Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wykrywacz asymetrii faz czy stycznik ?

herkules_00 14 Mar 2014 20:10 2592 15
  • #1 14 Mar 2014 20:10
    herkules_00
    Poziom 15  

    Witam! Przestał mi działać wykrywacz asymetrii faz lub stycznik, który załącza silnik trójfazowy od hydroforu. Po załączeniu włącznika M 611 GJ na wejściu stycznika są 3 fazy ale na wyjściu stycznika (od strony silnika) już napięcia nie ma. Słychać tylko "pstryknięcie" w Wykrywaczu asymetrii faz W 300n, ale napięcia na wyjściu stycznika nadal nie ma. Mam pytanie w jaki sposób sprawdzić czy uszkodzony jest stycznik, czy wykrywacz asymetrii faz?

    Wykrywacz asymetrii faz W 300n
    Stycznik TSM 1 230V

    0 15
  • #2 14 Mar 2014 20:14
    Dacomos
    Poziom 33  

    Zmostkować styki (NO)czujnika faz :-) i9 się okarze.Masz jakiś miernik? Lub chociaż neonówkę?

    0
  • Pomocny post
    #3 14 Mar 2014 20:16
    brofran
    Poziom 37  

    Pomierz czy po " pstryknięciu " podawane jest napięcie na cewkę stycznika.

    0
  • Pomocny post
    #4 14 Mar 2014 20:17
    zdzisiek1979
    Poziom 37  

    Na dzień dobry to trzeba sprawdzić czy dochodzi zasilanie na cewkę stycznika. Jak dochodzi to winna cewka ( przepalona ) a jak nie dochodzi to wina wykrywacza asymetrii trzeba się przyjrzeć jakie napięcia są na jego wejściu jak są poprawne to padł wykrywacz. Mając na myśli poprawne to chodzi mi czy niema asymetrii która go blokuje.

    0
  • #5 14 Mar 2014 20:26
    zbyszekkw
    Poziom 10  

    Trzeba zacząć od sprawdzenia czy są wszystkie fazy zasilające ,
    miernik do tego się nie nadaje ,
    najlepiej próbnik z normalnej żarowki ( 2 spiętych szeregowo takie jak w lodówce 15W) i sprawdzić napięcie międzyfazowe a nie tylko między fazą a zerem ,

    może wykrywacz asymetrii reaguje właściwie bo nie ma jednej fazy

    Najpierw proszę poprawić pisownię.
    Później proszę zastanowić się nad teorią o wyższości żarówki nad profesjonalnym przyrządem do pomiaru napięcia.
    Następny pean na cześć żarówki zostanie "doceniony" w odpowiedni sposób.[kkas12]

    1
  • #6 15 Mar 2014 15:45
    herkules_00
    Poziom 15  

    Jest trochę lepiej. Tzn. cewka w styczniku była walnięta i kupiłem nową i wymieniłem (napięcie na cewkę dochodziło). Ale jest problem z napięciem na silniku, jak sprawdzam fazy po kolei do N to jest 230V, ale między-fazowo wychodzą jakieś dziwne napięcia: 23V, 86V i 0V, stycznik buczy a silnik oczywiście nie pracuje:/ Zastanawiam się czy coś by się stało jakbym na chwilę pominął stycznik i ten wykrywacz asymetrii i zobaczył czy silnik pracuje?

    0
  • Pomocny post
    #7 15 Mar 2014 16:46
    Prewok
    Poziom 10  

    Prawdopodobną przyczyną "buczenia" są zabrudzone powierzchnie styku pomiędzy zworą ruchomą i nieruchomą. Niestety oczyszczenie tych powierzchni wymaga rozmontowania stycznika. W przypadku niektórych konstrukcji taki demontaż wymaga doświadczenia i umiejętności. Trzeba też pamiętać, że nieprawidłowe złożenie stycznika może doprowadzić do uszkodzenia silnika, a nawet w niesprzyjających okolicznościach przyczynić się do powstania zagrożenia dla życia.

    0
  • #8 15 Mar 2014 18:20
    zbyszekkw
    Poziom 10  

    Witam ,
    może być prostsza przyczyna buczenia stycznika - nowa cewka jest na 400V a stara była na 230V .
    Sprawdzić zasilanie do cewki .

