Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektrownia Wiatrowa budowa domowym sposobem cz.1 (Archiwum)

dzik6 15 Lip 2008 11:50 4906484 12804
  • #9811
    ziom012
    Poziom 12  
    ostatnie podejście
    spróbuj przeprowadzić takie rozumowanie na przykładzie prądu elektrycznego, transformatora i wyliczeń mocy.
    pozdro
  • Relpol przekaźniki
  • #9812
    romanbem
    Poziom 17  
    Pozdrawiam wszystkich w ten gorący dyskusją czas i mam prośbę. jaką metodą łączyć łatwo i efektywnie cewki w amerykance-drut 1,25 mierzony z izolacją.i jak wyprowadzić końcówki faz.-3 czy 6 a może 3 plus zerowy.
    Czy tulejki aluminiowe do zaciskania ,to dobry pomysł.
  • #9813
    Wojtek32
    Poziom 27  
    wejście 220V prąd 1A , wyjście 22V prąd 10A jest taka sama moc w Watach tyle to ja wiem .
    I oto wam chodzi .
    To teraz zamiast liczyć jak masz przekładnię do dyspozycji to pokręć raz za wałek wejściowy a potem za wyjściowy czy takiej samej siły będziesz potrzebował do obracania z obu stron przekładni ???


    romanbem tulejki aluminiowe bardzo zły pomysł , powstaje reakcja między miedzią a aluminium co doprowadza do zniszczenia połączenia (może masz na myśli tuleje do zaciskania przewodów to nie jest aluminium ) lepiej wyprowadź 6 przewodów masz wtedy dowolność konfiguracji połączenia trójkąt lub gwiazda .
  • #9814
    06061947
    Poziom 28  
    Wojtek32-"Witki" opadają!!
    romanbem ja wyprowadziłem sześć przewodów.
    Pozdr.
  • #9815
    lamer1
    Poziom 21  
    Wojtek32 napisał:
    Jeżeli śmigło jest wstanie w danej chwili wytworzyć 100W to stosując przekładnię 1/3 do prądnicy jest dostarczane tylko 33W pomijając wszystkie straty .
    Pozdrawiam ,,


    Nie wspomniałeś nic o prądnicy i obrotach, a to ma bardzo durze znaczenie.
    Jeśli prądnica będzie zaprojektowana tak że przy 100 obr./min. da 100W i zmienimy przełożenie nie zmieniając prądnicy, to twoja teoria może byś słuszna.
  • #9816
    romanbem
    Poziom 17  
    To faktycznie chyba się źle wyraziłem.Miałem na myśli takie tulejki kupne specjalnie do przewodów, tylko nie jestem pewien czy są na tę średnicę przewodu.-1,25 mm
    Dzięki i pozdrawiam.
  • Relpol przekaźniki
  • #9817
    Wojtek32
    Poziom 27  
    romanbem Nawet jak zastosujesz tulejki to lepiej skręć przewody i pobiel . Tylko bardzo dokładnie oczyść końcówki szczególnie jak są dwie warstwy lakieru , bo ta 1 jest prawie nie widoczna i trudno się usuwa . Najlepsze jest zgrzewanie ja to robiłem napięciem anodowym z prostownika lampowego do radia .
    Pozdrawiam ,,
  • #9818
    romanbem
    Poziom 17  
    Napięcie anodowe z prostownika i na dokładkę z odbiornika lampowego -to wyższa szkoła jazdy jak dla mnie. Co prawda w dawnych latach 60-tych kończyłem kurs naprawy radioodbiorników właśnie lampowych-było, minęło.
    Czy nie ma innych, łatwiejszych rozwiązań?.
  • #9820
    Wojtek32
    Poziom 27  
    Żeby witki całkiem nie opadły to pozwolę sobie zacytować list od Kolegi który nas czyta a nie zamieszcza swoich postów a jest wstanie poprawić moje rozumowanie spowodowane używaniem złych określeń .

