Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
BotlandBotland
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz buforowy w samochodzie

16 Mar 2014 11:43 2913 10
  • Poziom 12  
    Witam planuje do auta wmontować drugi akumulator żelowy 12v 18ah podtrzymujący elektronikę. czytałem trochę postów ale ciężko mi wybrać coś sensownego. Potrzebuję zrobić jakiś zasilacz buforowy zasilany z alternatora, który będzie ładował akumulator nie przekraczając napięcia i prądu bezpiecznego ładowania. Jednocześnie podając 5A na urządzenia. Chodzi mi o to żeby akumulator pożył jak najdłużej.
  • BotlandBotland
  • Poziom 43  
    Cytat:
    Witam planuje do auta wmontować drugi akumulator żelowy 12v 18ah podtrzymujący elektronikę.
    A skąd taka potrzeba? jeśli "elektronika" rozładowuje akumulator, albo jest on w kiepskim stanie, nie wydaje mi się żeby taka dostawka znacząco poprawiła sytuację. Czy ten zasilacz buforowy ma dostarczać energię z powrotem do instalacji, czy do niezależnych odbiorników, jeśli to pierwsze to sprawa się komplikuje, a zysk z tego niewielki.

    Cytat:
    Potrzebuję zrobić jakiś zasilacz buforowy zasilany z alternatora, który będzie ładował akumulator nie przekraczając napięcia i prądu bezpiecznego ładowania.

    Napięcie reguluje regulator w alternatorze, choć możliwe że twój akumulator żelowy przy pracy buforowej potrzebuje nieco mniej.
    Cytat:
    Jednocześnie podając 5A na urządzenia. Chodzi mi o to żeby akumulator pożył jak najdłużej.
    Jak akumulator główny będzie rozładowany "zje" ci te 5A.

    Podsumowując chcesz dwukierunkowego asymetrycznego ograniczenia prądu z ogranicznikiem napięcia i to wszystko wykonane jako urządzenie o niskim spadku napiecia (LDO), wątpię żebyś znalazł gotowy projekt ktoś to bedzie musiał zaprojektować.
  • Poziom 12  
    planuje montaż komputera pokładowego zrobionego z laptopa oraz alarm climatronic z weebasto. Chodzi mi i to aby w zimie oszczędzać akumulator główny gdyż w dieslu prąd jest bardzo ważny. a ten akumulator ma być osobnym zasilaniem alternator ma go tylko ładować i podawać napięcie na elektronikę w trakcie pracy silnika. Zasilacz prądowo-napięciowy jestem w stanie zrobić. Problem mam tylko jak zrobić żeby podzespoły dostawały prąd 5A a aku książkowy prąd ładowania i po wyłączeniu silnika zasilanie odbywało się z aku tego małego.
  • BotlandBotland
  • Moderator Projektowanie
    Nie wiem czy wszystko zrozumiałem, ale wydaje mi się, że temat cokolwiek "stoi na głowie".
    Ile prądu pobiera ta elektronika - z tego małego akumulatora?
    Widzę problemy - napięcie 14V będzie zbyt małe aby z niego ładować mały aku przez układ kontrolujący prąd ładowania - przetwornica podwyższająca?
    Najprościej ładować przez niewielkiej wartości opornik i diodę - da to prymitywne ograniczenie prądu i obniżenie napięcia.
    Mały aku i instalację elektryczną samochodu podpiąć do tej elektroniki przez układ buforowy na dwóch diodach - gdy napięcie w instalacji wzrośnie (silnik pracuje), odetnie diodę od małego aku i prąd będzie pobierany z instalacji.
    Diody jednocześnie zapobiegną "cofaniu " się prądu z małego aku do dużego.
  • Poziom 12  
    Wiem, że wystarczy 13,8V a u mnie akurat jest 14,4 to może wydoli. Wszystko powinno pobierać do 5A. Miałbyś jakiś schemat jak podłączyć te diody ?? Mam zasilacz buforowy satela ale niestety 3A tylko :(
  • Pomocny post
    Moderator Projektowanie
    Zasilacz buforowy w samochodzie
    Opornik trzeba dobrać tak, aby przy maksymalnie wyładowanym aku 12V/18Ah i napięciu alternatora 14,4V prąd ładowania nie przekroczył 2A.
    Diody Schottky dobierz na wartość prądu pobieraną przez elektronikę - 5A ?
    Pytajnik, bo chyba coś kręcisz. Jeśli pobór prądu wynosi 5A to akumulator 18Ah wystarczy na 3 godz. a potem co?
  • Poziom 12  
    5 A elektonika pobiera w trakcie pracy własnej i silnika po wyłączeniu silnika i uruchomieniu alarmu komputer przejdzie w hibernację a weebasto będzie uruchamiane z timera lub climatronika. Tylko jeszcze będę musiał odseparować akumulator główny bo po zgaszeniu
    silnika on będzie źródłem zasilania ??
  • Pomocny post
    Moderator Projektowanie
    Tak, rzeczywiście, można to zrobić na przekaźniku albo MOSFET (wpięty w szereg z górną diodą) sterowanym z komparatora wykrywającego wzrost napięcia w instalacji do 14,4V. Albo nawet na TL431/LM4041 - było na forum ostatnio kilka tematów o tym.
  • Poziom 12  
    O tym nie pomyślałem dzięki wielkie :D
  • Poziom 2  
    sasanp napisał:
    O tym nie pomyślałem dzięki wielkie :D

    Witam, podepnę się do tematu, mam identyczny problem, tzn. zbudowałem sobie taki car-pc i po uśpieniu wszystkich modułów (czyli po wyjęciu kluczyka ze stacyjki) mam pobór prądu z akumulatora około 300mA (zostaje włączone raspberry pi z kartą wifi). Trochę dużo i obawiam się że gdy temperatury spadną to po całonocnym postoju może być problem z uruchomieniem silnika. Pomyślałem też żeby buforowo zastosować akumulator żelowy 12V/7Ah.
    Sasanp czy udało Ci się z powodzeniem zastosować ten moduł/kontroler ładowania do instalacji solarnych (BSV20A) ? Rozumiem że instalację samochodową podłączam do styków "solar panel", akumulator dodatkowy do "batt" a zasilanie do car-pc to styki "load" ?