Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

sprawdzenie poprawności działania sondy lambda

07 Kwi 2005 11:41 68837 35
  • Poziom 10  
    Witam Panowie-jak "domowym sposobem" sprawdzić prawidłowość działania i sprawność (czy działa) sondy lambda w golfie II 1,3 NZ z katalizatorem? Pozdrawiam i dziękuję
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 18  
    Podlaczyc do sygnalowego przewodu sondy miernik (tylko jakis szybki lub miernik czestotliwosci). Sonda podaje sygnal o zbyt obogiej lub bogatej mieszance przez zmiane stanu logicznego na swoim wyjscu. W uproszczeniu wyglac to moze tak --_--_---_. Takich zmian (reakcji sondy) powinno byc okolo 3-4(na wolnych obrotach) na 1 sek. Dlatego nie sprawdzisz tego zwyklym miernikiem. Sygnal wyjsciowy do ok 1 V. Lepiej zeby sonda przy sprawdzaniu byla podlaczona pod komputer. Wyeliminuje to zaklucenia (w swoim mietku sprawdzilem 3 kolejne sondy zamin wpadlem na to zeby badac je podlaczone). Mozna zbudowac prosty uklad, wziac wzmacniacz operacyjny(by zmiejszyc imp wejsciowa "miernika"), na wyjscie dac LEDa i sprawdzic na oko ile razy na sek dioda mignie.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 34  
    Mastek ,przepraszam za moją ignorancję. Ale jakie wnioski płyną z tego, że mruga (ma miejsce próbkowanie) to chyba trochę mało aby stwierdzić,że sonda jest sprawna.Jakoś bardziej przemawia do mnie poprzedni post.
  • Poziom 26  
    wystarcza zwykły woltomierz! na uruchomionym silniku podłączasz sie do przewodu sygnałowego(najczęściej czarny) i na zakresie kilku wolt patrzysz co sie dzieje.Prawidłowo działająca sonda powinna wskazywać napięcie pływające w zakresie 0,1--1V i taka zmiana powinna nastąpic 4-5 razy na 10sekundwtedy masz pewność co do sprawności sondy jesli napiecie sie nie zmienia to może to świadczyć o jakiejś usterce!
  • Poziom 19  
    zgadzam się z kolegą gracus7, wystarczy woltomierz i oczywiście nie należy odpinać sondy od instalacji i to nie ze względu na eliminację zakłóceń ale w komputerze odczytującym sondę mamy jej obciążenie a zarazem układ który zmienia nam skład miszanki a więc i skład spalin co umozliwi sprawdzenie sygnału z sondy dla mieszanki ubogiej i bogatej (o ile wszystko działa). To jest najprostsza metoda sprawdzenia.
  • Poziom 18  
    Zwykly chinski multimetr przetwarza 3 x sek. Tak wiec jak chcesz zobaczyc ile razy w ciagu sekundy sonda podaje sygnal o zmianie mieszanki. Multimetr samochodowy firmy bremen za okolo 1200zl z funkcja testera lambdy pokazuje ilosc reakcji na sekunde. Wartosc napieć tez jest wazna ale nie wystarczajacym parametrem oceny. Zwyklym multimetrem zmierzy sie srednia wartosc napiecia na sondzie co nie da pelnej informacji o stanie sondy.

    Co do ilosci reakcji 4-5 na 10 sek to chyba lekka przesada, akurat mialem okazje testowac sondy przy dobieraniu uzywki do swojego samochodu. Uzywana dwuletnia sonda do mercedesa W124 przy niskich obrotach dawala 2-3 zmiany stanu, przy okolo 3000 bylo ich 4-5 na sekunde - sprawdzone empirycznie multimetrem BREMEN.
  • Poziom 13  
    Pozwolę się podpiąć z pytaniem:
    Jak zrobić wskaźnik ze skalą diodową pokazujący aktualny skład mieszanki? Ma ktoś może schemacik?
    Chodzi mi o coś takiego: www.negocjator.org/pliki/afr.WMV (jak coś to prawy na myszce i zapisz jako)
  • Poziom 26  
    kiedys były w sprzedazy podobne testery sondy lambda z tym ze na żadku około 10ciu diod jedna świeci i przesuwa sie po skali wskazując parametr opisany przy diodzie! całość była w czarnej kwadratowej obudowie.

    a jeśli chodzi o częstotliwośc pomiarów sondy to 4-5 razy na 10 sek na wolnych obrotach! przy wyższych obrotach moze byc częsciej testowane na nowej pracującej sondzie podłączonej do komputera i mierzone zwyłym multimetrem cyfrowym! informacje takie wyczytałem na jednej ze stron szkoły samochodowej poświeconej sondzie lambda co zreszta zostało potwierdzone w 100% przez znajomego elektomechanika samochodowego
  • Poziom 13  
    gracus7 napisał:
    kiedys były w sprzedazy podobne testery sondy lambda z tym ze na żadku około 10ciu diod jedna świeci i przesuwa się po skali wskazując parametr opisany przy diodzie! całość była w czarnej kwadratowej obudowie.


