Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AM TechnologiesAM Technologies
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Iveco Eurocargo 100E18 '97 - Brak ładowania i zapłonu.

07 Mar 2014 20:05 4869 23
  • Poziom 15  
    Witam Panowie,
    mam dziwny problem z Iveco Eurocargo 100E18 '97r. mianowicie: kierowca zgłosił "żarzenie się" kontrolki ładowania, po zgaszeniu silnika już nie można zapalić - rozrusznik nie reaguje na przekręcenie stacyjki. Podładowaliśmy akumulatory, sprawdzona stacyjka, auto zapala po podaniu zasilania bezpośrednio na cewkę rozrusznika ale żadnej reakcji na stacyjkę.

    Alternator jasna sprawa wymontowany i poszedł do naprawy.
    Moje pytanie brzmi dlaczego nie można zapalić auta ze stacyjki. czy to zbieg okoliczności, czy Iveco ma jakiś dziwny patent z zapłonem. Czy ktoś ma może schemat od stacyjki aż do rozrusznika?
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • Poziom 15  
    Podejrzewałem taką możliwość, próbowałem symulować świecenie kontrolki (zwarłem kabel z alternatora do masy, próbowałem również przy kontrolce ładowania) - nic to nie dało. W którym miejscu kabel ze stacyjki jest przerywany przez to ustrojstwo, albo który to przekaźnik?
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • Poziom 39  
    To już jest dziwne bo jeśli zapaliłeś kontrolkę to ma włączyć rozrusznik. Myślę że awaria nie w alternatorze tylko gdzie indziej. Gdzieś miałem jakieś schematy od eurocargo to jak znajdę to dodam.

    Dodano po 14 [minuty]:

    Niestety nie poratuję bo mam schematy od modelu z 2003r a tam rozrusznik idzie już przez EDC. Z tego co pamiętam u ciebie będzie przekaźnik tzn cewka równolegle z kontrolką a 50 ze stacyjki przez styki. Przekaźnik był w tablicy ale który to musisz sam zlokalizować - rozbierasz i przyciskasz palcem kotwiczkę i próba stacyjką. Jest jeszcze drugi przekaźnik, sterowanie 50 dostaje ze stacyjki i dalej ze styku podaje na rozrusznik.
  • Poziom 15  
    To by znaczyło, że zbiegiem okoliczności wysiadł alternator (brak ładowania i rozładowane akumulatory) i obwód stacyjka-rozrusznik. Przekaźniki podmienialiśmy, zarówno te prądowe jak i pomocnicze - bez skutku. Chętnie bym to ominął tylko nie mogę znaleźć który kabelek biegnie do rozrusznika (połowa kabli zielonych z mało czytelnymi numerami)!
    Zobaczymy co z tym alternatorem. Jeszcze jedno pytanie. Alternatom nie ma wyprowadzenia na obrotomierz, gdzie znajdę czujnik obrotów (zaniża mi obroty o połowę)?
  • Poziom 15  
    Problem rozwiązany. Alternator miał przerwę na wirniku dlatego kontrolka tylko się żarzyła, a nie świeciła. Co do stacyjki, przerwa w skrzynce z bezpiecznikami i przekaźnikami, brak przejścia między kablem biegnącym ze stacyjki na cewkę przekaźnika. Otworzyłem całość i dolutowałem kawałek kabelka.

    Jeszcze jedno pytanko odnośnie obrotomierza, czujnik zlokalizowałem. Pytanie co może być przyczyną przekłamania - wskazuje mniej więcej połowę obrotów. Auto kupiliśmy już z tym felerem i nie wiem czy ktoś wymienił czujnik na jakiś inny, czy może obrotomierz wadliwy. I jak to sprawdzić, nie mam możliwości podmiany (tylko jedno Iveco w firmie).
  • Poziom 39  
    Z tego co pamiętam ten czujnik jest wkręcany i blokowany nakrętką kontrującą a czyta z jakichś "ząbków" na kole zamachowym. Niestety nigdy się nie interesowałem ile tych ząbków jest ani jaka powinna być odległość czujnika od koła zamachowego/ząbka. Możliwe że: złamane ząbki, niewłaściwa odległość czujnika, uszkodzony czujnik, uszkodzony obrotomierz. Sory ale w tej materii już więcej nie potrafię pomóc tym bardziej że obydwa pojazdy na ramie 100E18 z firmy poszły w inne ręce.

