Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BMW C1 125 - Bardzo słabe ładowanie

mobius121 17 Mar 2014 17:21 5424 33
  • #1 17 Mar 2014 17:21
    mobius121
    Poziom 17  

    Witam, mam problem z układem ładowania akumulatora. Po paru godzinach jest kompletnie rozładowany, pomiar ładowania pokazuje że jest ono zbyt niskie - około 12V przy naładowanym akumulatorze - potem stopniowo spada, nawet do 11,5. Napięcie z cewek po odłączeniu regulatora napięcia jest ok - pomiędzy 16V - 100V. Jeżeli odłączę regulator od obwodu elektrycznego i obciążę tylko akumulatorem ładowanie jest ok - 13,65V. Nie mogę zlokalizować uszkodzenia, mam instrukcję serwisową ale niestety brak jest schematu elektrycznego.

    0 29
  • #2 17 Mar 2014 19:15
    Staszek49
    Poziom 34  

    Objawy jakby padł regulator, podmień go na próbę. Ponadto nawet przez chwilę (na próbę) nie "ładuj" akumulatora prądem zmiennym, bo go skończysz.

    0
  • #3 17 Mar 2014 22:53
    mobius121
    Poziom 17  

    Czemu miałbym ładować akumulator prądem zmiennym ?
    Co do regulatora, to nie takie proste. Jest nietypowy nie chcę uszkodzić cewek lub instalacji.
    Potrzebny schemat lub osoba która zna ten model.

    0
  • #4 18 Mar 2014 07:48
    jack63
    Poziom 42  

    mobius121 napisał:
    Napięcie z cewek po odłączeniu regulatora napięcia jest ok - pomiędzy 16V - 100V.

    Zapomniałeś dodać: AC lub DC. Jak mierzyłeś.
    mobius121 napisał:
    Co do regulatora, to nie takie proste. Jest nietypowy nie chcę uszkodzić cewek lub instalacji.

    A co nietypowego jest w regulatorze lub sposobie jego włączenia?
    mobius121 napisał:
    Potrzebny schemat lub osoba która zna ten model.

    Może jest taka osoba. Ja znam jedną. Ma ksywę mobius121 :D
    Czyżby nie było schematu w sieci?
    A może wystarczy "zdjąć" z natury. Przecież wystarczy sam układ ładowania a to "kilka kresek". :D

    0
  • #5 18 Mar 2014 10:54
    mobius121
    Poziom 17  

    Ty wiesz chociaż o czym ty mówisz ?
    - chyba logiczne że skoro mierzę same cewki to będzie AC
    - uważasz że nie ma żadnego problemu z modułem regulatora i podłączeniem ? To czemu jest tyle modeli i żaden serwis nie zaleca stosowania innego typu od zainstalowanego ?
    - Jeżeli nie miałeś do czynienia z tym modelem BMW to nic nie pomożesz kolego
    - schematu nie znalazłem, jak sobie wyobrażasz z natury ? widziałeś ten układ regulatora napięcia - wątpię. Tak na marginesie jest to kostka zalana żywicą.

    0
  • #6 18 Mar 2014 12:33
    jack63
    Poziom 42  

    Nie wiem czemu się burzysz? Może dlatego, że drogie, wspaniałe i "amerykanskie" BMW się popsuło....
    Mało tego. Opacznie i wręcz agresywnie interpretujesz moje pytania a potem odpowiadasz nie na temat. :cry:

    mobius121 napisał:
    Napięcie z cewek po odłączeniu regulatora napięcia jest ok - pomiędzy 16V - 100V.
    mobius121 napisał:
    chyba logiczne że skoro mierzę same cewki to będzie AC

    Tylko dla ciebie. Nie wiadomo co gdzie i jak mierzysz? "Napięcie z cewek" jest bardzo mało precyzyjnym określeniem. Szczególnie, że:
    mobius121 napisał:
    schematu nie znalazłem, jak sobie wyobrażasz z natury ?

