Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Elektrownia Wiatrowa budowa domowym sposobem cz.1 (Archiwum)

dzik6 17 Mar 2007 18:15 5046980 12804
Optex
  • #3931
    dzik6
    Level 14  
    witam grzałki można kupić na 12 v i 24 a jak na zamówienie to i na inne napięcie z tym nie ma problemu
  • Optex
  • #3932
    niebo7
    Level 2  
    szkoda tylko bo na 12v potrzeba kable jak do rozrusznika
    a straty pradu spore na kilku metrach kabla.
  • #3933
    Willy63
    Level 11  
    Witam !
    Bardzo interesuje mnie budowa elektrowni wiatrowej...
    Przewinąłem silnik od pralki "Franii". Jest tam 6 sekcji po 50 zwoi w każdej.
    Proszę pomóżcie...jak połączyć końce tak, aby sumować napięcie...z góry dziękuje za informacje.
    PS.Wdzięczny byłbym za schemat...:|
  • #3934
    rolnik123
    Level 12  
    straty mocy i straty mocy. bojler 120L na grzałce 2KW grzeje się 2-4 godziny. grzałka 300-500 chodząca non stop powinna zrobić swoje.
  • #3936
    Jerzy Węglorz
    Level 39  
    To jest przełącznik, który przełącza 2 uzwojenia stojana z połączenia szeregowego - przy niskich obrotach, - na połączenie równoległe, przy wysokich obrotach.
    Alternator z trwałymi magnesami (permanent magnets) nie ma możliwości regulacji napięciem wzbudzenia, bo wzbudzenie jest stałe.
  • #3937
    Władysław 1
    Level 11  
    Witam! Zaciekawiło mnie to rozwiązanie ze skrzynią biegów od WSK-125 bo co ze sprawnością tego rozwiązania ? Tracimy cenną energie wytworzoną przez wysokosprawny generator ? Przypuszczam że, stosujemy samą skrzynie biegów bez łańcucha ? Bo z przekładnią łańcuchową to tragedia sprawnościowa . Ale czy wystarczy przełożenie samej skrzyni biegów ?
  • #3938
    Jerzy Węglorz
    Level 39  
    Sprawa sprawności generatora: im wyższe obroty, tym wyższa sprawność (porównaj w odpowiednich tabelkach!), tu jest link:
    http://www.komel.katowice.pl/ZRODLA/cennik.pdf
    Zarówno skrzynia biegów, jak i przekładnia łańcuchowa w WSK125 przenosi tą samą moc, to jest ok. 7KM czyli 5kW. Ta przekładnia gabarytowo jest znacznie mniejsza i lżejsza od generatora na taką samą moc nawet przy 1500 obr/min, nie mówiąc o 300 obr/min. Zakres normalnej pracy tej przekładni, to 1000 - 6000 obr/min (zakres obrotów silnika), więc pokrywa się z rozsądnym zakresem pracy generatora.
    Nie jest problemem znalezienie na złomie większej przekładni (skrzyni biegów), np. od Jawy 250 (12kW) czy malucha (18kW), a nawet Skody 105 (30kW). Żadna z tych przekładni nie jest kosztowna, a wszystkie są skonstruowane z rozsądną sprawnością (90%?).
    Jeżeli podniesienie obrotów generatora przy użyciu przekładni, która stanowiąc ułamek kosztu i ciężaru generatora, narusza jakąś ideę "czystości" konstrukcji, to może bilans ogólny powinien wskazywać jednak na zasadność takiego rozwiązania? Jeżeli porównamy ciężar generatora na 1500 obr/min (7,5kW - sprawność 94% - waga 60kG) z generatorem na 250 obr/min (7kW - sprawność 85,8% - waga 260kG), to sprawa jest chyba jasna? Nie tylko zysk na ciężarze, ale również na sprawności!
