Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektrownia Wiatrowa budowa domowym sposobem cz.1 (Archiwum)

dzik6 31 Paź 2005 19:45 4950986 12804
  • #541
    madmax126
    Poziom 13  
    Modest może warto by było zastanowić się nad jakimś małym kotłem na trociny papier lub inny tani opalacz

    a z tym statkiem to też nie do końca prawda bo statek może nie tylko płynąć w kierunku zgodnym z kierunkiem wiatru może płynąć pół wiatrem jak i pod wiatr tylko pod pewnym kontem

    a wiatraki wyglądają tak jak wyglądają bo tu chodzi o dużą sprawność i tu zgadzam się z kolegą

    bo jak zrobimy skrzydło 2m na 2m to będzie siła ale jakie potężne to by musiało być ile materiału drgania prędkość wolniejsza od ślimaka i jak to by wyglądało mutant
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #542
    Troll81
    Poziom 20  
    Zależy czego chcesz od wiatraka. jak ma startować przy byle podmuch i napędzać gigantyczną prądnicę to duża powierzchnia jest jak najbardziej na miejscu. Jak masz w okolicy silniejsze wiatry i chcesz napędzać małą prądnicę to trójpłatowiec jest ok. Jest też kwestia rozmiaru i prędkości obrotowej. No i drgania przy dużych prędkościach oraz hałas. Ja projektuję savoniusa i do niego przekładnię. Osiągnie od 20 do 60 obr/min. a jak przepuszczę przez przekładnię to będę miał ok 300 do 500. Savoniusy mają duży moment więc siły starczy nawet na duże przełożenie. Odpada mi za to problem drgań i hałasu. Z savoniusa 3m na 1,5m chcę wyciągnąć 3kw. No i ma pionową oś obrotu. Odpada odkręcanie kabla i ustawianie na wiatr. No ale ja mam pewne uwarunkowania by robić ta a nie inaczej. Jakbym miał dużą działkę w wietrznym miejscu to stawiałbym 3łopatowca.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #543
    SILVER_WOLF
    Poziom 11  
    DO TROLL81
    Trochę poniosła Ciebie wyobraźnia 3 kw uzyskasz z tych wymiarów wiatraka przy prędkości wiatru 10 m/s ale na osi, po zastosowaniu przełożenia spadnie moc o tyle razy jaka bedzie przekładnia policz to stosując uproszczony wzór:
    P(wiatraka)=0,7xV(wiatru do 3 potęgi)x S(pole omiatane wiatraka)
    jest to uproszczony wzór ale daje pogląd na moc silnika wiatrowego.
    Skrzydła Savoniusa mają jedną wielką zaletę, przy małych wiatrach dają około 40% więcej mocy niż analogicznej wielkości skrzydła klasyczne.
    Staraj się znaleźć rozwiązanie prądnicy na wolne obroty, są takie rozwiązania
    co prawda gabaryty prądnic wzrastają, ale warto pokusić się na taką prądnicę, szkoda strat mocy na przekładnię.


