Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

piec gitarowy -> wlasnej roboty

krzyfn 05 Apr 2005 22:13 5491 20
  • #1
    krzyfn
    Level 12  
    witam, mam skrzynie po starym piecyku unitry. jej objetosc to okolo 56litrow. przednia sciana ma 5otworow - 2na gorze do glosnikow wysokotonowych, srodkowy 12" do basu i 2na dole do BR. chcialbym z tego zrobic piec do gitary tylko, ze nie bardzo wiem jak sie do tego zabrac. tzn: jaki wzmacniacz (tranzystory), jakie glosniki, jak to wytlumic i to wszystko policzyc. chodzi mi o to, zeby nie robic tego na oko, tylko ladnie policzone. czy to jest w ogole warte roboty ? czy moze ktos pomoc ? jakies programy do liczenia, linki jak to robic i tym podobne. przy okazji -> co to jest FS ? :P
  • #3
    Madaa
    Level 14  
    Sciagnij sobie WinISD , dobry i prosty program do liczenia , a co go glosnikow to musisz powiedziec na jakie Cie stac, a fs to dolna czestotliwosc graniczna
  • #4
    Pi-Vo
    Level 37  
    Do kolumny gitarowej nic nie trzeba liczyć ,parametry T&S nie mają zastosowania o czym piszą na stronie Celestion.Taka kolumna ma przenosić od ok. 80Hz więc te rzeczy sa nieistotne.Wystarczy z grubsza skopiować wymiary fabrycznych konstrukcji Marshalla ,Create ,Fendera lub innych firm.A i to niekoniecznie bo robią bardzo różne obydowy z takimi samymi głośnikami.Te otwory z wyjątkiem 12" trzeba zamknąć i włożyć głośnik 12" ,najlepiej Celestion albo Eminence ale to drogie rzeczy.Z polskich GD12/50 ,12/30 albo czeskie ARN coś tam ,poszukaj w postach Tremolo ,on pisał wiele razy o tych głośnikach.Kolumny gitarowe robi sie na ucho i nikt chyba nigdy tego nie liczył.
  • #5
    krzyfn
    Level 12  
    hmm.... mysle, ze stac by mnie bylo na hmm... powiedzmy eminence -> http://allegro.pl/show_item.php?item=46295083 (legend 121 mi sie podoba;P). chodzi mi o to, czy warto inwestowac w robienie pieca do tej paczki, co mam. do tego wzmacniacz 60w http://sound.westhost.com/project03.htm
    __
    czemu zaklejac dziury ? obudowa jest z tylu zamknieta, a glosniki wysokotonowe mysle ze by sie przydaly.
    ..a, jeszcze jedno ;P. chce zrobic naprawde dobry piec. nie interesuja mnie zadne kiczowe konstrukcje ;P. cena -> mysle, ze do 500-600zl.