  • Optex
  • #3939
    _Klark
    Level 15  
    Witam
    Jestem nowy na temacie. Zbudowałem generaor 3 fazowy z magnesami stałymi z silnika od pralki i chce go wykorzystać tylko do grzania wody. Czy ktoś napotkał praktyczne rozwiązanie regulacji obciążenia w zależności od obrotów? Otóż chciałbym 3 grzałki połączone w gwiazdę sterować porzez triaki w sposób płynny w zależności od obrotów. Wiatr słabnie obciążenie spada, wiatr dmucha obciążenie rośnie, aż do mocy max. Przeglądałem forum pod tym kontem, lecz nieskutecznie. Czy ktoś ma doświadczenie w tym temacie, lub mógłby mnie naprowadzić na link?
    pozdrawiam _Klark
  • #3940
    Jerzy Węglorz
    Level 39  
    A po co chcesz regulować to grzanie? Wiatr jest - to grzeje, wiatru nie ma - to nie grzeje. Najwyżej możesz pomyśleć o odłączaniu grzania, jak temperatura wody w zbiorniku osiągnie np. 90 stopni.

    Ile watów miał ten silnik jako oryginał? I jakie były jego oryginalne obroty? Jakie obroty ma mieć teraz? Czy zmieniła się ilość par biegunów? Jakiej wielkości jest wiatrak?
  • #3941
    06061947
    Level 28  
    Widziałem taki regulator na triakach. Był zastosowany w 3-Faz aternatorze autobusowym prod. byłej Jugosławi bodajże firmy ISKRA. Alternator ten zbudowany był /wzbudzany/ od magnesów stałych. Układ był opisany w wydanej w ubiegłym wieku książce /dość grubej pod tyt. Elektronika samochodowa / za tytuł głowy nie dam. Powinienem gdzieś to odnaleść.
  • #3942
    _Klark
    Level 15  
    Dziękuję, silnik ma ok 300w od pralki automatycznej chyba 8 par biegunów , średnica 2 m , wszystko w fazie experymentu . Problem polega na tym, że po ustaniu wiatru wiatrak ma problem ze startem gdy jest obciążony, po odłączeniu obciążenia zbiera sie na obroty łatwo. Ponieważ wiatry u nas słabe, więc chcę wykorzystać każdy jego podmuch.

    _Klark
  • #3943
    ZGG
    Level 27  
    Do klark. poszukaj na stronach o regulatorach spawarek. kiedys pisałem o tym ale przeleciało to mimo uszu.Sa 3 faz reg na U2008 Lub na U209. z triakamiBta41--600Zamiast potenciometru nalezy podłączyc prosty układ. Tu na tych stronach znajdziesz opisy i linki do tych reg. Tych stron niejest durzo. To poszukaj.https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=3690679&sid=3d2f3a95550d7e251ee2716f27d4b0e6#3690679
  • #3944
    Jerzy Węglorz
    Level 39  
    _Klark,
    Wystarczy stycznik włączony na którekolwiek uzwojenie. Stycznik pobiera mały prąd więc nie ma problemu ze startem, jak tylko stycznik chwyci - masz 3 styki, czyli włączasz wszystkie 3 fazy na obciążenie, ale wiatrak już się kręci. Jak obroty spadną, napięcie spadnie poniżej napięcia trzymania stycznika i wszystko sie rozłącza. To tańsze, prostsze i bardziej niezawodne, niż jakakolwiek kombinacja z tyrystorami (a raczej triakami).
    Doregulowanie progu załączania może być np. szeregowym oporem dodanym do cewki stycznika, a stycznik może być na jakieś niższe napięcie, np. 24V.

    Wiatrak 2m teoretycznie może dać nawet 400 - 600W, ale przy wietrze 10m/sek. Silnik jeżeli miał 300W przy 2 parach biegunów (1500 obr/min) to po przewinieciu na 8 par biegunów (obroty = 375/min) jego moc będzie 4 razy niższa.
    Zobacz ten link:
    http://www.komel.katowice.pl/jachtowe.html
  • #3945
    06061947
    Level 28  
    Całkowicie zgadzam się z Kol. Jerzym Węglorzem, wyższość układu przekładnia-alternator jest nieporównywalna z "amerykankami". a rzekome skomplikowanie takiej konstrukcji jest pozorne w stosunku do uzyskanych efektów końcowych.