    Widocznie słabo szukałeś a z natury nie potrafisz. Nie chodzi o schemat wewnętrzny elektroniki regulatora, ale o schemat elektryczny motocykla. Dzięki temu będzie można określić jaki rodzaj prądnicy i regulatora jest zastosowany. Stosowane jest kilka układów i nie spodziewam się aby BMW wymyśliło coś kosmicznie innego.
    mobius121 napisał:
    uważasz że nie ma żadnego problemu z modułem regulatora i podłączeniem ? To czemu jest tyle modeli i żaden serwis nie zaleca stosowania innego typu od zainstalowanego ?

    A jak sądzisz co ci "serwis" powie??? Ble,ble ble kup tylko nasz ORYGINALNY regulator bo on jest super dostosowany itp. itd. Typowe bajeczki dla "zwykłych" ludzi.
    mobius121 napisał:
    Jeżeli nie miałeś do czynienia z tym modelem BMW to nic nie pomożesz kolego

    Nie miałem do czynienia ani z tym motocyklem ani z tysiącem innych, ale zaręczam ci, że bym sobie poradził z narysowaniem schematu obwodu ładowania i ew. naprawą/wymianą regulatora. O ile ona w ogóle jest potrzebna???
    To nie jest żadna kosmiczna technika tylko kilka prostych układów.
    PS.
    Nie napisałeś czy alternator jest wzbudzany od magnesów trwałych czy ma wzbudzenie.
    mobius121 napisał:
    mam instrukcję serwisową ale niestety brak jest schematu elektrycznego.

    Przecież tam powinna być informacja jak coś działa, jak to sprawdzić i jak naprawić.
    Może się okazać, że wystarczy regulator za 20 zł od poloneza czy malucha. To byłby dowcip....

    0
  • #7 18 Mar 2014 13:28
    mobius121
    Poziom 17  

    ?????????????? Kto cię tu wpuścił ?????????
    Myśl logicznie, gdybym miał schemat elektryki to nie zawracał bym nikomu głowy - niestety na razie nie do zdobycia. Z natury to jest żubr, a nie instalacja w BMW - jak ty sobie to wyobrażasz, całość jest opleciona taśmami itd. mam rozpruć cała instalację ?
    To forum nie jest stworzone dla ciebie abyś kpił z ludzi, lecz celem pomocy innym. Wiec jeżeli nie posiadasz odpowiednich wiadomości, doświadczenia itp. To uprzejmie proszę abyś się nie rozpisywał na ten temat, ponieważ robimy z tego prywatną dyskusję która nic nie wnosi do tematu

    0
  • #8 18 Mar 2014 13:46
    narkoholik
    Poziom 30  

    Może jednak aku do wymiany ? ;)

    0
  • #9 18 Mar 2014 13:50
    mobius121
    Poziom 17  

    mam 2 jedno nówka - taki sam efekt. Przypuszczalnie regulator, czekam na inny - niestety też używany ale podobno testowany.
    Jest pewna zagadka, pomierzyłem dokładnie jeszcze raz cewki i okazuje się że opór pomiędzy cewkami wynosi 0,7 Ω ale pomiędzy cewkami i masą wynosi tyle samo. Czyżby przebicie ?[/table]

    0
  • #10 18 Mar 2014 14:14
    jack63
    Poziom 42  

    mobius121 napisał:
    ?????????????? Kto cię tu wpuścił ?????????

    A kto ciepbie? Jakież to masz osiągnięcia na forum? Ilu ludziom pomogłeś?
    mobius121 napisał:
    Z natury to jest żubr, a nie instalacja w BMW - jak ty sobie to wyobrażasz, całość jest opleciona taśmami itd. mam rozpruć cała instalację ?

