Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Hamowanie DC silnika asynchronicznego

musrus 11 Mar 2014 13:29 5481 28
  • #1 11 Mar 2014 13:29
    musrus
    Poziom 10  

    Witam,

    muszę zahamować silnik asynchroniczny 3 fazowy, 7,5 kW, 2800 obrotów prądem stałym.
    Moje rozwiązanie chciałbym uprościć jak najbardziej, tzn zastosować jedna diodę prostowniczą, bez transformatora i jak najtaniej :) tak jak na załączonym schemacie:

    Hamowanie DC silnika asynchronicznego

    Czy dany układ ma sens bytu? Nie spalę silnika takim rozwiązaniem? Ze schematu wynika, że hamowanie następuje przy napięciu sieci 230V, więc boję się, aby nie spalić silnika dużą mocą hamowania.
    Ogólnie chodzi o to, żeby maszyna miała możliwość zatrzymania silnika po naciśnięciu "grzyba". Nie będzie to używane, tylko w razie wypadku lub wyższej konieczności (kontroli :) )
    Prosiłbym o wskazówki i o pomoc w rozwiązaniu

    Dodam, że silnik 380/660V zasilany z sieci 230/400V

    Myślałem o takim rozwiązaniu:
    Hamowanie DC silnika asynchronicznego

    Gdzie prąd płynący przez silnik byłby w granicach znamionowego, tak myślę, więc jeśli się mylę to proszę o klapsa.

    0 28
  • #2 11 Mar 2014 13:57
    pafciowaw
    Specjalista Automatyk

    To nie będzie działać?!
    Po wciśnięciu "stop aw" rozłączają się cewki 1S, 2S, 3S (w zależności jaki rodzaj pracy był gwiazda/trójkąt) i końce uzwojeń "od góry" są odłączone. Więc podawanie czegokolwiek "od dołu" przez 4S nie spowoduje pożądanej reakcji (hamowania).
    Inaczej by się miała sprawa gdyby zasilenie od 4S przychodziło np. "od góry" i jednocześnie załączany byłby 3S (gwiazda i hamowanie).
    Z doświadczeń wiem, że najskuteczniejszym hamowaniem jest zastosowanie 2 diód (najczęściej stosuję połowę mostka prostowniczego).
    ps. będzie działać jeżeli jest to silnik w układzie dohlandera...?

    0
  • #3 11 Mar 2014 14:02
    musrus
    Poziom 10  

    Wiem o czym mówisz, też mnie to zastanawiało, aczkolwiek ten schemat jest od innej maszyny, być może ktoś źle narysował...
    Chodzi mi o rozwiązanie do maszyny bez sterowania, więc dwie diody bez żadnych transformatorów wystarczy rozumiem?

    Połączenie dwóch diód prostowniczych równolegle (odwróconcyh względem siebie) rozwiąże sprawę rozumiem - bez transformatora?
    Coś takiego:
    Hamowanie DC silnika asynchronicznego

    Silnik nie ma układu dohlandera, zwykły przełącznik gwiazda/trójkąt.

    0
  • Pomocny post
    #4 11 Mar 2014 14:14
    pafciowaw
    Specjalista Automatyk

    znajdź na elektrodzie załącznik "hamulec.png" - sprawdziłem - działa bardzo skutecznie (ja szukałem rozwiązań dla natychmiastowego zatrzymania silnika "w miejscu")

    Dodano po 50 [sekundy]:

    dopisałem na poście wyżej - jeżeli to układ dohlandera (dwubiegowy) to będzie ten układ działać

    0
  • #5 11 Mar 2014 14:29
    musrus
    Poziom 10  

    Silnik nie ma układu dwubiegowego, tylko gwiazda - trójkąt, prędkości obrotów nie zmienia i nie ma możliwości.
    Łączenie mojego silnika 7,5 kW w układ z załącznika będzie działać tak samo, rozumiem? I nie spalę silnika?
    Hamowanie DC silnika asynchronicznego

    0
  • #6 11 Mar 2014 14:44
    pafciowaw
    Specjalista Automatyk

    Sprawdzałem na 2,2 kW (połączony na stałe w gwiazdę) - prąd hamowania był mniejszy od prądu zasilania. Wiadomo - trzeba zastosować układy czasowe, aby jak najkrócej zasilać silnik w trakcie hamowania. Ten sposób hamowania jest skuteczny tylko wtedy kiedy silnik się obraca; w postoju siła hamowania jest zerowa a prąd płynie...