    Wykonałem ok. pięciu różnych "amerykanek"w ciągu ostatnich 7-lat, gdy literatura była dostępna jeszcze tylko na stronach anglojęzycznych. Nie będę powtarzał wywodów wielokrotnie powtarzanych przez Kol. Jerzego "amarykankę " gubi rezystancja jej uzwojeń. prosty przykład mamy uzwojenia połączone w gwiazde rezystancja 0,9ohm /mój konkretny przypadek drut Fi 1,4mm dł drutu na jedną fazę ok 38mb/ napięci ładowania akku 24V, napięcie prądnicy na biegu jałowym przy 150obr/min 44V mamy 44-24=20/0,9=22,22Ampera
    a teraz 22,22X 24=533,3W, oraz 44X22,22=977,68Wata , a więc sprawność tego urządzenia 533,3/977,7 =0,54
    a teraz drugi przypadek: łączymy uzwojenia w trójkąt i stosujemy przełożenie zwiększające obroty 1:1,73 /w celu przejrzystości obliczeń/
    Zakładamy taką samą moc odbieraną netto czyli ok 533Wat czyli prąd jak wyżej 22,22A , ale moc brutto wynosi tylko 22,22X0,3= 6,66V +24V=30,66V X 22,22A=681,2Wata stąd sprawność 0,783
    Jak to sią ma do strat w przekładn ?????? a pasek zębaty z parą kół od rozrządu to nie majątek, ani specjalne utrudnienie konstrukcyjne.
    Poprostu uważam że w Polsce nie możemy liczyć na średnią prędkość 12m/s tylko raczej na 4m/s, pozwalanie sobie jeszcze na puszczenie połowy tej energii na grzanie strumienia powietrza poza śmigłem. Przykład wychwalana przez niektórych Kolegów NIRVANA gdzie przy elementarnej znajomości prawa Ohma wynika ż przy 4kW, 3kW odłożą się w uzwojeniach i efekt jest taki jaki jest.
    Nie neguję zalet "amerykanek" bez przekładni, ale do poziomu 50-150Wat , czyli działka lub przyczepa campingowa, akku 60Ah, telewizorek i oświetlenie energooszczędne.
    PS jedną sobie zostawiem aby się na niej wyżyć za straconą kasę i czas !!!
    Przepraszam za trucie i zaśmiecanie FORUM ale proszę wybaczyć STAREMU.
  • #3946
    tmko
    Level 16  
    dzięki za pomocne odpowiedzi ale bardziej zprecyzuje moje plany posiadam już maszt 14m z obrotową wieżą ,przekładnie zastosowałem od robura(tylni most) skrzydła o profilu RAF rozpiętość 8m bazuje na dokumentacji (przydomowej siłowni wiatrowej )narazie całość jest w kawałkach czeka na montarz. Przy budowie prądnicy nie upieram się przy napięciu 230v , do celów grzewczych to znaczy c.o domek 100m , przy niedoborach wiatru tradycyjny kocioł , nadmiar energji magazynować w akumulatorach ciepła ,dlatego prosze o porady jak wykonać taką prądnice czy stojan z silnika 11kw niejest zamały ?
  • #3947
    Jerzy Węglorz
    Level 39  
    Wiatrak 8m może dać ok. 10kW przy wietrze 10m/sek (skrajni optymiści twierdzą, że więcej ...). Jeżeli Twoja prądnica będzie miała taką samą moc, jak silnik, z którego została zrobiona - to masz "na styk". Jeżeli jednak dasz przekładnię podwyższającą obroty powyżej tego, co miał silnik, to z tej samej prądnicy "wyciśniesz" większą moc, niż z silnika.
