Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kosiarka 126p - Budowa kosiarki samojezdnej na bazie fiata 126p

12 Mar 2014 20:02 52656 34
  • Level 14  
    Witam.
    Podobny temat jest już na elektrodzie, ale jest stary i nierozwinięty odpowiednio, a chcąc go odświeżyć naraziłem się jedynie adminowi i mój post wylądował w koszu.
    Kupiłem malucha w bardzo dobrym stanie, rozkręciłem go na elementy pierwsze i chcę z niego zrobić kosiarkę samojezdną o szerokości koszenia ok. 110cm. Nie zamierzam na nowo wymyślać koła skoro już takie maszyny są powszechne i nie ukrywam, że chcę zrobić coś w stylu jak na zdjęciu:
    Kosiarka 126p - Budowa kosiarki samojezdnej na bazie fiata 126p

    Zbyt wiele tam nie widać z wiadomych przyczyn, ale domyślam się co do większości rozwiązań lub wiem jak to zrobić "po swojemu". Przeliczyłem mniej więcej koszty budowy pomijając malucha i wcale nie wyszło tak kolorowo jak początkowo myślałem, a to dlatego że koła pasowe i zębate są drogie jak cholera, a na złomie ciężko coś znaleźć. A więc potrzebuję informację, z czego dobrać koła łańcuchowe na zwolnice w zestawieniu np.10 do 40 żeby wyszło przełożenie 4:1 (rolnicze odpadają bo są zbyt masywne i za drogie) myślę żeby dobrać od jakiegoś motoru. Zastanawiam się jak wykonać przeniesienie napędu z koła pasowego pracującego w pionie na pracę w poziomie, czy tak jak na zdjęciu czy może zastosować przekładnię kątową (najtańsza 130zł). I jak na razie ostatnia niewiadoma, ale może i najważniejsza: Z czego dobrać (dorobić) piasty do napędzania noży, bo kupić od jakiejś kosiarki samojezdnej to kilkaset złotych, i czy koła pasowe pasowe hb 100mm będą odpowiednie do przeniesienia napędu do agregatu tnącego czy może wystarczą hb 80mm. Nie ukrywam, że chodzi o koszty bo zrobić za kupę kasy to nie sztuka.
    PS posiadam tokarkę, wiertarkę stołową i spawarkę TIG więc niektóre rzeczy mogę wykonać sam. Jak uspawam chociaż częściowo ramę zacznę wrzucać zdjęcia z postępów.
  • Level 12  
    Na tym filmiku fajnie widać jak koleś świetnie wymyślił zwolnice. http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=B3_ohTn-UJU
    a piasty do napędzania noży możesz dać z malucha gdzieś słyszałem o takim zastosowaniu chyba nawet na tym forum a co do kosiarki ze zdjęcia to raczej jeśli chodzi o mnie to bym takiej nie robił za dużo kombinacji lepiej zrobić coś takiego

    Kosiarka 126p - Budowa kosiarki samojezdnej na bazie fiata 126p

    Zdjęcie oczywiście też ze strony elektroda.pl
  • Level 14  
    ten napęd łańcuchowy noży raczej nie zda egzaminu. Chcę zrobić ten model który podałem, może trochę więcej kombinacji, ale dużo zgrabniejszy.
  • Level 14  
    Czy zębatki od rometa na łańcuch 1/2 x 3/16 da zdadzą egzamin?
  • Level 14  
    Planuję zrobić do tego mojego traktorka taki agregat tnący: Kosiarka 126p - Budowa kosiarki samojezdnej na bazie fiata 126p
    Będzie on miał za zadanie wyrzucać ściętą trawę do kosza w tył środkowym tunelem. Jeden nóż będzie się kręcił w lewo a drugi w prawo. Nie wiem czy takie rozwiązanie ma miejsce bytu i czy można tak ułożyć pasek klinowy( jaki pasek w ogóle najlepiej do tego użyć?). Czekam na podpowiedzi.
  • Level 18  
    Zwykły pasek nie przeniesie Ci obciążeń przy takim układzie - potrzebujesz pasek zębaty dwustronny. Noże powinny być ustawione pod kątem 90st względem siebie w celu uniknięcia kolizji.
    bladi02 Nie wiem czy to Twoja maszyna, ale ktoś tu igra z przeznaczeniem...
  • Level 14  
    Pasy zębate już wychodzą z użycia przy kosiarkach bo istnieje ryzyku kolizji noży jak ząbek przeskoczy. Noże ustawia się tak jak na moim zdjęciu, znalazłem podobny schemat do tego co narysowałem, ale ciężko mi będzie go zastosować bo mam silnik z tyłu
  • Level 14  
    Witam po przerwie. Wstawiam fotki na dowód, że coś tam działam. Natknąłem się na poważny problem mianowicie przy podnoszeniu lub opuszczaniu rozjeżdża mi się zbieżność i to poważnie tak jak na zdjęciach. Ma ktoś jakiś pomysł jak to rozwiązać? Proszę mi nie pisać że powienienem to zrobić na sztywno a wysokość koszenie regulować kosiskiem bo nie wiem jak tam to jest rozwiązane, więc jak ktoś będzie chciał mnie tu skrytykować to proszę się poprzeć wiedzą i mi wyjaśnić to może zmienię.

    Kosiarka 126p - Budowa kosiarki samojezdnej na bazie fiata 126p Kosiarka 126p - Budowa kosiarki samojezdnej na bazie fiata 126p Kosiarka 126p - Budowa kosiarki samojezdnej na bazie fiata 126p Kosiarka 126p - Budowa kosiarki samojezdnej na bazie fiata 126p Kosiarka 126p - Budowa kosiarki samojezdnej na bazie fiata 126p
  • Level 18  
    Po pierwsze patrząc na zdjęcia mam wrażenie, że oprócz kół pracuje Ci również rama.
    Zmieniając wysokość w taki sposób zmieniasz odległość między kołami...
    Jak rozwiązać zmianę wysokości kosiska? Widziałeś kiedyś wycieraczki w autobusie? One zawsze są w pionie. To właśnie jest Twoje rozwiązanie na zmianę wysokości kosiska.
  • Level 14  
    Przód podnosi się w zakresie 9cm, podejrzewam, że w zwykłym samochodzie też wahacze się tak uginają i chyba nie dochodzi do takich rozbieżności.
  • Level 18  
    Robiąc regulacje koszenia wysokością zawieszenia musisz mieć regulowane zawieszenie zarówno z tyłu jak i z przodu, inaczej równo kosiło będzie tylko w jednym położeniu....
    Zastanów się ile trzeba byłoby załadować bagażnik w maluchu żeby przód obsiadł o 9 cm od wartości nominalnej...
    Zwróć uwagę na jakiej wysokości względem wahacza jest drążek przy kole, a na jakiej jest drążek przymocowaniu wahacza w ramie. Idź do biblioteki wypożycz książkę o budowie pojazdów i poczytaj sobie - to nie boli.
    Ps. Widzę że wszystko wiesz lepiej i każdą odpowiedź musisz zanegować więc dalsza dyskusja z Tobą niema najmniejszego sensu...
  • Moderator of Cars
    Zrób tak żeby drążki kierownicze pracowały równolegle do wahaczy.
  • Level 14  
    ojcio wrote:
    Robiąc regulacje koszenia wysokością zawieszenia musisz mieć regulowane zawieszenie zarówno z tyłu jak i z przodu, inaczej równo kosiło będzie tylko w jednym położeniu....
    Ty to dopiero Amerykę odkryłeś...

    Zamontowałem zamiast środkowego drążka śrubę rzymską którą reguluję szybko zbieżność, przecież tego się nie robi co chwilę to kosiarka, a nie buggy. Wstawiam kilka zdjęć z postępów:
    Kosiarka 126p - Budowa kosiarki samojezdnej na bazie fiata 126p Kosiarka 126p - Budowa kosiarki samojezdnej na bazie fiata 126p Kosiarka 126p - Budowa kosiarki samojezdnej na bazie fiata 126p Kosiarka 126p - Budowa kosiarki samojezdnej na bazie fiata 126p Kosiarka 126p - Budowa kosiarki samojezdnej na bazie fiata 126p

    Ps. kosisko już kupiłem oryginalne używane od mtd, na zdjęciu jeszcze nie przymocowane tylko tak leży.
  • Level 14  
    260zł przypadkiem natrafiłem na nie w takim centrum gdzie mają dużo takich traktorków i serwis. Sami zaproponowali bo nowe 2000zł
  • Level 13  
    Na wstępie gratuluję wprowadzenia projektu w fazę jeżdżenia! Napracowałeś się i nakombinowałeś zapewne, efekty są jednak bardzo dobre, kosisko kosi aż furczy.
    Czy poza nieco uciążliwą regulacją zbieżności po każdej zmianie wysokości koszenia napotkałeś na tym etapie jeszcze inne niedociągnięcia i rzeczy do poprawy?
    Jak jest ze sztywnością ramy?
  • Level 14  
    Myślę, że z tą ramą to niezbędne minimum jest zapewnione, chyba się nie rozleci, ale jak bym miał to robić jeszcze raz to bym dał grubsze profile i jeszcze trochę inaczej rozwiązał tylne zawieszenie. Silnik jest amortyzowany tak samo jak w maluchu sam w sobie nie przenosi drgań na ramę, dopiero po załączeniu kosiska kiedy napinacz ten od głównego koła pasowego zadziała zaczynają się drgania, ale odczuwalne są tylko przy niskich obrotach.
  • Level 14  
    szerokość 113cm, długość ok. 190cm, wysokości nie mierzyłem.
  • Level 14  
    Wstawiam dwa nowe filmy z koszenia, jeszcze bez kosza i rury choć już kosiłem z koszem.:
    https://www.youtube.com/watch?v=ThSM209ff2g&feature=youtu.be
    https://www.youtube.com/watch?v=RBmJevCoVIM&feature=youtu.be

    Wylot do kosza zrobiłem z rury PCV 160 i przy większej trawie się zapycha u samego dołu. Domyślam się , że jest za mały podmuch powietrza od noży. Planuję założyć jakiś wentylator, macie jakiś pomysł od czego by się nadał i był tani i ogólnodostępny ?
  • Moderator of Cars
    Nie zostawia przygniecionej trawy pod kołami? Wagowo mi się to trochę nie widzi.
  • Level 14  
    przód jest na leciutki, a tylne lewe koło jedzie już po skoszonym, prawe niby ujeżdża, ale jeżdżąc dookoła problem się rozwiązuje. Ogólnie pod nożami wytwarza się ciąg powietrza i trawa jest unoszona przed skoszeniem. Jutro podjadę zobaczyć na boisku czy dobrze skoszone, ale sądzę, że dobrze.
  • Level 10  
    cześć pil98 sam zajmuję się podobnym projektem już prototyp mam za sobą ale mam parę niedociągnięć i problemów. Jak możesz to podaj przełożenie całkowite jakie zastosowałeś silnik agregat, i jeśli to możliwe to wrzuć parę fotek z układu przeniesienia napędu i napinacza paska.

    z góry bardzo dziękuję.
  • Level 10  
    To chyba jest przełożenie na koła a nie na kosiarkę. Spytam inaczej na jakie obroty silnika projektowałeś kosiarke i jakie obroty utrzymujesz na silniku . Pozdrawiam i dziękuje za odpowiedź
  • Level 14  
    przełożenie z silnika na kosiarkę 1:1,2. Obroty ustalam zależnie od tego jaką trawę koszę czy wysoką czy niską bo mam boczny wyrzut puszczony rurą do kosza z tyłu i przy wyższej trawie przy powiedzmy 2500 obr. jest za mały "wiatr" z noży żeby przepchnąć trawę. Jeśli ci chodzi o to czy silnik nie ma zbyt ciężko to powiem ci, że jest jeszcze spory zapas mocy.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Kosiarka 126p - Budowa kosiarki samojezdnej na bazie fiata 126p Kosiarka 126p - Budowa kosiarki samojezdnej na bazie fiata 126p Kosiarka 126p - Budowa kosiarki samojezdnej na bazie fiata 126p Kosiarka 126p - Budowa kosiarki samojezdnej na bazie fiata 126p
  • Level 2  
    witam. a od czego masz koła zębate? ewentualnie czy mógłbyś napisać mi ich wymiary?
  • Level 2  
    witam, jeśli Pan jeszcze tu zagląda chciałem zapytać jak sprawuje się pasek pracujący jako element przekładni kątowej z tyłu kosiarki, ten przenoszący napęd na noże, nie zużywa się nadmiernie?, czy to jest typowy pasek który bez problemu można dostać w sklepie i wymienić? jeśli się nie mylę to odłączenie napędu noży można najprościej zrobić zdejmując ten pasek, czy jest to bardzo kłopotliwe?
    pozdrawiam