Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TestoTesto
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik ładuje akumulator tylko do polowy

08 Mar 2014 19:56 20748 39
  • Poziom 8  
    Cześć wszystkim ładuje akumulator już 10 h a wskaźnik naładowania na prostowniku stoi w miejscu na połowie podziałki. Prostownik 4A RMS akumulator 53 ah w czym może być problem ? dodam ze przykładając miernik przy podłączanym prostowniku miernik pokazuje na klemach napięcie 14,95 czy tak ma być? w południe napięcie na klemach wynosiło 15,05
    Prostownik ładuje akumulator tylko do polowy
  • TestoTesto
  • Poziom 29  
    Instrukcję obsługi tego prostownika posiadasz? Jeżeli tak, to co jest w niej na ten temat napisane? Wg ciebie jakie napięcie powinno występować na biegunach naładowanego akumulatora?
  • Poziom 27  
    Pewnie masz zawieszoną wskazówkę miernika w ładowarce.
  • Poziom 8  
    Napięcie, pod którym pracuje urządzenie jest limitowane do 14,1v co zabezpiecza ładowarkę przed przegrzaniem umożliwiając jednocześnie ładowanie akumulatora bez potrzeby ciągłej kontroli tego procesu. Tak piszę w instrukcji dziwne niby ogranicza do 14,1v a teraz mam na klemach 14,96 v
  • Poziom 32  
    Jak odłączysz prostownik od akumulatora to wskazówka na mierniku w prostowniku przesunie się do pozycji początkowej zerowej? Czyli w prawą stronę. Bo może faktycznie mogła się wskazówka zawiesić.

    Z tym napięciem to faktycznie jest coś nie tak. Może w instrukcji się pomylili.
  • TestoTesto
  • Poziom 8  
    Przy odłączonym prostowniku wskazówka jest na pozycji full tak jak na tym zdjęciu
    Prostownik ładuje akumulator tylko do polowy
  • Poziom 32  
    Spróbuj może delikatnie puknąć w miernik w prostowniku może wskazówka się przesunie.
  • Poziom 8  
    Otwarłem tą przysłonę i spróbowałem przesunąć wskazówkę na początkową pozycje ale wraca automatycznie na pozycję full
  • Poziom 32  
    Legoo napisał:
    Przy odłączonym prostowniku wskazówka jest na pozycji full tak jak na tym zdjęciu
    Prostownik ładuje akumulator tylko do polowy


    To ciekawa sprawa. Powinno być odwrotnie. Logicznie myśląc.

    Jak masz w domu dobry multimetr to podłącz go i zmierz prąd podczas ładowania akumulatora.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Może być uszkodzony miernik w prostowniku.
  • Poziom 8  
    Natężenie prądu wynosi 1,15 Ampera
  • Poziom 16  
    To jest tylko wskaźnik, nie miernik i jego dokładność jest żadna. Bazuj na mierniku i nie ładuj powyżej 14.4V. Możesz uszkodzić sobie akumulator. Jeżeli masz możliwość, to sprawdź gęstość elektrolitu. W pełni naładowanym i sprawnym akumulatorze powinna być w granicach 1.28g/cm3 w temperaturze +20C,
  • Poziom 8  
    Dziękuję za wypowiedzi w temacie Mam miernik to tak będę robił będę sugerował się wskazaniem miernika jeżeli dojdzie do 14.4 V to zakończę ładowanie.
  • Poziom 32  
    Nie wiem jaki prąd był na początku ładowania, bo może te 1,15 A jest wskazaniem ,że akumulator jest już naładowany. A ten miernik w prostowniku źle pokazuje.

    Pisze w instrukcji ile czasu trzeba ładować akumulator? Bo może się okazać, że 10h to jest za mało.

