Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Moduł zasilający cdi w wsk125

TheSted 07 Mar 2014 19:14 4407 12
  • #1 07 Mar 2014 19:14
    TheSted
    Poziom 6  

    Witam jestem nowy i wziąłem się za zapłon cdi do wsk:
    Moduł zasilający cdi w wsk125
    i mam pytanie mam ten transformator kupiłem taki sam Moduł zasilający cdi w wsk125 230/6v (ta liczba to omy) z jednej strony mam 3 piny a z drugiej 2 grubszy drut nawojowy jest z strony 2 pinów więc wnioskuję że jest to wtórne czyli wyjście 6v i teraz pytanie jak mam podłączyć z strony 3 pinów gdzie + a gdzie -. Patrzyłem ale nie jestem pewny ale ten pin pojedynczy (ten z prawej strony na zdj) nie jest do niego dolutowany żaden drut i nie wiem jak to podłączyć bo wzorując się na schemacie to coś chyba jest nie tak.

    0 12
  • #2 07 Mar 2014 20:43
    mawi2
    Poziom 25  

    Schematy.... rysuneczek zamiast schematu, coś co mnie osobiście przyprawia o dreszcze. Ale testując mieszankę napoju z lodem postanowiłem zapoznać się z szczegółami. "220/6v (ta liczba to omy)" - na pewno nie. To jest w uproszczeniu oznaczenie przekładni transformatora (jest to trafo sieciowe prawdopodobnie TS xx/6 czyli jeśli zasilisz uzwojenie wtórne napięciem przemiennym 230 V to na wyjściu będziesz miał napięcie przemienne 6 V, dodatkowo nie ma pojęcia omy jest "ohm" oznaczenie "grecka litera omega, mała i jest to wartość rezystancji"). Dla wyjaśnienia działania układu zapłonowego. W WSK masz napięcie instalacji elektrycznej 6 V prądu stałego (a prąd stały nie podlega transformacji to informacja dla wszystkich którzy o tym nie wiedzą). Ideą układu zapłonowego jest podanie wysokiego napięcia na świecę zapłonową ( w ściśle określonym momencie, który to jest ustalony przez przerywacz zapłonu) w celu wywołania iskry elektrycznej. Aby dokonać transformacji prądu stałego należy wywołać impuls - i tu wykorzystujemy przerywacz - w momencie wystąpienia impulsu narastającego i opadającego następuje transformacja - czyli pojawia się wysokie napięcie na świecy i silnik pali. A teraz opis jak masz podłączyć transformator: Grube uzwojenie podłączasz do układu elektronicznego - obojętnie, który drut do plusa a który, do minusa. Uzwojenie z cienkim drutem podajesz na świecę zapłonową i tu również nie jest istotne, które wyjście na masę a ,które na świecę (czyli podłączasz cewkę zapłonową). Wolny styk transformatora pozostawiasz nie podłączony. Jest on wynikiem zastosowania tego samego układu mechanicznego transformatora do różnych jego wersji. A tak w ogóle to pamiętam z lat mojej kawalerki, że 125 paliła zawsze z kopniaka a pchaliśmy ja tylko dla zabawy. Nigdy nie miała akumulatora. Podstawa to poprawnie ustawiony zapłon i nie "wyklepany" przerywacz. Szkoda przerabiać legendę. Osobiście posiadam Komara 2 z 1968roku z oryginalnym lakierem, pali, jeździ, i ma się ok. Żadnych przeróbek a palony jest raz, dwa razy do roku.

    0
  • #3 07 Mar 2014 21:22
    TheSted
    Poziom 6  

    Co do tego napisałeś że "220/6v (ta liczba to omy)" wiem moja wina nie napisałem dobrze ale chodziło mi o to że ta liczba napisana z załączniku w paincie to ohm :)
    Tutaj masz linka do tego co to przerabiał http://wueska.pl/viewtopic.php?f=23&t=9469 lub http://www.youtube.com/watch?v=1tH98L5ZoCk

    P.S Moja wsk 125 jest z rocznika 69 :) B1 piękność. Mamy z kumplem plany jechać na wakacjach około 300km od domu więc raczej wolałbym ten domowy cdi :P I ten "mój cdi" będzie w pełni odwracalny tzn. w 5 min można będzie założyć stary zapłon. Części mam z giełdy więc za około 20 zl kupiłem czyli można troszkę pokombinować z wsk teraz mam troszkę czasu.

