Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Model systemu transportowego z 5 tasmociągów

20 Mar 2014 12:37 3363 15
  • Poziom 12  
    Witam,mam do zrealizowania projekt zwiazany z programowaniem PLC.
    Jestem bardzo poczatkujący i szukam pomocy jak to ugryźć.
    Program będę realizować Codesys w jez. drabinkowym.

    ponizej Zadanie na program sterownika:


    "Zrealizować i przedstawić sterowanie modelem prostego systemu transportowego składającego się z pięciu taśmociągów A, B, C, D, E przemieszczających przedmioty z lewej strony na prawą i w dół.


    A_____________B____________C______________D______________

    E______________


    Poszczególne taśmociągi poruszane są silnikami włączanymi i wyłączanymi za pomocą wyjśćQ1-Q5 sterownika. Ruch odbywa sięna skutek pojawiania sięna początku taśmociągów A i B przedmiotów wykrywanych przez czujniki podające sygnały na wejścia I1-I4 sterownika (krótkie impulsy). Przedmioty wykryte przez czujniki I1 i I3 należy przetransportować do skrzynki na końcu transportera E, a przedmioty wykryte przez czujniki I2 i I4 należy przetransportować do skrzynki na końcu transportera D. Puste taśmociągi należy wyłączać. Należy podawać aktualną liczbę elementów w skrzynkach.
    Dwa dodatkowe sygnały wejściowe (I5, I6) odpowiedzialne są za START/STOP całego układu oraz „Reset” układu sterowania. (reset oznacza usunięcie wszystkich przedmiotów ze skrzynek i z taśmociągów). Po zatrzymaniu pracującego układu należy po włączeniu kontynuować transport minimalizując czas pracy silników. Należy działanie obiektu zwizualizować graficznie oraz umożliwić równoległe; sterowanie za pośrednictwem ekranu komputera.
    W wersji podstawowej przedmioty są przenoszone pojedynczo (najwyżej jeden na jednej taśmie, pojawienie się nowych jest blokowane).
    W wersji rozszerzonej:
    na jednej taśmie mogą być przynajmniej dwa przedmioty (z blokadą kolizji);
    unikać krótkotrwałych wyłączeń, unikać jednoczesnych rozruchów silników.
    Dołożyć sygnały wyjściowe sterujące zwrotnicą na rozjeździe i sygnalizujące blokadę nowych przedmiotów.

    W gruncie rzeczy chodzi o realizację sekwencji sygnałów wyjściowych, tyle że opisanej w odniesieniu do średnio realnego obiektu."


    Będę wdzieczny za pomoc w realizacji, albo chociaz za pomysl jak to zaczac.
  • Specjalista Automatyk
    Przydałby się schemat położenia taśmociągów i czujników (numeracja i przypisanie); czy "zwrotnica" w wersji podstawowej ma działać?...jak nie - to jak kierować do poszczególnych wyjść?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 12  
    Schemat tasmociagow jaki dostalrm wyglada w zasadzie tak jak.w moim pierwszym poscie,z ta roznica ze tasmociag E jest miedzy tasmociagiem C i D pod nimi,czyli zwrotnica kieruje przedmioty z tasmociagu C na tasmociag D lub do dolu na tasmociag E.
    Jutro zalacze schemat.
  • Poziom 12  
    schemat dostalem taki:


    A_______B_______C__________D_________

    E__________



    A tu dodakowe wskazowki:

    Zakładamy wyidealizowany transporter.
    Jeśli przedmiot zjeżdża z jednej taśmy na drugą, to przełączenie silników, czyli jednoczesne wyłączenie jednego i włączenie drugiego zapewnia prawidłowy przejazd. Przedmioty niemal same przechodzą na kolejny poruszający się taśmociąg.
    Jeśli czas przejazdu przedmiotu przez jedną taśmę to 100%, to wyłączenie silnika na czas krótszy niż 20% możemy uznać za nieopłacalne.
    Przyciski na ekranie powinny działać niezależnie od przycisków związanych z fizycznymi wejściami sterownika i to ma być to "sterowanie za pośrednictwem komputera".
    Czujniki I1 i I2 znajdują się na początku taśmy A,
    czujniki I3 i I4 znajdują się na początku taśmy B.

