Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rower Gazelle(nowa bateria)

waldos74 16 Mar 2014 19:54 11421 19
  • #1 16 Mar 2014 19:54
    waldos74
    Poziom 1  

    Witam. Czy ktoś może wie jak zaprogramować nową baterie do roweru elektrycznego Gazelle?

    1 19
  • #3 23 Lip 2015 01:08
    wibi
    Poziom 20  

    @waldos74 ; Lensmen
    Nie wiem o co chodzi ale co nieco o tych bateriach (od Gazelle) wiem. BMS baterii (battery management system) nie jest programowany do konkretnego modelu a wręcz przeciwnie,jest uniwersalny i samoprogramujący (tzn.procesor Atmega32 zapisuje do pamięci aktualne parametry baterii) i to wszystko.Czekam na konkretne pytania,aktualnie sam używam 3 baterie od Gazelle a niby "uszkodzonych" BMSów mam kilka i wszystkie są dobre.

    3
  • #4 23 Lip 2015 09:00
    Lensmen
    Poziom 10  

    Jak wymienić baterie, jeśli komunikat błędu?

    3
  • #5 23 Lip 2015 20:19
    wibi
    Poziom 20  

    Jeśli zablokowany BMS baterii to jaki ma być komunikat? aktywuj baterię by pojawiło się napięcie na jej stykach i dopiero wówczas sprawdź komunikat.Podłacz na chwile ładowarkę a jeśli to bateria Panasonic to na złaczu baterii masz chyba 5 pinów-styków? jeden oznaczony literką "S" (switch) podaj na niego dwa impulsy z ogniwa LiJon (3.7V)podłączonego do minusa baterii a z plusa te impulsy. Ogólnie to napisz coś więcej o baterii bo są różne typu i różna chemia ogniw.Jeśli możesz to zamieść zdjęcie baterii.Jak masz problemy z językiem (czytałem link do forum rosyjskojęzycznego) rozumiem rosyjski.

    Dodano po 4 [godziny] 29 [minuty]:

    @Lensmen
    Przeczytałem dyskusję z linka który podałeś wyżej.Teraz coś na temat baterii Gazelle, są 4 rodzaje baterii mocowanych na bagażniku nad tylnym kołem.Brązowa (poj.7Ah), Srebrna (poj.9Ah),Złota (poj.11Ah) i Platynowa (poj.14Ah).Brązowa ma na wyjściu 4-pinowym plus(+) i minus(-), niebieski, cieńki kabel i biały-cieńki to "LIN" czyli "szyna danych" (Tx i Rx) z układu ATA6661 znajdującego się na płycie BMSa. Ta komunikacja służy jedynie do pokazania stanu naładowania baterii i w takiej postaci spotkałem ją tylko w tym typie baterii w którym na dodatek nie ma balansera. W bateriach "Srebrnej" i "Złotej" są tylko 3 kable ("+","-",Niebieski "LIN") a wyświetlacz dane otrzymuje ze sterownika.
    Aktywacja baterii następuje w dwóch przypadkach, pierwszy to podłączenie ładowarki (na moment) a drugi to 2 x impuls na złączu tylnej lampy (8 pinów do podłączenia lampy). Złącze wygląda :::: górny rząd to 1,2,3,4 i trzeba krótko zewrzeć "1" z "4" dwa razy gdy np. nie ma pod rąką ładowarki.

    1
  • #6 24 Lip 2015 17:24
    metabaron69
    Poziom 2  

    Witam.Bateria do Gazelle Innergy ( stan nieznany ) zachowuje się :bateria na stole -brak napięcia,po podłączeniu ładowarki zapalają się 3 diody (tylna lampa) i gasną -napięcie faluje od 24 do 37 V-bez przerwy.Po założeniu do roweru brak reakcji po próbie włączenia przyciskiem na tylnej lampie,po podłączeniu ładowarki i wciśnięciu przycisku zapalają się 3 diody ,gasną ,na wyświetlaczu pojawia się napis error 1,po odłączeniu ładowarki wszystko gaśnie.Czy to znaczy że bateria jest uszkodzona?

    2
  • #7 24 Lip 2015 21:09
    wibi
    Poziom 20  

    @metabaron69
    Szkoda, że nie napisałeś jaka to bateria bo jest ich kilka typów a dane baterii są podane na naklejce na obudowie (pojemność w Wh i czasem typ np.10s4p). Na wstępie napiszę jeszcze o gniazdku ładowania baterii-jest 3 pinowe i patrząc na gniazdko ładowania plus(+) zasilania to pin z lewej strony a minus (-) na dole.Pin z prawej strony to szyna danych do ładowarki fabrycznej (oryginalnej) wyłączająca ładowarkę po naładowaniu.
    W Twoim przypadku sądzę (bo za mało danych), że to może być bateria Srebrna lub Złota? a w nich działanie baterii blokuje BMS a konkretnie balanser gdy któraś z "cell" jest uszkodzona względnie brak kontaktu kabelka balansera z którąś celą i cele rozjechały się napięciowo na tyle, że balanser nie jest w stanie tych napięć wyrównać i wówczas odłącza ładowanie. Bateria może wyglądać wewnątrz jak pod http://www.fotosik.pl/u/wojtekernest/album/1294724/1?show=5

    0
  • #8 25 Lip 2015 05:13
    metabaron69
    Poziom 2  

    Dzięki za odpowiedź.Bateria jest brązowa,36v,7.0ah,252wh,typ 10S4PBM18650Z1.Dodatkowo brakuje pina w gnieździe do ładowania (lewego jeśli oznaczenie 1 jest na dole ).

