Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Impedancji pętli zwarcia w ukladzie 3 fazowym

08 Mar 2014 20:14 7230 34
  • Poziom 12  
    Witam

    W podanym przykładzie rezystancja i moc nie jest aktualna wartością, chodzi o zrozumienie tematu.
    W silniku trójfazowym o mocy 5,5 kw
    kabel zasilający to 100 metrów którego rezystancja to 0.004Ω/m,
    uzwojenie transformatora to 0.03Ω,
    po drodze jest izolator i dodatkowo rezystancja 0.05Ω i 0.12Ω,
    rezystancja całkowita to bedzie
    (100 m * 0.004Ohma + 100 m * 0.004Ohma) * 0.05Ohma * 0.12Ohma = 0.0048Ohma
    gdzie (100 m * 0.004Ohma + 100 m * 0.004Ohma) to jest rezystancja przewodu fazowego i uziemienia
    teraz impedancja pętli zwarcia: uzwojenie transformatora to 0.03Ohma i rezystancja całkowita
    0.03Ohma + 0.0048Ohma = 0.0348Ohma
    prąd zwarcia to
    230/0.0048Ohma = 6609 A

    Wydaje mi sie ze dotąd mam dobrze, czy może ktoś potwierdzić?
    Ale to jest dla jednej fazy, jak to zrobić dla 3 faz? Czy po po prostu interpretujemy każdą fazę indywidualnie jak ja to zrobiłem powyżej?
  • Moderator - Elektryka
    michalGDANSK napisał:
    po drodze jest izolator i dodatkowo rezystancja 0.05Ω i 0.12Ω

    A ten "izolator po drodze" to co to jest? Droga gminna czy wojewódzka?
  • Poziom 28  
    michalGDANSK napisał:
    Witam

    w podanym przykładzie rezystancja i moc nie jest aktualna wartością, chodzi o zrozumienie tematu.
    w silniku trójfazowym o mocy 5,5 kw
    kabel zasilający to 100 metrów którego rezystancja to 0.004Ω/m
    uzwojenie transformatora to 0.03Ω
    po drodze jest izolator i dodatkowo rezystancja 0.05Ω i 0.12Ω
    rezystancja całkowita to bedzie
    (100 m * 0.004Ohma + 100 m * 0.004Ohma) * 0.05Ohma * 0.12Ohma = 0.0048Ohma
    gdzie (100 m * 0.004Ohma + 100 m * 0.004Ohma) to jest rezystancja przewodu fazowego i uziemienia
    teraz impedancja pętli zwarcia: uzwojenie transformatora to 0.03Ohma i rezystancja całkowita
    0.03Ohma + 0.0048Ohma = 0.0348Ohma
    prąd zwarcia to
    230/0.0048Ohma = 6609 A

    Rezystancja przewodu jest 0,004Ω/m co daje 0,4Ω dla jednej żyły samego przewodu a ty wyliczyłeś rezystancję całkowitą 0,0048Ω.
    To cud czy fizyka alternatywna?
  • Poziom 11  
    GBW napisał:

    Rezystancja przewodu jest 0,004Ω/m co daje 0,4Ω dla jednej żyły samego przewodu a ty wyliczyłeś rezystancję całkowitą 0,0048Ω.
    To cud czy fizyka alternatywna?


    Bo kolega za dużo mnożył, a za mało dodawał ;)
  • Moderator - Elektryka
    Mnie się też parę razy przecinek przesunął. Ale żeby od razu taki raban robić?... :D
  • Poziom 15  
    michalGDANSK napisał:
    prąd zwarcia to
    230/0.0048Ohma = 6609 A

    Kolega powinien zacząć od narysowania sobie jak zamyka się pętla zwarcia. Czyli transformator, linia zasilająca, niech będzie i ten izolator i silnik (chociaż silnik to akurat inny temat bo on jest również generatorem)
    Jeżeli sobie to kolega narysuje i wyznaczy rezystancje i reaktancje, pododaje to koledze wyjdzie impedancja. To jaki prąd popłynie będzie już tylko zależne od napięcia i z prawa oma. Czyli zamiast 230V kolega wstawi 400 i będzie jako zwarcie międzyfazowe.
  • Poziom 12  
    zbich70 napisał:
    michalGDANSK napisał:
    po drodze jest izolator i dodatkowo rezystancja 0.05Ω i 0.12Ω

    A ten "izolator po drodze" to co to jest? Droga gminna czy wojewódzka?


    to niech bedzie ze izolatow ma rezystancje 0.17
  • Moderator - Elektryka
    michalGDANSK napisał:
    to niech bedzie ze izolatow ma rezystancje 0.17

    To niech mu będzie, nawet bardzo albo i bardziej.
  • Poziom 12  
    załączam rysunek
    Impedancji pętli zwarcia w ukladzie 3 fazowym


