Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sonel PAT 86Sonel PAT 86
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektrownia Wiatrowa budowa domowym sposobem cz.1 (Archiwum)

dzik6 19 Lip 2007 11:49 4947158 12804
  • #5161
    ZGG
    Poziom 27  
    Wiatrak 525 podał stronę Alegro z ofertą prądnicy. Zajrzałem tam. I owszem fajnie to wygląda. A szczegulnie te 2200złote.Tyle chcą za zwykły silnik z wirnikiem na magnesy stałe.Niewiadomo nawet jakiej jakosci są tam magnesy. W polase też produkuje się neodymy. Niestety nie NDFEB. tylko takie zwykłe czarne. Wyglądają jak ferrytowe. A cena straszna. Trochę od nich silniejsze. Komel też podobno zamawia magnesy w szwecji. Prawda niestety jest taka że te chińskie NDFEB są najsilniejsze. Tyle już pisałem na temat przeróbek silników na prądnice. Że chyba każdy rozsądnie myslący potrafiłby to sam zrobić. O wiele taniej.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Czytam i czytam --na kturych stronach jest prądnica od pralki. Napisał kapiki. Otuż było kilka. Najlepiej ci będzie jak wszystkie przeczytasz. Pewnie masz stałe łącze do internetu. Nie takie jak ja tylko na impulsy. Ze muszę siedzieć w nocy .Bo jest taniej, i szybciej cieknie. Od czytania czegoś się zawsze nauczysz. Lenistwo straszne.Do klaus 27. Automat. od samochodu. Ciekawy pomysł. Ale mnie zainteresowało coś innego. Znalazłemkiedyś na złomie od rozwalonego automatu. Kawałek. I wiecie co. Jaka piękna przekładnia planetarna. na łożyskach igłowych. Dwustopniowa. I to jest wynalazek na miarę epoki. Kręciła się bardzo lekko. A mocne to. Nalać tylko dobrego oleju ATF LUb Innego. O dobrych własciwościach.Żeby zimą nie gęstniał, i przekładnia na wieki.
  • Sonel PAT 86Sonel PAT 86
  • #5162
    arek59
    Poziom 29  
    Ja mam elektrownie wiatrową własnej roboty. Śmidła wykorzystałem z wycinki (blachy) z wzmocnieniami średnica 3,7m, prądnice z skutera elektrycznego 36V, 300W, pzekładnia z łańcuch z motorowera i koła zębate z kombajnu i stosunek przełożenia ma 10 do 1 (wiatrak ma większe koło zębate o 10 razy od koła zębatego prądnicy), z dwóch akumlatorów po 12V 50Ah + dwa rezerwowe i przetwornicy 12V DC na 220V AC 500W. Maszt ma obracany pod wiatr, a słup wykorzystany z rury wodociągowej o wys 5,5m. Wiatr obraca prądnice z czego przekładnia przyśpiesza obroty prądnicy i po kablach idzie przez mostek gretza 35A 400V i bezpiecznik 2*15A ładując akumlatory, z akumlatorów idzie do przetwornicy 500W (transformatorowa własnej roboty) i zasila chałupke. Najlepsze efekty mam podczas burzy bo ładnie ładuje (raz to śmidło wyleciało) Te 500W jest wyliczone tak żeby chałupkę całą noc oświetlało (mam jeszcze na mocy czyli 1000W tylko wtedy kiedy wiatr dobrze obraca prądnice). Prądnica jest 36V (dlatego że liczę spadki napięć po przewodach i ma lepsze ładowanie). Wiatrak prawie czały czas się obraca i ma smarowanie pompeczką (wszystkie elementy obracające się są smarowane codziennie lub drugi dzień albo trzeci, specjalnymi cienkimi przewodami i wciskam w to smarownicą).
  • #5163
    wiatrakowiec
    Poziom 13  
    Witam wszystkich entuzjastow. Przepraszam wszystkich ,niemogę odczytać poczty,moja znajomość ;kompa;jest bliska 0. Dzieći niema w domu- katastrofa, niemogę się zalogować. Żeby to było proste jak mechanika nie było by problemu. Do ZGG zobacz zdjęcie prądnicy . Gdy odczytam pocztę ,będę wiedział oco pytacie. Gdy zdejmą mi gips z ręki wejdę na wierze izrobię lepsze zdjęcie mechanizmu nastawiania łopat. Pozdrawiam.
  • #5164
    wiatrak525
    Poziom 14  
    do arek59
    z twojego opisu wiatrak i układu ładowania wynika,że prąd płynący do akumulatora jest kierowany poprzez mostek diód prostowniczych. Wcześniej pisałeś, że użyłeś jako prądnicy silnika od skutera elektrycznego.
    Czy te diody są konieczne? może ja czegoś nie rozumię? Jeśli możesz wstaw zdjęcia, zawsze to daje pełny obraz.
    Powodzenia
  • #5165
    arek59
    Poziom 29  
    Diody są potrzebne bo prąd ładowany z prądnicy ma płynąc w jedną strone i uzupełniać akumlatory. Bez diod akumlatory się wcale nie ładuje tylko rozładujwuje się a prądnica się kręci nawet bez wiatru tak jak w skuterze napędza akumlator prądnice. Chyba wiesz że prostownik z sieci do ładowania akumlatorów musi mieć diody bo inaczej się nie naładuje i tak samo w mojej elektrowni.:D