    "
    Witam
    Z całym szacunkiem dla Ciebie ale proszę przemyśl jeszcze raz dokładnie to co piszesz o przekładniach. Nie masz racji. Moc na wyjściu przekładni czy to w dół czy w górę jest zawsze ta sama pomniejszona tylko o straty wynikające z oporów tarcia.
    Mylisz moc z momentem obrotowym. Moment obrotowy i ilość obrotów na minutę tworzy moc, inaczej wykonaną pracę. Twój przykład z dźwignią dokładnie o tym mówi. Masa przemieszczonego ciężaru na odpowiednią wysokość. A więc praca zostanie wykonana ta sama. Identycznie ma się ze skrzynią biegów To zmieniamy moment obrotowy, małe obroty koła - duży moment bo trzeba pokonać znacznie większe siły. Kiedy rozpędzamy samochód można zwiększyć obroty oczywiście zmniejszając moment obrotowy lecz moc pozostaje ta sama. W przypadku samochodu to zapotrzebowanie mocy jest bardzo zmienne. Bardziej obrazowe może być przekładnia w obrabiarce. Zwiększając obroty czyli zwiększając szybkość skrawania aby nie zniszczyć maszyny należy zmniejszyć grubość skrawania aby nie przekroczyć maksymalnej mocy, którą maszyna może przenieść a silnik dać.
    Twój problem tych 30 watów polega na tym iż opory przekładni mają określoną wartość czy dla dużej czy małej przyłożonej mocy a przy tak małym poziomie może być te 15 lub więcej wat. Przyjrzyj się budowie motoreduktorów a w szczególności różnicy w grubości wałów - czopów. Po stronie wysokich obrotów mała średnica po stronie niskich duża. Po jednej i drugiej stronie moc jest ta sama lecz momenty obrotowe różne. Praca od strony napędu i odbioru zostanie wykonana ta sama lecz z jednej strony małym momentem i dużą ilością obrotów z drugiej natomiast dużym momentem i małymi obrotami
    "
    Za co serdecznie Jemu dziękuję ,,
  • #9821
    romanbem
    Poziom 17  
    ziom012 napisał:
    romanbem
    może lutowanie ?
    pozdro

    Lutowanie robiłem na poprzedniej amerykance, ale zwykłe czyli lut miękki.
    Potem wystąpiły jakieś anomalia w połączeniach. Chyba wykorzystam posiadane umiejętności i graty z czasów uprawiania hydrauliki i zrobię to na lut twardy.Będzie pewne na 200%.
  • #9822
    lamer1
    Poziom 21  
    Wojtek32 napisał:

    To teraz zamiast liczyć jak masz przekładnię do dyspozycji to pokręć raz za wałek wejściowy a potem za wyjściowy czy takiej samej siły będziesz potrzebował do obracania z obu stron przekładni ???


    siła 3 razy mniejsza, pracy 3 razy więcej (3 ruchy dłonią).
    To tak jak jazda na rowerze na wysokim lub niskim biegu,
    kręcisz lżej szybciej lub wolniej ciężej.
  • #9823
    Wojtek32
    Poziom 27  
    lamer1 Powoli się wszystko klaruje dodać jeszcze obciążenie prądnicy i powstanie nowa prądnica przystosowana do użycia przekładni . Tak to jest jak używa się złych fachowych określeń .
    A chciałbym unikną przekładni i korzystać tylko z prądnicy i taką prądnicę chcę zrobić .
  • #9824
    06061947
    Poziom 28  
    Tak można: tylko średnica prądniczki Ci wzrośnie!
    Pozdrawiam
    GW
  • #9825
    BassMan-SND
    Poziom 11  
    Witam serdecznie wszystkich uczestników tego tematu.

    Przeczytanie tego wątku zajęło mi około miesiąca, ale starałem się wszystko dokładnie przeglądać i analizować. Naprawdę polecam prze wałkowanie tego wątku wszystkim chętnym bo niestety ale przy budowie EW nic na szybko się nie uda a wiedza i wskazówki zgromadzone są naprawdę bardzo cenne.

    Wszystkich materiałów ściągniętych z linków podanych w tym temacie jest ponad 400 MB, zresztą wszystko starannie posegregowałem i po katalogowałem na dysku (dla zainteresowanych moje zbiory informacji mogę wrzucić na serwer, aczkolwiek przeczytanie tego wszystkiego zajmie przynajmniej kilkanaście dni).

    W czasie gdy czytałem niniejszy wątek rozpocząłem również podróże po bibliotekach i zacząłem dogłębnie przeglądać Sieć pod kątem jakichkolwiek informacji na temat EW. Obecnie jest w posiadaniu chyba wszystkich archiwalnych wydań w języku polskim na temat EW (Rynkowski, Głuski, Jagodziński - dla zainteresowanych mogę udostępnić). Udało mi się też zebrać sporo literatury trochę bardziej współczesnej (większość język angielskim ale mam tez kilka książek w języku ojczystym - często wydania akademickie o nakładzie lekko ponad 100 sztuk, dla zainteresowanych spis na priv lub na maila).