    Sygnał na I1 ma powodować ruch taśm ABE,
    sygnał na I2 ma powodować ruch taśm ABCD,
    sygnał na I3 ma powodować ruch taśm BE,
    sygnał na I4 ma powodować ruch taśm BCD.
  • Poziom 12  
    Narazie zrobiłem cos takiego, to ma działac w ten sposob ze kazdy tasmociag powinien sie wlączac i wyłączać jeden po drugim, zakladam ze to co tutaj załączyłem powinno dac sie zminimalizowac.


    Model systemu transportowego z 5 tasmociągów

    Zwrotnica w wersji podstawowej ma działać, tylko niestety nie mam pomysłu jak ja zrealizowac, podobnie jest z blokada i sygnalizacją nowych przedmiotów

    Załączam jeszcze raz tresc zadania jakie dostałem do zrobienia.

    Zadanie na program sterownika
    Zrealizować i przedstawić sterowanie modelem prostego systemu transportowego składającego się z pięciu taśmociągów A, B, C, D, E przemieszczających przedmioty z lewej strony na prawą i w dół.

    A__________B_________C______________D______________

    E______________

    Poszczególne taśmociągi poruszane są silnikami włączanymi i wyłączanymi za pomocą wyjśćQ1-Q5 sterownika. Ruch odbywa się na skutek pojawiania się na początku taśmociągów A i B przedmiotów wykrywanych przez czujniki podające sygnały na wejścia I1-I4 sterownika (krótkie impulsy). Przedmioty wykryte przez czujniki I1 i I3 należy przetransportować do skrzynki na końcu transportera E, a przedmioty wykryte przez czujniki I2 i I4 należy przetransportować do skrzynki na końcu transportera D. Puste taśmociągi należy wyłączać. Należy podawać aktualną liczbę elementów w skrzynkach.
    Dwa dodatkowe sygnały wejściowe (I5, I6) odpowiedzialne są za START/STOP całego układu oraz „Reset” układu sterowania. (reset oznacza usunięcie wszystkich przedmiotów ze skrzynek i z taśmociągów). Po zatrzymaniu pracującego układu należy po włączeniu kontynuować transport minimalizując czas pracy silników. Należy działanie obiektu zwizualizować graficznie oraz umożliwić„równoległe” sterowanie za pośrednictwem ekranu komputera.
    W wersji podstawowej przedmioty są przenoszone pojedynczo (najwyżej jeden na jednej taśmie, pojawienie sięnowych jest blokowane).
    W wersji rozszerzonej:
     na jednej taśmie mogą być przynajmniej dwa przedmioty (z blokadą kolizji);
     unikać krótkotrwałych wyłączeń, unikać jednoczesnych rozruchów silników.
    Dołożyć sygnały wyjściowe sterujące zwrotnicą na rozjeździe i sygnalizujące blokadę nowych przedmiotów.

    W gruncie rzeczy chodzi o realizację sekwencji sygnałów wyjściowych, tyle że opisanej w odniesieniu do średnio realnego obiektu.

    Zakładamy wyidealizowany transporter.
    Jeśli przedmiot zjeżdża z jednej taśmy na drugą, to przełączenie silników, czyli jednoczesne wyłączenie jednego i włączenie drugiego zapewnia prawidłowy przejazd. Przedmioty niemal same przechodzą na kolejny poruszający się taśmociąg.
    Jeśli czas przejazdu przedmiotu przez jedną taśmę to 100%, to wyłączenie silnika na czas krótszy niż 20% możemy uznać za nieopłacalne.
    Przyciski na ekranie powinny działać niezależnie od przycisków związanych z fizycznymi wejściami sterownika i to ma być to "sterowanie za pośrednictwem komputera".
    Czujniki I1 i I2 znajdują się na początku taśmy A,
    czujniki I3 i I4 znajdują się na początku taśmy B.

    Sygnał na I1 ma powodować ruch taśm ABE,
    sygnał na I2 ma powodować ruch taśm ABCD,
    sygnał na I3 ma powodować ruch taśm BE,
    sygnał na I4 ma powodować ruch taśm BCD.





    Bede bardzo wdzieczny za pomoc w zrobieniu tego zadania
  • Poziom 13  
    W brew pozorom taśmociąg nie jest banalnym rozwiązaniem. Chcąc dobrze napisać taśmociąg musisz rozbić sobie każdy na dwa cykle wjazd i wyjazd.

    Napisz czy pasuje ci projekt w Step7 ?? jeśli tak to mogę Ci klepnąć i wysłać projekt w S7 jutro po 22.