    Możemy oszacować: pradnica ma pracować przy 1500 obr/min, a śmigło robi 30 obr/min, więc przełożenie powinno być 50:1, to wymaga przekładni nie mniejszej, niż 2-stopniowej (w każdym stopniu x 7) lub 3 stopniowej (w każdym stopniu x 3,68)
    Nie wiem, jakie jest przełożenie w tylnym moście z Robura, ale gabarytowo chyba jest kilkakrotnie za duży do tej mocy.
    Skrzynia biegów nawet z "malucha" (23kM) ma zapas w stosunku do tej mocy (11kW=15KM), a może dawać mniejsze opory ruchu, zwłaszcza, że tylny most to jest przekładnią kątową i ma mniejszą sprawność niż przekładnia prosta.
  • #3948
    _Klark
    Level 15  
    :arrow:ZGG w moim przypadku napięcie na wyjściu wacha się od kilku woltów do 200V a częstotlowość od kilku Hz do 100 Hz, a w podanych regulatorach napięcie zasilania i częstotliwość jest stała, no i jeszcze jak to sprzęgnąć z ewentualnycm tachometrem? Zaznaczam że się nie znam, mam tylko pytania.
    :arrow:Jerzy Węglorz tak, o stycznikach myślałem ,stycznik 1 załączy np. przy 20V a gdy napięcie wzrośnie na nim do 200V? , myśle też że warto spróbować ze sterowaniem elektronicznym gdyby uklad nie był zbyt spomplikowany , może zamontować jedną grzałkę np 1000W za prostownikiem i do tego płynna regulację?. Nie wiem jak wówczas ze stratami na tyrystorze i diodach ? Jedna grzałka prawdę mówiąc bardziej by mi odpowiadała, mniej przeróbek w bojlerze.

    Może ktoś już miał taki problem?
  • #3949
    Jerzy Węglorz
    Level 39  
    Dla grzania częstotliwość nie ma znaczenia, jeżeli tylko dasz grzałkę, która wytrzyma najwyższe napięcie, to regulacja "w dół" nie jest potrzebna - może się przydać najwyżej odłączenie zasilania.
    Po co Ci sterowanie elektroniczne? Jeżeli prądnica daje Ci np. 50V, to sterowaniem elektronicznym nie przerobisz tego na 220V - bo i po co? Zwłaszcza, że jeżeli masz niskie napięcie, to i też masz małą moc do dyspozycji - np. 50W, zamiast 400W.
    Twój wiatrak z prądnicą nie da Ci 1000W, a chcesz dać taka grzałkę?
    Dlaczego chcesz zasilać grzałkę prądem stałym? Chcesz, żeby prostownik i jeszcze "coś po drodze" też się grzało?

    Pamietaj o "złotej" regule: wytrzymałość najmocniejszego łańcucha jest tylko taka, jak jego najsłabszego ogniwa. Co jest u Ciebie "najsłabszym ogniwem"? Wiatrak? Pradnica? Grzałka? Bojler? Bojler 80 litrów jest w stanie zgromadzić energię ok. 8kWh. Po to, żeby go nagrzać, twój wiatrak powinien pracować ok. 20 godzin bez przerwy, ze stałą mocą ok. 400W (jeśli tyle da prądnica!) - czyli tyle czasu musi wiać conajmniej 10m/sek = 36km/godz.
  • #3950
    ZGG
    Level 27  
    Jeżeli macie problemy z zasilaniem cewki stycznika to ja widziałem w szereg z cewką połaczony dławik od swietlowki. I wtedy wraz ze wzrostem napiecia [oraz częstotliwosci] rosnie dławienie. I nie tak przepala cewkę w styczniku. nalezy tylko dobrac moc dławika.
  • #3951
    _Klark
    Level 15  
    do Jerzy Węglorz "Dla grzania częstotliwość nie ma znaczenia, jeżeli tylko dasz grzałkę, która wytrzyma najwyższe napięcie, to regulacja "w dół" nie jest potrzebna" o niczym takim nie piszę
    "Po co Ci sterowanie elektroniczne? Jeżeli prądnica daje Ci np. 50V, to sterowaniem elektronicznym nie przerobisz tego na 220V " o tym też nie piszę.