    Osobiście przychylam się na początek ku amerykance i myśle, że pierwsze próby pójdą w tym kierunku. Udało mi się zdobyć sporo literatury na temat silników tarczowych (tak fachowa nazwa dla amerykanek i ich odmian, zresztą Wojtek32 podawał angielski nazwy na 312 stronie, wpisując w google sporo można znaleźć, niestety większość opracowań w języku angielskim, polecam szczególnie grupę tech na yahoo AFPM motor).

    Od ok listopada zeszłego roku robię pomiary wiatru na działce koło Mszczonowa, na której docelowo ma stać elektrownia i po zimie muszę przyznać że średnia jest jak na polskie warunki dość wysoka (ponad 6 m/s). Do pomiarów używa stacji pogodowej, którą znajomy przywiózł mi z Niemiec (koszt ok 40 euro, zapamiętuje ok 400 próbek z 4 dowolnie wybranych parametrów, u mnie jest to kierunek i prędkość wiatru, temp., ciśnienie), w Polsce na allerogo też coś takiego widziałem ale niestety w innych cenach (wyższych). W zimie regularnie raz na 6 dni musiałem jechać na działkę aby zgrać wyniki pomiarów, ale czego się nie robi dla wykorzystania sprzyjających wiatrów :D:D:D

    Na szczęście nie muszę obawiać się sąsiadów bo najbliższe zabudowania mam dość daleko i w związku z tym myślę, ze zgłaszanie do gmin i inncyh władz też sobie daruje.

    Obecnie staram się opanować program wiatrak i profil tak aby mieć pewną bazę wyjściową do budowy ewentualnych prototypów.

    W miarę postępu prac będę starał się publikować zdjęcia i poddawać pod dyskusje jakikolwiek wnioski czy to z własnych prób czy też z artykułów na które się natrafi w sieci.

    Pozdrawiam wszystkich udzielających sie w tym temacie i wszystkich, którym udało sie uzyskać jakiekolwiek ampery z własnych elektrowni, na pewno taki widok daje energii do dalszego szukania lepszego rozwiązania.

    PS. Dla zainteresowanych na stronach KOMELU można znaleźć publikacje pod tytułem Zeszyty Problemowe - Maszyny elektryczne w których sporo się pojawia na temat EW i silników tarczowych, PDF dostępne sa na stronie www KOMEL.

    PS2. Dobrze, że kolega Wojtek32 zaakceptował prawdę na temat przekładni. Czasami tak bywa, że człowiek się przysłowiowo "zakręci".

    Dodatkowo przesyłam specjalne pozdrowienia dla ZGG za cenne rady i praktyczne wskazówki.
  • #9826
    ZGG
    Poziom 27  
    Oj widzę że ciekawe tematy lecą, I znowu powstała następna strona. Ja Jeśli mi wolno to co do strat w przekładni, to ten 1-2 % daję na jeden stopień. A czasami jest ich kilka. Natomiast co do dyrektyw unijnych.To wiem że jest zakaz wchodzenia na drabinę, i na drzewo. Jest dyrektywa na temat rozmiaru prezerwatywy. A w juesej jest ministerstwo do spraw kształtu, i zakrzywienia ogórków genetycznie modyfikowanych. To taki wakjacyjny temat dla odpręzenia umysłów. Bo niektórym umysły chyba się przegrzały na wskutek upałów.a na poważnie ,to amerykankę robiłbym inaczej. Dwie fazy, o połowę cieńsze cewki zachodzące na siebie . I tyle cewek ,ile magnesów w jednej tarczy.Mam swoje skromne zdanie, że to pracowałoby o wiele lepiej.
  • #9827
    mk1a
    Poziom 16  
    tak czytam i czytam to forum i mam większy mętlik w głowie
    wiem że każdy ma swoje zdanie w danym temacie
    ale mnie jak i pewnie wielu odwiedzających to forum interesuje nie teoria a praktyka
    budowa nawet prostej EW to nie mały koszt i wysiłek
    więc może połączyć siły w zbudowaniu" EW elektroda"
  • #9828
    romanbem
    Poziom 17  
    mk1a napisał:
    tak czytam i czytam to forum i mam większy mętlik w głowie
    wiem że każdy ma swoje zdanie w danym temacie
    ale mnie jak i pewnie wielu odwiedzających to forum interesuje nie teoria a praktyka
    budowa nawet prostej EW to nie mały koszt i wysiłek
    więc może połączyć siły w zbudowaniu" EW elektroda"


    OK. Ja się dokładam z kasą .
    Stawiam jedną emeryturę.Jaki będzie przelicznik t.zn ile worków Amper za jeden udział.(jednostkę uczestnictwa) :D
  • #9829
    gjacek
    Poziom 15  
    witam
    ale się ruszyło .................. :)

    mam pytanie : czy ktoś jest w stanie policzyć ile waży ( jaka jest siła odsrodkowa działajaca na jedną łopatę tak w kg ) moje śmigło przy 680obr/min ?

