Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik jednofazowy z uzwojeniem dodatkowym

19 Mar 2014 20:44 5631 15
  • Poziom 8  
    Mam problem ze znalezieniem uzwojeń silnika jednofazowego z uzwojeniem pomocniczym. Na początek pomierzyłem rezystancje wszystkich wyprowadzeń z wszystkimi możliwościami. Z wyników powinno wyjść że uzwojenie pomocnicze ma większą rezystancję, jednak rezystancje które otrzymałem to 59,4Ω a drugie 65,6Ω i nie wiem czy już mogę stwierdzić ze uzwojenie główne jest na linii gdzie jest 59,4Ω, czy jeszcze nie. W jaki inny sposób mogę ustalić uzwojenie?
  • Poziom 17  
    kawa1500 napisał:
    Mam problem ze znalezieniem uzwojeń silnika jednofazowego z uzwojeniem pomocniczym. Na początek pomierzyłem rezystancje wszystkich wyprowadzeń z wszystkimi możliwościami. Z wyników powinno wyjść że uzwojenie pomocnicze ma większą rezystancję, jednak rezystancje które otrzymałem to 59,4? a drugie 65,6? i nie wiem czy już mogę stwierdzić ze uzwojenie główne jest na linii gdzie jest 59,4?, czy jeszcze nie. W jaki inny sposób mogę ustalić uzwojenie?


    Uzwojenie robocze ma większą rezystancję, te z mniejszą to cewka rozruchowa. Tylko uwaga, obie cewki mogą być połączone jednym końcem, czyli masz trzy druty!
  • Specjalista elektronik
    Uzwojenie rozruchowe powinno być nawinięte cieńszym drutem, bo pracuje tylko przez krótki czas; włącza się je do sieci przez kondensator (żeby mieć przesunięcie fazy) i wyłącznik (żeby wyłączyć po rozpędzeniu silnika). A może końce mają jakieś oznaczenia, albo znasz typ silnika i wujek Google coś o nim wie?
  • Poziom 17  
    _jta_ napisał:
    Uzwojenie rozruchowe powinno być nawinięte cieńszym drutem, bo pracuje tylko przez krótki czas; włącza się je do sieci przez kondensator (żeby mieć przesunięcie fazy) i wyłącznik (żeby wyłączyć po rozpędzeniu silnika). A może końce mają jakieś oznaczenia, albo znasz typ silnika i wujek Google coś o nim wie?


    uzwojenie rozruchowe pracuje przez krótki czas i powinno byc nawinięte...,pomijam to.Często do rozruchu silnika jednofazowego,używano kondensatora.Uzwojejnie robocze jest obliczone na pracę ciągłą (a choćby i kilkadziesiąt lat - a co?).
    Zablokowany wirnik silnika jednofazowego z wirnikiem krótko-zwartym,powoduje przy starcie wzrost prądu rozruchowego (wszak zwarcie - silnik to tez trafo!!!) aż pięciokrotnie.I dlatego zastosowano do rozruchu zamiast drogiego kondensatora,prymitywny stycznik ,mała cewka (soneloid - z wciąganym stalowym rdzeniem z stykami),włączona w szereg z uzwojeniem roboczym =-duża rezystancja.Ów stycznik dołącza cewkę rozruchową (nadal mała rezystancja - bo pewność działania!!!). Na kilkanaście milisekund bo po rozruchu prąd lawinowo maleje.Po tym czasie ogromny prąd w uzwojeniu roboczym,wytwarza przesunięcie fazowe (to rozwiązano przesuwając o kilka żłobków w stojanie,nawiniecie cewki rozruchowej! - wystarczy kąt 90 stop). Tajemnica działania tkwi w oszczędności,i pytaniu.Co bardziej jest narażone na prąd rozruchowy (udarowy),cewka rozruchowa,czy cewka robocza :)
  • Specjalista elektronik
    A co zrobi 5-krotnie większy prąd przez kilkanaście milisekund? Typowa gęstość prądu w uzwojeniach to około 2A/mm2, przy 10A/mm2 w 1cm3 wydzieli się moc niespełna 2W, która przez sekundę ogrzeje je mniej, niż o 1 stopień C; przez kilkanaście milisekund o setną część stopnia. Spokojnie można puścić 10 razy większy prąd. Natomiast nie wiem, na jakiej zasadzie ma to działać bez kondensatora - może są zwarte zwoje? (taki sposób był stosowany pół wieku temu w silnikach i silniko-transformatorach do gramofonów)
  • Poziom 17  
    _jta_ napisał:
    A co zrobi 5-krotnie większy prąd przez kilkanaście milisekund? Typowa gęstość prądu w uzwojeniach to około 2A/mm2, przy 10A/mm2 w 1cm3 wydzieli się moc niespełna 2W, która przez sekundę ogrzeje je mniej, niż o 1 stopień C; przez kilkanaście milisekund o setną część stopnia. Spokojnie można puścić 10 razy większy prąd. Natomiast nie wiem, na jakiej zasadzie ma to działać bez kondensatora - może są zwarte zwoje? (taki sposób był stosowany pół wieku temu w silnikach i silniko-transformatorach do gramofonów)


