Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik 3fazowy - -przezwojenie.

zatronik1 17 Mar 2014 22:22 6573 28
  • #1
    zatronik1
    Level 25  
    Silnik 3fazowy - -przezwojenie. Witam serdecznie.
    Zakupiłem na złomie silnik 3 faz. sądząc po wymiarach (niestety brak tabliczki) oceniłem jego moc na około 3kW. Po rozebraniu okazało sie że jest uszkodzony , ma przerwę w uzwojeniach dwóch faz. Postanowiłem go przewinąć jednak obserwując uzwojenia stwierdziłem że uzwojenie jest złożone z 6 grup jak na foto. Nie jestem specjalistą od silników ale wygoglowalem ze chyba oznacza to trzy pary biegunów. Oznaczało by to że ma 1000obr/min. Znacznie bardziej byłby przydatny gdyby miał 1500 lub jeszcze lepiej 2800 obr/min. Jednak przeliczenie uzwojenia przekracza moją wiedzę w tym zakresie. Wiem że na forum są Koledzy którzy to potrafią , proszę zatem o pomoc. Kilka silników już przewinołem hobbystycznie na własne potrzeby odwzorowując stare uzwojenie zatem dam radę. Silnik ma stojan o średnicy wew. 100mm i długości 135mm. Ilość żłobków 36.

    https://obrazki.elektroda.pl/8291338400_1395091100_thumb.jpg[/img][/url]
  • #3
    zatronik1
    Level 25  
    Dzięki za odzew i pocieszjącą informację. Więcej fotek jutro. Gdybyś zechciał wyjaśnic jak dedukujesz o ilości biegunów.
  • #4
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Nie muszę dedukować, lata praktyki robią swoje. W 36 żłobkach, 6 grup po trzy zezwoje i z poskokiem 7,9,11 to może być tylko uzwojenie na 4 bieguny. Uzwojenie 6-biegunowe miałoby 9 grup po dwa zezwoje.
  • #5
    saskia
    Level 39  
    4 bieguny (4 pary) to oznacza silnik 1-fazowy 1450obr/min
  • #7
    zatronik1
    Level 25  
    Zupelnie nie rozumiem postu Kolegi saskia . Mowa jest o silniku 3faz.
  • #8
    zbyszekkw
    Level 16  
    Witam - pomocne będzie jak podasz wielkość mechaniczną silnika - w nowszych seriach jest to wymiar do osi silnika po postawieniu na łapach ,
    w starszych seriach np. SZJe -2 cyfry - mała litera : te 2 cyfry były zwykle nabijane numeratorem i jeżeli jest tabliczka to można to odczytać ,
    podaj też grubość osi silnika - można się zorientować bo stare typy (SZJe) miały oś 22mm ,
    nowsze już 24 mm ,
    po tych danych będzie można ustalić z "Poradnikiem przewijania silników indukcyjnych " więcej danych silnika
  • #9
    saskia
    Level 39  
    zatronik1 wrote:
    Zupelnie nie rozumiem postu Kolegi saskia . Mowa jest o silniku 3faz.


    To ze z silnika wychodza 3 kable, wcale nie oznacza ze jest to silnik 3 fazowy, bo z silnikow 1 fazowych ktore nie maja wyprowadzenia na zmiane kierunku obrotow, odpowiednie polaczenie cewek jest robione wewnatrz silnika i na zewnatrz wyprowadzone sa tylko 3 przewody.
    Ostatnio nawet w silnikach do niektorych z moich tokarek rozpinalem to wewnetrzne polaczenie i wyprowadzalem 4-ty przewod z silnika, aby moc przelaczac kierunek obrotow silnika wylacznikiem prawo-lewo.

    Na zdjeciu wyraznie widac ze masz 4 podwojne pola (4 rozruch i 4 robocze), a ilosc cewek na kazde pole to tylko sposob rozkladania-upychania odpowiedniej ilosci zwoi.
    jesli bylby to 3-fazowy silnik to mial by 3 pola jakko jedna "pare" lub wielokrotnosc trzech. Czyli 3, 6, 9, 12.

