Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Odkurzacz iskrzy (czyt. spawa) i bardzo głośno działa.

18 Mar 2014 21:59 3726 12
  • Poziom 2  
    Mam pytanie odnośnie szczotek i komutatora. Z mojego odkurzacza ( z 2003 roku ) zaczęły wydobywać się ogłosy spawania i zapach jak przy spawaniu. Rozkręciłem, wyjąłem szczorki. Były w zaskakująco dobry stanie (~ 5cm). Zauważyłem, że na szczotkotrzymaczu są ślady jak po spawaniu. Odkurzacz przez ostatnie kilka ostatnich tygodni bardzo głośno pracował. Co to może być? Czy da się to naprawić w warunkach domowych czy lepiej iść po nowy sprzęt? Dziękuję za odpowiedzi o podpowiedzi.
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 30  
    Obejrzyj dokładnie komutator wirnika , czy ma dookoła takie same ślady zuzycia .
    Miejscowe przebarwienie lub podpalenie lamelek komutatora świadczy o uszkodzeniu uzwojenia wirnika , czyli przerwie w uzwojeniu lub zwarciu między zwojowym , co powoduje powstawanie łuku elektrycznego i odgłos spawania .
  • Poziom 2  
    Odkurzacz iskrzy (czyt. spawa) i bardzo głośno działa.

    Nie ma przebarwień na komutatorze, ale są przebarwienia w miejscach zaznaczonych na czerwono na obrazku i ślady spawania na obudowie szczotek, blisko miejsc zaznaczonych na czerwono.


    W jaki sposób rozkręcić silnik? Chciałbym sprawdzić dokładniej przebarwienia na całym silniku. Widzę jedną śrubę, ale nie mam jak jej przytrzymać.
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 29  
    magneto500 napisał:
    Nie ma przebarwień na komutatorze

    Jak nie ma? Komutator fioletowy-wirnik uszkodzony.
  • Poziom 2  
    Silnik jest do wymiany?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 30  
    A szczotki leciutko bez zacięć chodzą w szczotkotrzymaczach , nie zawieszają się ?
    Podłącz wyjęty silnik i sprawdź czy iskrzenie jest tylko na jednej szczotce , czy dwóch .
    Iskrzenie na jednej oznacza uszkodzenie jednej z cewek stojana , opłaca się naprawiać .
    PS. silnik puszczaj na obroty tylko z wirnikami turbiny , nigdy "goły"
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Nie ma co kombinować, to nic nie da. Wirnik do wymiany.
  • Poziom 30  
    Witold5 napisał:
    Nie ma co kombinować, to nic nie da. Wirnik do wymiany.

    Skąd wiesz , może stojan ?
  • Poziom 2  
    bruns napisał:
    A szczotki leciutko bez zacięć chodzą w szczotkotrzymaczach , nie zawieszają się ?


    Szczotki chodzą lekko. Nie zawiesiły się w szczotkotrzymaczach. Iskrzy na jednej szczotce. Wiem na zdjęciu są widoczne dwa okopcone miejsca , ale zamieniłem miejscami szczotki, odpaliłem odkurzacz i pewnie dlatego.

    Cena silnika to ~ 120 zł. A cena odkurzacza 70 zł. Zostawię sobie ten odkurzacz na któreś niedzielne popołudnie, żeby się z nim pobawić i nauczyć się czegoś nowego. Dziękuję za odpowiedzi i zainteresowanie tematem.


    --
    Pozdrawiam,
    T.G.
  • Poziom 30  
    Iskrzenie na jednej szczotce to wina zwarcia międzyzwojowego jednej z cewek stojana .
    Łatwa naprawa , możesz się pobawić i sam zrobic , tylko musisz mieć drut nawojowy .
  • Poziom 31  
    bruns - Skąd wiesz , może stojan ? Ano stąd, że trochę ich już przeszło przez moje ręce. To jest silnik wysokoobrotowy tak jak i w młynkach do kawy. Jak już zaczęło wypalać komutator (bo duże iskrzenie) to takie naprawy bez wymiany wirnika spowodują większe uszkodzenia, aż do wymiany silnika włącznie.

    Tak apro-po łatwej naprawy. Tęż nie prawda. Jak powiedziałem jest to silnik wysokoobrotowy więc uzwojenia są napewno lakierowane, a to już "wyższa szkoła jazdy."
  • Poziom 30  
    Witold5 napisał:
    bruns - Skąd wiesz , może stojan ? Ano stąd, że trochę ich już przeszło przez moje ręce. To jest silnik wysokoobrotowy tak jak i w młynkach do kawy. Jak już zaczęło wypalać komutator (bo duże iskrzenie) to takie naprawy bez wymiany wirnika spowodują większe uszkodzenia, aż do wymiany silnika włącznie.

    Tak apro-po łatwej naprawy. Tęż nie prawda. Jak powiedziałem jest to silnik wysokoobrotowy więc uzwojenia są napewno lakierowane, a to już "wyższa szkoła jazdy."

    Zgadza się kolego . Tylko wymiana wirnika bez wymiany uszkodzonej cewki stojana to będzie krótki kaszel i znowu awaria ta sama .Trzeba usunąć przyczynę , nie skutek .
    Co do lakierowania cewek to owszem masz rację ale tylko w lepszych produktach .
    Tanie wyroby nie mają uzwojeń zalewanych lakierem co jest powodem przetarcia izolacji drutu nawojowego w wyniku drgań i powstawania zwarć więdzyzwojowych .