    Możesz jeszcze zrobić tak ,że rozkręć prostownik odłącz miernik prostownika i w miejsce jego podłącz multimetr i obserwuj jaki jest prąd na multimetrze.
  • Poziom 8  
    W instrukcji piszę żeby samemu sobie określić według wyliczeń ile ma się lądować
  • Poziom 16  
    Legoo napisał:
    W instrukcji piszę żeby samemu sobie określić według wyliczeń ile ma się lądować

    Nie da się wyliczyć potrzebnego czasu ładowania bo:
    -nie wiadomo ile Ah pojemności brakuje w aku
    -nie wiadomo ile Ah przyjął z prostownika ponieważ nie znamy prądu ładowania a jest on zmienny w czasie i zależny od stanu naładowania.
  • Poziom 8  
    Powiedz mi Grzegorz740 jak mam wpiąc ten miernik to o czym ty mówiłeś rozkręciłem obudowę i co dalej
    Prostownik ładuje akumulator tylko do polowy
  • Poziom 16  
    Legoo napisał:
    Powiedz mi Grzegorz740 jak mam wpiąc ten miernik to o czym ty mówiłeś rozkręciłem obudowę i co dalej
    Prostownik ładuje akumulator tylko do polowy

    Nic nie rozkręcaj, Miernik (woltomierz) podłączaj na zaciskach akumulatora. Będzie
    najdokładniejszy pomiar, pozbawiony błędu od spadku napięcia na przewodach.

    Dodano po 16 [minuty]:

    Ze zdjęcia wynika, że w prostowniku nie ma żadnego układu kontrolującego przebieg procesu ładowania. Jest w nim tylko transformator toroidalny z symetrycznym uzwojeniem wtórnym, dwie diody (chyba 3A), wskaźnik prądu ładowania, włącznik zasilania, przewody, obudowa i to wszystko. Musisz niestety posługiwać się jakimś woltomierzem, np. multimetrem. Są też w sprzedaży specjalne LED-owe wskaźniki napięcia-testery-pokazujące napięcie akumulatora. Bardzo wygodne w użyciu i wystarczająco dokładne.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Np. taki:
    http://allegro.pl/listing/listing.php?order=d&string=tester+alternatora
  • Poziom 36  
    Legoo napisał:
    Przy odłączonym prostowniku wskazówka jest na pozycji full tak jak na tym zdjęciu
    Prostownik ładuje akumulator tylko do polowy
    Czy Wy wszyscy myślicie? Pozycja "pełny" oznacza brak poboru prądu, czyli przy wyłączonym prostowniku jest raczej logiczna. Rysunek pustego akumulatora oznacza maksymalny pobór prądu, zatem ten wskaźnik jest zwykłym amperomierzem wyskalowanym w jednostkach "przedszkolnych". I jeszcze napięcie - kto powiedział, że napięcie powyżej 14,4V jest dla akumulatora szkodliwe? Czy ktoś tu się w ogóle orientuje, jakie jest prawidłowe napięcie naładowanego akumulatora przy podłączonym prostowniku?
  • Poziom 16  
    balonika3 napisał:
    Legoo napisał:
    Przy odłączonym prostowniku wskazówka jest na pozycji full tak jak na tym zdjęciu
    Prostownik ładuje akumulator tylko do polowy
    Czy Wy wszyscy myślicie? Pozycja "pełny" oznacza brak poboru prądu, czyli przy wyłączonym prostowniku jest raczej logiczna. Rysunek pustego akumulatora oznacza maksymalny pobór prądu, zatem ten wskaźnik jest zwykłym amperomierzem wyskalowanym w jednostkach "przedszkolnych". I jeszcze napięcie - kto powiedział, że napięcie powyżej 14,4V jest dla akumulatora szkodliwe? Czy ktoś tu się w ogóle orientuje, jakie jest prawidłowe napięcie naładowanego akumulatora przy podłączonym prostowniku?

    Odp. na pytanie: TAK.
    Max, napięcie ogniwa akumulatora kwasowego wynosi 2.4V. Zatem popularny 12 voltowy można ładować do napięcia 6x2,4=14,4V. Zgadza się czy coś pomyliłem?
  • Poziom 36  
    zwolmar napisał:
    Zgadza się czy coś pomyliłem?
    Oj, sporo pomyliłeś...
  • Poziom 16  
    Toroidy są najczęściej nawijane na 11.5V na wyjściu, czasem nawet więcej.
    11,5V-0,7V(spadek napięcia na diodzie) x √2 ≈15,3V w max. sinusoidy. Takie napięcie może być zabójcze przy bardzo długim podłączeniu prostownika. Chyba że aku to już padaczka i ma duży prąd samorozładowania.

