temu, podstawowym błędem było to, że wtedy jeszcze elektrody nie znałem.
    http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=Grafika:UETP_M4_Slajd24.png - zobacz schemat, jest to jeden układ scalony i do tego trzeba dołożyć dwa potencjometry - jeden zamiast R2, R3, i drugi do ustalenia U2.


    Jest to prosty i skuteczny układ , sam coś takiego mam zamiar zrobić .

    Polecam do tego celu scalak LM723 - oprócz wzmacniacza operacyjnego posiada jeszcze wyprowadzone napięcie stabilizowane 7,15V i wbudowany tranzystor wyjsciowy , którym można sterować np. przekaźnik lub tranzystor mocy.

    P.S . Podoba mi się pomysł kolegi ZGG z wykorzystaniem oryginalnego regulatora do załączania obciążenia.
  • #2998
    kamil_Ziomek
    Poziom 20  
    Ja bym sie dolaczyl do wczesniejszej prosby kolegi o rysunek technichny na ktorym beda łopatki wiatraka.(jesli by ktos dal prowizje to nie za duza)

    Z gory dzienki.
  • #2999
    Edek45
    Poziom 28  
    Witam wszystkich,mój wiatraczek działa juz od soboty,przez sobotę i niedzielę i dzisiaj też ,wiatr szalał,kręcił z południa na zachód i z północy na południe(mniej więcej)
    Nie jest to za dobre, bo przy nagłej zmianie kierunku wiatru,śmigło nie nadąża za kierunkiem wiatru
    Gdy miałem ster sztywny,nie było problemu,teraz wiatrak składa się i rozkłada
    Muszę jeszcze dopracować niektóre rzeczy jak np. obciążnik
    Na razie to ładuję drogocenne ampery w kwas w dosłownym tego słowa znaczeniu,akumulator który posiadam(180ah)ma uszkodzoną jedną celę i nie ma pojemności,ampery przyjmuje od 5 do 25,ale trzyma około godziny przy obciążeniu 150W
    Życzę wszystkim właścicielom wiatraków,wiatru z jednego kierunku(w moim przypadku z zachodu)
    Pozdrawiam