    Widać że nie masz pojęcia o instalacjach i tu tkwi problem. Te straszące cie taśmy się gdzieś kończą.... i sa wtyczki i inne elementy łączeniowe. Poza tym w serwisówce, którą podobno masz, powinien być opis układu ładowania z procedurami diagnostycznymi. Często są gotowe fragmenty schematów! A starsze serwisówki do japończyków zawierały nawet schematy regulatorów z dokładnym opisem ich działania!
    Czy coś szukałeś/czytałeś zamieściłeś? Czy może czekasz na ukrytego serwisanta BMW, który ci za friko udostępni schemat.
    Zacznij postępować jak normalny uczestnik forum chcący pomocy. Wykaż się czymś więcej niż obrażaniem się i próbami obrażenia innych. Nie potrafisz określić układu ładowania w swoim motocyklu to napisz to wprost! Zamieść zdjęcia, opisy. cokolwiek co może pomóc. Poczytaj inne tematy z tego działu i zobacz co robili i jak się starali inni ludzie. Im więcej dawali od siebie tym więcej dostawali i mogła się toczyć rzeczowa dyskusja.
    Jak nie to jedź do serwisu. Zapłać i koniec tematu. Stać cie było na BWM a nie stać cię na powietrze do kół???

    narkoholik napisał:
    Może jednak aku do wymiany ?

    A może masa się poluźniła/styk skorodował? Nie dowiemy się ... i niech tak zostanie.

    0
  • #11 18 Mar 2014 14:18
    mobius121
    Poziom 17  

    Spokojnie, zapewne masz rację - niepotrzebnie się uniosłem. Niestety serwisówka nie zawiera schematu elektryki, jest tylko ogólny połączeń.
    Co z tymi cewkami ?

    0
  • #12 18 Mar 2014 14:35
    jack63
    Poziom 42  

    mobius121 napisał:
    Niestety serwisówka nie zawiera schematu elektryki, jest tylko ogólny połączeń

    No to zamieść część serwisówki z układem ładowania.
    A schemat był i jest potrzebny aby pomagający mógł się zorientować w temacie, gdy "interesant" w tym nie umie pomóc! Tylko i aż...
    Pomagają też zdjęcia aparatów (reg, alternator itp.) z "kawałkami" kabli. Ich tez nie ma. :cry:
    Niestety BMW nie ma pulpitu zdalnego, bo jakby miało ... to sam bym się zorientował w sytuacji, a tak to muszę liczyć tylko na twoją "pomoc".

    0
  • #13 18 Mar 2014 14:43
    mobius121
    Poziom 17  

    Na schemat nie mam szans, zaraz załączę zdjęcia i serwisówkę. Dostęp do cewek jest bardzo utrudniony, ale jak będzie trzeba to rozbiorę więcej
    BMW C1 125 - Bardzo słabe ładowanie BMW C1 125 - Bardzo słabe ładowanie BMW C1 125 - Bardzo słabe ładowanie
    BMW C1 125 - Bardzo słabe ładowanie BMW C1 125 - Bardzo słabe ładowanie

    0
  • #14 18 Mar 2014 15:51
    jack63
    Poziom 42  

    mobius121 napisał:
    Dostęp do cewek jest bardzo utrudniony, ale jak będzie trzeba to rozbiorę więcej

    Nic nie rozbieraj! Znajdź w serwisówce opisy układu ładowania i zamieść. Opisy ktore zamieściłeś nie wiele pomagają.
    Widać ze alternator z kołem magnesowym. Regulator pewnie stratny typowy - oby. Ze zdjęć nie wynika ile kabli dochodzi do regulatora oraz ile kabli wychodzi z prądnicy (chyba 3?) ?
    Czy oba kable wychodzące z reg sa czerwono-białe i dwa brązowe?

    0
  • #15 18 Mar 2014 16:21
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    mobius121 napisał:
    Jest pewna zagadka, pomierzyłem dokładnie jeszcze raz cewki i okazuje się że opór pomiędzy cewkami wynosi 0,7 Ω ale pomiędzy cewkami i masą wynosi tyle samo. Czyżby przebicie ?

    Zwarcie uzwojenia do masy jest równoznaczne z jego uszkodzeniem.
    Regulator na 90% do wymiany. Zwarcie uzwojenia do masy skutkuje jego szybkim uszkodzeniem. Poza tym należałoby sprawdzić czy nie dochodzi do upływu prądu akumulatora (wpiąć się amperomierzem między czerwono-białe przewody od regulatora). W tej wersji regulatora (bez wejścia Sense) pobór prądu powinien być zerowy.
    Akumulator również wypadałoby sprawdzić pod kątem sprawności i samorozładowywania się poza skuterem. Trzeba także upewnić się co do prądu upływu instalacji, z podłączonym regulatorem i bez regulatora.