    Rezystancja przewodu jest 0,004Ohma co daje 0,4Ohma - zgadza sie
    i kolejne 0.4 dla drugiej żyły, co daje nam 0.8 mnożę to z 0.05 i 0.12 - co jest błędem, kolego GBW, to nie jest cud ani alternatywa, jak widzisz mnożyłem i dlatego taki wynik a nie inny, szkoda tylko ze kolega zamiast to napisać, stara się wykazać ze jest... no właśnie co?
    zatem mamy
    0.8 + 0.17 = 0.97 Ohma
    0.03 + 0.97 = 1
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Czyli Iz = 230 A i 400A
  • Poziom 12  
    Mam rozumieć ze prąd zwarcia 230A jest w przypadku zetknięcia się fazy z obudowa silnika,
    a jeśli teoretycznie chciałbym obliczyć jaki jest prąd na obudowie silnika -
    to czy powinno to wyglądać jak poniżej?
    Niech 0.17 Ohmow to rezystancja na izolatorze
    230A * 0.17 Ohmow = 39V
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 12  
    Bronek22 napisał:
    Ciekaw jestem jak ten silnik będzie chodził - rezystancja żyły 0,4Ω.
    4mΩ/m to wychodzi przekrój 4mm2. Silnik to nie jest grzejnik.

    Kolego Bronek, jak przeczytałbyś od początku to wiedziałbyś ze tutaj żaden silnik nie ma chodzić, w przykładzie jak napisałem wcześniej wartości nie maja nic wspólnego z rzeczywistością i chodzi tylko o zrozumienie tematu.
    Skoro już odpowiedziałem Tobie to może i Ty odpowiesz mi na moje pytanie.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 12  
    To podsumowując mamy
    Impedancji pętli
    $$ (100\times0.004\Omega + 100\times0.004\Omega) + 0.17\Omega +0.03\Omega = 1\Omega$$
    Z tego obliczamy prąd zwarcia :
    $$ 230\div 1\Omega = 230A $$
    W czasie zwarcia na obudowie pojawi sie napięcie równe:
    $$230A\div 0.17\Omega = 39V$$
    Obliczam prąd fazowy:
    $$P = \sqrt{3} V\times I \times cos\phi \times sprawno$$
    Przeprzyjmy cos = 0.8 a sprawność 0.9
    To po podstawieniu i mamy 10,6 A na fazie przy podłączeniu w gwiazdę
    Dla podłączenia w trójkąt będzie :
    $$10.6* \sqrt{3} = 18.35A $$
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 15  
    Bronek22 napisał:
    Silnik to nie jest grzejnik

    A tak z ciekawości kolego Bronek22, ile mocy grzejnej wydzieli silnik 5,5 kW pracujący w warunkach znamionowych ? To takie dodatkowe pytanie odnośnie tej odpowiedzi powyżej.
  • Moderator - Elektryka
    piotrp_NEW napisał:
    ile mocy grzejnej wydzieli silnik 5,5 kW pracujący w warunkach znamionowych ? To takie dodatkowe pytanie odnośnie tej odpowiedzi powyżej.

    Wszystko co pobierze z sieci minus to co odda "na wale"... :D
  • Poziom 15  
    Bronek22 napisał:
    Co to jest "cos Φ " ?

    Bronek22 – jak sam widzisz kolega jest jakimś tam laikiem i może nie oczekujmy odpowiedzi na tak podchwytliwie zadane pytanie.
    Ja wzoru na moc czynną bym tak nie napisał, bo w niej nie występuje cosinus, ale ktoś kto takie wzory widział w książkach czemu nie.

    Dodano po 2 [minuty]:

    zbich70 napisał:
    Wszystko co pobierze z sieci minus to co odda "na wale"...

    Czy ktoś się jeszcze z tym zgodzi ?
  • Poziom 12  
    No to inaczej, mam podobne zadanie do którego mam rozwiązanie
    Poniżej załączam rysunek na którym nie ma żadnych strzałek.
    Impedancji pętli zwarcia w ukladzie 3 fazowym
    W rozwiązaniu mamy:
    Impedancja zwarcia to jest suma rezystancji co daje 0.012
    Prąd zwarcia 230/0.012 = 20000A
    Napięcie na bezpiecznikach równa sie 20000/0.00033 = 6.6 V
    Napięcie na Izolatorze = 13.2
    Na obudowie silnika = 19.8V
    Zakładam ze ten książkowy przykład jest dobry
    ps:wzór na moc czynna wziąłem z Teresa Birecka "Obliczanie i badanie obwodów prądu trójfazowego" - Wydawca
    Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
    Radom 2005
  • spec od auto-elektro
    Bronek22 napisał:
    michalGDANSK napisał:
    a jeśli teoretycznie chciałbym obliczyć jaki jest prąd na obudowie silnika -
    Prądu na obudowie silnika nie będzie.
    Prąd dla elektryka = narteżenie prądu elektrycznego ,mierzymy w amperach.
    To bardzo delikatna uwaga.
    michalGDANSK napisał:
    To podsumowując mamy
    Impedancji pętli
    Gdzie ta impedancja ? Jest gdzieś literka "j" ?
    michalGDANSK napisał:
    Z tego obliczamy prąd zwarcia :
    $$ 230\div 1\Omega = 230A $$
    W czasie zwarcia na obudowie pojawi sie napięcie równe:
    $$230A\div 0.17\Omega = 39V$$
    Bez rozrysowania obwodu kolega tego nie policzy.
    Schemat ma być z zastrzałkowanymi napięciami i prądami.
    michalGDANSK napisał:
    Obliczam prąd fazowy:
    $$P = \sqrt{3} V\times I \times cos\phi \times sprawno$$
    Przeprzyjmy cos = 0.8 a sprawność 0.9
    Co to jest "cos Φ " ?
    Po co sprawność przy zwarciu ?
    Kolego, nie da rady zrobić zadania stosując magiczne formułki. Trzeba rozumieć zachodzące zjawiska.