    Na początek teoria

    1. jeśli taśmociąg poprzedni wypluwa detal to zaczyna się wjazd
    2. wjazd trwa do momentu, aż detal pojawi się na fotokomórce taśmociągu
    Lub upłynie czas przeznaczony na tą operację (inaczej cykl się zawiesi i rolki będą się kręcić w nieskończoność)

    3. Jeśli na fotokomórce taśmociągu naszego jest detal, i na fotokomórce przenośnika następnego nie ma detalu. To można wystartować cykl wyjazdu z naszego taśmociągu.

    4. Wyjazd z naszego taśmociągu trwa do momentu, aż fotka straci sygnał.
  • Poziom 12  
    W tym modelu zalozenie jest takie, ze trnsport zaczyna sie z tasmociagu A (wejscia I1 i I2) lub B (I2 i I4), przykład ze element sie zawiesi na tasmociagu nie przechodza z jednego na drugi mozna pominac.

    Czesc rzeczy z tego zadania ogarnąłem na zasadzie, ze podzililem sobie to zadanie na kilka malych etapow, ktore udalo mi sie uruchomic, a teraz musze to zlozyc do kupy co chyba nie bedzie trudne.

    Narazie nie wiem jak zrealizowac start_stop calego ukladu (domyslam sie), reset układu( tutaj tez domyslam sie jak to zrobic), wznawianie pracy tasmociagu po zatrzymaniu i "sterowanie za posrednictwem komputera

    Za wskazowki do tych czesci wyzej bede ogromnie wdzieczny.
    W weekend majowy chcialbym to skonczyc calkowicie
  • Poziom 13  
    Napisz:
    1. Na jaki sterownik to ma być napisane?? Jaka wizualizacja na czym ??
    2. Kierowanie zwrotnicą(windom). Jak ma być winda to muszą być sygnały
    Wejscia: pozycja windy góra, pozycja windy dół
    Wyjścia: winda jazda góra, winda jazda dół
    3. Rozpoznawanie przedmiotów :P który góra, który dołem
    4. Taśmociąg - Każdy segment powinien mieć mieć fotkę aby prawidłowo wykrywać obecność przedmiotu. Wystarczy jedna fotka na końcu każdego taśmociągu


    Przede wszystkim jaki sprzęt na początek:P jakie PLC??
  • Admin DIY, Automatyka
    Nic nie wiadomo, żadnych konkretów i tylko błaganie o pomoc /pousuwałem/.
    NIKT Ci Kolego gotowca robił nie będzie. Jeśli zaczniesz coś sam tworzyć to każdy chętnie posłuży poradą. Na obecną chwilę cały wątek jest na ostatniej prostej w kierunku kosza.
  • Poziom 12  
    bestler napisał:
    Nic nie wiadomo, żadnych konkretów i tylko błaganie o pomoc /pousuwałem/.
    NIKT Ci Kolego gotowca robił nie będzie. Jeśli zaczniesz coś sam tworzyć to każdy chętnie posłuży poradą. Na obecną chwilę cały wątek jest na ostatniej prostej w kierunku kosza.


    Przeczytałes chociaż moj temat od początku? Nie rozumiem jaki miałbym interes w tym żeby nie podawac wszystkich informacji potrzebnych do zrobienia tego zadania.
    To co wiem to napisałem w temacie, i zalaczylem wszystkie instrukcje jakie dostalem
    Jedno o czym zapomnialem to ze to ma byc dla sterownika EC4P-200 Moellera, zreszta nie wiem czy to ma wielkie znaczenie skoro, program bedzie dzialal w trybie symulacji a nie pod prawdziwym sterownikiem.
    Projekt mam wykonac w Codesys (Easy soft Codesys) o czym napisalem w pierwszym poscie, w tym programie rowniez musze zrobic wizualizacje tasmociagu (tam jest modul gdzie mozna w sposob graficzny przedstawic wejscia, wyjscia, wskaznik, licznik itp).

    Ja sklanialbym sie do upraszczania zadania, dlatego uwazam ze pomysl z winda jest niepotrzebnym utrudnieniem.
    Zamiast rozwazac system w ukladzie pionowym, wydaje mi sie ze latwiej bedzie to zrobic w systemie poziomym, z tym tez mi sie kojarzy zwrotnica (jak np w rozjezdzie kolejowym).
    Wedlug mnie ustawienie zwrotnicy mozna uzaleznic od stanu wejsc I1 i I2, lub I3 i I4, i darowac sobie czujki na koncach tasmociągow, chyba zo to bedzie potrzebne do zrelizowania punktu zwiazanego z blokowaniem wjazdu przedmiotu dopoki na tasmociagu znajduje sie poprzedni element.
    Część z tego co wymyslilem załączylem wczesniej.