    0
  • #16 18 Mar 2014 16:49
    mobius121
    Poziom 17  

    Po kolei : w serwisówce nie ma opisu układu ładowania. Z prądnicy wychodzą 3 kable koloru żółtego i idą do regulatora. Z regulatora wychodzi 7 kabli ( 3 żółte podłączone do do 3 żółtych z prądnicy, 2x czerwono-biały oraz 2x brązowy idący w instalację )
    Nie ma pełnego zwarcia do masy - jest 0,7 Ohm tyle ile mają cewki i cewki dają napięcie. Czy jeżeli było by zwarcie to nie powinno byc zero ?
    Jak prawidłowo sprawdzić akumulator ?

    BMW C1 125 - Bardzo słabe ładowanie BMW C1 125 - Bardzo słabe ładowanie

    Muszę lecieć do roboty, zajrzę tu po 22. Na razie dzięki
    Ps. Zdemontowałem wydech i osłonę - wygląda że cewki są w oleju - jutro sprawdzę

    0
  • #17 18 Mar 2014 17:00
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Alternator jest trójfazowy z wirnikiem z magnesem trwałym, natomiast regulator jest trójfazowy stratny i nie ma o co się tu dalej kłócić.
    Do badania rezystancji alternatora potrzebny jest profesjonalny miernik do badań bardzo małych rezystancji. Zwykłym miernikiem nie zbadasz dokładnie statora, ponieważ miernik pokaże Ci minimalną rezystancję 0.7 Ω. Skoro miernik wskazuje zwarcie uzwojenia do masy to nie pozostaje nic innego jak odkręcić pokrywę alternatora i obejrzeć zwęglone uzwojenie.

    0
  • #18 19 Mar 2014 00:34
    mobius121
    Poziom 17  

    spuszczę jutro olej i zobaczymy jak to wygląda. mam 2 mierniki ( jeden specjalistyczny z zakresami od 1 Ω)i jest ten sam wynik pomiaru - brak pełnego zwarcia. Ale chyba łapię o co chodzi z ładowaniem w układzie i odseparowanym - kiedy brak jest wspólnej masy.Biorę się za poszukiwania cewki.

    0
  • #19 19 Mar 2014 14:07
    mobius121
    Poziom 17  

    Wielkie dzięki, sprawa raczej jasna co się działo z ładowaniem. Pozostaje pytanie jaka była przyczyna uszkodzenia cewek. Czy moduł regulatora musi być uszkodzony - jak założę stary do sprawdzenia to nie uszkodzi "nowej " cewki ? Czy warto przewijać uszkodzone cewki - jaki może być koszt i gdzie to zrobić ( tutaj nie mam takiej możliwości ).
    Czy ta uszczelka będzie ok - tam nie ma ciśnienia. Na nową nie mam szans - może wyciąć ? Czy uszczelkę trzeba czymś posmarować przed założeniem ?
    Przepraszam za post pod postem
    BMW C1 125 - Bardzo słabe ładowanie BMW C1 125 - Bardzo słabe ładowanie BMW C1 125 - Bardzo słabe ładowanie BMW C1 125 - Bardzo słabe ładowanie

    0
  • #20 19 Mar 2014 14:18
    jack63
    Poziom 42  

    No to BANANvanDYK można uznać za proroka. :D
    Oczywiście cewki można przewijać. Przecież ktoś je nawinął a nie jest to drut 0.05 mm tylko....
    trzeba umieć to zrobić. Wg. mnie koszt to ok 200-300zł ale jak do BMW to moze byc i 1000 :D
    Dla mnie to banał, ale kupa (nie mylić z g..) roboty.
    Regulator też można bezpiecznie sprawdzić tylko .... itd. itp. Jednak pewnie też jest kaput. :cry:
    Uszczelkę jak nie jest uszkodzona też można założyć starą, ale lepiej zrobić nową. To nie powinien być problem dla chcącego.
    Chyba będzie cie to więcej kosztowało niz powietrze do kółek :cry:

    0
  • #21 19 Mar 2014 14:35
    mobius121
    Poziom 17  

    :D:D:D Rozumiem Koszt cewki to ok 350zł - myślałem o naprawie starej na zapas. Cewki uszkodziły regulator , czy regulator cewki ? Jest możliwe że przeciążyłem je podpinając dodatkowy akumulator ? :cry:

    0
  • #22 19 Mar 2014 15:43
    Breżniew
    Poziom 21  

    Uszkodzony regler usmażył cewki w alternatorze. Alternator można przewinąć, są zakłady specjalizujące się w altkach z motocykli,warto poszukać też zakładu specjalizującego się w naprawie agregatów chłodniczych (silnik sprężarki pracuje w podobnych warunkach-olej, temperatura itp.)
    Powodem mogły być też niefachowe przeróbki instalacji, dołożenie dodatkowego akumulatora lub uszkodzony akum.
    Uszczelkę dorobisz sam z materiału o nazwie GAMBIT lub KLINGERYT. Do kupienia w dobrych sklepach z częściami auto-moto lub do maszyn rolniczych. Uszczelkę warto posmarować pastą uszczelniającą Curil-T. Silikon omijaj z daleka.

    0
  • #23 19 Mar 2014 16:02
    jack63
    Poziom 42  

    mobius121 napisał:
    Jest możliwe że przeciążyłem je podpinając dodatkowy akumulator ?

    Nie jest możliwe. Poczytaj o regulatorach stratnych. Prędzej regulator uszkodził cewki. Tylko po co te dywagacje???
    Gorzej będzie z regulatorem. Zawsze byłem przeciwnikiem tych z tyrystorami, a pewnie twój jest taki, bo tańszy w produkcji. :cry: Porządny regulator możn atylko sobie zrobić, ale to juz inna bajka...
    Breżniew napisał:
    naprawie agregatów chłodniczych (silnik sprężarki pracuje w podobnych warunkach-olej, temperatura itp.)

    A gdzie taki znajdzie ? Kto w obenej chwili bawi sie naprawianie sprężarek hermetycznych???
    Breżniew napisał:
    Uszczelkę dorobisz sam z materiału o nazwie GAMBIT lub KLINGERYT.

    Można i tak tylko po co? wystarczy solidny karton nasączony masą uszczelniającą. NIE silikonem! Może byc coś na bazie poliuretanu.

    0
  • Pomocny post
    #24 19 Mar 2014 16:41
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Ja bym radził na początek sprawdzić stan silnika. Na impulsatorze widać sporo opiłków żelaza, co świadczy o zużyciu któregoś z części silnika, a nie zostały one wyłapane przez korek z magnesem i filtr oleju. Na pokrywie alternatora od temperatury spaliła się farba. Koło magnesowe aż załapało brązowego koloru, ale to już ciężko będzie dyskutować czy w wyniku przegrzania oleju czy przegrzania w wyniku jazdy z uszkodzonym alternatorem (tylko ile można przejechać bez ładowania). Moim zdaniem ten silnik musiał dostać mocno "w dupę", że aż się olej zagotował. To mogło przyczynić się do spalenia alternatora.
    Co spaliło się pierwsze, regulator czy alternator, to sprawa mocno dyskusyjna.
    O uszczelkę zapytaj w serwisie motocykli BMW, może będzie dostępna w miarę rozsądnej cenie. Dobry materiał na uszczelki, np. Gambit AF-Oil to koszt 100 zł za arkusz 1x1.5 m, co się zupełnie nie opłaca, chyba że znajdziesz firmę zajmującą się docinaniem uszczelek na ploterze i wytną Ci z dobrego materiału w rozsądnej cenie. Niestety wiele hurtowni sprzedaje materiał na uszczelki nie nadający się do silników spalinowych, a np. wyłącznie do instalacji ciepłowniczych, więc trzeba na to uważać. Jeśli chcesz to złóż na starej uszczelce, ale miejsce przecięcia, jak i całą uszczelkę pokryj masą uszczelniającą.
    Regulator sprawdź miernikiem na teście diody - wewnątrz znajduje się 6-diodowy mostek prostowniczy, ale pewnie i tak będzie uszkodzony (na diodach będą zwarcia i przerwy).