    Jak w zmiennym napieciu zastrzalkowac napiecie na schemacie ? Skoro co chwile sie zmienia kierunek?
  • Specjalista elektryk
    Jacek79 napisał:

    Jak w zmiennym napieciu zastrzalkowac napiecie na schemacie ? Skoro co chwile sie zmienia kierunek?


    A jak ktoś wyłączy napięcie, to strzałki powinny zniknąć!
    Ale tak to jest, że w Pekinie mają trochę inne podejście do wielu spraw. Sam wiem o tym bo uczę się mandaryńskiego.

    pzdr
    -DAREK-
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 15  
    Bronek22 napisał:
    Mocy na wałku to on wydzieli 5,5kW. Grzać też się będzie. Nie znam sprawności silnika 3-fazowego.

    Szkoda że tak mało od kolegi się dowiem, liczyłem na więcej.
    Ja bym stawiał że wydzieli 5,5 kW mocy cieplnej + to co na straty (czyli sprawność).

    Czyli zapis kolegi:
    zbich70 napisał:
    Wszystko co pobierze z sieci minus to co odda "na wale"...

    zamias minus powinien być plus.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Specjalista elektryk
    zbich70 napisał:
    piotrp_NEW napisał:
    ile mocy grzejnej wydzieli silnik 5,5 kW pracujący w warunkach znamionowych ? To takie dodatkowe pytanie odnośnie tej odpowiedzi powyżej.

    Wszystko co pobierze z sieci minus to co odda "na wale"... :D

    Bronek22 napisał:
    Mocy na wałku to on wydzieli 5,5kW. Grzać też się będzie. Nie znam sprawności silnika 3-fazowego.

    piotrp_NEW napisał:
    Ja bym stawiał że wydzieli 5,5 kW mocy cieplnej + to co na straty (czyli sprawność).
    Czyli zapis kolegi:
    zbich70 napisał:
    Wszystko co pobierze z sieci minus to co odda "na wale"...

    zamias minus powinien być plus.


    Kolego piotr_NEW - to ja zapytam czy kolega jest elektrykiem, czy kolega uczęszczał na lekcje fizyki w szkole średniej?

    pzdr
    -DAREK-
  • Poziom 15  
    Darom napisał:
    Kolego piotr_NEW - to ja zapytam czy kolega jest elektrykiem, czy kolega uczęszczał na lekcje fizyki w szkole średniej?

    Nie wiem czy kolega mnie nie obraża ? Aż szkoły średniej to nie wiem czy uczęszczałem.
    A tak na poważnie to właśnie uzyskałem taką informację odnośnie ilości ciepła wytwarzanego przez silniki i chciałem to zweryfikować.
    Myślałem że kolega Bronek22 da jakieś uzasadnienie, ale nic takiego nie zrobił.
    Moc mechaniczna to co silnik daje czyli np. te 5,5 kW, a ile wydziela mocy cieplnej ? Załóżmy że nie ma on wentylatora (chociaż to bez znaczenia) kręci się i obciążany jest mocą znamionową, to jaki grzejnik reprezentuje prócz tego że napędza układ ? Takie dane potrzebne są dla branży sanitarnej do doboru klimatyzacji – to co podać ?
  • Specjalista elektryk
    Witam

    Nie jest moją intencją obrażać kolegę.
    Nikt nie wiedzy nie wyssał z mlekiem matki i zawsze może czegoś nie wiedzieć.
    Po to jest forum i można się zapytać.

    Na pytanie dotyczące sprawności i wydzielonego ciepła w silniku odpowiedzieli koledzy: zbich70 i Bronek22. Jednak kolega próbuje zanegować, bądź przeinaczyć ich wypowiedzi - stąd moje pytanie. Dodam, że prawidłową odpowiedź powinien znać nie tylko każdy elektryk, ale uczeń szkoły średniej, bo na fizyce przemiany postaci energii to podstawa.

    pzdr
    -DAREK-