    2
  • #9 25 Lip 2015 14:18
    wibi
    Poziom 20  

    Jeśli brakuje pina w gnieździe jak piszesz, to jest on nie potrzebny gdyż to pin szyny danych a prawy to plus (+) a górny minus (-) ładowania. Z podanych objawów trudno coś wyrokować na temat tego "falującego" napiecia, sądzę, że może być uszkodzony BMS ? Nie da się tego stwierdzić na podstawie objawów ale w baterii "brązowej" którą kiedyś miałem w swoich rekach uszkodzony był (wysadzony) elektrolit przez, jak sądzę błędne połączenie ładowarki.Ten uszkodzony elektrolit pracował w przetwornicy BMSa a jego wartość to 47mF/63V SMD.Jednym słowem bez rozebrania baterii nie da się określić usterki a samo rozebranie (z uwagi na dużą energię zawartą w ogniwach i ich typ LiJon) może być niebezpieczne dlatego polecam wizytę u doświadczonego elektrotechnika.Dużo materiału możesz znaleźć pod linkiem http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=3109

    0
  • #10 16 Sie 2015 17:02
    metabaron69
    Poziom 2  

    Dzięki za odpowiedź.A tak przy okazji : co to znaczy jeśli po naładowaniu baterii i włożeniu jej do roweru na wyświetlaczu (display) pojawia się tylko symbol baterii (bez jej stanu) i nic więcej?Żadnych napisów,błędów nic.Coś się zepsuło?

    1
  • #11 01 Wrz 2015 00:48
    wibi
    Poziom 20  

    Nigdy nie miałem kontaktu z rowerem Gazelle (prócz baterii) ale w takim przypadku po prostu wsiadłbym na rower i jechał,oczywiście włączając "elektrykę" kluczykiem.

    0
  • #12 01 Wrz 2015 10:25
    metabaron69
    Poziom 2  

    To widać że nigdy nie widziałeś roweru Gazelle - jedyny kluczyk jaki tam jest służy wyłącznie do zamykania baterii żeby jej nie ukradli.Cała elektryką steruje się z displaya ( załącz,wyłącz poziom wspomagania ),więc display który się nie włącza eliminuje wspomaganie elektryczne i zostaje sam zwykły rower.Ale dzięki za zaiteresowanie.

    0
  • #13 01 Wrz 2015 15:37
    wibi
    Poziom 20  

    W każdym rowerze elektrycznym kluczyk zabezpiecza baterię przed kradzieżą ale...włącza również wyjście prądowe baterii podając napięcie do sterownika.
    Widzieć rower Gazelle to widziałem a że nie miałem kontaktu napisałem wyżej. Ty pewnie masz instrukcję do niego a tam jest rozdział o 'displayu" i przyciskach więc przeczytaj a w ogóle to podajesz za mało danych by móc coś wnioskować i doradzać bo może po prostu trzeba zresetować wskazania.Generalnie to jest elektronika i tak należy do niej podchodzić sprawdzając stan kabli,napięcia i bezpieczniki które też są wbudowane.Dobrze było by sprawdzić z innym,podobnym rowerem no i zerknąć na forum "forum.arbiter.pl", jest całe tylko o rowerach (i napędach elektrycznych) jak również znajdziesz tam użytkowników tego typu rowerów

    1
  • #14 14 Wrz 2015 22:51
    zwirek2
    Poziom 17  

    @Wibi
    pytanko do ciebie ,widzę że napisałeś o aktywacji baterii do Gazelli spiąć piny 1 z 4 w tylnej lampie ,posiadam działającą baterie którą użytkuję w tej chwili Srebrna (poj.9Ah),a posiadam również baterię Złota (poj.11Ah) ale gdy ją włożę jak wiadomo wyskakuje na wyświetlaczu roweru błąd ERRor aku i wspomaganie nei działa reszta działa licznik oświetlenie ,czy sposób który wymieniłeś jest bezpieczny sprawdzony żeby nie uwalić baterii ,pytam bo z chęcią bym spróbował ale niechciał bym narazić się na straty .

    0
  • #15 17 Wrz 2015 20:38
    wibi
    Poziom 20  

    Sorry,że tek długo nie odpowiadałem ale do rzeczy.Sposób jest na 100% bezpieczny z jednym wyjątkiem który dotyczy samej baterii, mianowicie gdy istnieją uszkodzone i rozładowane (prawie do zera) segmenty baterii to BMS takiej baterii nie "aktywuje" gdyż może któraś z sekcji jest uszkodzona i BMS blokuje nawet ładowanie.