    Φ2,5m , trzy łopaty , masa 9 Kg

    rozpedziło mi się tak przed burzą , przy wiaterku około 60km/h , prąd przekraczał 40-pare A a napiecie skoczyło do 15V ale zdecydowałem się na uzycie hamulca ( wygladało jakby chciało za chwilę odlecieć a jeszcze bedzie potrzebne..... )

    jezeli mowa o łączeniu drutów to jestem za uzyciem palnika ( tak robię od lat i nigdy nie było problemu )

    pozdr
  • #9830
    kotuniunia
    Poziom 29  
    Znaczy się z momentem obrotowym to się z wojtkiem zgodzę ale nie mylić z mocą .Z tego co ja wiem to sprawność przekładni maleje wraz ze zwiększeniem stopni przełożenia ale i tak jest wysoka ,a wraz ze wzrostem v. obrotowej maleje mom. obrotowy i na odwrót. I tak idąc tokiem rozumowania przytoczonym wcześniej to połowa mocy gdyby była tracona w skrzyni biegów w samochodzie, to chłodzenia nie wymagałby tylko silnk ale również przekładnia , wiadomo grzeje sie ale nie aż tyle i tylko tyle ile wynoszą na niej straty .Przykładowo mówimy o η np rzedu98% i tak jak silnik ma 100km to teoretycznie jak pominiemy inne opory to na osi kół mamy 98km. jak zaś mamy do czynienia z mocą przyłożoną 200km to na osi196km. Czyli przy zwiększaniu mocy silnika mamy większe straty w skrzyni i to obojętne czy w wiatraku czy samochodzie. Wielkościami ,które zmieniają się odwrotnie są :moment obrotowy i predkośc obrotowa,moc zaś przeniesiona jest pomniejszona o η przekładni. Dlatego zdecydowałem sie na motoreduktor gdyż ależało mi na podwyższeniu obrotów na osi gen. a obniżeniu na śmigle ,min. ze względu namoment krętu ,który wzasta wraz z obrotami, co wiązałoby się z uszkodzeniem łopat podczas wichury (jak i dlaczego to już mi się nie chce ale wiatrak wytrzymał wiatr o v 143km/h i oddawał moc) Ale się porobiło nie czytałem postów tuż powyżej ,strona umknęłła ,a tu wszystko wytłumaczone!!!!!!!!
  • #9831
    BassMan-SND
    Poziom 11  
    gjacek napisał:
    witam
    ale się ruszyło .................. :)

    mam pytanie : czy ktoś jest w stanie policzyć ile waży ( jaka jest siła odsrodkowa działajaca na jedną łopatę tak w kg ) moje śmigło przy 680obr/min ?

    Φ2,5m , trzy łopaty , masa 9 Kg

    rozpedziło mi się tak przed burzą , przy wiaterku około 60km/h , prąd przekraczał 40-pare A a napiecie skoczyło do 15V ale zdecydowałem się na uzycie hamulca ( wygladało jakby chciało za chwilę odlecieć a jeszcze bedzie potrzebne..... )

    jezeli mowa o łączeniu drutów to jestem za uzyciem palnika ( tak robię od lat i nigdy nie było problemu )

    pozdr


    @ gjacek

    Ponieważ jestem świeżo po lekturze całego wątku polecam okolice strony 150. Można tam znaleźć przykładowe obliczenia wytrzymałościowo - siłowe. Powinno się przydać.

    Ogólnie wzór na siłę odśrodkową wygląda tak:
    F = (m*V^2)/r
    Jeśli interesują Ciebie dokładniejsze obliczenia sił występujących na śmigłe to gdzieś w jakimś opracowaniu o tym czytałem, jak znajdę, podeślę link lub źródło opublikuje.

    Jeśli chodzi o przekładnie to polecam książkę autorstwa Ludwika Mullera pt. Przekładnie zębate, przejrzenie kilkunastu stron z tej książki powinno wszystko wyjaśnić jeśli ktoś nie daje wiary wyjaśnieniom publikowanym na forum.