    0
  • #4 07 Mar 2014 21:37
    BILGO
    Poziom 38  

    Jeśli chcesz założyć zapłon CDI do wski to tylko DC CDI a takowy moduł na twoim miejscu kupiłbym na jakimś portalu aukcyjnym. Wówczas skupisz się na zamocowaniu impulsatora i magnesu...
    Sam będziesz miał problemy z budową przetwornicy ładującej CDI.

    0
  • #5 08 Mar 2014 09:16
    TheSted
    Poziom 6  

    Też myślałem nad kupnem ale kolega kupił cały zapłon CDI i 1 moduł siadł mu po około 2 tygodniach drugi po kolejnym miesiącu i pojechał do sklepu elektrycznego wziął moduł i schemacik i powiedział kolesiowi (miły starszy pan) żeby zlutował mu takie coś i zrobił za chyba 60 zł i teraz śmiga na tym od połowy zeszłorocznych wakacji i działa super

    0
  • #6 08 Mar 2014 10:14
    BILGO
    Poziom 38  

    Ok jak tak uważasz, lecz musisz zastosować jakąś przetwornice podwyższająca napięcie np na 555 ponieważ sam transformator nie będzie poprawnie funkcjonował... i wówczas możesz sobie zbudować zwykły AC CDI lecz jak by na to nie patrzeć to przetwornica i AC CDI będą razem tworzyć DC CDI :D

    0
  • #7 08 Mar 2014 11:57
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    TheSted napisał:
    z jednej strony mam 3 piny a z drugiej 2 grubszy drut nawojowy jest z strony 2 pinów więc wnioskuję że jest to wtórne czyli wyjście 6v i teraz pytanie jak mam podłączyć z strony 3 pinów gdzie + a gdzie -. Patrzyłem ale nie jestem pewny ale ten pin pojedynczy (ten z prawej strony na zdj) nie jest do niego dolutowany żaden drut i nie wiem jak to podłączyć


    Po pierwsze pisanie o plusie i minusie nie ma tu żadnego uzasadnienia - mamy prąd przemienny.
    Po drugie - pin do niczego nie podłączony sobie odpuść - zostają cztery którymi sie interesujesz - te od strony grubszego drutu łaczysz z cewką pod kołem magnesowym (przed prostownikiem, ale tu trudno się pomylić bo prostownik w Wiejskim Sprzęcie Kaskaderskim był w obudowie reflektora), piny od strony cienkiego przewodu łączysz z twoim układem CDI.


    TheSted napisał:
    wzorując się na schemacie to coś chyba jest nie tak.


    Pokaż schemat ideowy - to co wstawiłeś to bohomaz z trudem dający się uznać za schemat montażowy.

    Lektura obowiązkowa:
    http://www.mt.com.pl/archiwum/74-Nw-04-Trystorowy_zaplon.pdf

    BILGO napisał:
    Ok jak tak uważasz, lecz musisz zastosować jakąś przetwornice podwyższająca napięcie np na 555 ponieważ sam transformator nie będzie poprawnie funkcjonował...


    Pytanie czemu nie będzie funkcjonował - ma w magnecie cewki dające prąd przemienny, spokojnie może użyć transformatora.

    0
  • #8 08 Mar 2014 12:17
    BILGO
    Poziom 38  

    jdubowski napisał:
    Pytanie czemu nie będzie funkcjonował - ma w magnecie cewki dające prąd przemienny, spokojnie może użyć transformatora.

    Przerabiałem ten temat (w jawach, rometach, mz zakładałem zapłon CDI)... Silnik może i uruchomi ale będzie bardzo nie stabilna energia iskry.
    Jeśli chce 300km na takiej fuszerce przejechać to życzę powodzenia ;)

    0
  • #9 08 Mar 2014 16:30
    TheSted
    Poziom 6  

    jdubowski napisał:

    zostają cztery którymi sie interesujesz - te od strony grubszego drutu łaczysz z cewką pod kołem magnesowym


    Chwilka chwilka czyli mam rozumieć że prąd z cewki mam podłączyć do uzwojenia wtórnego? bo z tego co mi wiadomo prąd podłącza się do uzwojenia pierwotnego czy się mylę?


    jdubowski napisał:
    Pokaż schemat ideowy - to co wstawiłeś to bohomaz z trudem dający się uznać za schemat montażowy.