    z obciążeniem czy bez? ;),fakt na elektroda.pl więcej nauczycieli niż uczniów.Teraz czekam z niecierpliwością na bana!.
    czas na mnie.
    ps.chopie wyluzuj :),nie jest to tak bardzo istotne czy kilkanaście,kilkadziesiąt czy kilkaset.Przy małych przekrojach drutu cewki rozruchowej szlag by ja trafił!.Tak petrakwap skończył pisać bajki,rozda resztę punktów i pójdzie spać
  • Specjalista elektronik
    Trzymajmy się faktów: nawet przez sekundę, i nawet 100 A/mm2 nie spali cewki rozruchowej - ogrzeje ją tylko o niecałe 50°C, ona może wytrzymać choćby 100°C. Ale o ile pamiętam, w silniku 1.1kW cewka rozruchowa może być włączona do 10 sekund - tyle, że tam jest kondensator i skutecznie ogranicza jej prąd - prędzej się spali kondensator (tam jest elektrolit), niż cewka. Nie wiem, na jak długo może być włączana cewka rozruchowa w mniejszych silnikach, ale i tam raczej to cewka robocza jest bardziej obciążana.
  • Poziom 17  
    trzymajmy się faktów

    no to fakty!

    Mam problem ze znalezieniem uzwojeń silnika jednofazowego z uzwojeniem pomocniczym. Na początek pomierzyłem rezystancje wszystkich wyprowadzeń z wszystkimi możliwościami.

    i więcej mnie już nie prowokuj!,ja za stary jestem już na to.
    Dlaczego dopiero teraz piszesz ewangelię?,szukałeś chłopaka do bicia?. Dlatego właśnie od 2004 roku nie było mi trudno się z Wami rozstawać,i to już koniec - utwierdziłeś mnie w mojej decyzji!
  • Specjalista elektronik
    Autor niestety wypowiedział się tylko na początku i mało co wiadomo o tym silniku - np. ile jest wyprowadzeń, czy uzwojenia są rozdzielone (2 uzwojenia powinny mieć 4 wyprowadzenia, i to uzwojenia, a nie wyprowadzenia mają opór). Wikipedia przedstawia 4 różne konstrukcje silnika 1-fazowego - nawet nie wiadomo, którą z nich ma autor; jedna z nich nie ma dwóch uzwojeń jako silnik, ale może być silniko-transformatorem i też mieć dwa. Jeśli uzwojenie główne ma oporność 60R (przypuszczam, że główne ma mniejszą, niż pomocnicze), to moc silnika powinna być około 40W. Można by jeszcze pomierzyć indukcyjności, tylko pytanie, czy autor ma czym (albo czy umie bez specjalnego sprzętu).