    0
  • #9 15 Mar 2014 18:32
    herkules_00
    Poziom 15  

    Cytat:
    może być prostsza przyczyna buczenia stycznika - nowa cewka jest na 400V a stara była na 230V .
    Sprawdzić zasilanie do cewki .


    Stara i nowa cewka jest na 230V i takie też napięcie do cewki przychodzi...

    Ale nadal jest coś nie tak ze stycznikiem, co prawda po rozebraniu, przeczyszczeniu i ponownym złożeniu stycznika działa on trochę ciszej. Ale przy odłączonym silniku na wyjściu stycznika między-fazowo są napięcia: 19V, 26V i 400V.

    0
  • Pomocny post
    #10 15 Mar 2014 19:05
    kkas12
    Poziom 41  

    Więc przekonałeś się że jeden tor stycznika się nie zamyka.
    Pomiar napięcia potwierdził tylko powód "buczenia" silnika.
    A powodem takiego stanu jest brak jednej fazy.
    Nic nie naprawiaj a wymień stycznik.

    Naprawa silnika więcej kosztuje jak wymiana stycznika.
    Jednak nie ma pewności, że silnik nie jest uszkodzony.
    Nic nie piszesz gdzie wpięty jest przekaźnik niesymetrii.

    0
  • #11 15 Mar 2014 23:38
    herkules_00
    Poziom 15  

    Cytat:
    Nic nie piszesz gdzie wpięty jest przekaźnik niesymetrii.

    Tak jak na rysunku poniżej:
    Link

    A więc zamówię nowy przekaźnik, a da rady jakoś sprawdzić czy wykrywacz asymetrii faz jest uszkodzony, np. multimetrem?

    0
  • #12 15 Mar 2014 23:56
    jann111
    Poziom 31  

    herkules_00 napisał:
    Cytat:
    Nic nie piszesz gdzie wpięty jest przekaźnik niesymetrii.

    Tak jak na rysunku poniżej:
    Link

    A więc zamówię nowy przekaźnik, a da rady jakoś sprawdzić czy wykrywacz asymetrii faz jest uszkodzony, np. multimetrem?

    Nie przekaźnik ,tylko stycznik a najlepiej o jeden typoszereg wyższy niż ten który miałeś skoro się sfajczył.A wykrywacz asymetrii powinien mieć styk wyjściowy zwarty, przy prawidłowych parametrach sieci,jednak w przypadku zaniżonego napięcia na wszystkich fazach może nie przerwać toru sterującego.

    0
  • #13 16 Mar 2014 00:03
    zdzisiek1979
    Poziom 37  

    Jedyna metoda sprawdzenia "wykrywacza asymetrii faz" to tylko sprawdzić jakie są napięcia zanotować to i porównać z danymi producenta wykrywacza czy mieści się z zakresach. Jak podaje napięcie na cewkę stycznika to musi interpretować fazy jako OK więc napięcia mieszczą się w przedziale jaki przewidział producent.
    Ewentualnie skoro podaje zasilanie na cewkę to możesz jeszcze sprawdzić wykrywacz odłączając mu jedną fazę i powinno natychmiast zaniknąć zasilanie cewki stycznika.

    Skoro na " wejściu " stycznika masz poprawne napięcia między fazowe a na wyjściu stycznika są niskie to świadczy o wypalonych stykach po prostu uszkodzony stycznik. Wykrywacz tylko go odłącza w momencie kiedy następuje asymetria napięcia lub brak napięcia na którejś z faz.
    Wymienić podłączyć jak było i po problemie. Pamiętaj że to silnik więc nie pomyl kierunku faz bo znów się będziesz stresował.

    Choć tak się zastanawiam skoro powodem awarii była spalona cewka stycznika a przedtem wszystko było ok a wymiana cewki to rozmontowanie stycznika to tak sobie myślę dobrze do złożyłeś?

    0
  • #14 16 Mar 2014 07:19
    kkas12
    Poziom 41  

    Ten przekaźnik niesymetrii jest wpięty w układ w złym miejscu.
    Co z tego, że przed stycznikiem będą fazy ok, skoro ze stycznika wyjdą tylko dwie?
    Sztuka dla sztuki kolego.
    Nic więcej.

    Niestety ten aparat posiada styk zwierny :cry:

    0
  • #15 16 Mar 2014 09:32
    1044571
    Użytkownik usunął konto