    1
  • #7 11 Mar 2014 14:48
    musrus
    Poziom 10  

    Rozumiem, kwestię sterowania, układu czasowego to bez problemu rozwiążę, najbardziej obawiałem się zasilania ok. 200VDC na uzwojenia silnika 7,5 kW. Przetestuję z bezpiecznikami na wszelki wypadek.
    Dzięki pafciowaw za porady praktyczne.

    Aha, jeszcze takie pytanie -> układ hamulca z załącznika podłączony jest w gwiazdę tak?

    0
  • #8 11 Mar 2014 14:56
    pafciowaw
    Specjalista Automatyk

    Niekoniecznie...jest to układ z wewnętrznymi połączeniami końców uzwojeń, a to czy w gwiazdę czy w trójkąt? - zależy od mocy silnika i napięć zasilających. Ja testowałem 2,2 kW w gwiazdę na 400V (klasyczne międzyfazowe).

    0
  • #9 11 Mar 2014 17:25
    musrus
    Poziom 10  

    Prosiłbym o sprawdzenie tego schematu z układem sterowania, czy wszystko jest ok.

    Ogólnie: włączanie maszyny przyciskiem START, przycisk STOP rozłącza zasilanie silnika jednocześnie załączając stycznik 2s odpowiedzialny za hamulec silnika oraz czasówkę PC, która rozłącza hamulec po określonym czasie.
    Silnik, w zależności jak był włączony przez mechaniczny przełącznik (gwiazda/trójkąt) to w takim układzie hamuje.

    Hamowanie DC silnika asynchronicznego

    Prosiłbym o spostrzeżenia i uwagi.

    Pierwsza moja uwaga, nie dorysowałem styku czasówki PC bezpośrednio przed stycznikiem 2s, który rozłącza ten stycznik.

    0
  • Pomocny post
    #10 11 Mar 2014 18:24
    pafciowaw
    Specjalista Automatyk

    Ma to sens :)
    Tyle tylko, że przełączanie gwiazda/trójkąt odbywa się ręcznie...

    0
  • #11 11 Mar 2014 19:08
    musrus
    Poziom 10  

    No niestety takie rozwiązanie w firmie szefostwo preferuje, taniej, bo mniej styczników itp... a zabezpieczenie jest (przepięciowe i awaryjny grzyb)... cóż zrobić.

    Przepięciowe polega na tym, że po zaniku napięcia w sieci stycznik 1s rozłączy się, co nie pozwoli włączyć maszyny po pojawieniu się napięcia. Dopiero użytkownik po naciśnięciu START uruchomi ją.

    Zdaję sobie sprawę, że pracownik przed włączeniem maszyny (po uprzednim awaryjnym wyłączeniu) MUSI pamiętać przełączyć ręczny przełącznik z trójkąta na gwiazdę!
    Dzięki za odpowiedź.

    0
  • #12 11 Mar 2014 19:31
    pafciowaw
    Specjalista Automatyk

    Musisz jeszcze brać pod uwagę mechanikę napędu: przy hamowaniu wystąpią niekorzystne zmiany (części wcześniej napędzane zamienią się w napędowe) co dla niektórych np. przekładni może oznaczać szybsze zużycie.Również nie jest bez znaczenia ilość startów i hamowań (częstotliwość). Ja musiałem dokładać obcą wentylację (częste załączenia/wyłączenia powodowały nagrzewanie się silnika, który nie miał się kiedy wychłodzić - podczas dłuższej pracy)
    Nie wiem co chcesz osiągnąć przez takie hamowanie?
    Ewentualnie hamowanie dynamiczne zostawić tylko do sytuacji awaryjnych (po "grzybie"), a normalną pracę kończyć zdjęciem zasilania.
    Można również trochę osłabić hamowanie przez zastosowanie układu z dodatkowym tranformatorem obniżającym napięcie zasilania hamulca (ale to koszty - bo jest potrzebny dla Twojej aplikacji jakiś 500-800W).
    Musisz przemyśleć wszystkie za i przeciw.
    Powodzenia

    0
  • #13 11 Mar 2014 20:15
    musrus
    Poziom 10  

    W zasadzie masz rację, hamulec tylko do sytuacji awaryjnych. Normalnie maszyna zatrzymywać się będzie po wyłączeniu zasilania włącznikiem ręcznym lub zamontuję dodatkowy wyłącznik rozłączający zasilanie na stycznik 1s.

    0
  • #14 14 Kwi 2014 10:13
    musrus
    Poziom 10  

    Sprawa w końcu zaczęła się realizować. Pierwszy problem to właśnie kwestia połączenia mechanicznego gwiazda -> trójkąt. Na gwieździe hamuje dobrze -> wystarczająco. Gdy silnik ma być hamowany na trójkącie już jest gorzej. Bezpieczniki B16 wylatują momentalnie, ponieważ cały prąd idzie przez jedno uzwojenie (2.2 Ohm), a w przypadku połączenia w gwiazdę opór jest dwóch cewek (pomiar ok. 3.4 Ohm).
    Koniecznym będzie zastosowanie opornika, powinno rozwiązać sprawę. Zobaczymy co z tego wyjdzie.

    0
  • #16 14 Kwi 2014 20:54
    musrus
    Poziom 10  

    Zapodaj sterowanie, bo bez tego nie wiadomo jak to działa

    0
  • #18 15 Kwi 2014 23:50
    musrus
    Poziom 10  

    Zasilanie hamulca na silnik dajesz po stykach pomocniczych i po czasówce? Aha i w jakim układzie będzie hamować? Bo nie mogę do tego dojść po tym schemacie ;/

    0
  • #20 07 Lis 2015 18:28
    Cinek111
    Poziom 10  

    Witam i jak poradziles sobie z hamulcem?
    Pytam o mam do zrobienia prawie 10 maszyn i szukam cos tanim kosztem niz gotowe moduly najtansze jakie znalazlem za 500 do 10kw

    0
  • #21 07 Lis 2015 19:05
    musrus
    Poziom 10  

    ciężko mi było, bo znaleźć dobry rezystor do tego typu hamowania ciężko, możesz spróbować z jakąś grzałką może do pralki czy coś podobnego, bo rezystor z prawdziwego zdarzenia jest drogi ;/

    0
  • #22 08 Lis 2015 16:11
    Cinek111
    Poziom 10  

    A nie probowales rozwiazan z diodami lub z trafo?

    0
  • #23 08 Lis 2015 17:37
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Cinek111 napisał:
    Pytam o mam do zrobienia prawie 10 maszyn i szukam cos tanim kosztem niz gotowe moduly najtansze jakie znalazlem za 500 do 10kw

    Najważniejsze to do jakich maszyn chcesz to zastosować i jakie są ich charakterystyki dynamiczne . Przeczytaj ten temat dokładnie tam ten problem się pojawia .

    0
  • #24 08 Lis 2015 19:33
    Cinek111
    Poziom 10  

    Sa to maszyny stolarskie w niektorych po 3 silniki, jak wiadomo nie musi byc natychmiastowe zatrzymanie (a nawet wedlug mnie nie powinno byc zebys ie cos nie odkrecilo na wrzecionie) ale tak mysle do 5s do pipu powinno wystarczyc, noi wiadome nie bedzie czesto zalaczane, poniewaz jezeli maszyna chodzi to min 30 min, a nieraz caly dzien z 2 przerwami wiec nie musi to byc az takie jak n w tokarkach co nie raz jest zalaczana 10 razy na minute.

    0
  • #25 08 Lis 2015 21:42
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Cinek111 napisał:
    Sa to maszyny stolarskie w niektorych po 3 silniki,

    A jaki jest powód że nagle w tych maszynach musicie zastosować hamulce. Bo jeśli to zakład produkcyjny to wymagało by to projektu .

    0
  • #26 24 Maj 2018 18:44
    druith
    Poziom 9  

    Hamowanie DC silnika asynchronicznego

    A ja mam takie pytanie być może nie na miejscu, być może naiwne ale zapytam. Czy te diody mogą być również podłączone odwrotnie tzn. w innym kierunku przewodzenia? Proszę o wyjaśnienie tego zagadnienia bowiem bardzo mnie to nurtuje.

    0
  • #27 24 Maj 2018 20:11
    pafciowaw
    Specjalista Automatyk

    Kierunek przewodzenia NIE MA znaczenia - układ ma "obciąć" połówkę sinusoidy - prostowanie jedno-połówkowe;
    Najważniejsze: muszą być spolaryzowane w jednym kierunku.
    Gdyby jedna z nich była odwrotnie to prąd popłynie = L2 - Q2F (3-4) - D2 - ....D1 - Q2F (1-2) - L3...jednym słowem piękne zwarcie :)

    0
  • #28 24 Maj 2018 21:18
    druith
    Poziom 9  

    dzięki za odpowiedź. Tak, wiem że obie mają być spolaryzowane w jednym kierunku ale zastanawiałem się czy jest jakieś przeciwwskazanie aby kierunek diod był odwrotny. Widziałem dużo takich schematów i na wszystkich były one spolaryzowane właśnie w ten sposób.

    0
  • #29 25 Maj 2018 14:25
    vcc
    Poziom 33  

    Jak mogę zapytać jaka moc/prąd diod potrzebna dla silnika np. 5.5kW?

    0