    W moim ostatnim poscie napisalem z czym mam jeszcze problem, zapomnialem dodac, ze jeszcze powinien byc "mechanizm" ktory zablokuje wjazd nowego przadmiotu na pierwszy tasmociag do momentu az nie zjedzie z niego wczesniejszy.
  • Poziom 13  
    Cytat:
    Jedno o czym zapomnialem to ze to ma byc dla sterownika EC4P-200 Moellera

    PLC nie są ujednolicone. Więc wybór sterownika ma znaczenie kolosalne.

    Z tym Moellerem to Ci nie pomogę, ale może to coś Ci da


    Taśmociąg do jazdy na wprost (z kodem detalu). To jest link do mojej strony. Niestety pisane na S7 w celach edukacyjnych.


    http://wikimarek.referata.com/wiki/Siemens_S7

    Na sam dół strony
  • Poziom 12  
    Marek K napisał:
    Cytat:
    Jedno o czym zapomnialem to ze to ma byc dla sterownika EC4P-200 Moellera

    PLC nie są ujednolicone. Więc wybór sterownika ma znaczenie kolosalne.

    Z tym Moellerem to Ci nie pomogę, ale może to coś Ci da


    Taśmociąg do jazdy na wprost (z kodem detalu). To jest link do mojej strony. Niestety pisane na S7 w celach edukacyjnych.


    http://wikimarek.referata.com/wiki/Siemens_S7

    Na sam dół strony


    Dzięki, powalczę z tym w weekend majowy.

    Zadanie realizuje w LD ale tez proboje w formie bramek logicznych.
    Fajnie by było gdyby był jakis blok ktory by sterował tasmociagami, poki co narazie walcze zeby to jakos timerami ogarnąc, zresztą nie wiem czy słusznie.
  • Poziom 12  
    Nie moge sobie poradzić z tą częścią, gdzie po za trzymaniu taśmociągów i ponownym włączeniu, układ działa od miejsca w którym się zatrzymał przy wyłączeniu, kombinuję z funkcją retain, ale mi nie wychodzi.
    Bedę wdzieczny za podpowiedź
  • Poziom 13  
    Dlatego na końcu każdej sekcji przenośnika montuje się sensor. Aby w razie zaniku zasilania lub resetu sterownika przenośnik wiedział czy stoi na nim detal czy nie. A w przypadku rozdzielania detali na dwie taśmy (zgubienie kodu), Wizualizacja powinna mieć możliwość ręcznego ustawienia kodu detalu na taśmie(alternatywą jest, że każdy detal jedzie z kodem zerowym - np górą). Bardziej nie ma sensu z tym walczyć.

    Jest możliwość w wielu sterownikach wykorzystania markerów pamiętających (stan nie resetuje się po zaniku zasiania lub po resecie sterownika) Najczęściej markery takie nazywają się od liter:

    K - keep relay
    L - latched

    Napisanie programu w oparciu o takie rozwiązanie przynosi tyle samo pożytku co i szkody. Jak się, któryś zawiesi (przeważnie jakiś błąd w programie) to bez kompa maszyny nie zresetujesz :P

    Oczywiście o konsekwencjach sytuacji: Wystawiono zezwolenie na wjazd robota,a w międzyczasie ktoś wyłączył maszynę, zamknął drzwi, włączył ponownie:P chyba nie muszę mówić :)??

    Zawsze zamiast zatrzymania awaryjnego (twardy reset). Możesz się zastanowić nad funkcją "pause".
    Funkcja taka oparta może być na "załącz-wyłącz jednym przyciskiem" (większość z przykładów na mojej stronie)
    Jeśli pause będzie ustawiona to blokujesz wyjazd detalu z taśmociągu. Efekt będzie taki, że transport zatrzyma ci się bez gubienia cyklu.

    Cytat:

    narazie walcze zeby to jakos timerami ogarnąc, zresztą nie wiem czy słusznie.