    Dodano po 3 [minuty]:

    To eurocargo to ciężarówka czy autobus na ramie iveco?
  • Poziom 15  
    To mała śmieciarka, miejsca przy czujniku niewiele.
  • Poziom 9  
    Kwok, jeśli możesz prześlij mi ten schemat, mam iveco z '04r więc mogło by się przydać. Zwłaszcza, że mam problem z ładowaniem, kontrolka pali cały czas od ładowania. Z Niemiec 700km przyjechałem bez żadnych przygód, a u nas odmówiło posłuszeństwa w ten sam dzień co umyłem silnik. Albo zbieg okoliczności, albo coś dostało od chemii. Alternator sprawdzony .a stole i ładuje 28,1, kontrolka gaśnie na stole. Masy przejrzane - wyczyszczone. Kable do rozrusznika też ok. Jeden przewód był mocno zaśniedziały przy wiązce, myślałem, że to już to, ale dalej lipa. Akumulatory inne podłączane i też lipa. Windę również odłączałem i też nic nie pomogło. Webasto też i dalej nic. Nie wiem już gdzie szukać, może ktoś coś podpowie
  • Poziom 39  
    Hehehe też walczyłem z tym problemem - alternator ładuje normalnie a kontrolka nie gaśnie. U nas zaczęło się od wymiany regulatora napięcia bo ori zdechł. Trzy następne regulatory (ori) pomagały ale na krótko. Ostatecznie chyba zlikwidowałem kontrolkę a wsadziłem woltomierz.
    Poszukam czy mam ten kawałek schematu.
  • Poziom 9  
    Fajnie by było jak byś znalazł. Tylko u mnie o samą kontrolkę nie chodzi, na założonym alternatorze w ciężarówce ładowanie dochodzi maksymalnie do 24V :cry:
  • Poziom 15  
    Mierzyłeś na akumulatorach czy na alternatorze?
  • Poziom 39  
    Zrób pomiar na alternatorze i aku. Takie napięcie wskazuje na awarię ładowania więc alternator i tak do wyjęcia. Pewnie pierścienie si wytarły albo szczotki wołają o wymianę.
    Odnośnie schematu to żadnych cudów nie ma - przewód z kontrolki przez diody połączone katodą i z katody do alternatora. Pozostałe anody są wykorzystane chyba do blokady rozruchu i innych urządzeń które pracują tylko jak silnik pracuje tzn jest ładowanie.
  • Poziom 9  
    Ładowanie mierzyłam i na alternatorze i na aku, robiłem co mogłem. Alternator też wyciągałem, jak pisałem, na stole pomierniczym ma dobre ładowanie (28.1). Wymieniłem przy okazji łożysko i komutator, wyczyszczony i wypiaskowany więc alternator jak nowy, a ładowania jak nie było tak niema
  • Poziom 9  
    Czy na stole też ma wtedy symboliczne ładowanie?? Alternator zawiozłem do porządnego fachowca, wszystkie rozruszniki i alternatory wożę do niego i zawsze dobrze....
  • Poziom 15  
    Jak mierzyłeś na alternatorze to masę "brałeś" z ramy czy alternatora? Może masa na silniku kiepska. Rozrusznik kręci normalnie czy ledwo ledwo?
  • Poziom 9  
    Jak pisałem, masy poczyszczone. A do mierzenia masę brałem z kilku miejsc, z alternatora też, naprawdę brakuje mi już pomysłów. Rozrusznik, jak aku dobre, kręci jak burza
  • Poziom 15  
    Ja bym jeszcze zmierzył na alternatorze, ale przy odkręconym kablu "+". Może diody są uwalone i ładuje za słabo. Na stole bez obciążenia będzie 28 V, a pod obciążeniem w aucie już nie daje rady. Zmierz też jaki jest pobór prądu z akumulatora.
  • Poziom 39  
    5 wyjść czyli W L 15 S(30) i DFM czy jakoś tak. Sprawdź żarówką czy masz 15 i 30. Z tego co kojarzę to bez któregoś z tych napięć nie ruszy. W chyba nie jest wykorzystane bo obrotomierz jest z komputera a DFM nie bo nie :D . Sprawny alternator nie ładuje od razu po uruchomieniu tylko napięcie rośnie w niecałą minutę do prawidłowego - taki soft start.
  • Poziom 9  
    Więc problem rozwiązany. Tak jak radziłeś chciałem posprawdzać żarówką piny, jakie było moje zdziwienie, kiedy zdjąłem kolanko przy wtyczce z pinami, a tam dwa z trzech kabelki oberwane. Generalnie sądzę, że to wina tego kolanka plastykowego, po 10 latach kable nie wytrzymały bez elastyczności. Porobiłem je i jest cacy - 28.3 ładowania. Z jednej strony jestem zły, że tyle czasu spędziłem na czyszczeniu, odkręcaniu, poprawianiu wszelkiego rodzaju mas i przewodów, rozbieraniu alternatora, przekładania akumulatorów, a okazała się taka pierdoła. Z drugiej strony taki przegląd i konserwacja instalacji napewno nie zaszkodziła :D
    Dzięki wszystkim za pomoc