    Dodano po 1 [minuty]:

    balonika3 napisał:
    zwolmar napisał:
    Zgadza się czy coś pomyliłem?
    Oj, sporo pomyliłeś...

    Oświeć mnie.
  • Poziom 36  
    Stare książki podawały napięcie 15,6 - 16,2V. Stare akumulatory działały nawet do 10 lat. I te stare prostowniki rzeczywiście tak ładowały. Dziś akumulator ma paść tuż po utracie gwarancji, a prostownik ma mu w tym pomóc.
  • Poziom 16  
    Ciekawe,dlaczego w takim razie regulatory w alternatorach czuwają, żeby napięcie nie przekraczało 14,0÷14.2V?
    Co do trwałości to: 1- żywot aku określa się ilością pełnych cykli rozładowanie-naładowanie i w dobie mnóstwa odbiorników energii ta liczba szybciej ulega wyczerpaniu.Kiedyś tylko rozruch, a teraz alarm, radio, komputer, zegarki i inne bajery przy wyłączonym silniku,
    2-producenci nie są zainteresowani trwałością czegokolwiek, bo nie mieli by zbytu. A tak co 3÷4 lata musisz kupić nowy.
    3- sami użytkownicy lepiej dbali o swe aku, bo był problem z nowymi. Czy ktoś współcześnie zainteresował się ilością wody albo gęstością elektrolitu (oczywiście często jest to niemożliwe ale i tam gdzie można to sprawdzić nikt nie zadaje sobie tyle trudu. Bo po co , przecież jest napisane BEZOBSŁUGOWY.
  • Poziom 33  
    Cytat:
    Stare akumulatory działały nawet do 10 lat

    ...bo też i płyty w akumulatorach były grubsze - a teraz, ze względu na cięcie kosztów - nie.

    Umax=14,4V
  • Poziom 8  
    Po całej nocy sprawdziłem napięcie na akumulatorze wynosi 12,60.
    Wychodzi na to ze ten wskaźnik był fabrycznie zepsuty
  • Poziom 16  
    Nie jest zepsuty. Masz za duże napięcie ładowania (więcej niż 14,4V) a w związku z tym akumulator cały czas był ładowany a nawet przeładowywany i ów "miernik" czyli wskaźnik prądu ładowania cały czas pokazywał, że płynie prąd do aku. Akumulator już go nie potrzebował, ale prostownik wymuszał dalszy przepływ. Już Ci pisałem, że prostownik nie ma żadnego zabezpieczenia i w związku z tym sam musisz pilnować końca procesu ładowania i wyłączyć prostownik. Właśnie napięcie na aku 14,4V jest jedną (ale nie jedyną) z oznak naładowania.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Sam pisałeś, że płynął prąd 1,15A więc wskaźnik go pokazywał a że ten prąd był już zbędny i przeładowywał aku, to już nie jego wina.
  • Poziom 36  
    zwolmar napisał:
    Ciekawe,dlaczego w takim razie regulatory w alternatorach czuwają, żeby napięcie nie przekraczało 14,0÷14.2V?
    Bo alternator służy głównie do zasilania odbiorników, a nie do ładowania akumulatora, stąd musi mieć stałe napięcie. Niejako przy okazji doładowuje akumulator.
  • Poziom 16  
    Ale z kolei napięcie odbiorów dostosowane jest do napięcia aku. Nieprawdaż?
  • Poziom 36  
    zwolmar napisał:
    Ale z kolei napięcie odbiorów dostosowane jest do napięcia aku. Nieprawdaż?
    Nie. Do pewnego zakresu napięć.
  • Poziom 16  
    Zaczęła się dyskusja akademicka, nic nie wnosząca a zajmująca czas w stylu "co było pierwsze, jajo czy kura". Odezwę się, gdy będzie coś istotnego.