    Moim zdaniem to nie jest dobry pomysł.
    1. Trudna modyfikacja (dodać choćby przycisk pause(na całość lub sekcję taśmociągu). w prawidłowo napisanym programie to jest formalność)
    2. Program mało czytelny.
    3. Jak ci się uda zgrać jakoś czasy a ktoś założy szybszy napęd to będzie ała:)
  • Poziom 12  
    Marek K napisał:
    Dlatego na końcu każdej sekcji przenośnika montuje się sensor. Aby w razie zaniku zasilania lub resetu sterownika przenośnik wiedział czy stoi na nim detal czy nie. A w przypadku rozdzielania detali na dwie taśmy (zgubienie kodu), Wizualizacja powinna mieć możliwość ręcznego ustawienia kodu detalu na taśmie(alternatywą jest, że każdy detal jedzie z kodem zerowym - np górą). Bardziej nie ma sensu z tym walczyć.

    Jest możliwość w wielu sterownikach wykorzystania markerów pamiętających (stan nie resetuje się po zaniku zasiania lub po resecie sterownika) Najczęściej markery takie nazywają się od liter:

    K - keep relay
    L - latched

    Napisanie programu w oparciu o takie rozwiązanie przynosi tyle samo pożytku co i szkody. Jak się, któryś zawiesi (przeważnie jakiś błąd w programie) to bez kompa maszyny nie zresetujesz :P

    Oczywiście o konsekwencjach sytuacji: Wystawiono zezwolenie na wjazd robota,a w międzyczasie ktoś wyłączył maszynę, zamknął drzwi, włączył ponownie:P chyba nie muszę mówić :)??

    Zawsze zamiast zatrzymania awaryjnego (twardy reset). Możesz się zastanowić nad funkcją "pause".
    Funkcja taka oparta może być na "załącz-wyłącz jednym przyciskiem" (większość z przykładów na mojej stronie)
    Jeśli pause będzie ustawiona to blokujesz wyjazd detalu z taśmociągu. Efekt będzie taki, że transport zatrzyma ci się bez gubienia cyklu.

    Cytat:

    narazie walcze zeby to jakos timerami ogarnąc, zresztą nie wiem czy słusznie.

    Moim zdaniem to nie jest dobry pomysł.
    1. Trudna modyfikacja (dodać choćby przycisk pause(na całość lub sekcję taśmociągu). w prawidłowo napisanym programie to jest formalność)
    2. Program mało czytelny.
    3. Jak ci się uda zgrać jakoś czasy a ktoś założy szybszy napęd to będzie ała:)


    Z mojego punktu widzenia, bardzo profesjonalnie do tego podchodzisz.
    Co do tego zadania, to jest to projekt na zaliczenie przedmiotu na uczelni, i całość traktowana jest jako coś teoretycznego (cokolwiek miałoby to znaczyc(:

    W każdym razie zadanie ma spełniać podstawowe wymaganie opisane w treści wyżej. Myślę że nie ma sensu rozmyślać w tym przypadku nad sytuacjami które mogą zdarzyć się w nie przewidzianych momentach i do tego rzadko, pomimo że w rzeczywistości gdyby taki system transportowy istniał to mogłoby narobić pasztetu.
    Faktycznie gdybym miał zaprogramować sterownik do czegoś co już istnieje i ma realnie pracować to inaczej bym do tego podchodził.

    Projekt mam zrealizować w programie easy soft codesys dla sterownika moeller ec4p-200, dobrze by było gdybym mógł to zrealizować przy pomocy funkcji i narzędzi dostępnych w tym programie.
    Niestety moja wiedza w zakresie programowania PLC jest mała i nie wiem jak przełożyć Twoje wskazówki na możliwości jakie daje codesys. może gdybym zmienił język programowania, na taki który dałby by mi takie funkcje o których wspomniałes.

    Na początku zacząłem to realizować w języku drabinkowym, ale ostatecznie przerzuciłem się na CFC (bramki logiczne) gdyż jakoś bardziej przejrzyste to dla mnie jest(: ale jeszcze popatrze w innym języku, w którym łatwiej będzie mi to zrealizowac

    Przyznam ze ta zadanie jest dla mnie ciekawe, ale teraz musze go zrobic w stopniu wystarczającym na zaliczenie, gdyż nie mam czasu zeby go rozwinąć, a co bede chciał zrobic jak tylko uporam sie z biezącymi sprawami i bede mial wiecej spokojnego czasu.

    Wielkie dzięki za wskazówki, gdybyś miał jeszcze jakieś wskazówki, to chętnie wysłucham