Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik trójfazowy - podłączenie?

raptowny99 14 Mar 2014 19:08 5175 21
  • #1
    raptowny99
    Level 9  
    Witam. :)
    Znalazłem niedawno u siebie stary silnik trójfazowy i przychodzi mi na myśl podłączenie tego silnika ale zupełnie nie wiem, który kabel gdzie podłączyć. Tabliczka znamionowa całkowicie nie do odczytania ale udało mi się odczytać firmę tego silnika - Tamel (chyba), i jakiś nr 62699598.
    Prosiłbym o podpowiedzi jak go podłączyć? Z góry dzięki. :)

    Silnik trójfazowy - podłączenie? Silnik trójfazowy - podłączenie? Silnik trójfazowy - podłączenie?
  • #2
    mikstu2
    Level 27  
    Wygląda mi to na silnik 3-fazowy. Proponuję podłączyć go w gwiazdę.
    Więcej informacji można uzyskać u dobrego wujka Google.
  • #4
    raptowny99
    Level 9  
    z silnika wychodzą 3 niebieskie przewody
  • #5
    mikstu2
    Level 27  
    raptowny99 wrote:
    z silnika wychodzą 3 niebieskie przewody

    Jak mogą wychodzić tylko 3 przewody jeśli zacisków jest 6. Czyżby te dodatkowe 3 zaciski były tylko dla ozdoby?
    Jeszcze raz obejrzyj to dokładnie. O ile wiem, typowy silnik 3-fazowy ma 3 niezależne uzwojenia, których końcówki wyprowadzone są na tabliczkę zaciskową.
  • #6
    wiki_25
    Level 12  
    To że zacisków jest 6 o niczym nie świadczy, silnik mógł być przezwajany uzwojenia zostały połączone(skojarzone)wewnątrz silnika,silnik należy podłączyć do tych przewodów co wychodzą z silnika przed podłączeniem powinno się sprawdzić izolacje silnika induktorem.
  • #7
    raptowny99
    Level 9  
    mikstu2 -widziałeś zdj tam widać 3 niebieskie przewody a te inne przewody tylko tak wiszą
  • #8
    mjawol
    Level 9  
    wiki_25 wrote:
    To że zacisków jest 6 o niczym nie świadczy, silnik mógł być przezwajany uzwojenia zostały połączone(skojarzone)wewnątrz silnika,silnik należy podłączyć do tych przewodów co wychodzą z silnika przed podłączeniem powinno się sprawdzić izolacje silnika induktorem.

    Prawdę kolega napisał. Silnik należy sprawdzić np. induktorem, zapewne go nie masz, umiejętnie podłączyć, bezpiecznie zasilić, unieruchomić podstawę, odsunąć się na bezpieczną odległość i włączyć. A najlepiej, poprosić znajomego elektryka, bo ty jak sądzę możesz tylko biedy sobie narobić. Napięcie 3-fazowe do bezpiecznych nie należy, więc zdaj się na kogoś z uprawnieniami SEP.
  • #9
    tos18
    Level 40  
    Bez odczytania danych z tabliczki nie wiadomo nic !
    Równie dobrze może to być silnik jednofazowy z uzwojeniem pomocniczym zasilanym przez kondensator.
  • #10
    mikstu2
    Level 27  
    raptowny99 wrote:
    z silnika wychodzą 3 niebieskie przewody

    A jakie/skąd są przewody które tam wiszą?
  • #11
    mjawol
    Level 9  
    Z wyglądu 3-faz. od 3.0 do 5.5 KW. Po kole pasowym, nagminnie stosowany do pił samoróbek. Wiszące przewody, to na pewno ucięty, stary aluminiowy 4X2,5mm2 kabel z zaślepką od puszki przyłącza.
  • #12
    raptowny99
    Level 9  
    mjawol masz racje to są te przwody

    Dodano po 6 [minuty]:

    Znalazłem na allegro podobny ? Tabliczka znamionowa podobna choć trochę się różni można by było powiedzieć że taka sama

    fotki:
    Silnik trójfazowy - podłączenie? Silnik trójfazowy - podłączenie?
  • #13
    mikstu2
    Level 27  
    mjawol wrote:
    Z wyglądu 3-faz. od 3.0 do 5.5 KW.

    Co do mocy to trudno wyczuć, bo kiedyś takie silniki były dużo większe gabarytowo niż teraz. Na moje oko chyba jednak poniżej 3 kW, może 2,2 a nawet 1,5.
    Dobrze gdyby autor tematu podał jakieś wymiary, wtedy łatwiej byłoby oszacować moc.
  • #14
    mjawol
    Level 9  
    raptowny99 wrote:
    Znalazłem na allegro podobny ? Tabliczka znamionowa podobna choć trochę się różni można by było powiedzieć że taka sama
    :D :?:
    Te zdjęcia to 1,5 ówki napędzające chyba pompy obiegowe wody.
    Podobieństwo tabliczek, z wyglądu lub wymiaru nic nie daje,
    postaraj się coś z niej odczytać, natrzyj kredą, czarnym mazakiem lub innym środkiem , może pomoże. Po uruchomieniu pomiar prądu.

    "mikstu2 wrote:
    Na moje oko chyba jednak poniżej 3 kW, może 2,2 a nawet 1,5.

    Trzy paskowa szajba na 1,5 KW to byłaby chyba przesada, ale kto wie. :D
  • #15
    mikstu2
    Level 27  
    mjawol wrote:
    ...Po uruchomieniu pomiar prądu...

    Jeśli dobrze rozumiem chodzi o pomiar prądu na biegu jałowym.

    A tak z ciekawości chciałbym zapytać, ile to powinno być w stosunku do obciążenia mocą znamionową?
  • #16
    mjawol
    Level 9  
    Widzę że chcesz mnie przetestować, :cry: jeżeli silnik zostanie włączony, tak jak na zdjęciu, to oczywiste ,że będzie na biegu jałowym. :idea: Dlatego myślę ,że w dużym uproszczeni pomijając sprawność η i cos φ moc na wale wyliczy sobie sam. P=√3xUxI. Da to jakąś podstawę do rozmowy, którą jak widać kolega raptowny99(elektryk) zaprzestał.
    raptowny99 wrote:
    Prosiłbym o podpowiedzi jak go podłączyć? Z góry dzięki.

    mikstu2 wrote:
    Wygląda mi to na silnik 3-fazowy. Proponuję podłączyć go w gwiazdę.


    Odpowiedź na pytanie chyba padła, a my możemy sobie pogadać tylko, w jakim celu. :?:
  • #17
    mikstu2
    Level 27  
    mjawol wrote:
    P=√3xUxI.

    Tak, tylko czy to dotyczy też sytuacji pod pełnym obciążeniem?
  • #18
    raptowny99
    Level 9  
    Wartości na tablice znamionowej :
    cosfi=0,77
    Temp=40C
    Jzol.kl=E
    Prąd=3
    Stoj 220/380v
    Praca=C
    950 Ob/Min
    1,5kW
    trójkąt/qwiazda
    66/30A

    Tabliczka Zaciskowa
    Z X Y

    U V W
  • #19
    mikstu2
    Level 27  
    Podane przez Ciebie wartości przeczą sobie nawzajem.
    Najlepiej zrób tak jak radzi mjawol w poście #8.
  • #20
    raptowny99
    Level 9  
    mikstu2 Więc mówisz że na tablice znamionowej napisali wartości nieprawdziwe jakie ma ten silnik ???
  • #21
    krasnalex
    Level 10  
    Witam
    Sprawdź rezystancje uzwojenia, jeśli miedzy wszystkimi trzema przewodami wychodzącymi z silnika będzie taka sama wartość to prawdopodobnie silnik jest dobry i jest to silnik 3~. Co do tabliczki to pewnie przy 220 jest trójkąt i 6,6A, a przy 380V gwiazda i 3,3A . Podłączenie - przewody wychodzące z silnika na tabliczkę U,V,W kabel 5x1,5mm2 z wtyczką CEE16A zabezpieczenie 3xB16 ale lepiej C16 , przewody w kablu zasilającym czarny pomiędzy niebieskim i żółto zielonym to L1-U, brązowy L2-V, drugi czarny L3-W, niebieski to N na silniku nie podłączamy zaizolowac , żółto zielony to PE na odbudowę silnika. Przed podłączeniem należy sprawdzić izolację uzwojenia i czy wirnik obraca się bez oporów. Uzwojenia silnika jest połączone w gwiazdę wewnątrz uzwojenia, trójkąt używa sie standardowo przy silnikach od 3,5 kW.
  • #22
    raptowny99
    Level 9  
    W końcu jakieś konkrety, krasnalex dzięki za ten post .... :)