    Silnik 3fazowy - -przezwojenie. Silnik 3fazowy - -przezwojenie.
  • #10
    zatronik1
    Level 25  
    Pewnie jest jak piszesz. Jednak ja napisałem 3faz. A wiem to dlatego bo w puszce zaciskowej jest 6 kabli i był też kabel z włącznikiem,wszysto 3 faz.
  • #11
    saskia
    Level 39  
    Jesli piszesz ze mial 6 kabli wyprowadzonych z korpusu silnika, to mogl byc to silnik tzw. 2 biegowy, podobnie jak w starych pralkach automatycznych ktore maja 6 kabli wyprowadzonych do puszki, a poprzez odpowiednie ich podlaczanie, uzyskujesz np. 2800obr/min, lub np. 360/min. :-)
    Takie silniki sa zazwyczaj dosc "grube", z krotkim wirnikiem i to by sie zgadzalo z gabarytami twojego silnika.
    Sadze ze mial on moc ok. 1 kW, przy 2800obr/min.
    Podlaczajac to do 3 faz mogles uszkodzic silnik.

    Dodano po 1 [godziny] 14 [minuty]:

    Ale jesli chcesz go przewinac to nic nie stoi na przeszkodzie, aby przewinac go na 3 fazowy. :-)
  • #12
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Ale się tu narobiło, jak mnie tu nie było? :D
    Kolego saskia, to nie jest ani silnik jednofazowy, ani też dwubiegowy. Tak jak napisałem, jest to silnik 3-fazowy, 4-biegunowy. Silnik ma 36 żłobków, a jedna grupa zajmuje 6 żłobków, to ile grup tam się zmieści? :D
  • #13
    zatronik1
    Level 25  
    Uzupełniając dodaję fotkę złożonego prowizorycznie. Średnica wału 27,7mm zatem albo przetoczony albo z krajów calowych. Silnika nie mogłem uszkodzić jako że go nie podłączałem. Wymiaru do łap nie podam, zostal przez złomiarzy zdemontowany metodą siłową i łapy zostały na dużej betoniarce w kawałkach.

    Silnik 3fazowy - -przezwojenie.
  • #14
    saskia
    Level 39  
    Moze kol. zatronik1 wstawi zdjecie z widocznym calym obwodem cewek.
    Bo jak widac z pierwszego zdjecia to przesuniecie pol jest o 90 i 45 stopni a nie o 120 i 60.
  • #15
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Silnik produkcji rumuńskiej, serii TAM, dość kłopotliwy w przezwajaniu bo ma otwarte żłobki. Z tymi wymiarami rdzenia nie mam żadnych danych, mało ich było w użytku, a ich utrudniona naprawa spowodowała, że szybko kończyły na złomowiskach. Mam jakieś szczątkowe dane od 2,2 kW, 5,5 kW i 7,5 kW. Ten miał co najmniej 3 kW może nawet do 4 kW. Jak by były dane nawojowe tego silnika, to można by coś więcej wywnioskować. A tak przy okazji, to dużo za niego dałeś?
  • #16
    zbyszekkw
    Level 16  
    Witam ,
    najbardziej zbliżony będzie Sf 100L-4B ,
    wymiary wirnika 94/130 mm ,
    żłobków 36,
    poskok uzwojenia7,9,11,

    drut nawojowy - 220/380V - 0,8mm/0,861mm , 180 zw ,(ap/ag -2/1)
    380V - 0,85/0,925 mm , 312 zw, (ap/ag -1/1)
    oś silnika - 28mm,
    schemat uzwojenia -nr. 40 wg. atlasu uzwojeń,( jak będzie trzeba mogę wysłać mailem ),
    ilość drutu może się różnić - dla podanego silnika 2,64/2,58kg
    uzwojenie jednowarstwowe,
    wielkość mechaniczna 100 - czyli 100 mm do osi wału ,
  • #17
    zatronik1
    Level 25  
    Serdecznie dziekuje za kompetentne wypowiedzi. Rozwoję go, wtedy uzupełnię pozostałe dane i poproszę o dalsza pomoc.
    Dałem 45zl ,złomiarz zaprzyjaźniony ale powiedział to ciężkie cholerstwo i ma sporo miedzi, jednak oszacował na oko i zwykle kupuję u niego taniej niż wypada z wagi.
    I wstawie jeszcze odpowiednią fotke dla Kolegi saskia.

    Silnik 3fazowy - -przezwojenie.

    I jeszcze pytanie do Kolegi krzysiek7. W związku z otwartymi żłobkami na czym polega utrudnienie?.
  • #18
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Jak wsypiesz jedną stronę cewki, to musisz ją podpierać czymś do innych żłobków bo inaczej to przy wsypywaniu drugiej strony, ta pierwsza wysuwa się ze żłobka i tak kolejno ze wszystkimi, aż do ostatniej. Po wsypaniu przed profilowaniem czół, łączeniem, wiązaniem, musisz wypełnić szczelnie przestrzeń rdzenia bo inaczej wszystkie cewki zaczną się wysuwać. Ja toczyłem z drewna walec i wciskałem w środek, po połączeniu i związaniu wyciągałem i na to lakier.
    Dałeś niewiele za ten silnik, do tego ułamane łapy, tarcze łożyskowe delikatne, to aluminium jest trochę grubsze od papieru, nie lepiej poszukać jakiegoś lepszego silnika? Oczywiście to jest tylko moje ciche zdanie, decyzja i tak należy do Ciebie.
  • #19
    saskia
    Level 39  
    Dzieki za zdjecie.
    Teraz wyraznie widac ze bylem w bledzie, no ale to pierwsze zdjecie robi efekt polowy obwodu i daje efekt ze pola sa 4 , nie 3.
    :-)
  • #20
    zbyszekkw
    Level 16  
    Witam - ze zwojeniem nie ma problemu , trzeba tylko mieć odpowiednie kliny ,
    wykonane trochę dokładniej jak do normalnego silnika ,
    jak będą za grube to nie wejdą a jak za cienkie to będą wypadać przed lakierowaniem ,
    trzeba zrobić specjalny "dobijak " do wciskania - oczywiście pod kliny idzie normalna izolacja żłobkowa
  • #22
    saskia
    Level 39  
    Najlepiej zrobic rozcieta tuleje z rury plastikowej PCV 110mm z wycieciem nieco wiekszym niz szerokosc zlobka i przesuwac ja stopniowo dookola w trakcie ukladania cewek.
    Zawsze bedzie tylko jeden zlobek otwarty, ten w ktory akurat wkladamy cewke, a po wlozeniu przesuwamy i ta wlozona bedzie przytrzymywana tulejka z PCV.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Tak mniej wiecej ma ona wygladac, a te czerwone trojkaty to listewki jako uchwyty do przesuwania.
    Silnik 3fazowy - -przezwojenie.

    Oczywiscie trzeba dobrze wygladzic wszelkie kanty, aby nie uszkadzac izolacji cewek.
  • #23
    zbyszekkw
    Level 16  
    krzysiek7 wrote:
    Za co ten klin ma się zaczepić w tym żłobku?

    Klin jest wciskany w żłobek a nie zasuwany od czoła tak jak w normalnym silniku.

    Nie twierdzę że takie silniki są dobre do nawijania ,
    - kliny muszą być pasowne , jak będą za luźne to wypadną a jak za ciasne to uszkodzone przy wbijaniu
  • #24
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Kolego saskia, pomysł godny uwagi, genialne w swojej prostocie. Szkoda tylko, że 20 lat temu mi o tym nie powiedziałeś. :D

    Dodano po 7 [minuty]:

    Kolego zbyszekkw, może i będzie się trzymał przy zwojeniu ale później przy profilowaniu czół to nie miałbym zaufania do takiej metody. Jak zaczną wyłazić to tylko usiąść i płakać, tym bardziej że przy dużym współczynniku zapełnienia żłobka wcale tak dużo tego miejsca nie zostaje.
  • #25
    saskia
    Level 39  
    W 1989 roku moja ksiegowa w moim imieniu likwidowala moja dzialalnosc gospodarcza w kraju (uslugi ogolnobudowlane, naprawa sprzetu AGD i przewijanie silnikow), podczas gdy ja wyprowadzalem sie do UK. Poza tym nie wiedzialem gdzie jestes :-) :-) :-), wiec wszystkie oprzyrzadowania poszly na zlom. :-)
    Teraz po latach czasami skleroza mi odpusci i sobie co nieco przypominam. :-)
  • #26
    e2rd.o
    Level 20  
    Zamiast strugać kliny docinać tuleje proponuję klej szybkoschnący. Sposób sprawdzony i niezawodny.
  • #28
    e2rd.o
    Level 20  
    Szybciej silnik się spali niż klej puści.
  • #29
    zatronik1
    Level 25  
    A jaki to klej kąkretnie?.