    Coś znalazłem: Szybki kurs podłączenia silnika jednofazowego. w silnikach tego typu prócz uzwojenia głównego, stosuje się uzwojenie pomocnicze o dużej rezystancji albo do obwodu tego uzwojenia dołącza się kondensator. Ale mam wątpliwości, czy uzwojenie o oporności większej o 10% wypada nazywać "uzwojeniem o dużej rezystancji". Jeszcze coś, tu jest więcej omówienia różnych konstrukcji silnika: Silnik indukcyjny 1-fazowy, Badanie silnika indukcyjnego jednofazowego i transformatora, Badanie silnika asynchronicznego jednofazowego, Jednofazowe silniki indukcyjne z uzwojeniem pomocniczym zwartym.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 8  
    Silnik ma 6 wyprowadzen (dwa od kondensatora i 4 z uzwojeń), przesyłam, wyniki pomiarów:
    1-2 : 65,5R
    1-3: brak połączenia
    1-4: brak połączenia
    1-6: 0,5R kontakt
    2-3: brak połączenia
    2-4: brak połączenia
    2-6: 65,6R
    3-4: 59,4R
    3-6: brak połączenia
    4-6: brak połączenia
    6-7: połączone

    5 nie jest wyprowadzone.
    Silnik jednofazowy z uzwojeniem dodatkowym
  • Specjalista elektronik
    Wychodzi, że 1-6-7 są połączone, jest uzwojenie 65,5R między 1, a 2, oraz uzwojenie 59,4R między 3, a 4; skoro 5 nie jest wyprowadzone, to już są wymienione wszystkie. A co z kondensatorem, jest gdzieś tam?

    Google na 1be5222-2ch znalazł http://vaatwasserenwasmachineonderdelen.nl/flushing-pump-5600054819-isof-1be5222-dishwasher-part-p-4178.html?language=EN&osCsid=3535fca42305425d68ccd0bba07d908c - może to jest podobne do twojego silnika?
  • Poziom 8  
    a czy jest jakaś możliwość aby sprawdzić które z uzwojeń jest główne a które pomocnicze, czy już mogę przyjąć ze na 1-2 jest główne a na 3-4 pomocnicze, a co do kondensatora to tez jest problem bo z wyprowadzeń wynika ze niby kondensator powinien byc na 2 i 6 bo ma inne wyprowadzenie takie do dolutowania, a reszta jest normalna i to mnie tez dziwi, dodam jeszcze ze pomiar był bez podłączonego kondensatora
  • Specjalista elektronik
    Skoro 1 i 6 są połączone, a między 1 i 2 jest uzwojenie, to włączenie kondensatora między 2 i 6 oznaczałoby dołączenie go równolegle do uzwojenia - a to w silniku nie ma sensu, chyba że uzwojenia mają być połączone szeregowo i jedno ma mieć równoległy kondensator, żeby było między nimi przesunięcie fazy.

    Możliwe jeszcze, że silnik - jeśli ma uzwojenie pomocnicze tylko do rozruchu - odłącza je po kilku sekundach; to by tłumaczyło, dlaczego jakieś końcówki są połączone, pewnie się rozłączają po rozruchu. To by wskazywało, że uzwojeniem pomocniczym jest uzwojenie między 1 i 2, a wyłącznik jest między 1 i 6. Jeśli tak, to 3 i 4 byłyby podłączane bezpośrednio do sieci, a kondensator jednym końcem do 2, albo 6, drugim do sieci, i 6, albo 2 do drugiego przewodu sieci.
  • Poziom 8  
    Wydaje mi się że kondensator jest włączany równolegle do uzwojeń, uzwojenia pracują szeregowo, i raczej jest tak jak opisujesz ze po pewnym czasie jest wyłączane uzwojenie pomocnicze(rozruchowe). Wielkie dzięki za pomoc sprawdzę to i dam znać
  • Poziom 16  
    kawa1500 napisał:
    Wydaje mi się że kondensator jest włączany równolegle do uzwojeń, uzwojenia pracują szeregowo, i raczej jest tak jak opisujesz ze po pewnym czasie jest wyłączane uzwojenie pomocnicze(rozruchowe). Wielkie dzięki za pomoc sprawdzę to i dam znać

    Źle zrozumiałeś. Uzwojenia nie mogą być połączone szeregowo i jednocześnie rozruchowe wyłączane po rozruchu, bo wtedy i robocze przestaje pracować. Najczęściej w silniku są dwie gałęzie równoległe, jedna to uzw. robocze a druga to szeregowo połączone uzw. pomocnicze (rozruchowe) z kondensatorem. W tej drugiej włącza się czasami wyłącznik odśrodkowy, zamocowany na wale silnika lub wyłącznik ręczny, ale tylko w silnikach większej mocy np. 1,5 KW. Te dwie gałęzie dołącza się końcami do napięcia zasilającego.