    Dodano po 3 [godziny] 9 [minuty]:

    Oto mój schemat elektryczny całej elektrowni.
  • #5167
    greenpeace
    Poziom 23  
    arek59: Filmik w 3gp da się wrzucić bez problemów - trzeba tylko zmienić rozszerzenie na txt albo avi i poinformować o takim fakcie kolegów z forum by mogli potem znów zmienić rozszerzenie na gp3. Albo wrzucić na imageshack.
    A co do Twojego schematu... Do czego ten kondensator 4700u/50V?
  • Sonel PAT 86Sonel PAT 86
  • #5168
    ZGG
    Poziom 27  
    Do arek 59. Czy ten silniczek. od skutera nie jest czsem na prąd stały?? posiada pewnie komutator klatkowy. Czyba żeby zo sterowania mocy w skuterze miał falownik. Wtedy mógłby byc 3 fazowy. Ale w najtańszych maszynkach tego się nie robi. W takim razie jeżeli miałbyś silnik prądu stałego. To taki silnik jako prądnica też da prąd stały. Poco więc ten moctek gretza.?? Zeby prąd nie wracał do akumulatorów wystarczy tylko jedna dioda. odpowiedniej mocy. Podłądcona wkierunku przewodzenia.np; 30--40 Amper. A śmigło masz 3,7 metra. Ale pewnie 3 łopatki --Jakie szerokie.? A gdzie mam zobaczyć to zdjęcie prądnicy.?Łańcuchy są dobre ale trzeba je smarować. Chyba żeby miały szczelna skrzynkę.I chodziły w oleju.Kondensator. Może być. Ale chyba tylko od zakłuceń. Bo akumulator to największy kondensator.Po nim żadnych tętnień już miema.Zato od zakłucen lepszy jest kondensator foliowy [styroflex miflex.] Jak też dławik na plusie i minusie przy wyjściu z prądnicy.Do wiatrakowiec. A gdzie mam zobaczyć to zdjęcie prądnicy.?
  • #5169
    wiatrak525
    Poziom 14  
    do arek 59.
    Wiem do czego są diody. Ale u ciebie jedna wystarczy, tak jak napisał ZGG.
    Pozdrawiam
  • #5170
    amedo
    Poziom 11  
    Cześć,

    Mam Alternator od VW Touarega (Cayenne) 190A 14,5 V (2660W), chciałbym go napędzać trochę zmodyfikowanym wiatrakiem Savoniusa, a energię zastosować do ogrzania domu poprzez grzałki zamontowane w instalacji CO.
    Jestem zielony ale bardzo uparty. Wiem że będę musiał zastosować sporą przekładnie bo wydaję mi się że 2660W uzyskam przy 2000 obr./min .
    Nie wiem jak będzie się kręcił mój wiatrak ale myślę że jakoś to rozwiążę.
    Napiszcie parę słów na temat idei zastosowania tego typu urządzenia.
    Amedo
  • #5171
    ZGG
    Poziom 27  
    Amedo.Jak jesteś zielony, ale uparty, to ciężkie schorzenie. Tak jak jesiotr1. Ale przy twojej współpracy da się ciebie z tego wyleczyć .Postępy w leczeniu zależą od tego , ile stron przeczytasz na tym forum.Są tutej dosyć dobrzy lekarze Może ci pomogą. Ale juz powaznie, to masz fajny alternator..Jak go nie zepsujesz. To będzie z niego niezła elektrownia..
  • #5172
    arek59
    Poziom 29  
    Kondensator słuzy jako filtr przeciwzakłuceniowy na które moze wpłynąc na zakłucenia przetwornicy w stanie nie obciązonym. Śmidło mam pięcio płatowe. Smarowanie ma wbudowane. Małem mostek gretza ze sobą w warsztacie to odrazu wykorzystałem niż czekać na zakup diody, bo dioda poszła podczas burzy. Po co przerabiać silnik na 3 fazowy jak to jest silnik prądu stałego z wbudowanymi magnesami trwałymi. Teraz jedno się przyznam!!! Była ostatnio w nocy z piątku na sobote burza z wyładowaniami i jakoś trzasło w sterte słomy o 0,5 kilometra u sąsiada, wyruszałem na pożar, a po chwili trzasło w wiatrak, aż się iskry obsypały. Rano patrze i podstawa i wiatrak zrobiła się szara, biała farba złuszczyła się chyba od temperatury. Już nigdy nie wyjde na dwór bo to strach na widok jak byłem ok 300 metrów od niej, oglądałem błyskawice i widziałem też kilka fajnych códów wyładowań. Chyba to już 7-8 trzaśnięcie w wiatrak w tym roku (raz dioda poszła chyba od przebicia, albo od uziemionego minusa). Zastanawiam się nad tym żeby złapać pioruna i zmagazynować, to przy odpowiednich przyrządach (przetwornic) bym zasilał ponad sto lat bez przerwy chałupę z tego pioruna. Jak bym zmagazynował to napewno dostał bym nogrode nobla i powstały by nowe elektrownie z piorunów. Zaczne wykonywać takie prace nad tym projektem.

    Dodano po 16 [minuty]:

    Czytałem tu przed chwilą teskst kolegi Amego. Niemożliwe zeby alternator dawał prawie 200A, tyle pobiera rozrusznik. Jaki ja widziałem dobry alternator to max 25A ładowania, a nie jakieś 200A, to przewody musiał byś mieć gróbe jak ręka, a alternator jak beczka, a nie jakieś trzy kilowy alternator. Niewiem czy to alternator z samochodu czy z czego, ale taki mocny, to niemożliwe, chyba że gumny napis.
  • #5173
    amedo
    Poziom 11  
    Dziękuje za odzew na mój post, Alternator ma oznaczenie na obudowie 14,5V 190 A pochodzi z Touareg lub Porsche Cayenne 4,5l Turbo, dodatkowo ma wbudowaną pompkę do chłodzenia go wodą. Wyprodukowała go firma Delphi w 2006 roku. Zaraz poszukam w necie takiego żebyście mi uwierzyli.

    Pozdrawiam,

    Dodano po 58 [minuty]:

    Tak chciałbym żeby wyglądał mój wiatraczek.
    http://img257.imageshack.us/img257/9672/obudowaiwirnik42pf0.jpg to jest obudowa, gdzie w środku znajduję się wał na którym będzie pracował wirnik mniej więcej taki:http://img512.imageshack.us/img512/5671/wirnikamedoet5.jpg

    Dzisiaj dowiedziałem się, najlepiej żeby miał proporcje 1:3, dlaczego ?
    Mój niestety nie ma takich proporcji (ma 2:3) czy to znaczy że nie zadziała ?
    Instalacja w mojej głowie składa się z 3 obręczy fi 320cm z profilu aluminium 40x20x2mm.
    16 rur lączacych 3 obrzeczę po osiem sztuk na poziom z rurki aluminium 30x2mm .
    Jeśli chodzi o wał to nie mam jeszcze pomysłu.
    Za to jeśli chodzi o S znajdujące się na wale to rurki alu fi 12x1mm wygiete w półokręgi fi 150 a na tym rozpięte PCV lub Plexi lub PP w ostateczności blacha aluminiowa.
    Na dole i u góry łożyska.
    Nie wiem z czego przekładnia, i czy muszę ją mieć.
    Alternator mam.
    Całość chcę ustawić na wolnostojącym garażu ok. 12 m od domu.
    Przewodami doprowadzić prąd do grzałki w małym zbiorniku wody podpiętym do rur od kaloryferów.
    Jeśli instalacja dogrzeje mi dom jesienią i wczesną wiosną to będę zadowolony.
    Pierwszy prąd chciałbym uzyskać na wiosnę.
    A teraz powiedźcie z czego mam się najpierw wyleczyć :)
    Inspiracja www.aerotecture.com[/url]
  • #5174
    R41
    Poziom 19  
    Witam wszystkich .Jestem na forum spory kawałek czasu,przeczytałem wszystko co było do przeczytania i przyznam że jest na tych stronach zawarta ogromna wiedza,tylko trzeba to chcieć przeczytać z uwagą.Ja tak zrobiłem i nie żałuje,bo w przeciwnym razie musiałbym nie jedną bibliotekę techniczną przeglądnąć i nie wiem czy dowiedział bym się wszystkiego.Nie którzy z różnych przyczyn odeszli z tego forum a szkoda bo wnosili do niego bardzo wiele.Szkoda mi EDEK45 że tak okrutnie przyroda go potraktowała, na początku tego roku,mnie też nie omineła i uszkodziła to i owo,wiem tylko jedno nie wolno jej lekceważyć.Jeśli chodzi o wiatraki nie jestem zwolennikiem mocowania łopat na sztywno i obciążenia wiatraka prądnicą przed rozbiegnięciem,jestem zwolennikiem ustawiania łopat do wiatru po przez ich skręcanie,wiem że to nie jest takie łatwe ale mym zdaniem konieczne.Załatwia to prawie stałe obroty na prądnicy no i przy silnych wiatrach wyprowadza śmigło z wiatru.Może kilka pytań do JESIOTR1 jeśli można.Złożyłem w kiedyś trzy stojany od pralki razem uzwoiłem ich i miał być z tego alternator teraz chciałbym stojan zastosować tak jak jest a dorobić do niego wirnik i włożyć magnesy stąd me pytanie co dalej.Dane stojana:Żłobków 36 otwór stojana 115 długość 116mm nawiniętych jest 18 cewek drutem 1,15-42 zwoje każda poskok co czwarty żłobek cewki podzielone są na trzy sekcie po 6 cewek,jedne końce sekcji połączone są razem i wyprowadzone na zewnątrz jako zero,każda sekcja końce ma wyprowadzone na zewnątrz,tak jak w alternatorze.Był bym zwolennikiem krótkich magnesów łatwiej uzyskać linie skrętu.czy frezować kanały pod magnesy albo bezpośrednio na walcu wirnika i ich kleić.Jakie muszą byc wymiarowo,i twym zdaniem czego można się spodziewać,Jeszcze jedno robię w tej chwili prądnicę amerykańca tarcze 400mm po 20 magnes€w na każdą tarczę,mam wątpliwości jakie użyć magnesy 45X25X12-N38 albo45X25X5-N38 wiem że chodzi o strumień magnetyczny o jego nasycenie ale te drugie sa tańsze prawie o połowę Pozdrawiam
  • #5176
    amedo
    Poziom 11  
    Witam , Alternator jest bardzo podobny ale ma małe różnice w obudowie, w poniedziałek zrobię zdjęcie całości i naklejki znamionowej,wkleję na forum, ten z dokumentu nie ma instalacji do chłodzenia wodą z mojego wystają dwa przyłącza do podłączenia wody (lub innego chłodziwa). Wczoraj znalazłem na ebay.de też 190A ale do Mercedesa i też bez chłodzenia. Mój jest podobny ale to nie do końca to.
    Pozdrawiam,
  • #5178
    R41
    Poziom 19  
    Witam ok to zmienia postać rzeczy dzięki

    Dodano po 2 [minuty]:

    A co byś powiedział o tym stojanie?
  • #5179
    ZGG
    Poziom 27  
    Do arek 59. Alternatory są na takie moce. Np w ameryce tiry mają instalację na 12 wolt.I 4 akumulatory. U nas niekture samochody małe chłodnie mają zasilanie własnie z alternatora. A obecnie najstarsze wersje alternatorów miały po 35 amper. W nowszych samochodach są juz alternatoryaż na 120 A. Oczywiście tyle prądu alternator daje tylko chwolę po zapaleniu. Gdy akumulator. Ma obniżone napięcie po zakręceniu rozrusznikiem. Ja niespotkałem alternatora chłodzonego płynem. Ale niekture japończyki maja zamontowane pąpki do wspomagania układu kierownicy.Do amedo. napisałeś że jesteś uparty. A wyleczenie z tego to był zart. Niechciałem cię wcale urazić.. Jednak zbyt wielki upór to juz schorzenie. Oczywiście te 12 wolt i takie moce to znowu powraca stary temat. Jakie przewody potrzebne do przesyłania tych amperów. Była już o tym mowa. poczytaj wcześniejsze posty. Do tego celu powinieneś mieć prądnicę na wysokie napięcie 110-220 wolt. Przy okazji mógłbyś zamontować fabryczne grzałki.
  • #5180
    amedo
    Poziom 11  
    To źle że mam taki alternator ?
    A grzałki na 220 nie mogę podłączyć pod ten alternator, nie rozgrzeje się od 14v ?
  • #5181
    arek59
    Poziom 29  
    Ja sę kupie taki alternator to będzie dawać ładowania. Ten silnik od skutera daje mi przy dobrym wietrze do 30A to alternator da mi z 150A. Zastanowie się nad kupnem alternatora.
  • #5182
    amedo
    Poziom 11  
    I będziesz 12 V przekazywał dalej czy zamienisz ten prąd na 220 V ?
  • #5183
    wiatrakowiec
    Poziom 13  
    Ta prądniczka ma 4 odczepy. Cewki nawiniente są różnymi wymiarami drutu,jak uzyskać jedno napięcie.Elektrownia Wiatrowa budowa domowym sposobem cz.1 (Archiwum)
  • #5184
    ZGG
    Poziom 27  
    Do armedo.To źle że mam taki alternator ?
    A grzałki na 220 nie mogę podłączyć pod ten alternator, nie rozgrzeje się od 14v ?---------- Poprubuj. Podłaczyć jakąś grzałkę 220wolt, pod akumulator samochodowy. i praktycznie dowiesz się jak ci się rozgrzeje.Praktyka jest najlepszym nauczycielem.Do Arek59.Zdaje się że pisałeś iz silnik od skutera był na 36 wolt. A alternator pewnie na 14. [czy mato chodzić bez fabrycznego regulatora?]. Pozatym alternator o którym jest tutaj mowa. Miał chyba moc 2660 watów. To pomyśl o nowym większym smigiełku.--Do R41. Złożyłeś 3 stojany. Uzwoiłeś. O czymś takim też myslałem. Ale to nawijanie mi się niepodoba. Jeśli twierdzisz że jesteś tutaj od dawna ,to pisałem już kilka razy że nawijac należy tak jak w alternatorze. Tam też jest 36 zżobków. I winięte cewki co 3 nabiegunniki.[ Zobacz jak winięty jest alternator, i potem co ty zrobiłeś.] W środku cewek pozostają 2 puste rowki.na pozostałe 2 fazy. A teraz policz ilość nabiegunników w wirniku alternatora. [12] Otuż raz jeszcze 36.Podziel na 3 [fazy] to masz 12, a skąd u ciebie 18. Pewnie zapatrzyłeś się na amerykańca. Amerykaniec to co innego. Tam układają 3 fazy obok siebie. A cewki powinny zachodzić na siebie. Tak więc żeby uzyskać równe rozłożenie 3 faz dają rużną ilośc magnesów niż cewek w jednej fazie. Ktoś mnie pouczył nawet że taka jest matematyka. I inaczej nie mozna.A ja mam swoje zdanie >sprawdziłem praktycznie.Że ile jest biegunów w stojanie ,tyle ma być na wirniku. Poco kilka magnesów ma pracować w przeciw fazie.Ieszcze jedno. Pytasz o magnesy do amerykana. Jaki mocny strumień pola magnetycznego zastosujesz ,tyle amperków uzyskasz. Jak chcesz oszczędzić na magnesach. Musisz makszymalnie zmniejszyć odległość pomiędzy tarczami. pooglądaj dokładnie jak ktoś nawinał silnik od pralki.Podawano ci tę stronę.Gdzie to jest.
  • #5185
    amedo
    Poziom 11  
    Napiszcie mi proszę co sądzicie o moim projekcie, wymiary. Rodzaj materiałów jaki chcę zastosować, jak oceniacie moc takiej instalacji. Nigdzie nie mogę znaleźć kalkulatora mocy dla tego typu wirnika. Cały czas ciekawi mnie problem alternatora, i albo wchodzi w grę przerobienie go, albo transformator ?
    Bo w innym przypadku nie znajdę nigdzie przewodu którym popłynie prąd.
    Ale wyczytałem z forum że najważniejszy jest wiatrak a później się dobiera alternator więc proszę wypowiedzcie się jakkolwiek o mojej wizji.