    1
  • #16 22 Wrz 2015 23:01
    zwirek2
    Poziom 17  

    kolego a powiedz moze sie orientujesz ,złapałem gumę zmieniłem dętkę w tylnym kole w gazelle inergy i od tego momentu przestalo działać mi wspomaganie ,a tam wyczytałem jest czujnik napięcia łańcucha może go ruszyłem w jakiś sposób albo inaczej łańcuch naciągnęłem i wspomaganie mi nie działa w rowerze orientujesz się może w tej kwestii jak to ustawić bo zgłupiałem niewiem przed usterką rower smigał po wymianie dętki lipa i niewiem co działać do serwisu daleko ,więc uziemiony jestem czujnik wygląda tak jak na foto w załączniku

    1
  • #17 24 Wrz 2015 20:46
    wibi
    Poziom 20  

    Jak działa i jak jest zamontowany w rowerze nie mam pojęcia,dodam tylko, że w rowerach różnych firm Holenderskich i Niemieckich stosowane są różne "wynalazki", zazwyczaj opatentowane, mające na celu regulację mocy silnika w zależności od nacisku na pedały.Bywają jakieś układy sprężynowe montowane w suporcie a to co na zdjęciu to raczej sugeruje jakieś czujniki Halla sądząc po ilości przewodów (5)ale gdzie zamontowane i jak sterują ,tego nie wiem.Myślę, że sama wymiana dętki nie mogła uszkodzić "elektryki" chyba, że nie wszystko napisałeś a nawet nie podałeś gdzie masz silnik bo w nowych Gazellach jest chyba w suporcie a w starszych był w przednim kole?Sam silnik BLCD posiada wewnątrz 3 czujniki Halla sterujące fazami napięcia podawanymi na silnik ze sterownika.

    0
  • #18 27 Wrz 2015 12:10
    zwirek2
    Poziom 17  

    Silnik z przodu w kole jest,tak jak mowisz z czujnikami halotronowymi ,a ten czujnik z tylu oprócz tego że ma czujnik Halla który po moim przestudiowaniu zasady zlicza ruch obracającej się tylnej zębatki a do poprawnego działania musi być on precyzyjnie ustawiony gdyż jest tam drugi układzik scalony na tej płytce taki malutki który działa na wychył przesówanie się minimalne magnesiku nad układem względem niewiem ponoć napięcia łańcucha (piszę po nazwie jak go sprzedają) a wydaje mi się że on działa na zasadzie pracy naprężeń ramy bo jak wsiąde na rower to na Displeyu po wciśnięciu kombinacji serwisowej funkcji wywołuję sie nastawę tego czujnika nawet delikatne puknięcie w czujnik powoduję zmianę jego wartości a wartość ma mieścić się w odpowiedniej granicy i wtęczas rower dobrze pracuje doszłem do tego i rower śmiga ale instrukcji nigdzie na necie nie znalazłem aby dojść do tych ustawień chyba ściśle tajne dane Gazelle ,dodam że nawet napięcie łańcucha potrafi rozregulować że wspomaganie nie będzie działać ,oczywiście również jest wskaźnik napiecia łańcucha ale tych wiadomości nie pisze tu bo gazelle jeszcze by sie mogło doczepic jeśli tak tajnie to i ukrzętnie skrywają

    3
  • #19 21 Kwi 2016 12:08
    maly_13
    Poziom 19  

    nie będę zakładał nowego tematu mam taki problem z rowerem, że wspomaganie nie działa co udało mi się ustalić:
    display pokazuje wszystko ok, Bateria naładowana światła działają.
    Pomieniony silnik z resztą ten co jest jest sprawny w innym rowerze,
    posiadam jeszcze jedną baterie ale po włożeniu error na displayu (nie wiem jak ją aktywować)

    Zastanawiam się nad czujnikiem tylnym (zasilanie 5V jest) ale nie wiem co dalej jak go sprawdzić?

    1
  • #20 21 Kwi 2016 23:31
    wibi
    Poziom 20  

    Baterię od roweru Gazelle aktywuje się przyciskiem w tylnej lampie (instrukcje roweru są w sieci) naciskając dwukrotnie ten przycisk, gdy nie masz lampy tylnej (oryginalnej baterii z lampą) to musisz podać dwa impulsy na szynę danych.Co do działania wspomagania trudno coś wyrokować mając tak "lakoniczne" informacje.Dodam jeszcze, że istnieje forum poświęcone wyłącznie rowerom elektrycznym (forum.arbiter.pl) ,może tam znajdziesz pomoc, bo typów i rodzajów napędów rowerów elektrycznych jest bardzo wiele a sama "usterka" może być banalna dla kogoś kto ten typ napędu zna,ja znam tylko baterię Gazelle i w twoim przypadku gdy istnieje jakieś uszkodzone ogniwo to BMS blokuje uniemożliwiając aktywację.

    2