    __
    aa, chcialbym jeszcze dodac, ze procz paczki aktualnie na skladzie mam glosnik 12" atex sound 260w. (tak tam jest napisane ;P)
  • #6
    Pi-Vo
    Level 37  
    Głośniki wysokotonowe tylko mo0gą zaszkodzić ,sam Eminence wystarczy a ze swoją 102dB skutecznością na tym wzmacniaczu zagłuszysz wszystko dookoła.Pokaż mi fircmową kolumnę do gitary elektrycznej która ma głośnik wysokotonowy.Zawsze jest 1 ,2 albo 4 głośniki ,właśnie takie jak ten Eminence.Jeśli dasz wysokotonowy to będziesz musiał wycinać wysokie filtrem dolnoprzepustowym (jest coś takiego jak symulator kolumny gitarowej do liniowego nagrywania gitary) a brzmienia przesterowane wyjdą jabyś ciął szkło.Nie wiem jak wygląda ta kolumna ale z dobrym głośnikiem powinna dobrze grać z gitarą.
  • #7
    diyManiek
    Level 29  
    Nikt nie daje do konstrukcji pod gitare glosników wysokotonowych inaczej pod basowa wtedy daja tweeter.
    Paczke zrób zamknieta, zatkaj otwory basreflex, a wewnatrz calosc wytlum. Calosc musi byc dobrze szczelna. Spokojnie wystarczy eminence z serii legend, jednak one nie maja spl 102dB - maja 99dB w sumie to i tak duzo i ladnie Ci to zagra oczywiscie wazne jest tez jaki dasz do tego przedwzmacniacz i koniec mocy.
    poczytaj na www.noisybox.za.pl jest co nie co o sprzecie gitarowym.
    A tego Atex sound mozesz puscic przez okno raczej lepiej bedzie pracował jako latający talerz niz głosnik gitarowy ;)
  • #8
    alamo888
    Level 11  
    sorry ze sie wtracam, ale jaka byscie polecali koncówke mocy nie lampowa, na czym sie wzorowa, moc 60-70W
  • #9
    krzyfn
    Level 12  
    hmmm.... wiec uwazacie, ze ten eminence bedzie najlepszy ? ktory model konkretnie ? moze jakis celeston ... ? jesli ktos mial doswiadczenia, czy slyszal jak brzmia, to niech powie cos na ten temat ;P. hmm... a co do BR - o ile dobrze widzialem %K, to piece glosnikowe zwykle byly otwarte, wiec czemu zatkac dziury ? jesli juz zatkac, to jak to zrobic zeby bylo ladnie i szczelnie ?
    jaki wzmacniacz proponujecie ?
    jaki przedwzmacniacz ?
    efekty gitarowe daje sie pomiedzy przedwzmacniaczem, a koncowka ?
    w srodku tej paczki jest chyba reverb sprezynowy, tylko prawdopodobnie trzeba go naprawic ;P ma ktos moze jakies rysunki, jak to wyglada i jak to zrobic ?
  • #10
    Pi-Vo
    Level 37  
    Ten Eminence który podałeś (legend121) jest dobry ,z Celestion można polecić tani Seventy albo droższy G12T 75W.Classic czy Blue trudno polecać choć są doskonałe ale cena już nie.Wprawdzie piece combo robi się otwarte ale mają być otwarte z tyłu a nie mieć otwory z przodu.Z moich eksperymentów wynika że każdą obudowę gitarową można zamknąć ,ja mam skrzynkę z 2 głośnikami 10" Eminence ME-1075 (trudno coś o nich znaleźć ,stare głośniki) i gra fajnie ,mam tylną ściankę którą raz montuję ,innym razem demontuję i fajnie brzmi i z nią i bez niej.Jak się obudowę zamknie to ma więcej basu ,brzmi "grubiej" ,czasami aż za bardzo polecam jednak zamkniętą obudowę ,zawsze niskich tonów można ująć regulacją barwy na przesterach a na czystych brzmieniach może ich brakować w otwartej obudowie.Ta końcówka http://sound.westhost.com/project03.htm którą podałeś może być jeśli nie chcesz czy nie możesz lampowej.Co do preampu ja bym zawsze polecał swoje wypraktykowane lampowce ale pewnie nie chcesz lampowego.Jest mnóstwo do wyboru układów półprzewodnikowych ,nie wiadomo jakich chcesz brzmień.Jeśli tylko czystych to robisz 1 kanał ,może być wg. https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic215412.html
    Jeśli chciałbyś większych możliwości to jest mnóstwo schematów firmowych wzmacniaczy z niezależnymi kanałami clean i lead do rockowych brzmień przesterowanych.Co do efektów to niektóre włącza się między preamp a końcówkę w tzw. pętlę efektową którą warto zrobić we wzmacniaczu.Inne włącza sie między wzmacniacz a gitarę.Do rewerbu sprężynowego stosuje się specjalny układ wzmacniacza który ma za zadanie wysterować nadawczą stronę sprężyny i wzmocnić odbiorczą a następnie domiksować sygnał ze sprężyny do surowego.I tu polecam wpisać w google hasło spring reverb a schematy posypią się obficie.I oczywiście studiować schematy firmowych wzmacniaczy z takim cudem ,polecam strony http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/tom/schematics.htm
    https://tremolo.elektroda.pl/tlumacz.php?tytul=http%3A%2F%2Ftremolo.elektroda.pl
    Jest też mnóstwo innych stron o tym ale na tych które podałem znajdziesz linki do większości najlepszych.Polecam jeszcze taką świetną stronkę http://www.freeinfosociety.com/electronics/audio.html ,jest nie tylko o elektronice ale samych schematów jest tam zatrzęsienie.Żeby ładnie zaślepić otwory to radzę wyciąć krążki o dopasowanych średnicach i wkleić.Gdybyś jeszcze coś chciał wiedzieć to pisz ,potem będę linki do tego tematu wklejał jeśli ktoś znów taki temat założy a powtarza się on wiele razy i sporo było napisane o tym.
  • #11
    krzyfn
    Level 12  
    hmmm.... preamp od jasia mi calkiem odpowiada. chcialbym dac efekt do tego pieca. prawdopodobnie bedzie to efekt wzorowany na jakiejs kostce (jeszcze nie wybralem ;P). skad wiedziec, ktore efekty wpinac miedzy gitare a preamp, a ktore miedzy preamp a koncowke ? czy to bedzie w ogole dobry pomysl, zeby konstruowac preamp od jasia i do tego jakis efekt ? czy jesli piec ma byc z efektami, to trzeba korzystac z gotowych schematow innych preampow (np. z comba ibaneza) ?
    co to jest 'szasi' ? ;P
  • #12
    Pi-Vo
    Level 37  
    Możesz wykonać ten preamp jako czysty kanał ,jeśli włączasz efekty typu reverb ,delay ,chorus ,flanger ,dodatkowe equalisery to za preampem.Jeśli chcesz jakieś podłogowe przestery typu distortion ,overdrive ,metal itp. to między gitarą a preampem.Również wah-wah przed preampem i efektami typu distortion czyli na początku.Gdy będziesz chciał zrobić kanał przesterowany to musisz zrobić jakby osobny preamp z regulacją barwy taką jak w czystym ale pzred regulacją ma to być układ znany z efektów typu distortion.Może to być coś takiego http://www.freeinfosociety.com/electronics/schematics/audio/distortionplus.html i regulacja barwy jak w kanale clean ,tym od Janka.Oczywiście zasilić to należy z tego napięcia z którego jest czysty kanał zasilany a nie z baterii ,wzmacniacz operacyjny do 36V można zasilać.
  • #13
    Tremolo
    Level 43  
    To co chcesz zalezy od tego jaką muzyke grasz i ile chcesz pieniędzy na to wywalić. oczywiście wszystko powinno być wyliczone pod indywidualne parametry wzmacniacza, nie ma co przesadzać - kupowac dobrego głośnika pod wzmacniaczyk na 7294 zrobiony na resztkach kondensatorów z jakiegoś warsztatu.