    Pozdrawiam serdecznie wszystkich.

    PS. Warto by może pomyśleć na zrobieniem spisu treści. Osobiście służę swoimi notatkami i pamięcią.
  • #9832
    szyszunka
    Poziom 15  
    Witam jeszcze biorąc pod uwagę gęsty olej w przekładni a najczęściej w zimie to musi niezle dmuchnąc żeby wiatrak wystartował najmniejsze straty ma przekładnia planetarna ok5% lecz krótką żywotnośc chyba około 10000 godzin wiziąśc tylko pokręcic piastą bez podłączonej prądnicy :crazyeyes:
  • #9834
    06061947
    Poziom 28  
    r -promień przyjmiesz jako środek ciężkości łopatki, otrzymany wynik podzielisz przez 10 i będziesz miał siłę w kilogramach! Autorem programu jest Kol. Adam20.
    Oczywiście liczysz to dla pojedyńczej łopatki!
    Pozdrawiam
    BassMan ja jestem 12km na wschód od Mszczonowa, może się spotkamy??
  • #9835
    BassMan-SND
    Poziom 11  
    06061947 napisał:

    BassMan ja jestem 12km na wschód od Mszczonowa, może się spotkamy??


    Z wielką chęcią się spotkam jak będę zmierzał na działkę aczkolwiek po za wiedzą teoretyczną nie będę miał nic do pokazania bo dopiero zaczynam jeździć po złomach i szukać.

    Gdzieś w okolicach strony 200-220 pojawił się link do teorii o motoreduktorach ale niestety nie jestem w stanie go znaleźć. Jak ktoś go ma może zainteresowanym sporo wyjaśni.

    @06061947 co do spotkania to odezwę się na priv aby nie zaśmiecać forum.

    Pozdrawiam.
  • #9836
    ZGG
    Poziom 27  
    Jak widać pogoda mocno sprzyja rozwojowi tego forum. A co do strat w przekładniach. Tak się składa że mam nieco spostrzeżeń. I tak nap; napęd dmuchawy do siana pasem nawet płaskim . Pas jest ciepły. Ale gdy jeden z sąsiadów dorobił dmuchawę do traktorka. I wstawił tam przekładnię kątową + pas. To pas był zimny ,a przekładnia tak gorąca ,że olej śmierdział. W tirach skrzy ie biegów mają chłodnice oleju. Ja gdy miałem zalany rzadki olej w skrzyni w traktorku .To Po kilku godzinach skrzynia była tylko letnia A gdzy zalałem hipol 15 To ta sama skrzynia robiła się o wiele mocniej ciepła. Taki więc wniosek. Że tarcie ,i mieszanie tegoż oleju, to dwa rużne czynniki powodujące nagrzewanie ,i straty mocy.--Do gacek. Siła odśrodkowa w twoim przypadku jest trudna do wyliczenia. Zależy jak rozłożony jest ten ciężar łopatki. I należałoby podzielić ją na conajmniej kilka części ,i każdy z osobna policzyć. Ciężar i prędkość W tym miejscu łopatki. Ale może ktoś ma inne sposoby.
  • #9837
    romanbem
    Poziom 17  
    Jesiotr obiecywał tydzień temu jakieś rewelacje i jak na razie to cisza.
  • #9838
    ja_genius
    Poziom 17  
    06061947 napisał:
    gjacek może to pomoże?

    Przepraszam najmocniej, ale obliczasz siłę odśrodkową, a nie naprężenia. Naprężenia wyraża się w [Pa], lub praktyczniej w [kPa] lub [Mpa].
  • #9839
    krzys507
    Poziom 12  
    Do Gjacek a nie bałeś sie, że sie rozleci!!!! Ja mam podobne, też od swinda. Na razie jeszcze nie uruchamiałem go bo nie mam czasu na skończenie tej elektrowni. Jak kupowałem śmigło to sprzedawca przestrzegał mnie bym nie przekraczał 600obr. Wiesz może i wytrzymać 700-750 ale lepiej nie ryzykuj . A jak masz mocowane do piasty, standardowo na dwie śruby(piasta swinda)???
    Pozdrawiam
  • #9840
    06061947
    Poziom 28  
    ZGG ten programik liczy tylko siłę o nasady łopatki.
    Jest bardzo uproszczony.
    Pozdrawiam.
    GW
    ja_genius , zgadza się /o naprężeniach się nie wypowiadałem/