    Jeżeli chodzi o idealną konstrukcję wiatraka, to będzie to taki układ który zmniejszy prędkość wiatru za skrzydłami o 1/3 wtedy można mówić o wykorzystaniu 60% mocy wiatru.
    Rzyczę wszystkim oraz sobie pomyślnych wiatrów o prędkości co najmniej 8 m/s
  • #544
    Troll81
    Poziom 20  
    do silver wolf (lubię bardzo wilki :D ). Prądnicę chce zbudować samemu, i co uda mi sie sklecić to zamontuję. Jak da radę to może kupię prądnicę wolnoobrotową. Wadą takiej prądnicy jest duży rozmiar i cena. Ma dużo magnesów i cewek a miedź i neodymy kosztują. Pogodzę się chyba ze stratami. Kolejna rzecz to przekładnia. Straty mocy nie są aż tak duże. Teoretyczna moc takiego wiatraka to 5kw, a szczytowa przy dużym wietrze to prawie 8. Może więc uda się 3 jakoś wyciągnąć. Zaletą savoniusa jest to że nie przekracza pewnej prędkości obrotowej, nawet przy silnych wiatrach. Sama konstrukcja powoduje hamowanie. Nie pozwala to na dobre wykorzystanie silnych wiatrów, ale słabe można wykorzystywać dobrze. Co sie zaś tyczy wiatraków klasycznych, to widziałem takie rozwiązanie z lejkiem dookoła łopat wiatraka. pozwala to uzyskać efekt tunelowania i zwiększa moc wiatraka, ale komplikuje konstrukcję. Jak ktoś chce to poszukam foto i wrzucę na forum. Juz mam troche materiałów. To głównie pościągane z neta stronki i dokumenty. Dotyczą turbiny według modelu vortec lub vortex. Chodzi o zastosowanie dyfuzora. na razie słyszałem o jednym takim projekcie w nowej zelandii. Ponoć teoretycznie zwiększa to moc turbiny 6x, a w praktyce zmierzono że ok 4x.
    Załączniki:
  • #545
    wasia
    Poziom 16  
    Witajcie !

    do SILVER_WOLF po zastosowaniu przekładni moc zostanie pomniejszona jedynie o straty ( zazwyczaj kilkanaście procent ). Wielkość przełożenia będzie miała bezpośredni wpływ na moment obrotowy . Przypuszczam że pisząc o mocy miałes na myśli właśnie moment obrotowy.

    Pozdrawiam

    Do Troll81 jesteś bardzo optymistycznie nastawiony do osiągów Savoniusa. Zobacz wyniki testów turbin o zbliżonej powierzchni - wychodzi około 100 Wat z metra kwadratowego przy wietrze 10 m/s
    http://www.windside.com/technical.html#WS-4C

    Pozdrawiam
  • #546
    SILVER_WOLF
    Poziom 11  
    Do WASIA
    A czyż nie chodzi jak największy moment obrotowy na osi prądnicy?
  • #547
    wasia
    Poziom 16  
    Duży moment nic nam nie da jeżeli obroty bedą za niskie - musimy je dopasować do obrotów pradnicy w przeciwnym razie bedziemy mieli na wale duzy moment obrotowy ale nie odbierzemy mocy .
  • #548
    Troll81
    Poziom 20  
    Chodzi mi o moc mechaniczną wiatraka. Ile wyciągniesz z tego prądu to inna rzecz. Przepraszam jeśli żle się wyraziłem. mój projekt zakłada 3mx1,5m co daje 4,5m^2 powierzchni. ponadto istnieją różne typy savoniusów (proste, śrubowe, modyfikowane itp.) stronka którą przedstawiłeś to stronka o savoniusach śrubowych. Ich zaletą jest wytrzymałość na silne i porwiste wiatry, ale nie mają tej sprawności co savoniusy modyfikowane. No ale z mojej prądnicy i tak nie wyciągnę więcej niż 500w. Za małe to będzie. Jak już będę znał parametry mechaniczne wirnika ( moment i obroty ) to postaram się dobrać odpowiednią prądnicę. Wtedy może coś kupię. na razie robię z tego co mam pod ręką (a jest tego niewiele).
  • #549
    wasia
    Poziom 16  
    Masz może link albo jakieś inne materiały na temat tej modyfikacji , bo sam jestem zainteresowany ( i pewnie nie tylko ja ).
  • #550
    Troll81
    Poziom 20  
    Poszukam. Ale z tego co pamiętam to głównie chodziło o to by nie używać dwóch półwalców, tylko troszkę zmodyfikować kształt. Robili też badania na temat tego na ile powinny na siebie nawzajem zachodzić półwalce. No a potem to juz poszli w technikę kosmiczną. Sprawdzali czy jak zrobią płaty z jakiegoś materiału zmniejszającego tarcie powietrza od zew strony walca, to czy da sie jeszcze coś wyciągnąć.
    Nie znalazłem tego co kiedyś ale inną, podobną stronkę (choć bez danych fizycznych). Tutaj robili modyfikację kształtu wirnika. Jak dogrzebie się do tamtej to wyślę linka. A jak ktoś niecierpliwy to szukać hasła savonius w googlu.

