Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skoda Octavia - ledy do jazdy dziennej

maniekcbrf3 20 Mar 2014 08:48 6453 20
  • #1 20 Mar 2014 08:48
    maniekcbrf3
    Poziom 8  

    Witam, mam następujący problem, wczoraj zatrzymała mnie policja do kontroli i chcieli mi dać 200zł mandatu i dowód zabrać za światła do jazdy dziennej. Twierdzą, że z tyłu mają też się świecić światła; pierwszy raz mi się to przytrafiło. Słyszał ktoś takie coś?

    Odnośnie tego mam pytanie, jak podłączyć, żeby też tył świecił?

    0 20
  • #3 20 Mar 2014 09:36
    maniekcbrf3
    Poziom 8  

    Ja też nic wcześniej takiego nie słyszałem a tu nagle totalne zaskoczenie.najgorsze to że nie wiem jak to podłączyć .nie wiem jak to sens ty świateł jak muszą i z tyłu świecić
    ..

    1
  • #4 20 Mar 2014 09:45
    jerry1960
    Poziom 33  

    Nic nie musisz podłączać , wydrukuj Rozporządzeni i pokaż tym policjantom.

    0
  • #5 20 Mar 2014 09:46
    spinacz
    Poziom 37  

    Koledzy czy przeczytaliście dokładnie to rozporządzenie ?
    45) Dla pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2009 r. W pojazdach zarejestrowanych do dnia 31 grudnia 2009 r. dopuszcza się następujące wymagania w zakresie połączeń elektrycznych: połączenie elektryczne może być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne.

    Jednak jest tam słowo "może" co nie narzuca jak dla mnie obowiązku załączania się świateł do jazdy dziennej wraz z pozycyjnymi tylnymi, tylko daje taką możliwość.

    0
  • #6 20 Mar 2014 09:52
    zbyszekkw
    Poziom 10  

    Witam - niestety ma rację : światła do jazdy dziennej muszą się włączać wraz z światłami postojowymi ,
    można zaliczyć mandat nawet za to że osobno są włączane postojowe a osobno światła do jazdy dziennej,
    przytoczony Dziennik Ustaw to jedynie wykaz zmian a nie całość przepisu.

    -1
  • #7 20 Mar 2014 10:18
    daw1217
    Poziom 21  

    Hm to jak mam samochód z 97 roku to w końcu potrzebuje z tylu postojowe czy nie ?

    0
  • #8 20 Mar 2014 10:22
    spinacz
    Poziom 37  

    Jeśli opierać się tylko o to Rozporządzenie z Dziennika Ustaw to można się spierać że względu na to słowo "może", jednak gdy w przepisie będzie jednoznaczne stwierdzenie że dzienne mają działać wraz z postojowymi tylnymi no to tak musi być.

    0
  • #9 20 Mar 2014 10:29
    daw1217
    Poziom 21  

    Hm to Widzę ze wiekszoc polskich samochodów będzie musiało przerobić elektryke jak ktoś z może zrobi ze będzie musiało być to elektrycy samochodowi się oblowia

    0
  • #10 20 Mar 2014 10:33
    spinacz
    Poziom 37  

    Pozwolę jeszcze sobie zamieścić taki tekst z Wikipedii:
    "W przypadku włączenia świateł mijania światła dzienne mają zostać samoczynnie wyłączone. Dodatkowo, w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej."
    Jak dla mnie z niego wynika że nacisk jest kładziony na auta od 2010 by działały tylko światła do jazdy dziennej a auta poniżej 2010 "dopuszcza się" załączenie ich wraz z postojowymi tylnymi ale nie nakazuje. Przyznaje że ja już sam zgłupiałem jak to jest.

    1
  • #11 20 Mar 2014 10:36
    Witold5
    Poziom 29  

    Wypinasz przednie postojówki (żaróweczki) a wpinasz zasilanie z dziennych i po problemie. Ja tak zrobiłem u siebie (Peugeot).

    0
  • #12 20 Mar 2014 11:08
    maniekcbrf3
    Poziom 8  

    Witold5 napisał:
    Wypinasz przednie postojówki (żaróweczki) a wpinasz zasilanie z dziennych i po problemie. Ja tak zrobiłem u

    siebie (Peugeot).



    a kolego jak będe chciał postojowe włączyć to jak to będzie chyba coś to nie tak.