    Bardzo dziękuję za zaangażowanie bardzo mi pomogłeś . a o "złotej " regule będę pamiętał.
    _Klark
  • #3952
    wmalczewski
    Level 15  
    Zwróćcie uwagę jak się zmienia moc grzałki w zależności od napięcia.
    Rozpatrując moc grzałki 1000W przy 200V opór jej wynosi 40R(omów), a prądu pobiera 5A.
    Grzałka ta przy 100V pobierze prądu 2,5A-moc jej spadnie do 250W.
    Przy 40 V pobór prądu 1A-moc 40W.
    Uważam, że do napięcia 200V, moc grzałki reguluje wysokość napięca ,powyżej należało by dołączać dodatkową grzałkę jeżeli pozwala na to wydajność prądnicy,lub ograniczać jej obroty .
  • #3953
    _Klark
    Level 15  
    do ZGG : na stykach pomocniczych przekaźnika można zrobić samotrzymanie, ale z cewką dławika też spróbuję.
    do wmalczewski : problem jest w tym że nawet przy małych obrotach i co za tym idzie małym napięciu i małej mocy jaka się wydzieli na grzałce wiatrak ciężko się zbiera na obroty od "0"i tak dusi się , gdy tylko na chwilkę zdejmę obciążenie natychmiast wchodzi na obroty.Myślę że mocna grzałka spokojnie go zatrzyma ale z tym jeszcze nie ma problemu. Może jeszcze popracuję nad śmigłem.
  • #3954
    Jerzy Węglorz
    Level 39  
    Nie musisz robić samopodtrzymania na stykach pomocniczych, dajesz tylko cewkę na zasilanie z wiatraka: jeżeli napiecie jest za niskie, to nie złapie, a jak złapie - to dopóki napięcie jest powyżej minimum - to trzyma.
  • #3955
    archi25
    Level 12  
    Jaką grubością kabla przetransportować 12 v na 20 metrów ???
  • #3956
    tmko
    Level 16  
    przekładnia kontowa z robura prosta konstrukcja solidna oś z piastą szpilki gotowe do przymocowania piasty wirnika ale żeczywiście przekładnia mała 1do5 dobry pomysł z przekładnią samochodową ale mocowanie wirnika trzeba robić solidne , a co z uzwojeniem tego stojanu czy mam wzorować się na alternatorze trófazowym plus mostki prostownicze
  • #3957
    Jerzy Węglorz
    Level 39  
    Prostownik jest potrzebny tylko wtedy, jeżeli chcesz ładowac akumulator. Do celów grzejnych możesz uzywać prądu zmiennego o dowolnej częstotliwości, i jakimkolwiek napięciu od 0 do tego, które wytrzyma grzałka, żadna regulacja nie jest potrzebna, najwyżej jako zabezpieczenie wyłącznik termiczny, gdyby wiało długo i intensywnie tak, że woda w bojlerze miała by się zagotować.
  • #3958
    archi25
    Level 12  
    Jaką grubością kabla przetransportować 12 v na 20 metrów ???
    I czy grubość przewodu ma znaczenie przy ładowaniu alternatorem akumulatorów ?
    Mam przy elektrowni 2 x 1.5 przewód w odlegółości 20 m od aku i coś mi nie ładuje.
  • #3959
    Jerzy Węglorz
    Level 39  
    Dla kabli "luzem leżących" jako maksymalną gęstość prądu przyjmuje się 15A/mm² dla miedzi.
    Grubość kabli ma znaczenie, 1m kabla o przekroju 1mm² ma oporność 0,017Ω, więc 10m to jest 0,17Ω.
    U Ciebie: 2x20m i przekrój 1,5mm², to jest oporność 0,45Ω. Jeżeli tym kablem leci 5A, to spadek napięcia jest 2,25V, czyli na akumulatorze jest o 2,25V mniej, niż na prądnicy, a więc z ładowaniem kiepsko.
  • #3960
    archi25
    Level 12  
    Czyli jaki kabel mam zastosować, bo nie bardzo rozumiem. I dzięki za pomoc