    http://www.ata.org.au/articles/70byosav.htm
  • #551
    morzedzungli
    Poziom 14  
    Witam!
    Ile mogę wyciągnąć dając po 16 magnesów 40x15x6 na tarcze? 2tarcze o średnicy 30cm
  • #552
    pol032
    Poziom 24  
    Dając po 16 magnesów zwiększysz liczbę biegunów a co za tym idzie prądnica będzie wolno obrotowa , moc zależna jest przede wszystkim od siły wiatru i wielkości śmigła . Ja moją prądnicę kręciłem silnikiem 2,2kw , dwa paski się słizgały pod obciążeniem przy 500 obrotach na prądnicy,a przy śmigłe o średnicy 3 metrów pod takim samym obciążeniem zwalnia i spada napięcie z 560 volt do 320 volt . Prądnica powinna mi dać około 3 kw przy 500 na śmigle ale muszę do niej zrobić nowe śmigło co najmniej o średnicy 5 metrów aby stabilnie pracowała pod obciążeniem
  • #553
    lamer1
    Poziom 21  
    Cześć

    A może wie ktoś jak zrobić prosty regulator napięcia ok. 16V mninimum 20A (najlepiej 45A)

    Przerobiłem sobie alternator na magnesy stałe, problem mam teraz z stabilizacją napięcia.

    Pozdrawiam
  • #554
    submariner
    Poziom 32  
    Mam pytanie jakie korzysci spodziewasz sie osiagnac poprzez zastosowanie magnesow stalych?
    Tez planuje taka przerobke aczkolwiek korzysci wydaja sie minimalne ale moze czegos nie zauwazam .
    Co do regulacji to moze da sie objac sprzezeniem zwrotnym np kat natarcia lopatek jesli napedzane masz jakims wiatrakiem .
    W moim przypadku jest to silnik spalinowy wiec sprzezeniem objalbym zawor podajacy paliwo. Ale caly czas mysle czy warto bo to jest ok max3A na wzbudzenie.
  • #555
    janto
    Poziom 23  
    Witam,
    cały czas śledzę ten temat bo też kiedyś zbuduję sobie wiatrak.
    Zastanawia mnie jedno: dlaczego tak uparcie bronicie się przed zwykłym alternatorem, brnąc w kirunku magnesów - może mi ktoś wyjaśni.
    Wzbudzenie alternatora co prawda bierze trochę prądu ale jest bardzo wygodne - łatwo można nim regulować napięcie wyjściowe. Pomyślcie: gdyby magnesy były lepsze to dlaczego nie stosuje się ich w samochodach?
    Magnesy, zwłaszcza neodymowe, rzeczywiście są rewelacyjne do zastosowania tam, gdzie nie zależy nam na regulacji napięcia a jedynie na maksymalnym zysku, czyli najczęściej małe wiatraki, które zasilają jakąś grzałkę podłączoną na sztywno.
    W wiatrakach większych, takich np. jaki zrobił kol. pol032, aż się prosi o alternator czy inny generator ze wzbudzeniem, dlatego, że koszt nawet rozbudowanego regulatora wzbudzenia i prądu, jaki to wzbudzenie zabiera, jest niższy niż, trudny do zrobienia regulator napięcia wyjściowego.
    Proszę mnie oświecić, jeżeli się mylę.
  • #556
    madmax126
    Poziom 13  
    w samochodach jest tak zrobione dlatego że średni zakres obrotów nie jest mniejszy niż od 1000-5000 obr/min