    Moze Ci chodzi o Chassis?? bo na to okreslenie nie ma jednoznacznej odpowiedzi.
  • #14
    krzyfn
    Level 12  
    hmm.... zaraz zaraz ;P tzn, ze musze zrobic 2preampy, z czego jeden czysty, a w drugim pod potencjometr 'tone' podlaczyc efekt disto ?
    o glosnikach celestona, slyszalem, ze maja nierowna charakterystyke. czy w takim razie sa dobre ?
    czy nierownej charakterystyki nie mozna wyrownac equalizerem ?
    http://guitarnet.pl/artykuly_pokaz.php?dzial=9 --> efekty-wstep
    tutaj wszystkie efekty sa za preampem... zawile to wszystko ;P

    __
    nastapila pewna zmiana planow ;P. mianowicie wlasnie siostra oferowala mi stare lozko (btw. ktore swoja droga chciala, zebym pomogl jej wyniesc na smietnik !!). jest tam troche przyzwoitej plyty ~17mm (takiej wiorowej fajnej), gabka (moze sie przydac do wytlumienia;P).
    wiec moze lepszym pomyslem bedzie z tej starej paczki (z 5dziurami) zbudowanie naglosnienia do wokalu (srodek -> glosnik atex sound, 2BR i 2 piszczki) a z plyt zbudowanie porzadnej paczki pod tego eminence 121legend ? ;P
  • #15
    Kwaczor

    VIP Meritorious for electroda.pl
    Głośnik gitarowy nie ma równej charakterystyki. I taki właśnie jego urok. Miałem kiedyś Legenda 121 i byłem zadowolony z niego. Na końcówce 50W robił wręcz nieprzyzwoity hałas.
  • #16
    Pi-Vo
    Level 37  
    Głośniki Celestion i nie tylko mają nierówną charakterystykę i tak ma być.Gdybyś ją wyrównał to nie zagrałoby tak jak słyszysz w nagraniach ulubionych gitarzystów.Właśnie tą nierówną charakterystykę usiłują odtworzyć symulatory kolumn gitarowych montowane w multiefektach i preampach żeby można było nagrywać z pominięciem głośnika.Co do kolejności podłączania efektów sam zobaczysz jak zaczniesz grać że nie jest to obojętne i są pewne zasady.Z grubsza pisałem już o tym.A jak jest zrobiony kanał Lead sam zobacz na podstawie firmowych konstrukcji ,linki masz już i jeszcze poczytaj tu http://www.h-s-p.prv.pl/ ,właśnie jest to distortion ,najlepiej lampowy z regulacją barwy.Jest jeszcze inna droga ,wzmacniacz z jednym czystym kanałem i kostki typu distortion ,overdrive itp. które róznią się tylko nazwą i regulacją barwy bo w gruncie rzeczy robią to samo.Ich różne brzmienie wynika tylko z różnej korekcji barwy za przesterem a nazwy nawiązują do charakteru barwy.I stąd mamy różne metalizery ,grunge ,distortiony ,niektóre mają w nazwie tube jaby były lampowe (Tube Screamer Ibaneza np.) bo takie barwy usiłują realizować.W rzeczywistości wszystkie brzmienia tych kostek można uzyskać dobrym lampowym wzmacniaczem przez umiejętne kręcenie potencjometrami barwy i wzmocnienia.Do bardziej radykalnych barw można włączać w pętlę efektową (między końcówką a preampem) różne korektory (graficzne ,parametryczne).Jeszcze co do kolejności efektów.Większość włącza się za preampem lub kostką typu distortion ,dotyczy to wszystkich efektów pogłosowych i modulacyjnych (tremolo ,flanger ,chorus itp.).Przyczyna jest prosta ,gdyby włączyć np. pogłos przed silnie wzmacniającym preampem to jego szumy byłyby wzmacniane czego można uniknąć włączając je za preampem na już wzmocnionym sygnale co powoduje że nie dokładają swojego szumu.I jeszcze jedno.Gdy przesterwujemy preamp (czy efekt typu distortion) mamy do czynienia z silną kompresją.Silne i słabe dźwięki instrumentu przktycznie wyrównują się i wyobraź sobie co by się działo gdyby wybrzmiewające echo czy pogłos podłączyć na wejście czegoś takiego.Pomijając szumy horror.Słabnące naturalnie powtórzenia wrzeszczałyby z taką samą siłą.Teraz weźmy chorus który dodaje do sygnału zmodulowany i lekko odstrojony dźwięk.Spróbuj na przesterze zagrać 2 minimalnie odstrojone dźwięki.I co?Horror ,zdudnienie i kakofonia.Jedyne co na wejście można czułego wzmacniacza można podłączyć to Wah-Wah który jest filtrm pasmowym przestrajanym nożnie (gitarzysta ma zajęte ręce).Daje to kapitalny efekt świadomej modulacj ataku ,sprawia że gitara zaczyna "gadać" ,posłuchaj takich gości jak Satriani ,Vai czy Misiak.To jest prawie jak mówienie gitarą.Można też włączać zamiast Wah korektor parametryczny żeby podbić wybrany fragment pasma w zakresie średnich tonów tak jak jest to na stałe zrobione w Metal Zone MT2 Boss-a.Także różne gitary (różnie brzmiące) dają możliwości kreowania właśnie tej rzeczy.Mam gdzieś artykuł z EP w którym jasno były wyłożone te zasady ,jeśli jest dostęp dla prenumeratorów do tego numeru to ściągnę ten artykuł i podeślę w pdf-ie ,jeśli nie to muszę zeskanować.
    PS.
    Z tymi płytami niezły pomysł ,pewnie że lepiej zrobiuć skrzynkę docelowo niz zatykać dziury ,jest tyle lepszych dziur do zatkania :wink: .A kolumn gitarowych się nie wytłumia żadnymi gąbkami.
  • #17
    Tremolo
    Level 43  
    Czemu mówisz Piwo że się nie wytłumia gabkami, wytłumisz - no i masz wytłumioną. Dużo wytłumieniem nie zmienisz... Co najwyżej pozbedziesz się paru rezonansów być moze właśnie korzystnych... Lepiej użyj tej gabki do jakichś kolumn Hi-Fi , gdzie charakterystyka poniżej 60 Hz jest powszechnie ceniona, a skup się nad zwiększeniem grubości desek.

    W każdej konstrukcji mozna robić wszystko... lampy tranzystory wzmacniacze scalone hybrydy... charakterystyka płaska urozmaicona, ale czy to komuś się będzie podobało? Ja nikomu nic nie zabraniam. Wiele razy doświadczyłem, że lepiej użyć prostego przesteru cyfrowego niż męczyć się z cudzym wzmacniaczem lampowym, z wyżartymi lampami i popsutymi potkami.

    Co styl muzyczny, to założenia są inne, inne będą w muzyce neoklasycznej, inne w Jazzie, inne w Funky, chodzi generalnie o proporcje pomiedzy

    typem drewna na gitare, grubość strun, wysokość strojenia, rodzaj przystawek i układu sterujacego, napiecia wyjsciowego z gitary, wszystkich efektów, każdego toru we wzmacniaczu, modelowi transformatora, typu kolumny, typu połączeń głośników, i samych głośników, no i przede wszystkim, tego co gracz prezentuje, lub w jaki sposób się popisuje.

    Moja konkluzja do tych dziur jest taka że można: nakleić nową płytę na starą w tej kolumnie, w której rozmieszczenie otworów będzie prawidłowe.
  • #18
    krzyfn
    Level 12  
    hmmm..... ^^ troche zal mi ta paczke kroic (przod i tyl, zeby byla otwarta), tym bardziej, ze mam ten glosnik atex sound i moglbym go wykorzystac. wtedy malym kosztem (okolo 60zl) mialbym ladne naglosnienie do wokalu. a do eminence`a zrobilbym druga, idealnie obliczona. a! wlasnie, ma ktos parametry do eminence`ow ? na oficjalnej stronie nic nie widzialem :/.
  • #19
    Pi-Vo
    Level 37  
    Nie wiem co chcesz liczyć i po co parametry głośników.Kolumn gitarowych nikt nie liczy ,nawet Marshall czy Mesa.Powstały te kolumny w oparciu o doświadczenie i odsłuch.Wystarczy zrobić skrzynkę ze sklejki w której zmieszczą sie glośniki.Możesz zrobić zamknietą kolumnę albo z półotwartym tyłem.Liczenie zaczyna się jeśli ma przenosić kolumna 40 Hz i niżej a gitarowa ma zaczynać od ok. 80Hz.Co do wytłumiania nie spotkałem sie z tym w gitarowych kolumnach.Jasne że można eksperymentować ale ten eksperyment raczej jest skazany na porażkę.
  • #20
    Tremolo
    Level 43  
    Ile ten Atex ma skutecznosci, do wokalu tez wypadało by miec coś bardoz skutecznego!! I z dość dobrym pasmem do 5-6 kHz... a Atex pewnie się kończy na 3,5kHz.. i jest to głosnik samochodowy (zapewne), jeszcze do tego przeciętny.
  • #21
    krzyfn
    Level 12  
    hmm.... zaraz, powracajac do wielkosci paczki. mowicie, ze kolumn gitarowych sie nie liczy. czyli nie ma roznicy jak dam 1x12" do obudowy np. 50cmx70cm (glebokosc - 30cm) i 60cmx90cm (glebokosc - 40cm) ?
    -> roznicy w dzwieku