    Pozdrawiam,
  • #5186
    luttelmann
    Poziom 12  
    Panie i Panowie, błagam, zwróćcie uwagę na fakt, ze usiłujecie pisać w języku polskim. Niektórzy z tragicznym skutkiem! Części wywodów można odszyfrować wyłącznie w kontekście zdań, które autorom przez przypadek "wyszły" w miarę po polsku. Piszę o tym, ponieważ mam silne wrażenie, że niechlujstwo w tej pozornie nieważnej dziedzinie jest świadectwem niechlujstwa w myśleniu, porozumiewaniu się itd. Ma to też - tak mi sie wydaje - znaczenie w praktycznej realizacji naszych konstrukcji. Mam też wrażenie, że lekceważenie zasad pisowni niektórzy traktują jako demonstrację "luzactwa" i "szpanu" - zapewniam, robi to (taki luz i szpan), na normalnych ludziach, takie wrażenie jak smarki wiszące pod nosem i brudne paznokcie.
    Oczywiście moje uwagi nie dotyczą wszystkich autorów postów, ale sami (ci, którzy łyknęli trochę j.polskiego w szkole) widzicie....
    Pozdrawiam wszystkich
  • #5187
    ja_genius
    Poziom 17  
    luttelmann napisał:
    Panie i Panowie, błagam, zwróćcie uwagę na fakt, ze usiłujecie pisać w języku polskim. Niektórzy z tragicznym skutkiem! Części wywodów można odszyfrować wyłącznie w kontekście zdań, które autorom przez przypadek "wyszły" w miarę po polsku. Piszę o tym, ponieważ mam silne ...

    Popieram w całej rozciągłości. Zbyt często brakuje jednak tego "usiłowania". Rozumiem zdarzające się literówki lub nawet błędy, ale "luzactwa" językowego nie popieram. Stosujmy się do notatki obok okienka korespondencyjnego:
    Rady:
    - dbaj o styl swojej wypowiedzi
    - nie popełniaj błędów
    - nie zaniżaj poziomu elektroda.pl
    Dziękujemy
  • #5188
    miszko
    Poziom 14  
    amedo, sam jestem na etapie budowania wiatraka 3 płatowego lub Savoniusa.

    Robiłem już małe przeliczenia, mam projekty wiatraka 3 płatowego oraz parę informacji na temat Savoniusa jak również jego rysunki. Poczytaj lub poszukaj moich postów parę stron wcześniej, a dokładniej odpowiedzi użytkownika ja_genius.

    Podał on na forum najbardziej optymalną wersje Savoniusa która ma największą sprawność. "Skrzydło" czy jak to nazwać, nie jest półkoliste tylko od połowy płaskie. Sam zobaczysz po fotkach.
    Dałem nawet link do nagrania video na YouTube.

    Co do grzałki i jeszcze o wiatraku. Savonius jest dobry na małe wiatry. Pracuje przy niedużych wiatrach, jest cichy i faaajnie wygląda gdy pracuje.
    Jednak nie jest to wysokoobrotowym "wiatraczek", a do napędzania alternatora raczej potrzebny będzie mocny i dosyć szybki wiatrak. Moim zdaniem dobrze w tej roli spisują się 3 płatowce. Przeglądałem wykresy i porównania dotyczące sprawności oraz szybkości obracania się wirników wiatraków.

    Powracając do elektryki.
    Zauważ, masz grzałkę powiedzmy 1500W. Z prostego wzoru napięcie x nateżenie = moc (IxA=W) możemy duuużo obliczyć ;)

    Grzałka 1500W / 220V (dobra wiem dochodzi przesunięcie fazowe przy prądzie zmiennym, pomińmy to!), mamy 6,81A.

    Altka masz na 12V, 1500W/12V = 125A!! Wyobrażasz sobie 125A? Doliczając straty i potrzebę stosowania grubych przewodów.... ;(

    Nie za kolorowo to widać.

    To już lepiej 24V, czy 36V, ale to tez nie małe prądy będą płynęły!