    znajdź mi taki wiatrak co kręci takie obroty
  • #558
    Troll81
    Poziom 20  
    Przekładnie zabierają część mocy z wiatraka, uzwojenie na rotorze kradnie część prądu i są jeszcze straty na szczotkach. plus skomplikowana budowa takiej prądnicy. Można wykorzystać alternator z dużego auta i przezwoić go na wolniejsze obroty, ale zrobienie prądnicy wolnoobrotowej jest dosyć problematyczne. Poza tym w budowie elektrowni wiatrowej domowym sposobem najważniejszy jest koszt. Dlatego budujemy z materiałów które mamy dostępne lub możemy kupić za niewielką cenę. Inaczej po prostu można kupić gotową elektrownię.
  • #559
    madmax126
    Poziom 13  
    Przekładnia to nie tylko złodziejstwo ale koszt jej samej i utrzymania smary itp poza tym jak mamy duży wiatrak to czemu nie wyciągnąć z niego 3 kw a w przypadku alternatora max 900w no jeszcze z ciężarówek widziałem jakiś 1140w czy coś w tym rodzaju. Jest w tym sens?
  • #560
    Troll81
    Poziom 20  
    Można podłączyć kilka alternatorów. Ale jest jeden problem. Im więcej części, tym większa awaryjność. Prawa murphy'ego są bezlitosne. Wiatrak budowany domowym sposobem ba być prosty i tani. I jak każda prowizorka, powinien być trwały :)
  • #561
    wasia
    Poziom 16  
    Witaj janto .
    Alternator samochodowy sprawdziłby się gdyby wiatr wiał bez przerwy z predkością np. 8 m/s i moc dostarczana byłaby na tyle duża ,że moglibyśmy pozwolic sobie na straty około 50%. Stosując magnesy upraszczamy konstrukcje, omijamy problem wzbudzania i strat , co ma duże znaczenie w przypadku słabych podmuchów. Problem regulacji prądu też nie stanowi problemu - wystarczy zastosować baterie o pojemności na tyle dużej by była w stanie przyjąć maksymalny prąd alternatora. W ostatecznośći można wykonać prosty regulator impulsowy.

    Pozdrawiam
  • #562
    submariner
    Poziom 32  
    Czy jestes zorientowany co do poprawienia sprawnosci alternatora jesli wymienisz wirnik i zastosujesz taki z zamocowanymi magnesami stalymi , ktos przeslal link z takim rozwiazaniem ale parametry wyjsciowe pradu i napiecia byli minimalnie gorsze od tych ze wzbudzeniem elektrycznym.
    Mozliwe sa jedynie mniejsze opory w kreceniu wirnika , ale same pierscienie slizgowe to ni stworza tak wielkich oporow , straty moga byc max kilka watow .
    Jaka moze byc korzysc z takich magnesow?????????
  • #563
    janto
    Poziom 23  
    Jeżeli chodzi o moc alternatora to ja w mojej Astrze mam 1400W (14,5V/100A) , podejrzewam, że dużych w ciężarówkach są na pewno z 3 kW. Poza tym są przecież generatory od agregatów prądotwórczych.
    Wasia, na co Ty chcesz tracić 50% mocy w alternatorze?jeżeli chodzi o obroty to poszukaj sobie w necie charakterystyk alternatora a co do prostej przetwornicy impulsowej to zaproponuj to kol. Polo032.
    Troll81 - alternator można kupić na złomie za 60zł, przekładnię kupuje się na kilogramy, więcej trzeba wydać za magnesy neodymowe i za drut. Jakie straty na szczotkach?(!) Po co przezwajać na wolniejsze obroty, przecież można dobrać odpowiednie przełożenie przekładni?
    Madmax126 - ile razy zmieniałeś olej w skrzyni samochodu bo ja jeszcze ani raz, choć koła obróciły się w nim na pewno wielokrotnie więcej razy niż twój przyszły wiatrak zrobi przez całe swoje życie. 900W? Przecież nawet do malucha montują większe.
  • #564
    madmax126
    Poziom 13  
    tak kolega janto chyba jeszcze tej strony nie widział>>>> http://darmowa-energia.eko.org.pl/pliki/prad/altern.html <<<<
    są tam dokładne wykresy ja nie wyssałem z palca tych parametrów zobacz przy jakich obrotach alternator zaczyna prace i jaka przytym jest moc i ta twoja przekładnia to nam zje 50% mocy jak nie lepiej
  • #565
    wasia
    Poziom 16  
    W alternatorze straty powstają na diodach , rezystancji stojana , wzbudzeniu wirnika , przemagnesowaniu rdzenia i prądach wirowych. Suma tych strat w przecietnym alternatorze daje nam sprawność około 50% - rzecz powszechnie znana. Wykorzystanie przekładni daje Ci ( oprócz strat podczas pracy ) dużo większe opory przy ruszaniu z miejsca - wiesz dobrze co dzieje sie z olejem w zimie. Z tego co mi wiadomo najmocniejszy alternator stosowany jest w Autosanie i ma on około 2kW, ale nie dostaniesz go na złomie za 60zł bo jest to jeszcze zbyt świerzy towar. W maluchu jest alternator 500 Wat / 1000 obr. Przeglądałem już kiedyś charakterystyki alternatorów i z tego co widziałem sensowne moce uzyskuja powyżej 2000 obr.
  • #566
    submariner
    Poziom 32  
    Pytanie troszke moze nie na temat w tym dziale , dotyczy :
    http://perso.wanadoo.fr/quanthommesuite/RealPMCPantone.htm
    sa tam takie dodatkowe urzadzenia montowane na wydechu ktore maja poprawiac parametry silnika , czy ktos moze sie z tym spotkal na ile to skuteczne , czy zmniejsza zuzycie paliwa czy tylko poprawia czystosc spalin?
  • #567
    wasia
    Poziom 16  
    submariner napisał:
    Czy jestes zorientowany co do poprawienia sprawnosci alternatora jesli wymienisz wirnik i zastosujesz taki z zamocowanymi magnesami stalymi , ktos przeslal link z takim rozwiazaniem ale parametry wyjsciowe pradu i napiecia byli minimalnie gorsze od tych ze wzbudzeniem elektrycznym.
    Mozliwe sa jedynie mniejsze opory w kreceniu wirnika , ale same pierscienie slizgowe to ni stworza tak wielkich oporow , straty moga byc max kilka watow .
    Jaka moze byc korzysc z takich magnesow?????????