    0
  • #25 19 Mar 2014 18:55
    mobius121
    Poziom 17  

    Zacznę od brązowego koloru i przegrzania. Jechałem 2- 3 godziny dziennie wymieniając akumulator, więc alternator mógł się przegrzać pracując na zwarciu.
    Wymieniam oba elementy, więc nie ma problemu - pytanie czy sprawdzając stary regulator nie uszkodzę cewek ? Pomiar regulatora nie wykazuje przerw ani zwarć ( normalne parametry diodowe ). Silnik ma 12 lat więc na pewno jest mocno zużyty, wymieniłem filtr i oczyściłem magnes. Za miesiąc sprawdzę magnes i będę widział czy się pogarsza sytuacja z opiłkami.
    Na razie dziękuję wszystkim za pomoc w rozwiązaniu problemu. Tematu nie zamykam -jak dostanę części to dam znać czy wszystko gra.

    Postaram się sam przewinąć cewki ale jest mała zagadka - dlaczego wszystko jest połączone razem ? Jak oglądałem schematy to z reguły były odczepy spięte razem z jednej strony, lub puszczone do masy. BMW C1 125 - Bardzo słabe ładowanie


    Opalarka nie uszkodzi karkasu przy czyszczeniu ?

    0
  • #26 20 Mar 2014 16:10
    Breżniew
    Poziom 21  

    To jest alternator 3 fazowy z uzwjeniem połączonym w trójkąt. Marnie widzę efekt jeśli sam się za to zabierzesz.

    0
  • #28 21 Mar 2014 13:10
    mobius121
    Poziom 17  

    Będzie widać jak rozwinę drut. Niby czemu marnie to widzisz ? Ludzie to zrobili więc da się naprawić zachowując orginalne wartości. Drugie pytanie brzmiało czy można opalić lakier opalarką i czy nie uszkodzi to karkasu ?

    0
  • #29 21 Mar 2014 19:04
    Staszek49
    Poziom 34  

    Lakier trudny do usunięcia i opalarką możesz zniszczyć karkas. Skombinuj jakieś "urządzenie" i rozcinaj, np. zamontuj w uchwycie wiertarki mały "frezik" i ostrożnie przecinaj uzwojenia. Wcześniej wykonaj szkic lub fotkę uzwojeń, załatw sobie drut nawojowy i w ten sam sposób nawiń i połącz cewki.

    0
  • Pomocny post
    #30 21 Mar 2014 20:12
    Breżniew
    Poziom 21  

    jack63 napisał:
    Breżniew napisał:
    To jest alternator 3 fazowy z uzwjeniem połączonym w trójkąt.

    Jesteś pewien że trójkąt a nie gwiazda?
    Poza tym jaki to ma wpływ na przewijanie?


    Na zamieszczonym zdjęciu twornika ile widzisz końców uzwojeń? Ja widzę 6 połączonych parami i wyprowadzonych przewodami jako układ 3~Δ. wystarczy pomyśleć.
    Na przezwojenie tego twornika ma wpływ brak wiedzy i doświadczenia kolegi mobius121 o czym swiadczą zadawane w tym wątku pytania. Ale do odważnych świat należy więc niech próbuje.
    Ważną rzeczą przy przezwajaniu jest zachowanie odpowiedniego kierunku nawijania cewek, zachowanie pierwotnego układu połączeń dla każdej z faz oraz odpowiedniego połączenia końców i początków uzwojeń w Δ. O zachowaniu odpowiedniej staranności przy samym nawijaniu cewek by uniknąć krzyżowania się zwojów czy uszkodzenia izolacji drutu nie wspominam.

    jack63 czemu proponujesz koledze druciarstwo z użyciem kartonu na uszczelkę jak można to zrobić zgodnie ze sztuką z odpowiedniego materiału. :?:

    0