    0
  • #13 20 Mar 2014 11:17
    Witold5
    Poziom 29  

    Jak Ci potrzebne postojowe to nie wypinasz tylko wpinasz się pod te co już są. Mnie z przodu są nie potrzebne, więc wypiąłem.

    0
  • #14 20 Mar 2014 11:24
    maniekcbrf3
    Poziom 8  

    Witold5 napisał:
    Jak Ci potrzebne postojowe to nie wypinasz tylko wpinasz się pod te co już są. Mnie z przodu są nie potrzebne, więc wypiąłem.


    ok rozumie ale ciekawe czy policja znów się nie doczepi .

    0
  • #15 20 Mar 2014 11:32
    Witold5
    Poziom 29  

    A skąd będzie wiedzieć. Przecież przy dziennych przednie mają nie świecić a przy innych to i tak ich nie widać.

    0
  • #16 20 Mar 2014 13:18
    stolarek_1988
    Poziom 20  

    Żeby nie było - przepis mówi, że powinny się świecić tez tylne, ale ja nawet w maluchu montowałem niedawno tak że świeci tylko przód. W SKP przeszło bez problemu. Fakt zwrócili mi uwagę, że światał są za blisko siebie (52cm zamiast 60) ale nie chciałem kierunków przesłonić, a maluch jest wąski. Wytłumaczyłem i na logikę przeszło. Jak trafisz na upierdliwego psa, to będzie się czepiał i niestety będzie miał rację.

    Zwrot "dopuszcza się", w większości przypadków jest intrperetowane tak samo jak "powinien", czyli jako coś obligatoryjnego znaczącego nic innego jak musi. Swoją drogą jestem ciekaw co na to słownik języka polskiego. Niemniej jednak mozna się tu kłócić z policjantami. Generalnie temat bardzo płynny i wypadałoby się tu kierować logiką, ale u niektórych panów w mundurach jest to ogromny problem....

    W sumie to takie dośc dziwne, bo powinno być wg mnie tak, że:

    W autach, w których był ten kretyński przepis o dziennych razem z pozycjami i podswietleniem tablicy z tyłu - dopuszcza się oba sposoby montażu (bo ktoś mógłby dołożyć sobie dzienne niedawno, ale rejestrował do czasu zmiany przepisów na normalne).
    W pojazdach rejestrowanych po zmianie przepisów - dopuszczony jest tylko sposób montażu aby dzienne świeciły tylko przy włączonym zapłonie i gasły po włączeniu świateł pozycyjnych lub pozycyjnych i mijania łącznie.

    Ja bym tak w ogóle to interpretował.

    0
  • #18 20 Mar 2014 13:59
    stolarek_1988
    Poziom 20  

    Jeszcze pozwolę sobie wkleić teks skopiowany ze strony: http://www.kujawsko-pomorska.policja.gov.pl/_...dnie_z_obowi%C4%85zuj%C4%85cym_prawem%3F.html

    Cytat:
    W ostatnim czasie na drogach całego kraju, również naszego województwa pojawiła się znaczna ilość samochodów wyposażonych w światła do jazdy dziennej typu „led”. Kierowcy samochodów oświetlenie takie instalują zazwyczaj samodzielnie, nie zawsze w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa. Kwestia dopuszczenia pojazdu do ruchu została uregulowana w rozdziale 2 „Warunki dopuszczenia pojazdu do ruchu” Ustawy z dnia 20.06.1997r. Prawo o ruchu drogowym. Przepis ten stanowi, że pojazdy dopuszczone do ruchu muszą odpowiadać warunkom technicznym określonym w artykułach tej ustawy. Nie ma tu więc żadnej wątpliwości, że pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany i wyposażony, aby korzystanie z niego m.in. nie naruszało porządku ruchu na drodze. W myśl przepisów określonych w tej ustawie, każda część pojazdu powinna być homologowana.