    Na allegro jest takie coś ale troszkę za drogie jak dla mnie. Wolę sobie zrobić sam :)
  • Poziom 19  
    to nic innego jak woltomierz ze wskaźnikiem diodowym, kiedyś były gotowe układy do sterowania linijką UL1970 i UL1980 jeden wyświetlał punkt a drugi linijkę diodową, tylko nie pamietam który jest który. Wystarczy mu wejście wyskalowac na 1V i mamy wskaźnik. Te układy były kiedyś stosowane jako wskaźniki wysterowania w magnetofonach i tunerach. Ewentualnie coś nowszego LB1403
    Tutaj załączam kartę katalogową LB1403
  • Poziom 19  
    Witam.
    balt
    Czy czasem nie przesadziłeś z tymi punktami?
    Przecież te aplikacje są dostępne na EleNocie za darmo.
  • Poziom 19  
    andrew33 masz rację uskuteczniłem zdzierstwo, już się poprawiam. Dzięki za krytykę
  • Poziom 25  
    Witam
    Mam pytanie czy ktoś poskładał ten tester? Bo ja złożyłem tylko nie mam skąd wziąść 0,2V i 1,2V bo nie mam zasilacza stabilizowanego i może ktoś podał by mi rezystancje tych potencjometrów. Był bym wdzięczny.
    POZDRAWIAM
  • Poziom 19  
    Aby uzyskac napiecie 0,2-1,2V wystarczy bateria typu AA czyli popularny "paluszek" potencjometr i woltomierz. Podłączasz skrajne końcówki potencjometru do bateri do plusa i minusa a sygnał 0,2-1V masz z suwaka. Dokładnie to będzie 0-1,5V ale po to właśnie jest woltomierz który ma mierzyć napięcie pomiędzy suwakiem a minusem. Potencjometr proponuję zastosować 1kom do 4,7kom. Tak domowym sposobem można zrobić prosty przyrząd do sprawdzenia innego przyrządu. Tylko musi być nowa bateria (niezbyt rozładowana). Pozdrawiam

    Dodano po 5 [minuty]:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic264440.html
    tutaj przecież jest napisane jakiej wartości są te potencjometry i co się nimi ustawia. Powinny mieć 4,7 kom i służą do regulacji dolnego i górnego zakresu napięcia wejściowego.

    Dodano po 4 [minuty]:

    W tym pliku co go wrzuciłeś też jest napisane jakiej wartości jest P1 i P2
  • Poziom 20  
    Mam pytanie co do emulatora sondy lambda. Czy wejście z emulatora podpina sie równolegle do sondy czy podpina sie zamiast sondy. Według mnie to drugie ale nie jestem pewien prosze o pomoc. Mam passata 1.8 GT silnik PF na wtrysku Digifant i ktos założył zwykły gaz jak do gaźnikowca i czy w takim przypadku można zastosować emulator??
  • Poziom 29  
    ajni napisał:
    Mam pytanie co do emulatora sondy lambda. Czy wejście z emulatora podpina się równolegle do sondy czy podpina się zamiast sondy. Według mnie to drugie ale nie jestem pewien prosze o pomoc. Mam passata 1.8 GT silnik PF na wtrysku Digifant i ktos założył zwykły gaz jak do gaźnikowca i czy w takim przypadku można zastosować emulator??


    Witaj !
    Emulator podłaczasz zamiast sondy lambda.
    Co do drugiego pytania to nie widzę żadnych przeszkód aby go stosować.

    Pozdrawiam !
  • Poziom 20  
    Do czego służy nastawny R1 i w zależności od czego go ustawić i na jaką wartość??
  • Poziom 20  
    Zmontowałem emulatorek sondy lambdy i podłączyłem i mam tutaj pytanie czy będzie jakaś zauważalna różnica w pracy silnika. Nie ma różnicy w pracy silnika czy ma podpiętą lambde czy odpiętą czy jest emulator czy nie. Prawdopodobnie zawieszony jest ECU bo na paliwie chodzi jak traktor pali baaaardzo dużo i spaliny są koloru siwego. Ja podejżewam zawieszke kompa i tryb awaryjny. Jestem w trakcie budowy inferface do komputerka tak więc jak zczytam błędy to dam znać. I takie drobne pytanko na koniec ile mogą kosztować czujniki do silnika 1.8 PF, chodzi mi o przepływomierz, czujnik temp pow dolotowego, czujnik spalania stukowego itp. Coś podejrzewam że dużo tylko nie wiem dokładniej.
  • Poziom 29  
    Odłącz kleme na jakiś czas aby wykasować błędy w ECU - może pomoże.
  • Poziom 20  
    Z tego czytałem w innych postach to odłączenie klemy nie kasuje błędów. Jedyna możliwość skasowania jest za pomocą interface i komputera. Wie ktoś może ile mogą orientacyjnie mogą kosztować ww. czujniki.
  • Poziom 11  
    Aby ocenić prawidłowość funkcjonowania czujnika tlenu należy posłużyć się oscyloskopem lub multimetrem z możliwością rejestracji sygnały.
    wskażniki diodowe nie powiedzą na ile sprawana jest dioda lecz tylko że coś działa. Analogowy woltomierz również nie da miarodajnej oceny.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 19  
    tolek1 a co ci da oscyloskop przy sondzie lambda? może z przebiegu odczytujesz jeszcze ciśnienie w wydechu? albo ilość NOx w spalinach? A woltomierz analogowy jest chyba najlepszy w tym przypadku gdyż widac na nim wszystkie zmiany, na cyfrowym nawet z bargrafem nie zobaczysz tego co na analogu.
  • Poziom 39  
    no coraz lepiej ,miernik lepszy od oscyloskopu w tym przypadku?
  • Poziom 20  
    Dokładnie.

    Ja w warsztacie do sprawdzenia sondy używam testera na diodach LED - jest to wystarczające do określenia stanu sondy ( jak wiem jak interpretować wskazania), ale do szerszej diagnostyki silnika to nieco za mało - warto wiedzieć jaką wartość ma integrator sondy lambda i kilka innych parametrów.