    Co do przetwornic, to oczywiście można takie coś zastosować, ale nazwijmy to "lewą i prawą" stroną. Lewa to prąd stały, prawa to prąd wyjściowy zmienny. Żeby podnieść napięcie do 220V i dać te 1500W, to z lewej strony musimy jednak dać te 125A (skąś musi się wziąść ten prąd).

    Czyli inaczej i tak musisz takim prądem "dysponować".

    Widzisz nie jest łatwo.

    Ja mam alternator 12V 60A od stara, oraz prądnicę 28,5V 6,5kW chyba z wagonu. Chcę tą prądnicę docelowo podłączyć i wpierw oświetlać budynek.

    Chciałem tym wodę podgrzewać, ale jak ktoś poradził na forum lepiej zrobić układ kolektory słoneczne + wspomaganie wiatrakiem.

    Nie znaczy to, że rezygnuję z budowy wiatraka i prób podłączenia go pod grzałkę.

    Co do alternatorów to stosuje się jeszcze magnesy neodymowe (przerabia się zwykłe alternatory), aby przy wolnych obrotach dawały już dosyć duży prąd.

    W 12V raczej nie ma sensu inwestować, ktoś mówił tutaj, że 36V czy więcej jest już "optymalne".

    Co do grzałki to jest to zwykły drut oporowy, więc czy będzie to prąd stały czy zmienny to i tak grzać będzie. Pozostaje tylko kwestia jak mocno grzać będzie.

    Patrzyłem też na przetwornice z allegro, taka ~1500W 220V z 12V to koszt 500zł, ale jak ktoś powiedział, kabelki które zostały użyte do podłączenia pod źródło 12V są bardzo wątłe.

    Oczywiście samemu możesz zrobić sobie przetwornicę. Układ sterujący to koszt 35-40zł.
    Najdroższy będzie transformator odpowiednio duży czy toroid (trafo w postaci "koła").
    Koszt - odpowiednio duże trafo około 350zł + ta w.w. elektronika.

    Możesz szukać też trafo po starych spawarkach.

    Jest późno i idę spać, jak coś namieszałem lub źle powiedziałem, poprawcie ;)
  • #5189
    ja_genius
    Poziom 17  
    miszko napisał:
    amedo, sam jestem na etapie budowania wiatraka 3 płatowego lub Savoniusa.

    Robiłem już małe przeliczenia, mam projekty wiatraka 3 płatowego oraz parę informacji na temat Savoniusa jak również jego rysunki. Poczytaj lub poszukaj moich postów parę stron wcześniej, a dokładniej odpowiedzi użytkownika ja_genius.

    Podał on na forum najbardziej optymalną wersje Savoniusa która ma największą sprawność. "Skrzydło" czy jak to nazwać, nie jest półkoliste tylko od połowy płaskie. Sam zobaczysz po fotkach.
    Dałem nawet link do nagrania video na YouTube.
    ... do napędzania alternatora raczej potrzebny będzie mocny i dosyć szybki wiatrak. Moim zdaniem dobrze w tej roli spisują się 3 płatowce. Przeglądałem wykresy i porównania dotyczące sprawności oraz szybkości obracania się wirników wiatraków. ...

    Uzupełniam nieco. Ten załącznik z "płaskim" Savoniusem jest na str. 166 i nazywa się: Savonius new.doc. Miszko ma 100% racji z charakterystyką Savoniusa: jest wolny. Pisałeś coś o proporcjach wirnika, ale to nie całkiem tak. Jak chcesz zwiększyć obroty, to musisz zmniejszyć średnicę. Wyjdzie Ci wtedy dosyć wysoki. Trzeba będzie ująć go w zamkniętą konstrukcję-ramę i dać odciągi. To wszystko rzutuje na koszty. Musisz jeszcze ostro pogłówkować. Ten alternator jest ekscytujący i szkoda byłoby go źle wykorzystywać....Powodzenia!
  • #5190
    gosystem
    Poziom 10  
    Witam.
    Wczoraj znalazłem zepsuty wentylator ( Taki barowy co wisi na sufitach i po prostu miesza powietrze)
    Niewątpliwie ma on bardzo małe obroty.
    Silnik ma strasznie dziwną budowę 2 rzędy cewek i to one są nieruchomo a kręci się dziwny pierścień
    Powie mi ktoś jak działa taki silnik i czy znajdzie zastosowanie w MEW??
    Poniżej zdjęcia (sorry za ostrość ale nie mam lepszego aparatu)