    Podsyłałem już kiedyś ten link. Parametry na nowym wirniku uległy lekkiej poprawie , przypuszczam , że wyeliminowanie strat na wzbudzanie wirnika miało tu duże znaczenie. Można też zamontować diody Shotky'ego aby zmniejszyć straty na prostowniku. Co do pozostałych strat , to są trudne do przeskoczenia.
    http://www.windstuffnow.com/main/gm_alt_mod.htm
    Pozdrawiam
  • #568
    janto
    Poziom 23  
    wasia napisał:
    W alternatorze straty powstają na diodach , rezystancji stojana , wzbudzeniu wirnika , przemagnesowaniu rdzenia i prądach wirowych. Suma tych strat w przecietnym alternatorze daje nam sprawność około 50% - rzecz powszechnie znana.

    Mam rozumieć, że w prądnicy z magnesami tego nie ma? (oczywiście, pomijając prąd wzbudzenia).
    Ciekawe, że w następnym poście piszesz: "Można też zamontować diody Shotky'ego aby zmniejszyć straty na prostowniku."
  • #569
    wasia
    Poziom 16  
    Ty też nie wspominałeś o modyfikacjach w alternatorze.
    Samo połączenie stojana w gwiazde daje Ci strate około 15% na przesunięciach fazowych.Rezystancje uzwojenia stojana mozna obniżyć , ale do tego potrzebny jest rdzeń o większym przekroju. W alternatorze z osobówki rdzeń ma około 5cm2 . Ile Ty chcesz z tego mocy wykrzesać ?
  • #570
    submariner
    Poziom 32  
    z tego co zrozumialem to przy 50A i 14,4V straty wzbudzenie + prostownik to max 10% , przy 28,8 o jakies 2% mniej . Reszta ok 40% musi przypadac na prady wirowe czy cos jeszcze? To moze taka pradnica z wirujacymi magnesami stalymi i cewkami bez rdzeni ? gdzie prezentowana byla taka konstrukcja.