    Schemat dorwałem z wueskowego forum i taki też wstawiłem. Nie jestem dobry z robienia schematów ale wieczorem postaram się dodać coś lepszego jeśli mi wyjdzie :)

    0
  • #10 08 Mar 2014 16:36
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    TheSted napisał:
    jdubowski napisał:

    zostają cztery którymi sie interesujesz - te od strony grubszego drutu łaczysz z cewką pod kołem magnesowym


    Chwilka chwilka czyli mam rozumieć że prąd z cewki mam podłączyć do uzwojenia wtórnego? bo z tego co mi wiadomo prąd podłącza się do uzwojenia pierwotnego czy się mylę?


    To jest transformator sieciowy - jako taki wyprodukowany i producent nawinął dwa uzwojenia 230V i 6V. To na 230V nazwał pierwotnym, a to 6V wtórnym, bo w założeniach w tym kierunku zachodziła transformacja. A ty chcesz przetransformaować 6V na 230V i w twoim zastosowaniu uzwojenie 6V będzie pierwotnym a to 230V wtórnym - bo transformator to maszyna odwracalna...

    0
  • #11 08 Mar 2014 16:58
    TheSted
    Poziom 6  

    jdubowski napisał:

    To jest transformator sieciowy - jako taki wyprodukowany i producent nawinął dwa uzwojenia 230V i 6V. To na 230V nazwał pierwotnym, a to 6V wtórnym, bo w założeniach w tym kierunku zachodziła transformacja. A ty chcesz przetransformaować 6V na 230V i w twoim zastosowaniu uzwojenie 6V będzie pierwotnym a to 230V wtórnym - bo transformator to maszyna odwracalna...



    Aha teraz rozumiem :) ale na tym "bohomazie" pisze że napięcie "od 6v do nawet 110v" i teraz pytanie czy to jest prawda?

    P.S Mam teraz 2 cewki świetlne firmy renox-rbk i mam problem to niby to są oryginalne cewki (w oryginale napięcie wyjściowe na 1 cewce to 3v czyli 2x3v=6v ) a jak wkręcę ją na obroty to mi kurde połączone żarówki 12v 45W i 12v 30W pali -.- czyli wychodzi na to że jedna daje ponad 6v i czy mi tego transformatora nie spali? Jeśli tak to jak mógłbym tego uniknąć ?
    P.S.2 Nawiązując do tych cewek jak zrobić żeby napięcie mniej więcej utrzymywało się równo? Tzn żeby na wysokich obrotach nie paliło mi żarówek?

    0
  • #12 08 Mar 2014 18:19
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    TheSted napisał:
    Aha teraz rozumiem ale na tym "bohomazie" pisze że napięcie "od 6v do nawet 110v" i teraz pytanie czy to jest prawda?


    O tyle prawda że po wtórnej stronie powinieneś otrzymać napięcie zbliżone do 230V AC, po wyprostowaniu da to ładowanie kondensatora układu CDI do około 320..350V, czyli napięcie pierwotne musi być dopasowane do tego co dają cewki.

    TheSted napisał:
    P.S Mam teraz 2 cewki świetlne firmy renox-rbk i mam problem to niby to są oryginalne cewki (w oryginale napięcie wyjściowe na 1 cewce to 3v czyli 2x3v=6v ) a jak wkręcę ją na obroty to mi kurde połączone żarówki 12v 45W i 12v 30W pali


    Jakie cewki, taki skutek. Koło magnesowe też pewnie jest "za dobre".

    TheSted napisał:
    P.S.2 Nawiązując do tych cewek jak zrobić żeby napięcie mniej więcej utrzymywało się równo? Tzn żeby na wysokich obrotach nie paliło mi żarówek?


    To jest motor bez regulatora (oryginalnie). Albo cewki i koło takie jak być powinny, albo przerabiasz instalację na taką z regularotem stratny a'la skuterek.
    A przekładnię transformatora dobierasz jak sie uporasz z instalacją, jeśli będziesz obcinał napięcie na 12V to raczej powinna być mniejsza.

    0
  • #13 09 Mar 2014 21:30
    TheSted
    Poziom 6  

    Ej a jak będę w układzie miał te 350 V to po podłączeniu do cewki zapłonowej butelkowej 8V nie spali mi cewki? bo tak myślałem dzisiaj troszkę nad tym i się pogubiłem chyba :)

    0