    Mając na uwadze problem dotyczący świateł typu „led”, na wstępie należy dokładnie przyjrzeć się przepisom, dotyczących warunków technicznych i wyposażenia pojazdów. Nowelą w tej materii jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 maja 2009r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażenia. W tabelarycznym załączniku do rozporządzenia pod poz. 18 dokładnie określono warunki dla światła do jazdy dziennej. Ustawodawca jasno określił wymogi związane dla tego typu oświetlenia. Niespełnienie choćby jednego z nich uprawnia policjanta do np. zatrzymania dowodu rejestracyjnego pojazdu lub nałożenia mandatu.

    Światła do jazdy dziennej muszą być barwy białej, powinny się włączać automatycznie po przekręceniu kluczyka (włączeniu zapłonu), ale powinny się również automatycznie wyłączać po włączeniu świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych. Ponadto światła te muszą być na wysokości co najmniej 250 mm od ziemi, ale nie wyżej niż 1500 mm, maksymalnie 400 mm od bocznego obrysu pojazdu, a wzajemna odległość między nimi nie może być mniejsza niż 600 mm.

    Wskazane wcześniej rozporządzenie zmieniło obowiązujące w Polsce przepisy, dostosowując je do europejskich norm prawnych. Dodatkowo zaznaczono również, że w samochodach zarejestrowanych po raz pierwszy do końca 2009 roku dopuszcza się taką instalację świateł do jazdy dziennej, przy której świecą się również światła pozycyjne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Chodzi o to, by nie trzeba było dokonywać przeróbek i modyfikacji instalacji w samochodach, w których założono światła do jazdy dziennej według wcześniej obowiązujących w Polsce przepisów prawa.

    Obowiązujący w chwili obecnej stan prawny dopuszcza stosowanie instalowanie w pojazdach urządzeń, których źródłem światła są diody LED. Warunkiem koniecznym jest oczywiście pozyskanie przez producenta lub importera właściwych dokumentów homologacji. Konieczne jest zatem, aby takie urządzenie posiadało homologację o wyróżniku „E” wraz z wyróżnikiem cyfrowym państwa, które homologacje nadało. Każdorazowe przerobienie przez użytkownika, bądź to źródła światła, bądź to innych elementów optycznych, natychmiast pozbawia urządzenia homologacji, a co za tym idzie zabrania instalowania w pojeździe.

    Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej wymogło na ustawodawcach dostosowanie przepisów obowiązujących w całej wspólnocie. Dyrektywa komisji wskazuje, że światła do jazdy dziennej, oprócz oczywiście homologacji „E” powinny być zaopatrzone w wyróżnik o symbolu „RL”.

    nadkom. Maciej ZDUNOWSKI
    Wydział Ruchu Drogowego
    KWP w Bydgoszczy

    Publikacja: Piotr Pawlaczyk
    KWP w Bydgoszczy
    administrator www



    Powinno to jednoznacznie wyjaśnić tę kwestię

    0
  • #19 21 Mar 2014 20:29
    maniekcbrf3
    Poziom 8  

    koledzy jak to podpiąć w końcu żeby to świeciło. a jak nie da się to odłącze całkiem te ledy bo w sumie to żaden pożytek z nich a zrobię żeby światła świeciły po odpaleniu auta co w na to.

    0
  • #20 21 Mar 2014 20:43
    spinacz
    Poziom 37  

    Kolego z tego jak ja zrozumiałem z zacytowanego tekstu przez kolegę stolarek_1988 światłą do jazdy dziennej koniecznie muszą się załączać same po stacyjce i wyłączać w chwili przełączenia na mijania, a palące światłą mijania tylne wraz z dziennymi mogą występować w autach rejestrowanych przed końcem 2009 ale nie muszą ! Ja tak to rozumie.

    0
  • #21 21 Mar 2014 21:30
    ociz
    Moderator Samochody

    Policjant to też tylko człowiek, nikt nie jest nieomylny. Masz prawo się nie zgadzać z jego opinią.

    Odpowiedź padła wielokrotnie w temacie ale podsumuję.
    W samochodach wyprodukowanych przed końcem 2009 tylne światła pozycyjne mogą ale nie muszą świecić razem ze światłami przeznaczonymi do jazdy dziennej, w nowszych nie mogą.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo